Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Does the ARCS motivational model affect students' achievement and motivation? A meta-analysis(Wiley, 2021) Göksu, İdris; Bolat, Yusuf İslamIn this meta-analysis, the aim is to determine the overall effect of the ARCS (attention, relevance, confidence, satisfaction) model of motivation on students' academic achievement, motivation, attention, relevance, confidence and satisfaction. Additionally, the effect of the model is analysed according to the learning environment in which the model is integrated, discipline area, education level and sample size. The primary studies included in the study were obtained from Web of Science, Scopus, Science Direct, ERIC and PsycARTICLE databases. A total of 38 controlled experimental studies in the form of peer-reviewed articles were coded, resulting in 110 extracted effect size (ES). The sample size of the primary studies involves 8690 students from K-12 (kindergarten to 12th grade) and higher education. Random-effects model was used for overall ES, mixed-effects model for categorical moderators and meta-regression analysis for integer moderators. As a result of the study, it was determined that the overall effect of ARCS on achievement was at medium level (ES = 0.74) and the overall effect on motivation was at small level (ES = 0.43). ESs of achievement differed by the moderators of discipline and the ESs of motivation differed by the moderator of education level. There was not a significant relationship between the effect of ARCS on achievement and motivation, and moderator of sample size. Remarkable ESs have been obtained in the learning environment moderator related to the dependent variables of blended learning, robots, augmented reality; in the discipline moderator related to architecture, computer technologies, sciences and maths; in the level of education moderator related to undergraduate variables. In addition, very large ES related to the attention component of ARCS was obtained. The results obtained in this study do not represent the strength of the evidence, as it is based on the validity and reliability of primary studies.Öğe Uzaktan eğitim öğrencilerinin öğretimsel etkinliklerde mobil internet kullanımlarının teknoloji kabul modeline göre incelenmesi(Gazi Eğitim Fakültesi, 2017) Bolat, Yusuf İslam; Aydemir, Melike; Karaman, SelçukBu çalışmanın amacı, uzaktan eğitim öğrencilerinin öğretimsel etkinliklere mobil ortamda katılmalarına yönelik tutumlarının Teknoloji Kabul Modeli'ne (TKM) göre incelenmesidir. Bu amaçla tarama yöntemi kullanılarak öğrencilerin kabul düzeyleri, bu düzeylerin mobil deneyimler ve demografik değişkenlerle ilişkisi araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Atatürk Üniversitesi uzaktan tezsiz yüksek lisans programlarına devam eden 740 lisansüstü öğrenciden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen 74 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı demografik sorulardan ve TKM temelinde önceden geliştirilmiş mobil internet kullanım ve kabul ölçeğinden oluşmaktadır. Ölçek 5 faktör altında 20 adet 5'li Likert tipi maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde yüzde, frekans, ortalama değerleri ve ANOVA, Kruskall-Wallis H ve Mann-Whitney U testlerinden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, uzaktan eğitim öğrencilerinin mobil internet kabul ve kullanım düzeylerinin olumlu olduğu bulunmuştur. Ayrıca sonuçlarda kısa süreli mobil deneyime sahip öğrenciler ile hiç kullanmayan öğrencilerin kabul düzeyleri arasında farklılık olduğu bulunmuştur. Uzaktan eğitim sağlayıcıları öğrencilerin mobil etkinlikler ve destekler için teknoloji kabul açısından hazır olduklarını göz önünde bulundurmalıdır.Öğe Akademik teşvik uygulamasının ilk sonuçlarına ait değerlendirmeler(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2017) Göksu, İdris; Bolat, Yusuf İslamBu araştırmanın amacı, 2016 yılında hayata geçirilen akademik teşvik uygulamasına ait ilk sonuçların betimsel analizini yaparak akademik çalışmaların mevcut durumunu ortaya koymak ve bazı değişkenler açısından değerlendirme yapmaktır. Toplam 107 devlet üniversitesinden 86'sına ait akademik teşvik komisyonu değerlendirme sonuçlarıyla ilgili verilere üniversitelerin web sayfalarından ulaşılmış ve bu veriler unvan, cinsiyet, fakülte ve puan başlıklarından oluşan bir forma girilmiştir. Araştırma yöntemi olarak tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada elde edilen veriler bölgeler, üniversiteler, birimler, unvan, cinsiyet, minimum puan, maksimum puan ve teşvik