Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "İlhan, Mustafa" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 20 / 53
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    8. Sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri ile zekâ alanları arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Cahit Aydemir, 2012) Bulut, İlhami; Sunkur, Meral Öner; Oral, Behçet; İlhan, Mustafa
    Öz:Bu araştırma ile 8. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri ile zekâ alanları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel yöntem ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2010-2011 Eğitim Öğretim Yılı güz döneminde Diyarbakır merkeze bağlı 4 ilköğretim okulunun 8. sınıfında öğrenim gören toplam 308 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerinin belirlenmesinde Usiskin (1982) tarafından geliştirilen ve Duatepe (2000) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Geometrik Düşünme Testi” kullanılmıştır. Öğrencilerin zekâ alanlarını ölçmek amacıyla ise Gardner (1994) tarafından geliştirilen ve Oral (2001) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Çoklu Zekâ Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin geometrik düşünme açısından düzey-1 seviyesinde (görsel düzey) yığıldıkları saptanmıştır. Öğrencilerin tüm zekâ alanlarına gelişmiş düzeyde sahip oldukları belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin mantıksal, görsel ve sözel zekâları ile geometrik düşünme düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin geometrik düşünme düzeyleri ile müzikal, bedensel, sosyal, içsel ve doğacı zekâları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    8. Sınıf Öğrencilerinin Geometrik ve Cebirsel Düşünme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
    (2013) Kinay, İsmail; İlhan, Mustafa; Oral, Behçet
    Bu araştırmada, 8. sınıf öğrencilerinin geometrik ve cebirsel düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2010-2011 Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde Diyarbakır ili merkez ilçelerinde bulunan 8 farklı ilköğretim okulundan toplam 515 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerini belirlemek için Usiskin (1982) tarafından geliştirilen ve Duatepe (2000) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Geometrik Düşünme Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin cebirsel düşünme düzeylerini belirlemek için ise Hart vd. (1998) tarafından geliştirilen ve Altun (2005) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Cebirsel Düşünme Testi'nden yararlanılmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre, 8.sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme açısından düzey-1 (görsel düzey) seviyesinde, cebirsel düşünme açısından ise düzey-0 seviyesinde yığıldıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin geometrik ve cebirsel düşünme düzeylerinin cinsiyetlerine göre farklılaşmadığı saptanmıştır. Araştırmada ayrıca, öğrencilerin geometrik ve cebirsel düşünme düzeyleri arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Açık uçlu sorularla yapılan ölçmelerde klasik test kuramı ve çok yüzeyli rasch modeline göre hesaplanan yetenek kestirimlerinin karşılaştırılması
    (Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2016) İlhan, Mustafa
    Bu araştırmada, açık uçlu sorularla yapılan ölçmelerde klasik test kuramı (KTK) ve çok yüzeyli Rasch modeline (ÇYRM) göre hesaplanan yetenek kestirimlerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma sekizinci sınıfa devam eden 100 öğrenci ile çalışmada puanlayıcı olarak görev alan dört matematik öğretmeninin katılımıyla gerçekleşmiştir. Çalışmanın verileri, açık uçlu altı matematik sorusundan oluşan bir başarı testi ve bu soruların puanlanmasında kullanılan bütüncül bir rubrik yardımıyla toplanmıştır. Açık uçlu matematik sorularına verilen yanıtların puanlanmasıyla elde edilen veriler, hem KTK'ya hem de ÇYRM'ye göre analiz edilmiştir. Dört puanlayıcının verdiği puanların ortalaması alınarak, KTK'ya ilişkin yetenek kestirimleri hesaplanmıştır. Ardından puanlayıcı, birey ve madde şeklinde üç yüzeyli bir desen ile çok yüzeyli Rasch analizi uygulanmıştır. Rasch analizinde ulaşılan ve logit cetvelinde rapor edilen yetenek kestirimlerinin puanlamada kullanılan rubriğin birimlerine dönüştürülmesiyle, iki kurama göre hesaplanan yetenek kestirimleri karşılaştırmaya hazır hale gelmiştir. Araştırma sonucunda; KTK ve ÇYRM'ye göre hesaplanan yetenek kestirimleri arasındaki göreli uyumun son derece yüksek olduğu belirlenmiştir. İki kurama göre hesaplanan yetenek kestirimlerine ait ortalamalar arasında anlamlı fark bulunduğu ve dolayısıyla mutlak bir uyumun söz konusu olmadığı saptanmıştır. ÇYRM'de rapor edilen yetenek kestirimlerinin ölçüt geçerliğinin KTK'dan elde edilen yetenek kestirimlerine kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Adaptation of the Environmental Worry Index into Turkish: A Validity and Reliability Study on Teacher Candidates
