Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Demirkol, Mehmet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 17 / 17
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Are Primary Teachers Literate or Not: A study on Curriculum Literacy of Primary Teachers
    (Muhammed ZİNCİRLİ, 2023) Süer, Sedef; Demirkol, Mehmet
    The aim of this research is to determine the curriculum literacy levels of classroom teachers. The study group of this research, which is based on a case study from qualitative research designs, consists of teachers working in primary schools in the 1st term of the 2020-2021 academic year in Diyarbakir. The teachers in the study group were selected by criterion sampling, one of the purposive sampling methods. In the data collection process of the research, semi-structured interview technique was used. In addition, the qualitative data obtained were analyzed with descriptive analysis methods. As a result of this research, it was revealed that the classroom teachers did not directly access the curriculum designed by the MoNE, but indirectly followed the curriculum by downloading the annual plans from the web pages on the internet. In addition, interviews with teachers revealed that teachers could barely demonstrate the philosophy, values and competencies in the curriculum and were unaware of these parts. On the other hand, classroom teachers stated that they focused on basic skills (reading, writing and arithmetic), life skills (self-confidence, entrepreneurship, self-regulation, problem solving) and values education (love, respect, honesty, sharing, responsibility) in success. It is seen that while teachers mostly talk about the acquisitions related to basic skills, life skills and values education in the curriculum, they refer less to the acquisitions related to mathematics and engineering skills, which are widely used and vital in today's world. This result is teachers' 21st century. It has been shown that they care about the inclusion of skills, life skills and values education in the curriculum and they try to achieve the goals for these skills by the students.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi dergisinin bibliyometrik analizi
    (Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2016) Kutluca, Tamer; Demirkol, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi’nde 2005-2015 yılları arasında yayımlanan makaleleri değerlendirmektir. Bu araştırma doğrultusunda dergide yayımlanan 20 sayıda yer alan toplam 298 makaleden yararlanılmıştır. Araştırmada makalelerin yer alan yazar sayısı, makalede kullanılan yöntem, veri toplama araçları ve nitelikleri, veri analiz yöntemleri, kaynakça sayıları ve bu sayıların yıllara göre dağılımı, örneklem/çalışma grupları, makale yazarlarının unvan, sayı ve bağlı bulundukları kurumlar araştırmacılar tarafından hazırlanan makale inceleme formu ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda, dergide yayımlanan makale yöntemlerinin ağırlıklı betimsel yaklaşımla şekillendiği, öğrencilerin örneklem/çalışma grubu alınarak alındığı, verilerin hazır ölçekler ile toplandığı ve elde edilen verilerin frekans, aritmetik ortalama ya da parametrik testler ile analiz edildiği anlaşılmaktadır. Bunun yanında makalelerin konu alanlarının yıllara göre dağılımına bakıldığında 2009 öncesine kadar eğitim dışı çalışmaların yoğunlukta olduğu, 2009 yılından sonra ise eğitim bilimleri ve alan eğitimi artış olduğu ve eğitim dışı çalışmaların ciddi oranda azaldığı görülmektedir. Dergide yayımlanan makalelerin kaynakça kullanımında yıllara göre bir artış olduğu ve bu artışta daha fazla yabancı kaynakçalardan yararlanıldığı ortaya çıkan başka bir sonuçtur. Makale yazarları ile ilgili elde edilen araştırma sonuçlarına bakıldığında ise Dicle Üniversitesi’nde görev yapan yazarların 2008 yılına kadar makale sayısında üstünlüğü olduğu ancak yıllar geçtikte bu üstünlüğün kaybolduğu anlaşılmaktadır. Bununla birlikte makale yollayan yazarların ağırlıklı olarak Yrd Doç. Dr. unvanına sahip oluştuğu tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    EĞİTİM KURUMLARINDA SOSYAL SERMAYENİN İŞ TATMİNİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
    (Erzurum Kültür Eğitim Vakfı, 2014) Özmen, Fatma; Aküzüm, Cemal; Koçoğlu, Erol; Tan, Çetin; Demirkol, Mehmet
    Bu çalışmada, sosyal sermayenin, iş tatmini üzerindeki etkisi ve iş tatminini açıklama düzeyi test edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü yüksek lisans programına bağlı olarak Diyarbakır ilinde öğrenim gören 120 öğretmen ve okul yöneticisi ile Diyarbakır ili Sur ve Yenişehir ilçelerinde görev yapan 102okul müdürü olmak üzere toplam 222 öğretmen ve okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın yapılmasında ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Bu araştırmada, Sosyal Sermaye ve Minnesota İş Doyum ölçekleri kullanılmıştır. Ölçeklerin doğrulayıcı faktör analizleri ve yapısal eşitlik modeli için, SPSS 21.0 ve AMOS 16.0 paket programları kullanılmıştır. Oluşturulan modelin uyum iyiliği indeksleri, RMSEA=.080; SRMR=.083; CMIN\DF=2,533; GFI=.924; CFI=.933; AGFI=.834; NFI=.903; Chi squared=2492,001; df=984 ve p=.000’dır. Bu sonuç, modelin uyum değerlerinin kabul edilebilir ve istenilen düzeyde olduğunu göstermektedir. Çalışmanın en önemli bulgusu, sosyal sermayenin, iş tatminin önemli yordayıcısı olduğu sonucudur.