alma oranı açısından incelenerek değerlendirilmiştir. Ayrıca akademik teşvik puanları üniversitelerin 2015-2016 URAP sıralamasıyla karşılaştırılmış ve meydana gelen değişim analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre İç Anadolu Bölgesinin, akademik teşvik oranında Hacettepe, Ege, Gebze Teknik, Selçuk ve Atatürk üniversitelerinin, akademik teşvik ortalamalarında ise Kastamonu, Niğde, İstanbul Medeniyet, Ege ve Selçuk üniversitelerinin önde geldikleri; fakülteler bazında ise eczacılık, fen, su ürünleri, mühendislik ve ziraat fakültelerinin ön plana çıktığı görülmüştür. Unvan bazında teşvik alanların doçent, profesör, yardımcı doçent ve araştırma görevlisi vd. olarak sıralandığı dikkati çekmiştir. Cinsiyet bazında akademik teşvik oranlarına bakıldığında erkeklerin %25.61'inin, kadınların ise %18.02'sinin akademik teşvik aldığı görülmüştür. Genel akademik teşvik oranının %22.58 olduğu ve 86 üniversite arasından 52 üniversitenin akademik teşvik alma oranının %20'nin altında olduğu göz önünde bulundurulduğunda ve akademik teşvik oranının üniversitelerin akademik performanslarını yansıttığı düşünüldüğünde, genel olarak akademik performansın düşük olduğu söylenebilir. Bu araştırmadan elde edilen sonuçların, üniversitelerin ve akademik personelin akademik performansları hakkında değerlendirme yapmalarını sağlaması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.Öğe Akademik teşvik uygulamasının performansa yansıması: 2016 ile 2017’nin karşılaştırmalı analizi(Türkiye Bilimler Akademisi, 2019) Göksu, İdris; Bolat, Yusuf İslamAkademik performans değerlendirilirken eğitim-öğretim hizmetinin yanı sıra araştırma ölçütü de dikkate alınmaktadır. Bilimsel araştırmalar genellikle üniversiteler tarafından icra edilmektedir. Bu araştırmaları teşvik etmek amacıyla 2016 yılında hayata geçirilen akademik teşvik uygulamasının performansa yansıma durumu ilk olarak ancak 2017’ye ait akademik teşvik sonuçları değerlendirilip bir önceki yıla ait sonuçlarla karşılaştırılarak ortaya çıkarılabilir. Tarama modeliyle yapılan bu çalışmada 2016 ile 2017 yıllarına ait akademik teşvik sonuçlarının karşılaştırılarak üniversiteler, unvanlar, fakülteler ve cinsiyet bakımından irdelenmesi amaçlanmıştır. Toplam 67 üniversiteye ait akademik teşvik raporlarının incelendiği bu araştırma sonucunda akademik teşvik alma oranının yaklaşık olarak 12 puan artış gösterdiği tespit edilmiştir. Benzer şekilde akademik teşvik puan ortalamasının 8.5 puan arttığı görülmüştür. Unvanlar bazında yapılan analizler sonucunda akademik teşvik alma oranının en yüksekten en düşüğe doğru “doçent, profesör, yardımcı doçent, araştırma görevlisi ve diğer” şeklinde sıralandığı ve bu sıranın 2017’de de değişmediği ortaya çıkmıştır. Cinsiyet açısından yapılan analizler sonucunda ise erkeklerde akademik teşvik alma oranının yaklaşık olarak 11 puan artış gösterdiği, kadınlarda ise bu oranın yaklaşık olarak 15 puan artış gösterdiği ortaya çıkmıştır. Birimler bazında yapılan analizlere göre hem 2016’da hem de 2017’de en yüksek akademik teşvik ortalamasının Eczacılık Fakültesinde olduğu tespit edilmiştir. En düşük ortalama 2016’da ‹lahiyat Fakültesinde iken, 2017’de ise Hukuk Fakültesinde gerçekleşmiştir. 30 puan ve 100 puan alma durumu incelenmiş ve 100 puan alan akademik personel oranının yükseldiği, öte yandan 30 puan alan akademik personel oranının ise düştüğü tespit edilmiştir. Elde edilen bu sonuçlar akademik teşvik uygulamasının bir yıl içerisinde akademik araştırmalardaki niceliksel artışa ciddi katkı sağladığını ortaya koymaktadır.Öğe Oyun Tabanlı Çevrimiçi Sınıf Yanıtlama Sisteminin öğretmen adaylarının temel bilgi teknolojileri başarısına etkisi ve öğretmen adaylarının bu sisteme yönelik görüşleri(2016) Bolat, Yusuf İslam; Şimşek, Ömer; Ülker, ÜlküBu araştırmanın amacı; oyun tabanlı çevrim içi sınıf yanıtlama sisteminin (KAHOOT) öğretmen adaylarının Temel Bilgi Teknolojileri (kelime işlemci programı) başarı düzeylerine etkisini ve öğretmen adaylarının bu sisteme yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı karma araştırma deseni kullanılmıştır. Nicel olarak ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılırken, nitel olarak deney grubundaki öğretmen adaylarının açık uçlu anket formuna verdikleri yanıtlar incelenmiştir. Araştırma, 2014-2015 öğretim yılında Dicle Üniversitesi’nde bilgisayar I dersini alan ilköğretim matematik birinci sınıf öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Deney grubundaki (n=37) işlemlerde dört hafta boyunca oyun tabanlı sınıf yanıtlama sistemi kullanılarak bilgisayar dersi