Yazar "Bulut, Feyza" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe AHMET MİDHAT EFENDİ’NİN SEYAHATNÂMELERİNDEN: “SAYYADANE BİR CEVELAN”(İbrahim Halil TUĞLUK, 2023) Timur, Kemal; Bulut, FeyzaAhmet Midhat Efendi, Tanzimat dönemi Türk edebiyatının en velut yazarlarındandır. O, roman, hikâye ve tiyatro gibi edebî türlerde kaleme aldığı eserlerin dışında eğitimci yönü, gazeteciliği, tarihçiliği ve medeniyet dünyamıza değer katan diğer cepheleriyle çağını aşan bir şahsiyettir. Eserlerinde dünyanın neredeyse tüm kıtalarına yayılmış geniş bir coğrafyayı konu edinen Ahmet Midhat Efendi, gerçek hayatta da geniş bir coğrafyayı görüp gezme fırsatı bulmuştur. Yaşamınınerken dönemlerinde Niş, Rusçuk ve Bağdat’ta bulunan yazar, 1889’da Stockholm’de düzenlenen Müsteşrikler Kongresi münasebetiyle Avrupa’nın önemli bir bölümünü gezme fırsatı bulur. Bu seyahatindeki intibalarını Avrupa’da Bir Cevelan adıyla neşreden Ahmet Midhat, bir başka gezisiniSayyadane Bir Cevelan adıyla 1892 yılında neşrederek okurlarıyla paylaşır. İzmit Körfezi’nde gerçekleştirilen bir av gezisini anlatan bu eser, ilk olarak 1952’de yeni harflere aktarılmıştır. 2001 yılında sadeleştirilerek yeniden basılan Sayyadane Bir Cevelan, 2017 yılında bu kez aslına sadık kalınarak tekrar okurların istifadesine sunulur. Bu çalışmada, toplamda dört günün anlatıldığı Sayyadane Bir Cevelan’ın öne çıkan yönlerideğerlendirilecektir. Bu doğrultuda hem gezi yazısının edebiyatımızdaki yeri hatırlatılmış olacak, hem de Ahmet Midhat’ın tecrübelerinden istifade edilecektir.Öğe Bireysel ve toplumsal fayda açısından Ahmet Midhat Efendi'nin romanlarında pragmatizm(Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Bulut, Feyza; Timur, KemalEdebî akımlar, edebî eserlerin oluşumunda ve yönlendirilmesinde ciddi öneme sahiptirler. Eserler, içinde bulundukları dönemin etkisi ile oluşurken, geçmişin izlerini taşımak ve geleceğin beklentilerini de karşılamak durumunda kalırlar. Eserlere dair bu beklenti, oluşumun arka planındaki edebî akımlarla karşılanır. Toplumun ihtiyacından beslenen söz konusu akımlar, sosyal yaşamın bir yansıması olan edebî çalışmalara kaynaklık ederler. 19. yüzyılda, sosyal yaşamın doğal bir yansıması ve beklentisi olarak doğan pragmatizm akımı, bahsi edildiği gibi hem toplumsal yaşamın bir yansıması, hem de edebî kalemlerin yol göstericisi olmuştur. Dilimize faydacılık olarak aktarılan pragmatizm akımı, 19. yüzyıldan bugüne, etki sınırlarını genişleterek varlığını sürdürmüş felsefî akımlardandır. Akımın felsefî yönü kadar, edebî cereyanı da, eserlerin doğru okunup anlaşılmasında önem arz etmektedir. Bu bağlamda Türk edebiyatında akımın felsefesini benimsemiş ve eserlerinden hareketle izlerini taşıyan önemli isimlerin başında Ahmet Midhat Efendi gelmektedir. Ahmet Midhat Efendi topluma faydalı olmayı ve toplumu yönlendirmeyi misyon edinmiş önemli kalemlerdendir. Düşün dünyası ve üslubu ile okurlarını faydalı olana yöneltmeye çalışan yazar, söz konusu faydacı üslubu neticesinde önemli pragmatist romanlara imza atmıştır. Yazarın toplumsal ve bireysel fayda bağlamında beslendiği pragmatizm akımı, eserlerin oluşumunda ve yorumlanmasında belirleyici bir rol üstlenmiştir. Bu çalışmada Ahmet Midhat Efendi'nin bütün romanları pragmatizm çerçevesinde incelenmiştir. Yazarın, kurmaca içinde doğrudan uygulamasını yaptığı akımın, zaman zaman felsefesini yaptığı da tespit edilmiştir. Bu yönü ile özgünlük arz eden çalışmanın asıl amacı ise, hem pragmatizm akımının edebî sınırlarını oluşturmak, hem de bu kuramın Ahmet Midhat Efendi'nin romanlarındaki yansımasını ortaya çıkarmaktır.Öğe Hamle dergisinden hareketle Adil Erdem Bayazıt ve sanatı.(2023) Bulut, FeyzaYayın hayatına 15 Kasım 1952 tarihinde başlayan ve 1958 yılına kadar devam eden Hamle dergisi, toplamda 22 sayısı olan fikir, sanat ve edebiyat dergisidir. Maraş’ta bulunan, edebiyat camiasına yön veren kimi kalem ustalarının da yollarının kesiştiği Maraş Lisesi’nde temelleri atılan dergi, edebiyat ve sanatın yanı sıra, sosyal meselelerin de tartışıldığı entelektüel bir mecra halini alır. Dergide birçok önemli yazar ve şairin yazıları yayımlanır. Bunlardan biri de Adil Erdem Bayazıt’tır. Bayazıt Hamle’nin çıkış sürecinden itibaren yayın ve yazı faaliyetlerini sürdürmektedir. Daha çok şiirleriyle tanınan Bayazıt’ın Hamle’de yayımladığı; bir hikâyesi, bir denemesi, bir şiiri ve Ahmet Hamdi Tanpınar ve Hikâyeciliği başlıklı bir metne çizdiği karikatürü mevcuttur. Söz konusu çalışmaların detaylı olarak incelendiği bu metinde, Bayazıt’ın memleket sevgisi, renkleri kullanım tarzı, edebiyat ve sanat tutkusu ile metinlerarasılık kavramı ve Cahit Zarifoğlu sevgisi gibi hususlar değerlendirilecektir.