  • [ X ]
    Öğe
    Harmanlanmış Öğrenmeye Yönelik Araştırmaların Karma-meta Yöntemi ile Analizi
    (2023) Topkaya, Yavuz; Demirkol, Mehmet; Salma, Cihan; Özkaya, Abdulkadir
    Bu araştırmanın amacı, harmanlanmış öğrenme ortamının öğrenme sürecindeki etkisini karma meta yöntemi ile belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda karma meta yöntemi ile incelenen çalışmalarda harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerindeki etki düzeyi, öğrenme sürecinde öğrenenin başarısını etkileyen bilişsel, sosyal, duyuşsal faktörlere katkısını belirlemek ve olumsuz görülen yönlerini ortaya çıkarmaktır. İki aşamada gerçekleşen bu araştırmada ilk aşama 2015-2021 yılları arasında belirlenen kriterlere göre 17 nicel çalışma meta-analiz,10 nitel çalışma ise meta-tematik analiz ile incelenmiştir. Elde edilen nicel verilerin analiz sürecinde sabit etkiler modeli (SEM) ile rasgele etkiler modeli (REM), nitel verilerin analiz sürecinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda harmanlanmış öğrenmenin geleneksel eğitim yöntemine göre akademik başarı üzerinde daha etkili olduğu görülmektedir. Sosyal ve duyuşsal alanlarda da öğrencilerin derse yönelik ilgi ve tutumlarının olumlu yönde geliştiği görülmektedir. Bununla birlikte harmanlanmış öğrenme sürecinde konsantrasyon ve motivasyon eksikliği, derse ilgisizlik ve ders dışı işlerle uğraşma gibi olumsuz etkilerinde görüldüğü sonucuna ulaşılmaktadır. Bu sonuçların geçerliğini kanıtlamak için daha fazla çalışmanın yapılması önerilmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Harmanlanmış Öğrenmeye Yönelik Araştırmaların Karma-meta Yöntemi ile Analizi
    (Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2023) Topkaya, Yavuz; Demirkol, Mehmet; Salma, Cihan; Özkaya, Abdulkadir
    Bu araştırmanın amacı, harmanlanmış öğrenme ortamının öğrenme sürecindeki etkisini karma meta yöntemi ile belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda karma meta yöntemi ile incelenen çalışmalarda harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerindeki etki düzeyi, öğrenme sürecinde öğrenenin başarısını etkileyen bilişsel, sosyal, duyuşsal faktörlere katkısını belirlemek ve olumsuz görülen yönlerini ortaya çıkarmaktır. İki aşamada gerçekleşen bu araştırmada ilk aşama 2015-2021 yılları arasında belirlenen kriterlere göre 17 nicel çalışma meta-analiz,10 nitel çalışma ise meta-tematik analiz ile incelenmiştir. Elde edilen nicel verilerin analiz sürecinde sabit etkiler modeli (SEM) ile rasgele etkiler modeli (REM), nitel verilerin analiz sürecinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda harmanlanmış öğrenmenin geleneksel eğitim yöntemine göre akademik başarı üzerinde daha etkili olduğu görülmektedir. Sosyal ve duyuşsal alanlarda da öğrencilerin derse yönelik ilgi ve tutumlarının olumlu yönde geliştiği görülmektedir. Bununla birlikte harmanlanmış öğrenme sürecinde konsantrasyon ve motivasyon eksikliği, derse ilgisizlik ve ders dışı işlerle uğraşma gibi olumsuz etkilerinde görüldüğü sonucuna ulaşılmaktadır. Bu sonuçların geçerliğini kanıtlamak için daha fazla çalışmanın yapılması önerilmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlkokul ingilizce öğretmenlerinin ilkokul ingilizce dersi öğretim programı uygulamalarına ilişkin yeterlik algılarının incelenmesi
    (ESOSDER, 2019) Süer, Sedef; Demirkol, Mehmet; Oral, Behçet
    Bu araştırma ile ilkokul İngilizce öğretmenlerinin İngilizce dersi öğretim programını uygulamaya ilişkin yeterlik algılarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ilinde bulunan ilkokullarda görev yapmakta olan 259 İngilizce öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen “İlkokul İngilizce Dersi Öğretim Programını Uygulamaya Yönelik Yeterlik Algı Ölçeği” aracılığıyla toplanmış olup elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Analizler neticesinde elde edilen bulgulara göre ilkokullarda İngilizce derslerini yürüten öğretmenlerin program yeterlik algılarının kıdem, İngilizce ders saatlerini yeterli bulma, çocuklara yönelik dil öğretimi konusunda seminer almış olma ve öğrencilerin yaşı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Kapsayıcı eğitime yönelik öğretmen tutum ölçeği ile kapsayıcı eğitime yönelik öğretmen özyeterlik ölçeği: Ölçek uyarlama çalışması