sürecinde biçimlendirici değerlendirmeler yapılmıştır. Kontrol grubunda ise (n=35) ders sürecine müdahale edilmemiştir. Araştırmada nicel veri toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen temel bilgi teknolojileri başarı testi ve uygulama yaprakları kullanılmıştır. Nitel veriler için açık uçlu anket formu yaklaşımıyla toplanmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde karma desenli ANOVA, nitel verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kontrol ve deney gruplarının temel bilgi teknolojileri başarı testi ve uygulama yapraklarından aldıkları puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmen adaylarının KAHOOT ile gerçekleştirilen biçimlendirici değerlendirme etkinliklerine yönelik görüşlerinin; duyuşsal anlamda eğlenceli olması ve bilişsel anlamda öğrenmede kalıcılığı olumlu etkilemesi yönünde yoğunlaştığı görülmüştür. Ayrıca, her soruya ayrılan sürenin iyi ayarlanması ile birlikte internet bağlantı hızı gibi alt yapı sorunlarının dikkate alınması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Öğretmen adayları KAHOOT ile desteklenen öğrenme ortamını gerekli, faydalı, verimli, etkili, güdüleyici, eğlenceli bulduklarını ifade etmişlerdir. Sonuç olarak KAHOOT etkinliklerinin öğretmen adaylarının temel bilgi teknolojileri başarı ve uygulama düzeylerine etkisi olmamasına rağmen öğretmen adayları bu etkinlikleri bilişsel ve duyuşsal anlamda yararlı görmektedir.Öğe E-learning Management System: Students’ Views about Influence of Computer and Internet on Health(2016) Yalman, Murat; Ülker, ÜlküToday, the Internet used to reach information and the computer used to access the Internet have increasingly become widespread, and determining the effects of these tools on individuals' health could prevent possible future problems. Considering the fact that the Internet and computer are commonly used as an educational tool, it is important to conduct studies to determine the effects of these tools on individuals' health. The results of these studies could be presented to individuals using these technologies, and the related deficiencies, if any, should be overcome. The present study was designed based on the feedback provided by students who would, as future teachers, use such technologies in their professional lives. The participants of the study were 453 students attending Ziya Gökalp Education Faculty at Dicle University. In the study, the scale developed by Özmutaf, Özgür and Gökmen (2008) was applied to the preservice teachers in an online environment. The findings revealed that the participants' Internet and computer use had influence on their health with a significant difference in terms of the variable of gender (p<.05) and that there was no significant difference with respect to the participants' ages and their departments.Öğe Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Yeterlik Algıları(2016) Ülker, Ülkü; Demirkol, Mehmet; Alyamaç, ÖzlemEğitim öğretim sisteminin temel amaçlarından birisi bireylerde istendik davranış değişikliği oluşturmaktır. İstendik davranış değişiklikleri, belirli kural ve tanımlamalar çerçevesinde hazırlanan kazanımlar doğrultusunda gerçekleştirilebilir. Eğitim öğretim sürecinde öğrencilerin kazanımların ne kadarına ulaştıklarının belirlenmesi eğitim öğretim çıktılarının iyileştirilmesi açısından önemlidir. Bu kazanımların bireylere yani öğrencilere kazandırılmasında rehberlik yapacak kişi öğretmendir. Öğretmenler, hem sürecin işleyişinde hem de sürecin değerlendirilmesinde önemli role sahiptir. Bu noktada öğretmenlerin ölçme değerlendirme aktivitelerini ne derece başarıyla uyguladıkları ve uygulayabileceklerine olan inançları eğitim öğretim süreci çıktılarının kalitesini etkilemektedir. Ölçme ve değerlendirmenin öğrencilerin kazanımların ne kadarına başarıyla ulaştıklarını göstermesi ya da eksik kalan ya da yanlış öğrenilen kazanımları belirlemesi, süreç içinde bu işlemi yapan öğretmenlerin yeterlilik düzeyiyle orantılıdır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme genel yeterlik algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışma ile geleceğin öğretmenlerinin yetiştirildiği eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenim boyunca edindikleri bilgileri ne derece kabullendikleri ve ne derece kendilerini yeterli gördüklerini belirlenmeye çalışılacaktır. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen adaylarının yeterlilik algıları; cinsiyet, yaş, kaçıncı üniversite, branş değişkenlerine göre incelenecektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılacaktır. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde okuyan son sınıf öğretmen adayları oluşturacaktır. Araştırmada evrenin kendisine ulaşmak hedeflenmektedir. Veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu ve Nartgün (2008) tarafından geliştirilen beşli likert tipindeki 24 maddelik “Öğretmenler için Ölçme ve Değerlendirme Genel Yeterlilik Algısı Ölçeği” kullanılacaktır. Veri toplama araçları ile elde edilecek verilerin analiz edilmesi için kullanılacak olan istatistiksel yöntemleri belirlemek amacıyla, verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığını anlamak için Kolmogorov-Smirnov Z testi, verilerin homojenlik durumunu belirlemek için ise Levene testi uygulanacaktır. Elde edilecek sonuca göre parametrik ya da nonparametrik test türleri kullanılacaktır. Araştırma veri toplama sürecinde olduğu için elde edilecek bulgulara tam metinde yer verilecektir.Öğe Lisansüstü Öğrencilerin Eğitsel Dijital Oyunların Eğitim Amaçlı Kullanılmasına Yönelik Görüşleri(2017) Ülker, Ülkü; Acar, Sami; Bülbül, Halil İbrahimBu çalışmanın amacı, eğitim öğretim sürecinde Eğitsel Dijital Oyunların (EDO) kullanımına yönelik doktora öğrencilerinin bakış açısını ortaya koymaktır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme ile seçilmiştir ve 2014 2015 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören, Eğitimde Değişim Yönetimi dersini alan 7 doktora öğrencisinden gönüllü olarak katılım sağlayan 4 kişiden oluşmaktadır. Araştırma yöntemi olarak, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) yöntemi kullanılmıştır. Veriler, birinci bölümü demografik bilgilerden, ikinci bölümü yarı yapılandırılmış dört sorudan oluşan görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre katılımcılar, EDO’nun eğitim öğretimde kullanılmasında olumlu görüşe sahiptir. Elde edilen bulgular doğrultusunda EDO’nun eğitim öğretim ortamlarında kullanılmasının olumlu sonuçları olacağı düşünülmektedir.Öğe Resim iş eğitimi bölümü öğrencilerinin dijital oyun oynadıkları platformların dağılımı ve oynama sıklıkları(2018) Ülker, Ülkü; Bülbül, Halil İbrahimDünyada ve Türkiye’de mobil platformlara ve dijital oyunlara yönelik ilginin giderek arttığı görülmektedir. Bu alandaki ilginin eğitim ortamları için; nasıl bir potansiyel oluşturacağı, bu potansiyelin nasıl yönlendirilmesi gerektiği noktasında dijital oyun oynama sıklığı ve dijital oyun oynamak için tercih edilen platformların (mobil, masaüstü bilgisayar ve konsol) dağılımı arz-talep dengesi açısından önem arz etmektedir. Dijital oyun oynamak için tercih edilen platformların dağılımı ve platformlara göre oyun oynama sıklıklarını incelemeyi amaçlayan bu çalışmada nicel araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde dört yıllık eğitim veren görsel sanatlar eğitimi anabilim dalı resim-iş eğitimi bölümünde 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde öğrenimine devam eden öğrencilerden oluşmaktadır. Veri toplama aracı araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Form; demografik bilgiler ve madde bazında hazırlanan üç sorudan oluşmaktadır. Ulaşılan 131 veriden 3’ü atılmış ve toplam 128 veri; frekans, yüzde ve çapraz tablo kullanılarak analiz edilmiştir. Genel olarak; günlük oyun oynama sıklıklarının en çok 1 saatten az (%73.9), haftalık oyun oynama sıklıklarının en çok haftada 1 gün (%48.9) ve kullanılan platformun ise en çok mobil platform (%80.4) olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre, mobil platform ve dijital oyunların potansiyelinden eğitim ortamlarında da faydalanabilmek için geliştirilecek ortam veya materyallerin mobil platformlarla uyumlu olmasının önemli olduğu söylenebilir.Öğe Eğitim fakültesi öğrencilerinin dijital oyun oynama motivasyonlarının incelenmesi(2019) Ülker, Ülkü; Bülbül, Halil İbrahimDijital oyunlar her geçen gün daha fazla ilgi görmektedir. Bireylerin dijital oyun oynama motivasyonları üzerinde farklı faktörler etkili olabilir. Eğitim fakültesi öğrencileri ile yürütülen bu araştırmanın amacı, demografik değişkenlerin (bölüm, sınıf, yaş ve cinsiyet) dijital oyun oynama motivasyonu üzerinde herhangi bir etkisi olup olmadığını incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımı benimsenmiş, tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören N = 972 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin normal dağılıma uygunluğu için çarpıklık ve basıklık değerleri, histogramlar ve normal dağılım eğrileri incelenmiştir. Varyansların homojenliğini kontrol etmek için Levene Testi uygulanmıştır. Bölüm, sınıf ve yaş değişkenleri için veri analizinde tek yönlü ANOVA uygulanmıştır. Anlamlı