    (Kastamonu University, 2024) İlhan, Mustafa; Gezer, Melehat; Şahin, Melek Gülşah
    Purpose: In the present research, it was aimed to adapt the Environmental Worry Index (EWI) developed by Oguntayo et al. (2023) into Turkish. Methodology: The study was conducted with the participation of 508 teacher candidates. Exploratory graph analysis (EGA), exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were performed for the validity studies. The reliability of the measurements collected via the Turkish form of the scale was examined via the Cronbach's alpha internal consistency coefficient. Corrected item total correlations were calculated for item discrimination, and Ferguson Delta was computed to provide a discrimination index for the entire scale. Findings: The EGA outputs and the results of parallel analysis run within the scope of EFA revealed a single-factor structure unlike the two-dimensional original form of the scale. In EFA, the variance explained for the single-factor solution was determined as 45.80% and the factor loadings ranged between .44 and .80. The CFA results showed that the fit indices for the unidimensional model were within the recommended limits and the factor loadings of the items varied between .41 and .71. Cronbach’s alpha coefficient was estimated as .84 and corrected item total correlations ranged between .36 and .62. The Ferguson’s delta statistic, on the other hand, was found to be .95. Highlights: The results obtained provide evidence that the measurements collected through the Turkish form of the EWI have adequate psychometric properties.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Adaptation of the global citizenship scale–short form (GCS-SF) into Turkish
    (Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2023) Gezer, Melehat; İlhan, Mustafa
    In present study, we aimed to adapt the Global Citizenship Scale–Short Form (GCS–SF), which was developed by Moaris and Ogden (2011) and its short form was created by Lo et al. (2016), into Turkish. Contrary to the previous studies in which the full version of the global citizenship scale was adapted into Turkish, the fact that the abbreviated form of the scale will be adapted into Turkish in current research constitutes the original value of the paper. We conducted our research on 582 undergraduates. Before the analysis, we removed the data from outliers and performed psychometric analyses on a data file of 563 participants. We applied confirmatory factor analysis (CFA) in order to provide evidence for the validity of the measurements acquired with the Turkish version of the GCS–SF. The CFA outputs revealed that the fit indices remained within acceptable limits and that the three dimensional structure in the original form of the scale was confirmed in Turkish culture with the factor loadings ranged .39 to .81. Reliability analysis showed that McDonald’s ω coefficients of the whole scale and its sub-dimensions ranged from .65 to .87. As a result of item analysis, we determined that the single item-rest of items correlations varied between .33 and .77. All these results signify that the GCS–SF’s Turkish version yields valid and reliable measures.
  • [ X ]
    Öğe
    Adaptation of the revised environmental ıdentity scale into Turkish: A validity and reliability study on teacher candidates
    (Marmara University, 2023) Gezer, Melehat; İlhan, Mustafa
    In this research, it was aimed to adapt the Revised Environmental Identity Scale (REIS) developed by Clayton et al. (2021) into Turkish. The research was carried out with the participation of 400 teacher candidates. Within the scope of validity studies, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were applied and double consistency index was calculated. As a result of the AFA, since the factor loading of the item 5 was low, this item was excluded from the scale and analysis was redone. In the reapplied AFA, a unidimensional structure was reached in which the remaining 13 items in the scale had sufficient factor loadings, and the explained variance was determined as 38.40%. The CFA results revealed that the fit indices of unidimensional structure with 13 items remained within acceptable limits. The double consistency index, which is a measure of classification-ranking validity, was established as .73. Reliability analysis results showed that the Cronbach’s alpha internal consistency coefficient was .88. In the item analysis, it was found that the item correlations varied between .44 and .73. Ferguson Delta statistic, which is a measure of discrimination for the entire scale was detected as .98. These results provide evidence that the measurements obtained with the Turkish version of the REIS have adequate psychometric properties.