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2023) Demirkol, Mehmet; Kuşça, Nesih
    Bu araştırma, öğretmenlerin kapsayıcı eğitime yönelik tutumları ve özyeterliklerini belirlemek amacıyla Kielblock (2018) tarafından Almanya ve Avusturalya'da geliştirilen iki ölçme aracının Türkçeye uyarlama sürecini ele almaktadır. Bu süreçte, "Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretmen Tutum Ölçeği" ve "Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretmen Özyeterlik Ölçeği" olmak üzere iki ölçek üzerinde çalışılmıştır. İlk aşamada her iki ölçek için dil eşdeğerliği sağlandıktan sonra uzman görüşlerine başvurulmuştur. Ardından hazırlanan ölçekler 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır'da görev yapmakta olan 326 sınıf öğretmenlerine uygulanmıştır. Uygulama sonrası elde edilen veriler kullanılarak açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmış, güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Uyarlama sonucunda, orijinal hali 38 maddeden oluşan ölçeğin maddeleri 33 maddeye indirgenmiştir. Ancak boyutlar orjinlinde olduğu dört boyutta (vizyon, farklılaştırma, kapsayıcı eğitime destek ve genel uygulamalar) kalmıştır. Güvenilirlik katsayıları hesaplamaları sonucunda elde edilen Croanbach alpha güvenirlik değerleri, dört boyutun da güvenilir olduğunu göstermektedir. Özyeterlik ölçeği ise orijinal tek boyutlu yapısını koruyarak 18 maddeyle uyarlanmış ve yüksek güvenirlik değerine sahip olduğu tespit edilmiştir. Uyarlama süreci sonucunda, bu ölçeklerin Türkiye eğitim sistemi ve kültürüne uygun olduğu, alanyazına değerli bir katkı sağlayacağı ve uygulamada etkili araçlar olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    ÖĞRENCİ DEVAMLILIĞINI SAĞLAMADA OKUL YÖNETİMİ POLİTİKALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
    (Atatürk Üniversitesi, 2018) Aküzüm, Cemal; Demirkol, Mehmet; Ekici, Özcan
    Bu araştırmada, okul yöneticilerinin görüşleri temelinde ilköğretim kurumlarında öğrenci devamlılığını sağlamada okul yönetiminin belirlediği politikaları izleme ve uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Tarama türünde desenlenen araştırmanın evrenini, Diyarbakır ili merkez ilçelerindeki (Bağlar, Kayapınar, Yenişehir, Sur) 220 ilköğretim kurumunda (ilkokul ve ortaokul) görev yapan 512 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Örneklemini ise, dört merkez ilçedeki ilköğretim kurumlarında çalışan yöneticilerin dağılımını tutarlı bir şekilde temsil etmesi için tabakalama örnekleme yöntemi kullanılarak araştırmaya dâhil edilen 217 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen 37 madde ve 4 faktörden oluşan “Öğrenci Devamlılığını Sağlamada Okul Yönetimi Politikaları Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Analizde, betimsel istatistikler yanı sıra bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analiz (ANOVA), Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, okul yöneticilerinin öğrenci devamlılığını sağlamada en çok uyguladıkları politikanın “yönetici ve öğretmenlerle işbirliğine yönelik politikalar” olduğunu, en az uyguladıkları politikanın ise “eğitim paydaşları ve okul çevresi ile işbirliğine yönelik politikalar” olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca yönetici görüşleri arasında, yaş, hizmet yılı, görev türü ve yönetici olarak çalışma süresi değişkenleri bakımından anlamlı farklılıklar görülmüştür. Özellikle, yaş, hizmet yılı ve yöneticilik süresi daha fazla olan yöneticiler ile okul müdürlerinin öğrenci devamlılığını sağlamada okul yönetimi politikalarını daha etkin bir şekilde uyguladıklarını ve izlediklerini ifade ettikleri görülmüştür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına yönelik inançları