farklılığın tespit edildiği durumlarda farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığını belirleyebilmek için karşılaştırma testi olarak LSD Testi uygulanmıştır. Cinsiyet değişkeni için veri analizinde, varyansların homojen olduğu durumlarda bağımsız gruplar t-testi, varyansların homojen olmadığı durumlarda Man Whitney U testi kullanılmıştır. Veri analizlerinde .05 anlamlılık düzeyi esas alınmış, bulgular .95 güven aralığında değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; bölüm değişkeninin dijital oyun oynama motivasyonu üzerinde içsel motivasyon boyutunda anlamlı farklılık oluşturduğu görülmüştür. Farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek için yapılan karşılaştırma testinde; Temel Eğitim ile Güzel Sanatlar öğrencileri arasında (F (4-967) = 2.485, p = .037) Temel Eğitim öğrencileri lehine, Temel Eğitim ile Türkçe ve Sosyal Bilimler öğrencileri arasında (F (4-967) = 2.485, p = .015) Temel Eğitim öğrencileri lehine, Matematik ve Fen Bilimleri ile Türkçe ve Sosyal Bilimler öğrencileri arasında (F (4-967) = 2.485, p = .035) Matematik ve Fen Bilimleri öğrencileri lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf ve yaş değişkenlerinin dijital oyun motivasyonu üzerinde herhangi etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeninin dijital oyun oynama motivasyonu üzerinde içsel motivasyon, bütünleşme, içe yansıtma ve dışsal düzenleme boyutlarında anlamlı farklılık oluşturduğu, bu farklılıkların erkeklerin lehine olduğu tespit edilmiştir.Öğe Türkiye Ulusal Tez Merkezindeki çevrimiçi erişime açık e-değerlendirme konulu tezlerin bibliyometrik analizi(Trabzon Üniversitesi : Karadeniz Teknik Üniversitesi, 2021) Ülker, Ülkü; Bülbül, Halil İbrahimÇalışmanın amacı Türkiye Ulusal Tez Merkezindeki çevrimiçi erişime açık E-değerlendirme konulu tezlerin bibliyometrik yaklaşımla incelenmesidir. Dolayısıyla çalışmada betimsel bibliyometri yöntemi uygulanmıştır. Türkiye Ulusal Tez Merkezi web sitesinin ana sayfasında yer alan Aranacak Alan, İzin Durumu ve Tez Türü arama ölçütleri Tümü şeklinde kısıtlanmıştır. E-değerlendirmeyle ilgili on iki farklı tarama terimi kullanılmıştır. Ulaşılan tezlerde YÖK tez merkezi konu alanına göre ve özet bölümlerinin incelemeleri yapılmıştır. İnceleme neticesinde farklı alanlara ilişkin tezler ayıklanmıştır. Tarama ve ayıklama işlemi sonucunda 2002-2021 yılları arasında üretilen 67 teze ulaşılmış ve 58’inin çevrimiçi erişime açık olduğu görülmüştür. Tezlerin analizi için herhangi bir alandaki çalışmaların erken eğilimleri tespit edilebilmeyi mümkün kılan bibliyometrik analiz uygulanmıştır. Bibliyometrik inceleme için yıl, tez türü, yazım dili, anahtar kelime, sayfa sayısı, danışman, üniversite, enstitü, ana bilim dalı, YÖK tez merkezi konu alanı olmak üzere on farklı sınıflama kullanılmıştır. Bulgulara göre; 2019 yılı 11 tez ile e-değerlendirme konusunda en fazla tez üretilen yıldır. 20 yıllık süreçte üretilen tezlerde yüksek lisans tezleri (48) daha fazladır. Yazım dilinde daha çok Türkçe (49) kullanılmıştır. 58 tezden 7’sinde anahtar kelime kullanılmadığı ve 51’inde toplam 231 anahtar kelime kullanıldığı, 231 anahtar kelime içerisinde 78 kavramın e-değerlendirme ile ilişkilendirilebileceği, en çok çevrimiçi sınav (7), e-değerlendirme (5) ve e-sınav (5) kavramlarının kullanıldığı görülmüştür. En düşük sayfa sayısı 45, en yüksek sayfa sayısı 392 ve 58 tezin toplam sayfa sayısı 7716’dır. Danışmanlık yapan öğretim üyeleri arasında Prof. Dr. Halil YURDUGÜL, üniversiteler içerisinde Sakarya Üniversitesi, enstitü bazında Fen Bilimleri Enstitüsü ilk sıradadır. Ana bilim dalları açısından Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı öncülük etmektedir. YÖK tez merkezinin konu alanı sınıflamasına göre Eğitim ve Öğretim konu alanında daha yoğun çalışılmıştır. Ulaşılan bulgular sayesinde çalışmanın, e-değerlendirme konusunda öncü olan üniversite, enstitü, ana bilim dalı ve danışman dağılımlarına toplu bir bakış açısı sunması ile ulusal düzeydeki potansiyel işbirliklerine ışık tutması açısından önemli olduğu söylenebilir.