  • [ X ]
    Öğe
    Adaptation of Xenophobia Scale to Turkish: A Validity and Reliability Study
    (Mustafa ÖZGENEL, 2022) Gezer, Melehat; İlhan, Mustafa
    In this research, we aimed to adapt the Xenophobia Scale developed by Olonisakin and Adebayo (2021) into Turkish. We conducted research on two separate study groups comprising 563 teacher candidates. Before starting the adaptation process of the scale, we obtained necessary permissions from the authors, who developed the original form. When developing the translation form, we removed two of the scale items from the instrument because they were not suitable for the Turkish culture. Afterwards, we performed an item analysis and found that the item correlations of two of the items in the scale remained less than the threshold value of .30. We removed the two items in question, thereby leaving 20 items in the scale. In the applied EFA and CFA, we obtained a two-dimensional structure that overlaps with the original form of the scale. In the reliability analysis, we determined that the internal consistency coefficients exceeded .70 criterion values for both subscales. In conclusion, the results we acquired from psychometric analyses indicate that the Turkish form of the Xenophobia Scale yielded valid and reliable measurements.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Akademik tükenmişlik ile sınıf değerlendirme atmosferi arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Türk Eğitim Derneği (TED) İktisadi İşletmesi, 2014) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram
    Bu araştırmada, akademik tükenmişlik ile sınıf değerlendirme atmosferi Araştırmada nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde Batman ve Diyarbakır illerinden toplam 496 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin akademik tükenmişlik düzeylerini ölçmek için Schaufeli vd. (2002) tarafından geliştirilen, Çapri, Gündüz ve Gökçakan (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Maslach Tükenmişlik EnvanteriÖğrenci Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarının belirlenmesinde ise araştırmacılar tarafından geliştirilen Sınıf Değerlendirme Atmosferi Ölçeği'nden yararlanılmıştır. Araştırmada sınıf değerlendirme atmosferine yönelik benzer algılara sahip olan öğrencileri gruplandırmak için kümeleme analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda, öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algıları açısından 3 farklı kümeye dağıldığı belirlenmiştir. Ardından, öğrencilerin akademik tükenmişlik düzeylerinin kümeleme analizi sonucunda oluşan gruplara göre farklılık gösterip göstermediği ANOVA ile test edilmiştir. tükenmişlik düzeylerinin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarına göre farklılaştığını göstermiştir. Bu sonuca göre, öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarının akademik tükenmişlik düzeyleri üzerinde etkili bir değişken olduğu söylenebilir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Akademisyenlerin perspektifinden Türkiye'de eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olan faktörlerin sıralama yargılarıyla incelenmesi
    (Türkiye Bilimler Akademisi, 2018) Gezer, Melehat; İlhan, Mustafa
    Öz:Bu araştırmada, Türkiye’de eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olabilen faktörlerin akademisyen görüşlerine dayalı olarak sıralama yargıları kanunuyla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, tarama deseninde nicel bir araştırma olup 102 akademisyenden oluşan bir katılımcı grubu üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik sorular ile eğitimde fırsat eşitsizliğine yol açabilen faktörlerin yer aldığı bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Katılımcılardan veri toplama aracındaki; cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey, yerleşim birimi, coğrafi bölge, engel durumu, din ve inanç, etnik köken, ana dil, ailedeki çocuk sayısı, ebeveyn özellikleri ve sahip olunan teknolojik imkanlar değişkenlerini, eğitimde fırsat eşitsizliğine yol açma potansiyeli en yüksek olandan en düşük olana doğru 1’den başlayarak 