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022) Demirkol, Mehmet; Kılıç, Durmuş; Ekici, Özcan; Pamukçu, Abdurrahim
    Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına yönelik inançlarını belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma deseniyle şekillenen araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılı Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümünde öğrenim görmekte olan son sınıf 76 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada verileri elde etmek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılıştır. Görüşme sonunda elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına yönelik gereklik inancına sahip oldukları görülmektedir. Öğretmen adaylarının bu inanca bağlı olarak üç gereklik sundukları görülmektedir. Bunlar eğitsel, toplumsal ve araştırmalara yönelik gerekliklerdir. Ayrıca eğitim araştırmalarının her ne kadar gerekli olduğu ve de uygulanabilir olması gerektiği düşüncesi hâkim olsa da tezat bir şekilde yapılan araştırmalarının niteliksiz kabul edildiği görülmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Yeterlik Algıları
    (2016) Ülker, Ülkü; Demirkol, Mehmet; Alyamaç, Özlem
    Eğitim öğretim sisteminin temel amaçlarından birisi bireylerde istendik davranış değişikliği oluşturmaktır. İstendik davranış değişiklikleri, belirli kural ve tanımlamalar çerçevesinde hazırlanan kazanımlar doğrultusunda gerçekleştirilebilir. Eğitim öğretim sürecinde öğrencilerin kazanımların ne kadarına ulaştıklarının belirlenmesi eğitim öğretim çıktılarının iyileştirilmesi açısından önemlidir. Bu kazanımların bireylere yani öğrencilere kazandırılmasında rehberlik yapacak kişi öğretmendir. Öğretmenler, hem sürecin işleyişinde hem de sürecin değerlendirilmesinde önemli role sahiptir. Bu noktada öğretmenlerin ölçme değerlendirme aktivitelerini ne derece başarıyla uyguladıkları ve uygulayabileceklerine olan inançları eğitim öğretim süreci çıktılarının kalitesini etkilemektedir. Ölçme ve değerlendirmenin öğrencilerin kazanımların ne kadarına başarıyla ulaştıklarını göstermesi ya da eksik kalan ya da yanlış öğrenilen kazanımları belirlemesi, süreç içinde bu işlemi yapan öğretmenlerin yeterlilik düzeyiyle orantılıdır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme genel yeterlik algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışma ile geleceğin öğretmenlerinin yetiştirildiği eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenim boyunca edindikleri bilgileri ne derece kabullendikleri ve ne derece kendilerini yeterli gördüklerini belirlenmeye çalışılacaktır. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen adaylarının yeterlilik algıları; cinsiyet, yaş, kaçıncı üniversite, branş değişkenlerine göre incelenecektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılacaktır. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde okuyan son sınıf öğretmen adayları oluşturacaktır. Araştırmada evrenin kendisine ulaşmak hedeflenmektedir. Veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu ve Nartgün (2008) tarafından geliştirilen beşli likert tipindeki 24 maddelik “Öğretmenler için Ölçme ve Değerlendirme Genel Yeterlilik Algısı Ölçeği” kullanılacaktır. Veri toplama araçları ile elde edilecek verilerin analiz edilmesi için kullanılacak olan istatistiksel yöntemleri belirlemek amacıyla, verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığını anlamak için Kolmogorov-Smirnov Z testi, verilerin homojenlik durumunu belirlemek için ise Levene testi uygulanacaktır. Elde edilecek sonuca göre parametrik ya da nonparametrik test türleri kullanılacaktır. Araştırma veri toplama sürecinde olduğu için elde edilecek bulgulara tam metinde yer verilecektir.