Öğe 2014 yılında eğitim teknolojileri alanındaki yayımlanan makalelerin incelenmesi(Tolga Güyer, 2016) Kılıç Çakmak, Ebru; Özüdoğru, Gül; Bozkurt, Şeyma Büşra; Ülker, Ülkü; Ünsal, Nimet Özgül; Boz, Kübranur; Bozkurt, Ömer Faruk; Ergül Sönmez, Esra; Baştemur Kaya, Ceren; Karaca, Celal; Bahadır, Harun; Üstün Gül, HandanBu çalışmanın amacı, 2014 yılına ait Social Sciences Citation Index (SSCI) kapsamındaki eğitim teknolojileri alanında önde gelen uluslararası sekiz dergideki makalelerin içerik analizi yöntemiyle incelenmesidir. Araştırmada “Eğitim Teknolojileri Yayın Sınıflama Formu” adı ile Sözbilir ve Kutu (2008), Masood (2004), Reeves (1995) çalışmalarından yararlanılarak Göktaş vd. (2012) tarafından geliştirilip, ardından Kiliç-Çakmak vd. (2013)’ın üzerinde bazı değişiklikler yaparak “Makale İnceleme Formu (MİF) (Article Review Form)” olarak adlandırdıkları veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde makalelerde; yöntem olarak en çok “nicel yöntem”, veri toplama aracı olarak en çok “anket”, veri toplama yöntemi olarak en çok “klasik”, örneklem seçimi olarak en çok “kolay ulaşılabilir örneklem”, örneklem sayısı olarak en çok “31-100 aralığı”, örneklem düzeyi olarak en çok eğitim fakültesi dışındaki fakültelerde “lisans (diğer)”, örneklem türü olarak en çok fen, matematik, sosyal dışındaki “diğer”, veri analiz yöntemi olarak en çok “kestirimsel analiz” yönteminin daha çok tercih edildiği ve “öğretim tasarımı” ve “eğitimde bilişim teknolojileri” konularının ise en çok incelenen konular olduğunu görülmüştür.Öğe E-learning management system: students’ views about influence of computer and internet on health(New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 2017) Yalman, Murat; Ülker, ÜlküIn today’s world of developing technology, which has spread the use of the Internet and the computer to reach the necessary information, determining the effects of these two tools on individuals’ health could allow preventing possible future problems. Considering the fact the Internet and computer are now commonly used as an educational tool, the effects of these tools on human health should be determined via scientific research. The results to be obtained should be presented to users of these tools to overcome the related deficiencies, if any. The present study was designed in line with the feedback provided by preservice teachers who are likely to use these technologies in their future professional lives. The participants of the study were 453 preservice teachers attending Ziya Gokalp Education Faculty at Dicle University. In the study, a scale developed by Ozmutaf, Ozgur and Gokmen (2008) was applied to the preservice teachers in online environment. The results revealed that the participants’ use of the Internet and computer had effects on human health; that the effects significantly differed with respect to the variable of gender (p<.05); and that the effects did not differ depending on the participants’ age or on their department.Öğe Dijital oyunların eğitim seviyelerine göre kullanılma durumları(Türk Bilim Araştırma Vakfı TÜBAV, 2018) Ülker, Ülkü; Bülbül, Halil İbrahimDijital oyunlar, son dönemlerde eğitim alanında yükselen bir eğilime sahiptir. Başarı, motivasyon, işbirliği gibi faydalarının yanı sıra başarısızlık, asosyal yaşam, kendine zarar verme, bağımlılık gibi zararları da olabilmektedir. Dijital oyunların eğitimde kullanımının gelişim ve öğrenme psikolojisi açısından önemli olduğu ve doğru yönlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir. Çalışmanın amacı, dijital oyunların kullanılabileceği uygun eğitim seviyelerinin tespit edilmesidir. Nicel yaklaşımlardan tarama yöntemi kullanılmıştır. Basit rastgele örnekleme yöntemiyle belirlenen örneklem, temel eğitim bölümünde 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören N=266 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır. Veriler frekans, yüzde ve çapraz tabloyla analiz edilmiş ve Ki-Kare testi uygulanmıştır. Dijital oyunların kullanılabileceği uygun eğitim seviyeleriyle ilgili; tüm katılımcıların %21.4’ü okul öncesinde uygun olduğunu ve %15.4’ü ise hiçbir seviyede uygun olmadığını düşünmektedir. Bağımlı değişken, uygun olduğu düşünülen eğitim seviyesi; bağımsız değişkenler, bölüm, sınıf, cinsiyet ve dijital oyun oynama durumudur. Bağımlı değişkenin bölüm değişkeni ve dijital oyun oynama değişkeniyle arasında anlamlı fakat çok zayıf bir ilişki varken sınıf ve cinsiyet değişkenleriyle arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Elde edilen sonuçlar, eğitimde dijital oyun kullanılmasının eğitimin her seviyesinde mümkün olmakla birlikte daha çok küçük yaş gruplarında uygun olduğunu göstermiştir. Farklı bakış açılarının faydalı olacağı inancıyla farklı ve daha geniş örneklemler ve farklı yöntemlerle çalışmanın tekrarlanması önerilmektedir.