11’e kadar sıralamaları istenmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler sıralama yargılarıyla ölçekleme yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, akademisyenlerin sosyo-ekonomik düzeyi, Türkiye’de eğitimde fırsat eşitsizliğine yol açan en önemli değişken olarak gördükleri belirlenmiştir. Bunu sırasıyla; yerleşim birimi (kır-kent), ebeveyn özellikleri, engel durumu, coğrafi bölge, ana dil, cinsiyet, ailedeki çocuk sayısı, sahip olunan teknolojik imkanlar, din ve inanç ile son sırada etnik köken değişkenlerinin izlediği tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Analysis of geometric thinking levels of candidate mathematics teachers of primary and secondary schools in terms of various variables
    (2012) Oral, Behçet; İlhan, Mustafa
    Bu araştırmada ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2010-2011 Öğretim yılı Bahar Dönemi’nde Dicle Üniversitesi’nde öğrenim gören ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Usiskin (1982) tarafından geliştirilen geometrik düşünme testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının büyük bir bölümü bulunması beklenen geometrik düşünme düzeyine ulaşamamıştır. İlköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeyleri arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeyleri cinsiyet ve mezun olunan lise türü değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermezken, sınıf değişkeni açısından anlamlı farklılık göstermektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Araştırmacıların nicel veri analizinde karşılaştıkları güçlüklerin ikili karşılaştırmalar yoluyla incelenmesi
    (Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Derneği, 2016) İlhan, Mustafa
    Bu çalışmada, Thurstone'un ikili karşılaştırmalar yöntemi kullanılarak araştırmacıların nicel veri analizinde karşılaştıkları güçlükler incelenmiştir. Araştırma, alan eğitimi ve eğitim bilimleri alanında çalışan 110 katılımcı üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada, nicel veri analizi sürecinde takip edilen işlemler altı başlıkta ifade edilmiş ve bu altı başlık ikili karşılaştırmalar halinde katılımcılara sunulmuştur. Dolayısıyla, ölçme aracında nicel veri analizi sırasında takip edilen altı işlem basamağının ikili kombinasyonlarından oluşan 15 madde yer almıştır. Katılımcılardan nicel veri analizinde yaşadıkları güçlükleri dikkate alarak, karşılaştırılan iki işlemden hangisinde daha fazla zorlandıklarını belirtmeleri istenmiştir. Ölçekleme çalışması sonucunda, i) araştırmaya uygun olduğuna karar verilen istatistiksel tekniklere ilişkin varsayımların test edilmesi araştırmacıların nicel veri analizinde en fazla güçlük yaşadıkları işlem olarak tespit edilmiştir. Bunu sırasıyla; ii) araştırma problemi ve deseni ile çalışmadaki değişkenlere uygun istatistiksel tekniklerin belirlenmesi, iii) analiz sonuçlarının yorumlanması, iv) analiz sonuçlarının raporlaştırılması, v) araştırma problemine uygun olan ve varsayımlarının karşılandığı belirlenen istatistiksel tekniğin bir paket program aracılığıyla gerçekleştirilmesi ve son olarak vi) veri dosyasının oluşturulup düzenlenmesi işlemleri takip etmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE YÖNELİK HAZIR BULUNUŞLUK ÖLÇEĞİ'NİN (ÇÖHBÖ) TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2013) Çetin, Bayram; İlhan, Mustafa
    Bu araştırmada, Hung, Chou, Chen ve Own (2010) tarafından geliştirilen Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluk Ölçeği'nin (ÇÖHBÖ) Türkçeye uyarlanması ve ölçeğin psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma 2012-2013 Öğretim Yılı Bahar Döneminde, Gaziantep ve Dicle Üniversiteleri'nden toplam 405 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Dilsel eşdeğerlik çalışmasında, ÇÖHBÖ'nün Türkçe ve İngilizce formlarında bulunan maddeler arasında. 