  • [ X ]
    Öğe
    SINIF ÖĞRETMENLERININ SINIF İÇI EKOLOJIK AYAK İZI FARKINDALIĞI ARTTIRMA UYGULAMALARI
    (Kastamonu Üniversitesi, 2022) Aslan, İbrahim; Demirkol, Mehmet
    Bu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin sınıf içi ekolojik ayak izi farkındalığı arttırmaya yönelik yaptıkları uygulamaları belirlemek amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma modeli ile şekillenen bu araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılı Diyarbakır il merkezinde görev yapmakta olan ve amaçlı-ölçüt örneklem yöntemi ile belirelen 28 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde sınıf öğretmenleri ile görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile hazırlanmış sorular kullanılmış ve bu sorular ile elde edilen verilerin analiz sürecinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Sınıf öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonucunda; Ekolojik ayak izi uygulamalarının ilkokuldan itibaren verilmesi gerektiği, öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izini azaltmaya yönelik yapmış oldukları uygulamaların ekolojik ayak izi bileşenlerini kapsadığı ve bu etkinliklerin çocuklarda çevre bilincinin, sorumluluk ve yardımlaşma duygusunun, doğa ve hayvan sevgisinin, koruma ve sahiplenme duygusunun gelişmesini sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerin, ekolojik ayak izi uygulamaları ile sürdürülebilir yaşam fırsatları geliştirmeye yönelik yaptıkları etkinlikler sürecinde, okul imkanlarının kısıtlı olması, veli ve yöneticilerden yeterli desteğinin olmaması, öğretim programının yetersiz ve sınıf mevcutlarının kalabalık olması gibi zorluklarla karşılaştıkları tespit edilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeyleri
    (2021) Demirkol, Mehmet; Aslan, İbrahim
    Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 2019- 2020 eğitim öğretim yılında Diyarbakır il merkezindeki dört ilçeye (Bağlar, Kayapınar, Sur ve Yenişehir) bağlı okullarda görev yapan 536 sınıf öğretmeni örneklem olarak belirlenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile şekillenen bu çalışmanın veri toplama sürecinde Ekolojik Ayak İzi Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değişkenler açısından karşılaştırılması sürecinde nonparametrik testlerden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinde cinsiyet, öğrenim durumu, mezun olunan fakülte ve seminer alma durumu değişkenlerine anlamlı farklılık görülmezken; kıdem, okutulan sınıf düzeyi, okulun bulunduğu bölge değişkenleri arasında farklılığın meydana geldiği görülmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Sınıf Öğretmenlerinin Kapsayıcı Eğitime Yönelik Tutumları ve Özyeterlikleri
    (Dokuz Eylul University, 2025) Kuşça, Nesih; Demirkol, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve özyeterliklerini belirlemek ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim öğretim yılı Diyarbakır il merkezinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu evrenden, oranlı ve tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 648 öğretmen örneklem olarak belirlenmiştir. Araştırmanın veri toplama sürecinde, Kieblock (2018) tarafından geliştirilen ve Demirkol ve Kuşça (2023) tarafından Türkçeye uyarlanan Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretmen Tutum Ölçeği ve Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretmen Özyeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ile parametrik testler olan 'Bağımsız Gruplar T Testi' ve 'Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)' kullanılmıştır. İstihdam durumu değişkeni için ise non-parametrik testlerden 'Mann-Whitney U Testi' uygulanmıştır. Ayrıca, kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve özyeterlikler arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, yaş, cinsiyet ve öğrenim durumu değişkenlerinin kapsayıcı eğitime yönelik tutum ve özyeterlik algılarında anlamlı bir fark yaratmadığı belirlenmiştir. Ancak, kapsayıcı eğitime yönelik deneyim sahibi olma ve hizmet içi eğitim-seminer alma değişkenlerinde anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir. Kapsayıcı eğitime yönelik tutum boyutları ile özyeterlik arasındaki ilişkiler incelendiğinde, vizyon boyutunun özyeterlik ile güçlü bir pozitif ilişkiye, farklılaştırma boyutunun orta düzeyde pozitif ilişkiye ve destekleme boyutunun zayıf bir pozitif ilişkiye sahip olduğu bulunmuştur. Genel uygulama boyutu ile özyeterlik arasında ise zayıf bir negatif ilişki tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Sınıf Öğretmenlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Motivasyon Düzeyleri