Öğe Visual arts pre-service teacher's metaphoric perceptions related to technology(Ulusoy Education Consulting Publishing and Organization, 2017) Karakoyun, FeritThe purpose of the present study was to identify visual arts pre-service teachers’ perceptions of technology via metaphors. The participants of the study were 101 pre-service teachers attending Department of Fine Arts, Painting Department of Education at Ziya Gökalp Education Faculty of Dicle University in the Spring Term of the academic year of 2015-2016. These pre-service teachers were asked to complete the sentence: “Technology is like ……., because it is …….”. Data obtained has been evaluated via content analysis method. Depending on the findings, it could be stated that 92 pre-service teachers developed 57 different metaphors and these metaphors were gathered under 10 categories. Pre-service teachers mostly reported positive views about technology. In addition, Pre-service teachers often used metaphors such as life, information source, convenience and necessity to describe technology.Öğe Teknoloji kullanımı Türkiye'de öğrencilerin akademik başarılarını etkiliyor mu? Bir meta-analiz çalışması(2020) Bolat, Yusuf İslam; Göksu, İdrisBu meta-analizde teknoloji kullanımının akademik başarıya etkisini tespit etmekamaçlanmıştır. Web of Science, ScienceDirect, Scopus, EBSCO ve TR Dizin veri tabanlarındayapılan tarama sonucunda 2005 ile 2019 Temmuz ayı aralığında yayınlanan toplam 2908 sonuçelde edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda Türkiye adresli kontrol gruplu toplam 122deneysel araştırma, bu çalışma kapsamına dâhil edilmiştir. Toplamda 10011 örneklem sayısınıkapsayan 144 etki büyüklüğü (EB) hesaplanmıştır. Etki büyüklükleri hesaplanırken (1)ortalama, standart sapma, örneklem büyüklüğü ve (2) örneklem büyüklüğü, p değeri olmaküzere iki farklı yöntem kullanılmıştır. Bu çalışmada veriler heterojen dağıldığından EBhesaplanırken rastgele etkiler modeli kullanılmıştır. Araştırma soruları doğrultusundakodlanan moderatörler için karma etkiler modeli tercih edilmiştir. Rastgele etkiler modelikullanılarak yapılan meta-analiz sonucunda teknolojinin akademik başarıya genel etkisiningeniş düzeyde (EB = 0.88) olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, karma etkiler modeli kullanılarakyapılan analiz sonucunda teknoloji tabanlı öğrenme ortamı, örneklem büyüklüğü ve eğitimdüzeyine göre teknolojinin akademik başarıya etkisi anlamlı düzeyde farklılık göstermiştir.Teknoloji tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenme kuramlarına dayandırılması ve alana/dersegöre teknolojinin akademik başarıya etkisinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Buçalışmada, nispeten daha kapsamlı ve yeni bir meta-analiz yapılarak teknolojinin akademikbaşarıya genel etkisinin tespit edilmiş olmasının önemli olduğu düşünülmektedir.Öğe Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinde öğrenim gören öğrencilerin bilgisayar ve www (world wide web) tutumlarının incelenmesi(Türk Eğitim Derneği, 2014) Yalman, Murat; Tunga, M. AlperÖz:Günümüzde üniversitelerin bilgiyi işlemede ve öğrencilerine sunmada kullandıkları bilgisayar ve internet teknolojileri konusundaki yatırımları katlanarak artmaktadır. Bununla birlikte öğrencilerinin eğitim süreçlerine teknolojiyi adapte ederek planlayabilen yükseköğretim kurumlarının eğitim kalitelerini pozitif yönde arttırdığı görülmektedir. Üniversitelerde öğrenim gören öğrencilerin bilgisayar kullanma bilgi düzeyleri ile bilgisayar ve internet konusundaki tutumlarının bilinmesi, teknolojiyi kullanma durumlarının belirlenmesine yardımcı olacaktır. Bu çalışmayla üniversite öğrencilerinin bilgisayar deneyim durumları ile bilgisayar ve internete yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için araştırmada Liaw (2002) tarafından geliştirilen "Kişisel özellikler, Bilgisayar Deneyim, Bilgisayar Tutum Ölçeği ve Web Tutum Ölçeği" 'inden oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları 2008-2010 eğitim-öğretim yılları arasında bahar, güz ve yaz okulu döneminde Dicle Üniversitesi (n=1538) ve Bahçeşehir Üniversitesinde (n=645) öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Böylece devlet ve vakıf üniversitelerinde öğrenim gören öğrencilerin tutumları hakkında da gözlem yapılmaktadır. Çalışmayla devlet ve vakıf üniversitelerinde öğrenim gören öğrencilerin bilgisayar ve internete yönelik tutum puanları arasında gözlenen farkın p < 0.05 düzeyinde anlamlı olduğunu belirlenmiştir.