79 ile. 98 arasında değişen güçlü ve anlamlı korelasyonlar saptanmıştır. ÇÖHBÖ'nün Türkçe formunun faktör yapısı Doğrulayıcı Faktör analizi ile incelenmiştir. DFA sonucunda, ÇÖHBÖ'nün orijinal formundaki beş faktörlü yapının Türk örnekleminde doğrulandığı belirlenmiştir. Uyum geçerliği kapsamında, ÇÖHBÖ ile Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanımı Öz Yeterlik İnancı Ölçeği arasındaki korelasyon hesaplanmış ve iki ölçek arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda iç tutarlılık, test yarılama, test tekrar test ve bileşik güvenirlik yöntemleriyle hesaplanan güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Madde analizi sonucunda, düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının. 58 ile. 87 arasında değiştiği ve %27'lik alt-üst grupların ortalamaları arasındaki farkların ölçekte yer alan tüm maddeler için anlamlı olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, ÇÖHBÖ'nün Türkçe formunun üniversite öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarını ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Çoktan Seçmeli Maddelerde Uzmanlarca Öngörülen ve Ampirik Olarak Hesaplanan Güçlük İndekslerinin Karşılaştırılması
    (2021) Teker, Gülşen Taşdelen; Güler, Neşe; İlhan, Mustafa
    Bu araştırmada, çoktan seçmeli maddeler için uzmanlarca öngörülen ve ampirik olarak hesaplanan güçlük indekslerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları; ölçme ve değerlendirme alanından 10 uzman ile Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 222 öğretmen adayından oluşmuştur. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen ve çoktan seçmeli 25 madde içeren ölçme değerlendirme başarı testi ile toplanmıştır. Araştırma sonuçları, uzman kanılarına dayalı madde güçlükleri ile ampirik olarak hesaplanan güçlük indeksleri arasında .25 ile .71 arasında değişen pozitif yönlü korelasyonlar bulunduğunu ortaya koymuştur. Fakat elde edilen korelasyon katsayıları arasında uzmanların unvanlarına ya da daha önce ilgili dersi yürütüp yürütmemelerine bağlanabilecek net bir örüntü gözlenmemiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    A comparison of physical events learning area acquisitions in primary school science and technology curriculum and physics curriculum acquisitions in terms of scientific literacy
    (Elementary Education Online, 2012) Yılmaz, Ferat; Sunkur, Meral Öner; İlhan, Mustafa
    Abstract:Bu araştırmada ilköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programında yer alan fiziksel olaylar öğrenme alanına ait kazanımlar ile ortaöğretim fizik dersi öğretim programı kazanımlarının fen okuryazarlığı açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırmada döküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada fen okuryazarlığının boyutları incelenirken Bou Jaoude tarafından tanımlanan Fen okuryazarlığının bilimsel bilgi, fenin araştırıcı doğası, bilgiye ulaştıran fen ve fen-teknoloji ve toplumun birbiriyle etkileşimi boyutları kullanılarak kodlamalar yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, hem ilköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı fiziksel olaylar öğrenme alanına ait kazanımlarda hem de ortaöğretim fizik dersi öğretim programına ait kazanımlarda fen okuryazarlığın en fazla vurgulanan boyutunun fenin araştırıcı doğası olduğu, en az temsil edilen boyutunun ise bilgiye ulaştıran fen boyutu olduğu tespit edilmiştir. Kazanımların fen okuryazarlığının farklı boyutları açısından dengeli bir dağılım göstermediği belirlenmiştir. Bu durum, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programında yer alan fiziksel olaylar ünitelerinin ve Fizik Dersi Öğretim Programının öğrencilerde fen okuryazarlığının boyutlarının dengeli bir şekilde gelişimini sağlamada yeterli olamayacağını düşündürmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    A comparison of the reliability of the SOLO and revised bloom's taxonomy-based classifications in the analysis of the cognitive levels of assessment questions
    (Pegem Akademi Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Hizmetleri, 2017) İlhan, Mustafa; Gezer, Melahat