Öğe JÖN TÜRK ROMANI ÖRNEĞİNDE AHMET MİDHAT EFENDİ VE PRAGMATİZM(Ahmet TANYILDIZ, 2020) Bulut, FeyzaPragmatizm, sosyal yaşamın uygulama alanında var olan, fakat kuramsal anlamda geç hayata geçirilmiş düşünme sistemlerinden biridir. Faydacılık ya da yararcılık şeklinde dilimize aktarılan bu akım, edebî metinlerin oluşum sürecine birtakım katkılar sunmuştur. Henüz kuramsallaşmadan önceki haliyle düşünce sisteminde yansımaları görülen, sonrasında ise metinlerdeki somut varlığı tespit edilebilen bu akımın, edebî metinlerdeki ifade ediliş şekli dikkat çekicidir. Bilhassa bazı dönemlerde verilen eserlerde daha çok gündeme geldiği görülen akımın, Türk edebiyatındaki varlığı Tanzimat döneminde tamamen belirginleşmiştir. Bu dönem yazarlarından Ahmet Midhat Efendi, faydayı azımsanmayacak düzeyde önemseyen yazarlardan biri olarak, pragmatist felsefe açısından döneminin ilk akla gelen isimlerinden olmuştur. Yazarın eserlerindeki pragmatist söylemi ve bunun bireye ve topluma katkısı, yazarın pragmatist bakış açısının somut göstergeleri olarak kabul edilebilir. Birçok türde eser vermiş olan yazarın, romanlarındaki pragmatist söylem okurlara felsefeyi anlatır niteliktedir. Yazarın diğer romanlarında da mevcut olan bu söylem, tek bir roman örneğinden hareketle mercek altına alınmıştır. Bu çalışmada, yazarın son romanı olan Jön Türk’ten hareketle Ahmet Midhat Efendi’nin pragmatist söylemine dikkat çekilmiştir.Öğe Jön Türk romanı örneğinde Ahmet Mithat Efendi ve pragmatizm(2020) Bulut, FeyzaPragmatizm, sosyal yaşamın uygulama alanındavar olan, fakat kuramsal anlamda geç hayata geçirilmiş düşünme sistemlerinden biridir. Faydacılık ya da yararcılık şeklinde dilimize aktarılan bu akım, edebî metinlerin oluşum sürecine birtakım katkılar sunmuştur. Henüz kuramsallaşmadan önceki haliyle düşünce sisteminde yansımaları görülen, sonrasında ise metinlerdeki somut varlığı tespit edilebilen bu akımın, edebî metinlerdeki ifade ediliş şekli dikkat çekicidir. Bilhassa bazı dönemlerde verilen eserlerde daha çok gündeme geldiği görülen akımın, Türk edebiyatındaki varlığı Tanzimat döneminde tamamen belirginleşmiştir. Bu dönem yazarlarından Ahmet Mithat Efendi, faydayı azımsanmayacak düzeyde önemseyen yazarlardan biri olarak, pragmatist felsefe açısından döneminin ilk akla gelen isimlerinden olmuştur. Yazarın eserlerindeki pragmatist söylemi ve bunun bireye ve topluma katkısı, yazarın pragmatist bakış açısının somut göstergeleri olarak kabul edilebilir. Birçok türde eser vermiş olan yazarın, romanlarındaki pragmatist söylem okurlara felsefeyi anlatır niteliktedir. Yazarın diğer romanlarında da mevcut olanbu söylem, tek bir roman örneğinden hareketle mercek altına alınmıştır. Bu çalışmada, yazarın son romanı olan Jön Türk’ten hareketle Ahmet Mithat Efendi’nin pragmatist söylemine dikkat çekilmiştir.Öğe ‘METİNLERARASILIK’ KAVRAMININ KURAMSAL ÇERÇEVESİ(2018) Bulut, FeyzaMetinlerarasılık, varlığı çok eskilere dayananfakat postmodern metinlerde yaygın kullanımalanı bulmuş bir yöntem olarakdeğerlendirilebilir. Teorik anlamda Julia Kristevatarafından 1960’lı yıllarda ortaya konmuş birkuramdır. Bir metnin içinde yer alan diğermetinler şeklinde en geniş anlamda ifadeedilebilen bu uygulama, araştırmacılara hemyazar, hem metin hem de okur boyutuylainceleme imkânı sunar. Kavramın kronolojikgeçmişi ve bu doğrultuda postmodern süreçtekigelişim çizgisi metinlerarasılık kuramınınkavranmasında önem arz eden konulardandır.Ayrıca günümüzde artık birçok yazar tarafındankullanılan bu kuramın kullanım amacı da bir diğertartışma konusu olarak karşımıza çıkmaktadır. Buçalışmada daha çok kavramın genel çerçevesi vetarihsel gelişimine ışık tutulacak,metinlerarasılığın kullanılma amacı, yazar, metinve okur ekseninde kazanımları irdelenecektir.