    (Mustafa KAHYAOĞLU, 2019) Demirkol, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeylerini belirlemektir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada evren 2013-2014 eğitim öğretim yılı Diyarbakır’da görev yapmakta olan sınıf öğretmenleridir. Araştırmada evreni temsil etmek üzere Diyarbakır’ın çeşitli bölgelerinde bulunan ve tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 51 ilköğretim kurumunda olarak görev yapmakta olan 1270 sınıf öğretmeni örneklem olarak seçilmiştir.Araştırmada verilerin toplanması için öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeyi ölçeği kullanılmıştır. Uygulanan ölçek ile elde edilen veriler dört boyut altında incelenmiş, istatistiki analizler bu dört boyut üzerinden yapılmıştır. Bu boyutlar; Mesleğe Yönelik Tutum ve Mesleki Başarı, Takdir Edilme ve Mesleki Mutluluk, Meslekten Kaçınma, Mesleği Özümsemedir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon düzeylerini etkileyebileceği düşünülen altı değişken kullanılmıştır. Bu değişkenler; cinsiyet, kıdem, okulun bulunduğu yerleşim yeri, sınıfta bulunan öğrenci sayısı, medeni durum ve doğum yeridir. Araştırmada toplanan veriler analiz edilirken frekans, yüzde ve aritmetik ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Ayrıca araştırma için elde edilen verileri karşılaştırmak için istatistiki yöntemlerden t testi ve varyans analizi uygulanmıştır. Araştırma sonunda sınıf öğretmenlerinin yerleşim yeri, öğrenim durumu ve sınıfta bulunan öğrenci sayısı değişkenlerine göre motivasyon düzeyleri arasında her dört boyutta da anlamlı farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.Sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre karşılaştırılması sonucunda sadece Mesleği Özümseme boyutunda anlamlı farklılık çıkmadığı, geri kalan üç boyutta da farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Medeni durum ve kıdem değişkenlerine göre öğretmen motivasyon düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda sadece Meslekten Kaçınma boyutunda anlamlı farklılık olduğu, doğum yeri ve yaş değişkenlerine göre ise sadece bu boyutta anlamlı farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sınıf öğretmenlerinin vicdan algısı
    (Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2017) Demirkol, Mehmet; Kılıç, Durmuş
    Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin vicdan algısını belirlemektir. Nitel araştırma deseni ile şekillenen araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır ili merkez ilçelerinde, 2016-2017 eğitim öğretim yılı güz döneminde görev yapmakta olan 120 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanabilmesi için araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formları ile elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin vicdan tanımlarında çeşitlilik olduğu ve vicdanın sosyal, kişisel, ruhsal ve davranışsal olmak üzere dört tema altında tanımlandığı görülmüştür. Ayrıca vicdanın davranış üzerinde biçimlendirici, yönlendirici, engelleyici ve sorgulayıcı etkisi olduğu belirlenmiştir. Vicdanın öğretmen davranışları üzerinde etkili olduğu ve bu kavramın mesleklerinin haz, ölçüt, sorumluluk, yeti, gereklilik, onur, özveri ve meslek ahlakının bir parçası olduğu öğretmen görüşlerinden ortaya çıkan başka bir sonuçtur. Bununla beraber vicdanın öğretmenlik mesleğinde yer edinmemesi gerektiği görüşüne sahip öğretmenler de dikkat çekmektedir. Son olarak öğretmenlerin vicdan kavramının oluşumunda öğrenciler için rol model olduğu, ayrıca, vicdan kavramının öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin bu kavramın öğrenci tarafından edinilmesinde etkili olduğu belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Web based module design and evaluation for the classroom teachers: Alternative assessment and evaluation tools
    (Hacettepe University, 2020) Demirkol, Mehmet; Kılıç, Durmuş
    This study aims to determine the applicability of the web-based assessment and evaluation system which designed for classroom teachers to usability. This study employs a design-based research approach. The developed design was realized with 6 class teachers who were volunteers during the two educational period including pre-application and main application. First, the design process was examined to determine the feasibility of the system. Then the opinions of the teachers who used the tool were taken. Semi-structured interviews with teachers were conducted and the data obtained were subjected to descriptive analysis. In case the feasibility of the system was examined through manager module the results of the uncovered that web-based assessment and evaluation system helped classroom teachers become independent from time and space factors, and enable teachers to evaluate and save online records of students’ files. Besides, it is seen that it supports teachers in preparing, sharing, and keeping assessment and evaluation forms through considering development and success levels of the students. It is also seen that it involved students into the evaluation process and provided feedback for parents. Finally, it is observed that the web-based assessment and evaluation system removed the problems faced during the use of alternative assessment and evaluation tools and provide for teachers during the application.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi öğrencilerinin, öğretim elemanlarının alan bilgisi yeterliğine ilişkin görüşleri
    (Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013) Özmen, Fatma; Aküzüm, Cemal; Koçoğlu, Erol; Tan, Çetin; Doğru, Mehmet; Demirkol, Mehmet
    Eğitimin niteliğini etkileyen önemli faktörlerden birisi de öğretmen adaylarının aldıkları hizmet öncesi eğitimin kalitesidir. Bu bağlamda, öğretmen adaylarının, eğitim fakültelerinde gördükleri derslerde edindikleri bilgi ve beceri düzeyini büyük oranda dersin öğretim elemanının niteliği belirlemektedir. Özellikle, öğretim elemanlarının alan bilgisi yeterlikleri, eğitimin etkililiğini sağlamada önemli rol oynar. Bu araştırma, öğretmen adayı öğrencilerin görüşleri çerçevesinde, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi’nde görev yapan öğretim elemanlarının alan bilgisi yeterliklerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilen tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde öğrenim gören 2., 3. ve 4.sınıf öğrencileri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın yapıldığı zamanda, 1. Sınıf öğrencileri araştırma amacına hitap etmediğinden araştırma evreni içine dâhil edilmemiştir. İlköğretim bölümünde, her bir sınıfa yönelik birden çok şube bulunduğundan, her bir sınıf düzeyinden rastgele yöntemle bir şube örneklem olarak seçilmiş ve örneklem grubuna anket dağıtılmıştır. Dönen anketler içinden 466 adedi dikkate alınmıştır. Anket maddelerine verilen yanıtlara ilişkin veriler, cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi bağımsız değişkenlerine göre parametrik ve parametrik olmayan sınamalar aracılığı ile çözümlenmiştir. Araştırmada ulaşılan bulgular, öğretmen adaylarının görüşleri arasında anlamlı farklılaşmalar oluştuğunu; özellikle 2.sınıf ve 3.sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının 4.sınıfta öğrenim görenlere oranla öğretim elemanlarını daha yeterli bulduklarını ortaya koymuştur. Araştırmada yer verilen bağımsız değişkenlere göre öğretmen adaylarının, öğretim elemanlarını alan bilgisi bakımından tüm boyutlarda “ara sıra” düzeyinde yeterli gördüklerini ortaya koymaktadır. Ulaşılan sonuçlar eşliğinde önerilere yer verilmiştir

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim