Yazar "Bekleyen, Nilüfer" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An exemination of language achievement tests administered in primary education(2010) Bekleyen, NilüferProblem Durumu: Öğrenme süreci sırasında öğrenci başarısının ölçülmesi bir öğretmenin önemli görevlerinden biridir. Yapılan sınavların sınıf geçmeye etkilerinin yanı sıra öğrencilerin gelişim düzeyleri ile ilgili ayrıntılı bilgi verme ve zorlandıkları konuların belirlenmesine yardımcı olma gibi çeşitli katkıları vardır. Yabancı dil derslerinde başarının ölçülmesi müfredatta yer alan diğer derslere göre daha zor olmaktadır. Bunun nedeni birbirinden oldukça farklı olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma gibi değişik dil becerilerinin yanı sıra telaffuz, kelime bilgisi ve dilbilgisinin ölçülmesinin gerekmesidir. Yabancı dil öğretmenlerinin dil becerilerinin tümünü sınava dâhil etmeye çalışması öğrencilerin bu becerileri geliştirmeleri için güdüleyici olmakta, bazı becerilerin ölçülmemesi ise bunların öğrenciler tarafından göz ardı edilmesine neden olmaktadır.Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı Türkiye'de ilköğretim okullarında yabancı dil öğretmenleri tarafından hazırlanan İngilizce sınav kâğıtlarının incelenmesidir. Çalışmada hangi dil becerilerinin öğretmenler tarafından daha önemli kabul edildiği ve sınavlara daha çok dâhil edildiğinin belirlenmesine çalışılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin sınav hazırlama konusunda eğitimlerinin yeterli olup olmadığı araştırılmıştır. Sınav kâğıtları şekil ve doğruluk açısından da incelenmiş, sayfa düzeni, yazım kurallarına uygunluk, dilbilgisi ve anlamsal doğruluk bakımından hazırlanma amacına uygunlukları araştırılmıştır. Araştırmanın YöntemiDiyarbakır il merkezinde bulunan 79 ilköğretim okulu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Bu okullardan 16'sı araştırmanın örneklemini oluşturmak üzere seçilmiştir. Araştırmaya bu ilde bulunan özel öğretim kurumları dâhil edilmemiştir. Kullanılan veri toplama araçları araştırmacı tarafından hazırlanan bir anket formu ve ilköğretim 8. sınıf öğrencilerine farklı yabancı dil öğretmenleri tarafından İngilizce derslerinde uygulanan toplam 55 adet sınav kâğıdından oluşmaktadır. Seçilen 16 ilköğretim okulunda öğretmenlerle görüşülmüş, uygulanan 55 sınava ait yazılı soruları öğretmenlerin onayı ile toplanmıştır. Hazırlanan anketi doldurmayı kabul eden 30 öğretmenden sorulara yazılı olarak cevap vermeleri istenmiştir. Verilerin incelenmesi aşamasında ilk önce yazılı sınav kâğıtları genel görünüş ve sayfa düzeni açısından incelenmiştir. Sorulan soruların dilbilgisi kurallarına uygunluğu ve anlamsal açıdan doğruluğu araştırılmıştır. Daha sonra toplanan sınav kâğıtlarındaki sorular türlerine ve test ettikleri dil becerilerine göre sınıflandırılmıştır. -Araştırmanın Bulguları: İlköğretim okullarının 8. sınıfında okuyan öğrenciler haftada dört saatlik İngilizce dersi almaktadırlar. Öğrencilerin dönem sonu notları uygulanan üç yazılı sınavın sonuçlarına göre belirlenmektedir. Buna ek olarak öğretmenlerden sözlü sınav notları vermeleri de istenmektedir. Ancak yazılı sınavların değerlendirmede daha fazla önemi olduğu dikkat çekmektedir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu sözlü sınav yapmadıklarını veya sözlü sınav notlarını öğrencilerin sınıf içerisindeki durumlarına göre belirlediklerini belirtmişlerdir.Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre bütün öğretmenler dilbilgisinin mutlaka test edilmesi gerektiğini düşünmektedir. Kelime bilgisi de öğretmenlerin önemli bir kısmı tarafından ölçülmesi gereken bir öğe olarak kabul edilmektedir. Öğretmenlerin dil becerilerine dilbilgisi ve kelime bilgisinden daha az önem verdikleri belirlenmiştir. Okuma becerisi öğretmenler tarafından daha önemli kabul edilirken, konuşma ve dinleme sınavlarda ölçülmesi gerekli olan beceriler olarak görülmemektedir. Sınav kâğıtlarının incelenmesi sonucunda da yukarıda verilen bulguları destekleyen veriler elde edilmiştir. Sınav sorularının dağılımında bazı öğelere ağırlık verildiği bazılarının ise tamamen göz ardı edildiği dikkat çekmiştir. Örneğin tüm sınav sorularının % 66'sını dilbilgisi, % 20,4'ünü ise kelime bilgisi soruları oluşturmaktadır. % 6,3 oranında okuma, % 7,2 oranında ise dolaylı olarak hazırlanan konuşma soruları bulunmaktadır. Hiçbir sınavda dinleme veya telaffuz ile ilgili soruya rastlanmamıştır. Öğretmenlerin sınavların hazırlanmasında el yazısı veya bilgisayar kullanımını tercih ettikleri gözlenmiştir. Sınavlarda bazı dilbilgisi hataları veya anlam belirsizlikleri saptanmıştır.Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Bu çalışmadan elde edilen bulgular öğretmenlerin dilbilgisi ve kelime bilgisi gibi öğeleri dil becerilerinden daha ön planda ele aldıklarını göstermektedir. Başka bir deyişle dilbilgisi açısından düzgün cümle kurmak ve kelime ezberlemek öğrencilerin ders notlarını arttıran en önemli etkenler olarak kabul edilmektedir. Dilbilgisi-Çeviri yöntemini temel alan bu uygulamanın öğretme-öğrenme sürecini olumsuz etkilemesi kaçınılmazdır. Bu tür sınavlar öğrencilerin dinleme ve konuşma gibi dil becerilerini önemsememeleri sonucunu doğurabilmektedir.Okullarda yapılan yazılı sınavlarda bazı becerilere yer verilmemesinin bir nedeni de uygulanan YDS, KPDS, ÜDS gibi sınavların çoktan seçmeli olarak hazırlanması ve bu sınavlarda bazı becerilerin göz ardı edilmesi olabilir. Türkiye'de İngilizce bilgisinin bu tür sınavlarla ölçülmesi bu sınavlarda ölçülmeyen dil becerilerinin önemsiz olduğu izlenimini yaratmaktadır. Yapılan merkezi dil sınavlarında konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerine eşit olarak yer verilmesi öğretmen ve öğrencilerin yabancı dili bütün yönleri ile öğrenmeleri için güdüleyici olacaktır. Ayrıca çoktan seçmeli sınav soruları ile bazı yabancı dil becerilerinin tam olarak ölçülmesi mümkün görülmemesine rağmen araştırmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğu yukarıda belirtilen sınavların etkisiyle bu tür sınav sorularına ağırlık vermeleri gerektiğini düşünmektedir.Araştırmadan elde edilen sonuçlar öğretmenlerin yazılı sınavları sözlü sınavlara tercih ettiklerini göstermiştir. Bu yaklaşım öğrencilerin sözlü iletişim becerilerini geliştirmelerini engelleyici bir rol oynayabilir. Elde edilen başka bir sonuç da öğretmenlerin yabancıÖğe Foreign Language Anxiety(2004) Bekleyen, NilüferDil öğretimi insan psikolojisi ile yakından ilgili bir alandır. Son yıllarda, bu alanda yapılan çalışmaların bir kısmı duygusal faktörlerin dil öğretimi üzerindeki etkilerini incelemeye yöneliktir. Bu makalede duygusal faktörlerden biri olan kaygının dil edinimi üzerindeki etkisini inceleyen çalışmalar özetlenmiştir. Çalışmada ayrıca kaygının okuma, yazma, dinleme, konuşma gibi dil becerilerinin edinimi sırasında oynadığı rol üzerinde durulmuştur. Son olarak kaygının nedenleri ve etkileri hakkındaki araştırma sonuçları genel olarak incelenmiş ve kaygıyla başa çıkmak için öğretmen ve öğrenciler tarafından kullanılabilecek stratejiler açıklanmıştır.Öğe The influence of teachers and peers on foreign language classroom anxiety(Ankara Üniversitesi TÖMER, 2004) Bekleyen, NilüferThe aim of this study is to investigate the influences of teachers’ and peers’ attitudes on the foreign language classroom anxiety (FLCA) levels of the students. The study has been carried out at the ELT Department of Dicle University, Faculty of Education. The data have been collected by means of a questionnaire, designed to measure the FLCA levels of the students and an interview, the aim of which is to obtain information about the effects of teachers’ and peers’ attitudes on students with different anxiety levels. The results of the study have revealed that, in a language class, the level of anxiety increases with the influence of teachers and peers.Öğe The Influence of Teachers and Peers on Foreign Language Classroom Anxiety(2004) Bekleyen, NilüferBu çalışmanın amacı öğretmen ve sınıf arkadaşlarının davranışlarının öğrencilerin yabancı dil sınıf kaygıları üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışma, Dicle Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı’nda yürütülmüştür. Veriler, öğrencilerin yabancı dil sınıf kaygısını ölçmek için düzenlenmiş bir anket ve farklı kaygı seviyelerine sahip öğrenciler üzerinde öğretmen ve sınıf arkadaşlarının davranışlarının etkisi ilgili bilgi sağlamayı amaçlayan bir mülakat yoluyla toplanmıştır. Çalışmanın sonuçları, bir dil sınıfında, kaygı düzeyinin öğretmen ve sınıf arkadaşlarının etkisiyle arttığını göstermiştir.Öğe İngilizce Öğretmen Adaylarının Dil Öğrenme Stratejileri Kullanımı(2006) Bekleyen, NilüferBu araştırmanın amacı İngilizce öğretmen adaylarının Dil Öğrenme Stratejilerini kullanım düzeylerini incelemektedir. Öncelikle dil öğrenme stratejilerinin farklı tanımları ele alınmış ve değişik yazarlar tarafından yapılan sınıflandırmalar özetlenmiştir. Daha sonra ise veri toplama aracı olarak kullanılan Dil Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin uygulanması sonucu elde edilen veriler sunulmuştur. Verilerin analizi t-testi ve varyans analizi teknikleri kullanılarak yapılmıştır.Öğe İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin karşılaştıkları telaffuz sorunları(ESOSDER, 2011) Bekleyen, NilüferBu çalışmanın amacı Đngilizce öğrenen Türk öğrencilerin karşılaştıkları telaffuz sorunlarının nedenlerini incelemektir. Çalışmaya katılanlar Dicle Üniversitesi, Đngilizce Öğretmenliği Anabilim Dalı, birinci sınıf öğrencileridir. Çalışmaya Đngilizce yeterlikleri orta ve üst-orta seviyeler arasında değişen toplam 43 öğrenci katılmıştır. Veri toplama amacıyla, araştırmacı tarafından Dinleme ve Telaffuz dersinin işlendiği 10 ders saati kaydedilmiştir. Daha sonra bu derslerde öğrenciler tarafından yanlış telaffuz edilen kelimelerin dökümü yapılmıştır. Son olarak, öğrencilerin yanlış telaffuzlarının nedenlerinin öğrenilmesi amacıyla kendileri ile görüşmeler yapılmıştır. Başka nedenlerin yanı sıra öğrencilerin yanlış telaffuzlarında Đngilizce kelimelerin yazımının önemli bir rol oynadığı sonucuna varılmıştır. Đngilizcenin yazımındaki düzensizlikler nedeniyle öğrenciler kelimelerin gerçek telaffuzunu tahmin etmekte zorlanmaktadır. Telaffuz hatalarının diğer bir nedeni de öğrencilerin aşırı genelleme yapma eğiliminde olmalarıdır. Bu çalışmanın sonuçlarının Türk öğrencilere Đngilizce öğretmeye çalışan öğretmenler için faydalı olacağı düşünülmektedir.Öğe Ingilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin karsılastıkları telaffuz sorunları(2011) Bekleyen, NilüferBu çalısmanın amacı Ingilizce öğrenen Türk öğrencilerin karsılastıkları telaffuz sorunlarının nedenlerini incelemektir. Çalısmaya katılanlar Dicle Üniversitesi, Ingilizce Öğretmenliği Anabilim Dalı, birinci sınıf öğrencileridir. Çalısmaya Ingilizce yeterlikleri orta ve üst-orta seviyeler arasında değisen toplam 43 öğrenci katılmıstır. Veri toplama amacıyla, arastırmacı tarafından Dinleme ve Telaffuz dersinin islendiği 10 ders saati kaydedilmistir. Daha sonra bu derslerde öğrenciler tarafından yanlıs telaffuz edilen kelimelerin dökümü yapılmıstır. Son olarak, öğrencilerin yanlıs telaffuzlarının nedenlerinin öğrenilmesi amacıyla kendileri ile görüsmeler yapılmıstır. Baska nedenlerin yanı sıra öğrencilerin yanlıs telaffuzlarında Ingilizce kelimelerin yazımının önemli bir rol oynadığı sonucuna varılmıstır. Ingilizcenin yazımındaki düzensizlikler nedeniyle öğrenciler kelimelerin gerçek telaffuzunu tahmin etmekte zorlanmaktadır. Telaffuz hatalarının diğer bir nedeni de öğrencilerin asırı genelleme yapma eğiliminde olmalarıdır. Bu çalısmanın sonuçlarının Türk öğrencilere Ingilizce öğretmeye çalısan öğretmenler için faydalı olacağı düsünülmektedir.Öğe An investigation of English teacher candidates' problems related to listing skill(ESOSDER, 2007) Bekleyen, NilüferThis article reports a study performed at the ELT Department of Dicle University, Ziya Gökalp Education Faculty. The aim of the study is to examine students’ evaluations of their performances as listeners in English. Another purpose of the study is to determine the listening comprehension problems faced by language learners and the factors that make comprehension easier or more difficult. The analysis of data reveals that the students rate their listening performances as “poor”. In the listening process, they are affected by many factors such as speech rate, tone of voice, lack of visual materials and voice quality of listening materials. It has also been found that language courses offered in High Schools focus on reading and grammar with the purpose of preparing the students for the University Entrance Exam, but afterwards, during their university education, students’ success level in listening is affected negatively.Öğe An Investigation of English Teacher Candidates' Problems Related to Listing Skill(2007) Bekleyen, NilüferBu çalışma Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı’nda uygulanmıştır. Çalışmanın amacı öğrencilerin yabancı dilde dinleme becerileri ile ilgili değerlendirmelerini incelemek ve dinleme sırasında karşılaştıkları problemleri belirleyerek anlamayı kolaylaştıran ya da zorlaştıran faktörleri ortaya çıkarmaktır.Verilerin analizi sonucunda dinlemenin öğrencilerin kendilerini yetersiz gördükleri bir beceri olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin dinleme süreci sırasında konuşma hızı, ses tonu, görsel materyal eksikliği ve ses kalitesi gibi bir çok faktörden etkilendikleri belirlenmiştir. Ayrıca, Ortaöğretim Kurumlarında İngilizce derslerinin Üniversite Sınavı’na yönelik olarak okuma ve gramer ağırlıklı olarak verilmesinin öğrencilerin üniversite eğitimi sırasında dinleme becerisi ile ilgili başarı düzeylerini olumsuz etkileyen bir faktör olduğu saptanmıştır.Öğe An Investigation on Language Anxiety of University Students(2004) Bekleyen, NilüferBu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin yaşadığı yabancı dil kaygısının düzeyini incelemektedir. Çalışmanın örneklemini Dicle Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, birinci sınıf öğrencileri oluşturmakladır. Veriler öğrencilerin yabancı dil kaygı seviyelerini ölçmek için hazırlanmış olan yabancı dil sınıf kaygısı ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin büyük çoğunluğunun başarısız olmaları durumunda ortaya çıkacak sonuçlar hakkında endişe duyduğunu göstermiştir. Araştırma sonuçları ayrıca kız ve erkek öğrencilerin kaygı seviyeleri arasında anlamlı farklılık olduğunu ortaya çıkarmıştır.Öğe Öğretmen Adayları Tarafından Kullanılan Dil Öğrenme Staratejileri(2005) Bekleyen, NilüferBu araştırmanın amacı öğrencilerin kullandığı dil öğrenme stratejilerini belirlemek ve cinsiyet, akademik başarı gibi değişkenlerle, kullanılan stratejiler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini Dicle Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı'nda okumakta olan 73 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler ö&rencilerin bilişsel, bilişüstü, duyuşsal, sosyal, telafi ve hafıza stratejilerini ne ölçüde kullandıklarını ölçmek için hazırlanan bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA ve Scheffe testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilişüstü, telafi ve sosyal stratejileri daha fazla kullandığı, dil öğrenme stratejilerinin kullanımı açısından bayan ve erkek öğrenciler arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, konuşma, yazma ve dilbilgisi derslerinde strateji kullanımı ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin de istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır.Öğe The use of the internet by high school efl teachers for professional purposes(Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Solmaz, Osman; Bekleyen, NilüferBu betimsel araştırma liselerde çalışan İngilizce öğretmenlerinin mesleki amaçla kullandığı web sitelerini incelemektedir. Çalışmanın evreni 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılı bahar yarıyılında Diyarbakır şehir merkezinde çalışan İngilizce öğretmenlerini kapsamaktadır. Araştırmanın örneklemi ise Anadolu liseleri ve özel liselerde çalışan 45 İngilizce öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket kullanılmıştır. Araştırma sonuçları İngilizce öğretmenlerinin sırasıyla kendilerine kaynak sağlayan web sitelerini, sosyal ağları, sözlükleri, gazete, dergi ve blogları takip ettiklerini göstermiştir. Öğretmenlerin en çok kullandığı web sitelerinin adresleri de çalışma kapsamında belirtilmiştir.