Öğe Matematik öğretiminin biçimlendirici değerlendirme sürecinde kahoot ve plickers(Ege Üniversitesi, 2017) Şimşek, Ömer; Zengin, Yılmaz; Bars, MehmetÖz:Bu çalışmanın amacı Kahoot ve Plickers yazılımlarının matematik öğretiminin biçimlendirici değerlendirme sürecinde kullanımının matematik öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda incelemektir. Nitel araştırma yaklaşımı ile desenlenen bu çalışma 15 matematik öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Bilgisayar destekli matematik öğretimi dersi kapsamında dört hafta süresince Kahoot ve Plickers'ın biçimlendirici değerlendirmede kullanımına yönelik uygulamalar yapılmıştır. Uygulamaların sonunda açık uçlu sorulardan oluşan bir görüş formu ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Matematik öğretmeni adaylarının Kahoot ve Plickers'ı uygulamaları sonucundaki görüşlerine göre, bu yazılımların matematik öğretiminin biçimlendirici değerlendirme sürecinde kullanılmasında uygulanabilir olması, değerlendirmeyi kolaylaştırması, ayrıntılı ve anlık veri analizi olanağı sağlayarak zamandan tasarruf olanağı sunması gibi olumlu katkıları olduğu belirlenmiştir. Dersin sürecini ve değerlendirmeyi oyunlaştıran bu uygulamalar, öğretmen adaylarının matematik öğretiminde teknoloji kullanımına yönelik olumlu tutum geliştirmelerine yardımcı olmuştur. Katılımcılar, bu yazılımların kullanımıyla öğrencilerin derse katılımının ve motivasyonlarının önemli ölçüde artacağını ifade etmişlerdir. Ayrıca bu uygulamalar eğitimde teknoloji entegrasyonu yeterliği sağlayabilmektedir. Çalışmada Kahoot 'un teknolojik alt yapı gerektirmesi önemli bir sınırlılık olarak görülmektedir. Bu yazılımların matematik öğretmeni adaylarının yetiştirilmesinde ve matematik öğretmenlerinin hizmet içi eğitimlerinde uygulamalı olarak ele alınması önerilmektedir.Öğe Evaluation of students' attitudes towards e-exams and use of technology in theology distance undergraduate education programs(Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2017) Başaran, Bülent; Yalman, Murat; Erkan, SerdarThe purpose of this study was to introduce the multimedia applications in Theology Distance Undergraduate Education Program (TDUEP) and to determine the users’ attitudes towards exams executed to assess the outcomes. For this purpose, PowerPoint documents, videos, SCORMcompatible e-learning materials and Adobe Connect live lesson applications were developed to guide users in theology education as well as to make the teaching and learning process more entertaining. The study was carried out with 1500 students registered to TDUEP at a state university. The questionnaire form developed was applied to the students during the end-of-term exam week. The questionnaire forms which were not filled out completely or appropriately were excluded, and the remaining total number of questionnaire forms decreased to 1286. The results of the analysis of the questionnaire forms filled out by the participants revealed that there was no significant difference in the students’ attitudes towards the web-based assessment system with respect to their gender and class grades. On the other hand, the results of the Chi-Square independence test conducted to examine whether the variable of gender had any relationship with the exam duration, place-independence of the exams and use of the exam system demonstrated that there were significant differences between the groups.Öğe Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyon öz-yeterliklerinin incelenmesi(2018) Yazar, Taha; Şimşek, ÖmerÖz:Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyon öz-yeterliklerini, uluslararası eğitim teknoloji standartları bağlamında belirlenen teknolojik pedagojik alan bilgisi çerçevesinde (TPAB-ISTE) incelemek ve öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyonu için yetiştirilmesine etki eden değişkenlerin bu öz yeterliği açıklama düzeylerini belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden nedensel karşılaştırma ve ilişkisel tarama desenlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Türkiye'deki 18 devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinin son sınıfında öğrenim gören ve pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına kayıtlı olan toplam 3932 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, TPAB-ISTE öz-yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre teknoloji bilgisi boyutunda erkek öğretmen adayları lehine anlamlı farklılaşma görülmüştür. Öğrenim görülen program türü açısından anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Bilgisayar sertifikasına sahip olma, öğretmen adaylarının teknoloji bilgisi öz-yeterliği ile TPABISTE öz-yeterliği puanlarını anlamlı ölçüde arttırmıştır. Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyonu için yetiştirilmesine etki eden değişkenler en fazla teknoloji bilgisi ve TPAB-ISTE öz-yeterlik boyutlarını anlamlı ölçüde açıklamıştır.