    Öz:Bu araştırmada, değerlendirme sorularının bilişsel düzeylerinin tespitinde SOLO ve revize edilmiş Bloom taksonomisine (REBT) dayalı sınıflamaların güvenirlikleri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın verileri, 2015 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından basılan Yedinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı ile Yıldırım Yayıncılık tarafından basılan Sekizinci Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitabındaki değerlendirme sorularının üç uzman tarafından SOLO taksonomisi ve REBT'nin düzeylerine göre incelenmesiyle elde edilmiştir. Elde edilen veriler, değerlendirme sorularının ölçme objesi ve uzmanların yüzey olarak yer aldığı çapraz bir desen ile genellenebilirlik kuramına göre analiz edilmiştir. Çalışmada, değerlendirme sorusu ana etkisine ait varyans yüzdesi SOLO taksonomisine göre yapılan sınıflamalarda daha yüksek bulunmuştur. Uzman ana etkisine ilişkin varyans bileşeni ile artık varyans değerleri ise REBT'de SOLO taksonomisine kıyasla daha yüksek çıkmıştır. Son olarak, REBT ile karşılaştırıldığında, SOLO taksonomisine dayalı sınıflandırmalara ait G ve Phi katsayılarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar, değerlendirme sorularının bilişsel düzeylerinin belirlenmesinde SOLO taksonomisinin REBT'ye göre daha güvenilir bir model olduğunu göstermektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Değerlendirme Sorularının Bilişsel Düzeylerinin Tespitinde SOLO ve Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi’ne Dayalı Sınıflamaların Güvenirliklerinin Karşılaştırılması
    (2017) Gezer, Melehat; İlhan, Mustafa
    Bu araştırmada, değerlendirme sorularının bilişsel düzeylerinin tespitinde SOLO ve revize edilmiş Bloom taksonomisine (REBT) dayalı sınıflamaların güvenirlikleri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın verileri, 2015 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından basılan Yedinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı ile Yıldırım Yayıncılık tarafından basılan Sekizinci Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitabındaki değerlendirme sorularının üç uzman tarafından SOLO taksonomisi ve REBT'nin düzeylerine göre incelenmesiyle elde edilmiştir. Elde edilen veriler, değerlendirme sorularının ölçme objesi ve uzmanların yüzey olarak yer aldığı çapraz bir desen ile genellenebilirlik kuramına göre analiz edilmiştir. Çalışmada, değerlendirme sorusu ana etkisine ait varyans yüzdesi SOLO taksonomisine göre yapılan sınıflamalarda daha yüksek bulunmuştur. Uzman ana etkisine ilişkin varyans bileşeni ile artık varyans değerleri ise REBT'de SOLO taksonomisine kıyasla daha yüksek çıkmıştır. Son olarak, REBT ile karşılaştırıldığında, SOLO taksonomisine dayalı sınıflandırmalara ait G ve Phi katsayılarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar, değerlendirme sorularının bilişsel düzeylerinin belirlenmesinde SOLO taksonomisinin REBT'ye göre daha güvenilir bir model olduğunu göstermektedir
  • [ X ]
    Öğe
    Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi
    (Kürşad YILMAZ, 2013) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram; Sünkür, Meral Öner; Yılmaz, Ferat
    Bu araştırmada ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 Öğretim Yılı Güz Dönemi’nde Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 221 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin ders çalışma becerilerini ölçmek için Bay, Tuğluk ve Gençdoğan (2004) tarafından geliştirilen “Ders Çalışma Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik risk alma davranışlarını ölçmek amacıyla ise Clifford (1991) tarafından geliştirilen ve Korkmaz (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Akademik Risk Alma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada motivasyon, zaman yönetimi ve sınava hazırlanma-sınav kaygısı yönetimi değişkenlerinden oluşan ders çalışma becerileri veri seti ile başarısızlık sonrası olumsuzluk eğilimi, güç işlemleri tercih etme eğilimi, başarısızlık sonrası yeniden toparlanma ve etkin olma eğilimi ve ödev yapmama eğilimi değişkenlerinden oluşan akademik risk alma veri seti arasındaki ilişki kanonik korelasyon analizi ile incelenmiştir. Kanonik korelasyon analizi sonucunda, ders çalışma becerileri ve akademik risk alma arasında anlamlı ilişki tespit edilmiş ve veri setleri arasında paylaşılan ortak varyansın % 29.5 olduğu saptanmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The effect of the item’s type and cognitive level on its difficulty index: The sample of timss 2015
    (Özgen Korkmaz, 2020) İlhan, Mustafa; Öztürk, Nagihan Boztunç; Şahin, Melek Gülşah
    In this research, the effect of an item’s type and cognitive level on its difficulty index was investigated. The data source of the study consisted of the responses of the 12535 students in the Turkey sample (6079 and 6456 students from eighth and fourth grade respectively) of TIMSS 2015. The responses were a total of 215 items at the eighth-grade level (115 multiple-choice and 100 open-ended) and 178 items at the fourth grade level (93 multiple-choice and 85 open-ended) in the mathematics test. In the present study, the difficulty indices for the items of different types and cognitive level were calculated firstly. Then, the item type was defined as a dummy variable and multiple regression analysis was applied to test for the predictive effect of the type and cognitive level of the items on its difficulty index. In the study, it was determined that both the type and the cognitive level of the item had a statistically significant effect on its difficulty index. Compared to multiple choice items, it was detected that students had more difficulty in open-ended items. The effect of item type on difficulty index was found to be higher in eighth grade items than the fourth-grade ones. It was ascertained that difficulty index moved toward zero as its cognitive level increased at both grade levels. However, the effect of cognitive level on the difficulty index was higher in the fourth-grade items compared to the eighth grade items.
  • [ X ]
    Öğe
    EĞİTİMSEL DEĞERLENDİRMELERDE ETİK İLKELERE BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI
    (2017) İlhan, Mustafa; Güler, Neşe; Kinay, İsmail
    Bu araştırmada, Alkharusi (2016) tarafından geliştirilen Eğitimsel Değerlendirmelerde Etik İlkelere Bağlılık Ölçeği'nin (EDEİBÖ) Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırma, 420 öğretmenden oluşan bir çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada ölçeğin yapı geçerliğini incelemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA sonucunda ölçeğin orijinal formundaki üç faktörlü yapının Türk kültüründe doğrulandığı belirlenmiştir. Ortaya çıkan faktörler ölçeğin orijinal formunda olduğu gibi Testin Güvenli Uygulanması, Gizlilik ve Saydamlık olarak isimlendirilmiştir. EDEBİÖ'deki alt ölçekler ve ölçeğin geneli için hesaplanan Cronbach alfa güvenirlik katsayılarının .61 ile .75 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Madde analizi sonunda, madde toplam korelasyonlarının ölçekteki tüm maddeler için .30 alt sınırının üzerinde olduğu saptanmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Eğitimsel değerlendirmelerde etik ilkelere bağlılık ölçeği'nin Türkçe uyarlaması
    (Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2017) İlhan, Mustafa; Güler, Neşe; Kinay, İsmail
    ÖZET: Bu araştırmada, Alkharusi (2016) tarafından geliştirilen Eğitimsel Değerlendirmelerde Etik İlkelere Bağlılık Ölçeği’nin (EDEİBÖ) Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırma, 420 öğretmenden oluşan bir çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada ölçeğin yapı geçerliğini incelemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA sonucunda ölçeğin orijinal formundaki üç faktörlü yapının Türk kültüründe doğrulandığı belirlenmiştir. Ortaya çıkan faktörler ölçeğin orijinal formunda olduğu gibi Testin Güvenli Uygulanması, Gizlilik ve Saydamlık olarak isimlendirilmiştir. EDEBİÖ’deki alt ölçekler ve ölçeğin geneli için hesaplanan Cronbach alfa güvenirlik katsayılarının .61 ile .75 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Madde analizi sonunda, madde toplam korelasyonlarının ölçekteki tüm maddeler için .30 alt sınırının üzerinde olduğu saptanmıştır.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • 3
  • »

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim