Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Çetin, Bayram" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Akademik tükenmişlik ile sınıf değerlendirme atmosferi arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (Türk Eğitim Derneği (TED) İktisadi İşletmesi, 2014) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram
    Bu araştırmada, akademik tükenmişlik ile sınıf değerlendirme atmosferi Araştırmada nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde Batman ve Diyarbakır illerinden toplam 496 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada öğrencilerin akademik tükenmişlik düzeylerini ölçmek için Schaufeli vd. (2002) tarafından geliştirilen, Çapri, Gündüz ve Gökçakan (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Maslach Tükenmişlik EnvanteriÖğrenci Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarının belirlenmesinde ise araştırmacılar tarafından geliştirilen Sınıf Değerlendirme Atmosferi Ölçeği'nden yararlanılmıştır. Araştırmada sınıf değerlendirme atmosferine yönelik benzer algılara sahip olan öğrencileri gruplandırmak için kümeleme analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda, öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algıları açısından 3 farklı kümeye dağıldığı belirlenmiştir. Ardından, öğrencilerin akademik tükenmişlik düzeylerinin kümeleme analizi sonucunda oluşan gruplara göre farklılık gösterip göstermediği ANOVA ile test edilmiştir. tükenmişlik düzeylerinin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarına göre farklılaştığını göstermiştir. Bu sonuca göre, öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarının akademik tükenmişlik düzeyleri üzerinde etkili bir değişken olduğu söylenebilir.
  • [ X ]
    Öğe
    ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE YÖNELİK HAZIR BULUNUŞLUK ÖLÇEĞİ'NİN (ÇÖHBÖ) TÜRKÇE FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2013) Çetin, Bayram; İlhan, Mustafa
    Bu araştırmada, Hung, Chou, Chen ve Own (2010) tarafından geliştirilen Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazır Bulunuşluk Ölçeği'nin (ÇÖHBÖ) Türkçeye uyarlanması ve ölçeğin psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma 2012-2013 Öğretim Yılı Bahar Döneminde, Gaziantep ve Dicle Üniversiteleri'nden toplam 405 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Dilsel eşdeğerlik çalışmasında, ÇÖHBÖ'nün Türkçe ve İngilizce formlarında bulunan maddeler arasında. 79 ile. 98 arasında değişen güçlü ve anlamlı korelasyonlar saptanmıştır. ÇÖHBÖ'nün Türkçe formunun faktör yapısı Doğrulayıcı Faktör analizi ile incelenmiştir. DFA sonucunda, ÇÖHBÖ'nün orijinal formundaki beş faktörlü yapının Türk örnekleminde doğrulandığı belirlenmiştir. Uyum geçerliği kapsamında, ÇÖHBÖ ile Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanımı Öz Yeterlik İnancı Ölçeği arasındaki korelasyon hesaplanmış ve iki ölçek arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda iç tutarlılık, test yarılama, test tekrar test ve bileşik güvenirlik yöntemleriyle hesaplanan güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Madde analizi sonucunda, düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının. 58 ile. 87 arasında değiştiği ve %27'lik alt-üst grupların ortalamaları arasındaki farkların ölçekte yer alan tüm maddeler için anlamlı olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, ÇÖHBÖ'nün Türkçe formunun üniversite öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarını ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi
    (Kürşad YILMAZ, 2013) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram; Sünkür, Meral Öner; Yılmaz, Ferat
    Bu araştırmada ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 Öğretim Yılı Güz Dönemi’nde Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 221 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin ders çalışma becerilerini ölçmek için Bay, Tuğluk ve Gençdoğan (2004) tarafından geliştirilen “Ders Çalışma Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik risk alma davranışlarını ölçmek amacıyla ise Clifford (1991) tarafından geliştirilen ve Korkmaz (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Akademik Risk Alma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada motivasyon, zaman yönetimi ve sınava hazırlanma-sınav kaygısı yönetimi değişkenlerinden oluşan ders çalışma becerileri veri seti ile başarısızlık sonrası olumsuzluk eğilimi, güç işlemleri tercih etme eğilimi, başarısızlık sonrası yeniden toparlanma ve etkin olma eğilimi ve ödev yapmama eğilimi değişkenlerinden oluşan akademik risk alma veri seti arasındaki ilişki kanonik korelasyon analizi ile incelenmiştir. Kanonik korelasyon analizi sonucunda, ders çalışma becerileri ve akademik risk alma arasında anlamlı ilişki tespit edilmiş ve veri setleri arasında paylaşılan ortak varyansın % 29.5 olduğu saptanmıştır
  • [ X ]
    Öğe
    An investigation of the relationship between the fear of receiving negative criticism and of taking academic risk through canonical correlation analysis
    (Edam, 2014) Çetin, Bayram; İlhan, Mustafa; Yılmaz, Ferat
    The aim of this study is to examine the relationship between the fear of receiving negative criticism and taking academic risk through canonical correlation analysis-in which a relational model was used. The participants of the study consisted of 215 university students enrolled in various programs at Dicle University's Ziya Gökalp Faculty of Education during the 2011-2012 spring semester. Of the total 215 participants, 122 were female and 93 were male. The Brief Fear of Negative Evaluation Scale and the Academic Risk Taking Scale were used as data collection tools. In order to properly analyze this relationship, the data set fear of receiving negative criticism was divided into straight forward items and reverse scored item variables whereas the data set academic risk-taking was into a multitude of variables; including, (a) the tendency to manifest negativity after experiencing failure, (b) the tendency to prefer difficult actions, (c) recovery after failure and the tendency to become active again, and (d) the tendency to skip homework. The results of the canonical correlation analysis revealed that significant relationships existed between the fear of receiving negative criticism and academic risk taking behavior. The common variance shared between the two has been calculated at 35%.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Kültürel zekâ ölçeği'nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2014) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram
    ÖZ: Bu araştırmanın amacı, Ang vd. (2007) tarafından geliştirilen Kültürel Zekâ Ölçeği (KZÖ)’ni Türkçe’ye uyarlamak ve ölçeğin psikometrik özelliklerini incelemektir. Araştırma 2011-2012 Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi’nin farklı bölümlerinde öğrenim gören ve toplam 1104 öğrenciden oluşan 5 ayrı çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. KZÖ’nün Türkçe’ye uyarlanması sürecinde öncelikle ölçeğin dilsel eşdeğerliği incelenmiş ve Türkçe ile İngilizce formlardan elde edilen puanlar arasında pozitif yönde, güçlü ve anlamlı korelasyonlar saptanmıştır. Açımlayıcı ve Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, KZÖ’nün Türkçe formunun orijinal forma paralel dört faktörlü bir yapıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Uyum geçerliği çalışmasından elde edilen bulgular; KZÖ ile Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeği arasındaki korelasyonun .61, KZÖ ile Tromso Sosyal Zeka Ölçeği arasındaki korelasyonun ise .44 olduğunu göstermiştir. Güvenirlik analizi sonucunda, ölçeğin iç tutarlılık katsayısı .85 ve test-tekrar güvenirlik katsayısı .81 olarak hesaplanmıştır. Madde analizi sonucunda, alt ölçeklerin düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının .33 ile .64 arasında değiştiği belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayanarak, KZÖ’nün Türkçe formunun üniversite öğrencilerinin kültürel zekâları ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
  • [ X ]
    Öğe
    LISREL ve AMOS Programları Kullanılarak Gerçekleştirilen Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Analizlerine İlişkin Sonuçların Karşılaştırılması
    (2014) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram
    Bu araştırmada, yapısal eşitlik modeli çatısı altında yer alan ve uyum düzeyleri açısından farklılık gösteren yol analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile yapısal model için LISREL ve AMOS programlarından elde edilen analiz çıktılarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Dolayısıyla, araştırmada evren ve örneklem tayinine ihtiyaç duyulmamıştır. Araştırma; her bir modeli yansıtan bir veri dosyası olmak üzere üç ayrı veri seti üzerinden yürütülmüştür. Yol analizinde kullanılan veri seti düşük uyum gösteren bir model; DFA'da kullanılan veri seti kabul edilebilir uyum gösteren bir model ve yapısal modelde kullanılan veri seti mükemmel uyum gösteren bir model olarak belirlenmiştir. Bu şekildeki bir yaklaşımın, LISREL ve AMOS programlarından elde edilen uyum indeksleri arasındaki farkın analiz edilen modelin uyum düzeyinden etkilenip etkilenmediği sorusunu yanıtlamayı olanaklı hale getireceği düşünülmüştür. Analiz çıktıları incelendiğinde; model uyumunun mükemmel olduğu veri setinde LISREL ve AMOS programından elde edilen uyum indekslerinin büyük ölçüde tutarlı olduğu belirlenmiştir. Model ile veri seti arasındaki uyumunun düşük olduğu modelde ise, iki programda rapor edilen uyum indeksleri arasındaki farkın daha fazla olduğu saptanmıştır. Bu farkın, özellikle, ?2/sd, NNFI ve RFI indeksleri için belirgin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar; LISREL ve AMOS programlarında rapor edilen uyum indeksleri arasındaki farkın modelin uyum düzeyinden etkilendiğini ortaya koymaktadır.
  • [ X ]
    Öğe
    Matematik Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği’nin (MÖYÖ) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
    (2013) Kılıç, Mehmet Ali; İlhan, Mustafa Necmi; Çetin, Bayram
    Bu araştırmada öğrencilerin matematik öğrenme yaklaşımlarını geçerli ve güvenilir olarak ölçmeye olanak tanıyacak bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, 2012-2013 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde Batman il merkezinde toplam 416 lise öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda toplam varyansın %32.99'unu açıklayan, 21 madde ve iki faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler; Derin Öğrenme Yaklaşımı ve Yüzeysel Öğrenme Yaklaşımı olarak adlandırılmıştır. DFA'dan elde edilen bulgular, Matematik Öğrenme Yaklaşımları Ölçeğine (MÖYÖ) ilişkin 21 madde ve iki faktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. Derin ve yüzeysel öğrenme yaklaşımı alt ölçeklerinin güvenirliği iç tutarlılık, test yarılama ve bileşik güvenirlik yöntemleri ile incelenmiş ve hesaplanan güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer aldığı saptanmıştır. Ölçekteki maddelerin ayırt ediciliğini belirlemek amacıyla düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ile %27'lik alt-üst grup karşılaştırmalarına yer verilmiştir. Madde analizinden elde edilen bulgular, ölçekte yer alan maddelerin tamamının ayırt edici olduğunu göstermiştir. Bu bulgulara dayanarak, ölçeğin öğrencilerin matematik öğrenme yaklaşımlarını ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir
  • [ X ]
    Öğe
    MATEMATİK UMUTSUZLUK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI
    (2015) Bars, Esra; Çetin, Bayram; Bars, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı geliştirilen matematik umutsuzluk ölçeğinin psikometrik özelliklerini incelemektir. 35 madde olarak hazırlanan ölçek 2012-2013 Eğitim ve Öğretim yılı I. Yarıyılında Diyarbakır ili Merkez ilçelerde yer alan farklı türden liselerde okuyan 342 lise öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile incelenmiştir. AFA ile yapılan inceleme sonrasında ölçeğin iki maddesi atılmış ve kalan 33 madde üzerinde yapılan analizler sonucu ölçeğin 2 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Belirlenen bu faktörlerden biri "Geleceğe yönelik karamsarlık ve mutsuzluk" diğeri ise "Geleceğe yönelik olumlu beklentiler" olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin tamamına ait Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .95 ve testtekrar test yöntemine dayalı güvenirlik katsayısı ise .88 olarak tespit edilmiştir. Matematik Umutsuzluk Ölçeği'nin madde ayırt ediciliği kapsamında düzeltilmiş madde toplam korelasyon değerlerine yer verilmiştir. Ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyon değerlerinin .41 ile .78 arasında yer aldığı belirlenmiştir. Ölçeğin uyum geçerliği çalışmalarında Bindak tarafından geliştirilen yüksek derecede güvenilir ve geçerli olduğu belirtilen 10 maddelik Matematik Kaygı Ölçeği ile araştırmacılar tarafından geliştirilen Matematik Umutsuzluk Ölçeği arasında Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu sonucunda elde edilen bulgulara göre, r=.73 (p<.01) güçlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Yapılan tüm bu analizler ışığında Matematik Umutsuzluk Ölçeğinin Ortaöğretim öğrencilerinin matematik umutsuzluk düzeylerini ölçmek amacıyla kullanılabilecek düzeyde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ifade edilebilir
  • [ X ]
    Öğe
    The Mathematics-Oriented Epistemological Belief Scale (MOEBS): Validity and Reliability Study
    (2013) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram
    Bu araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin matematik odaklı epistemolojik inançlarını ölçmeye olanak tanıyacak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, 2012-2013 eğitimöğretim yılı güz yarıyılında Batman ve Diyarbakır illerinde toplam 406 ortaöğretim öğrencisinden oluşan iki ayrı çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda, toplam varyansın %40.57'sini açıklayan, 27 madde ve üç faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler,Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç (ÖÇBOİ), Öğrenmenin Yeteneğe Bağlı Olduğuna İnanç (ÖYBOİ) ve Tek Bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç (TBDVOİ) olarak adlandırılmıştır. DFA'dan elde edilen bulgular, MOEİÖ'ye ilişkin 27 madde ve üç faktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. ÖÇBOİ, ÖYBOİ ve TBDVOİ alt ölçeklerinin güvenirliği iç tutarlık ve test-tekrar test yöntemleriyle incelenmiş ve hesaplanan güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer aldığı belirlenmiştir. Madde analizinden elde edilen bulgular, ölçekte yer alan maddelerin tamamının ayırt edici olduğunu göstermiştir. Bu bulgulara dayanarak, ölçeğin ortaöğretim öğrencilerinin matematik odaklı epistemolojik inançlarını ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (ÖTMT) dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
    (Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2015) Kinay, İsmail; Şimşek, Ömer; Bağçeci, Birsen; Çetin, Bayram
    Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının ÖTMT dersine yönelik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 yılında Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi’nden kayıtlı 504 (250 erkek ve 254 kadın) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafın geliştirilen “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (ÖTMTDYTÖ)” kullanılmıştır. Ölçek 3 boyut ve 33 maddeden oluşmaktadır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ölçeğin tamamı için .94 ve alt boyutlar için .78-.95 olarak hesaplanmıştır. Test tekrar test yöntemi ile elde edilen güvenirlik katsayıları ölçeğin tamamı için .90 ve alt boyutlar için .76-.88 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının ÖTMT dersine yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarını ÖTMT dersine yönelik tutumları arasında ders başarılarına ve bilgisayar kullanma düzeylerine göre anlamlı fark bulunmuştur. Ancak öğretmen adaylarının ÖTMT dersine yönelik tutumları arasında cinsiyetlerine ve öğrenim gördükleri sınıflara göre anlamlı fark bulunmamıştır. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak öneriler yapılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    Olumsuz değerlendirilme korkusu ve akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyonla incelenmesi
    (2014) İlhan, Mustafa; Yılmaz, Ferhat; Çetin, Bayram
    Bu araştırmada olumsuz değerlendirilme korkusu ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 öğretim yılı bahar döneminde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 122si bayan ve 93ü erkek olmak üzere toplam 215 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin olumsuz değerlendirilme korkularını ölçmek için Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik risk alma davranışlarını ölçmek amacıyla iseAkademik Risk Alma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada düz puanlanan maddeler ve ters puanlanan maddeler değişkenlerinden oluşan olumsuz değerlendirilme korkusu veri seti ile başarısızlık sonrası yeniden toparlanma ve etkin olma eğilimi, güç işlemleri tercih etme eğilimi, başarısızlık sonrası olumsuzluk eğilimi ve ödev yapmama eğilimi değişkenlerinden oluşan akademik risk alma veri seti arasındaki ilişki kanonik korelasyon analizi ile incelenmiştir. Kanonik korelasyon analizi sonucunda, olumsuz değerlendirilme korkusu ve akademik risk alma arasında anlamlı ilişki tespit edilmiş ve veri setleri arasında paylaşılan ortak varyansın %35 olduğu saptanmışt
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Standart testlere yönelik inanç ölçeği'nin (STYİÖ) Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram; Kinay, İsmail
    Bu araştırmanın amacı, Magee ve Jones (2012) tarafından geliştirilen Standart Testlere Yönelik İnanç Ölçeğini (STYİÖ) Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin psikometrik özelliklerini incelemektir. Araştırma 2013-2014 öğretim yılı güz döneminde 361 öğretmen ve 192 öğretmen adayı olmak üzere toplam 553 katılımcıdan oluşan üç ayrı çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. STYİÖ’nün Türkçeye uyarlanması sürecinde öncelikle ölçeğin dilsel eşdeğerliği incelenmiştir. Dilsel eşdeğerlik çalışmasında ölçeğin Türkçe ile İngilizce formundan elde edilen puanlar arasında pozitif yönde, güçlü ve anlamlı korelasyonlar saptanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonucunda, STYİÖ’nün Türkçe formunun orijinal forma paralel üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. STYİÖ’nün güvenirliği; DFA’dan elde edilen faktör yükleri ve hata varyansı değerlerine dayalı olarak hesaplanan bir güvenirlik katsayısı olan bileşik güvenirlik yöntemi ile hesaplanmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda, öğretmenlerden toplanan veriler üzerinden hesaplanan güvenirlik katsayısı .66 ve öğretmen adaylarından toplanan veriler üzerinden elde edilen güvenirlik katsayısı .77 olarak bulunmuştur. Madde analizinden elde edilen bulgular, ölçekte yer alan maddelerin tamamının hem öğretmenler hem öğretmen adayları için ayırt edici sonuçlar verdiğini göstermiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayanarak, STYİÖ’nün Türkçe formunun öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının standart testler hakkındaki inançlarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Standart ve SOLO taksonomisine dayalı rubrikler ile puanlanan açık uçlu matematik sorularında puanlayıcı katılığı ve cömertliğinin incelenmesi
    (Türk Eğitim Derneği (TED) İktisadi İşletmesi, 2017) Çetin, Bayram; İlhan, Mustafa
    Bu araştırmada, standart ve SOLO taksonomisine dayalı rubrikler ile puanlanan açık uçlu matematik sorularında puanlayıcı katılığı ve cömertliğinin çok yüzeyli Rasch modeli ile incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın veri kaynağını, sekizinci sınıfa devam eden 104 öğrencinin araştırmacılar tarafından geliştirilen matematik başarı testindeki açık uçlu sorulara verdiği cevaplar oluşturmuştur. Araştırmada puanlayıcı olarak görev alan yedi matematik öğretmeni ise çalışmanın katılımcıları olarak belirlenmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında, standart ve SOLO taksonomisine dayalı rubrikler kullanılmıştır. Verilerin toplanması birkaç aşamada gerçekleşmiştir. İlk aşamada açık uçlu sorulardan oluşan matematik başarı testi öğrencilere uygulanarak, puanlayıcıların değerlendirme yapacakları dokümanlar elde edilmiştir. Daha sonra puanlayıcılar, öğrencilerin açık uçlu matematik sorularına verdikleri cevapları standart rubrik kullanarak puanlamışlardır. Bu işlemin ardından SOLO taksonomisine dayalı rubrikler kullanılarak yapılan puanlamalara geçilmiştir. Açık uçlu matematik sorularına verilen cevapların standart ve SOLO taksonomisine dayalı rubrikler kullanılarak puanlanmasıyla elde edilen veriler çok yüzeyli Rasch modeline göre analiz edilmiştir. Araştırmada; standart rubrikler kullanılarak yapılan puanlamalarda; puanlayıcılar arası uyumun düşük olduğu ve katılık/cömertlikleri yönüyle puanlayıcılar arasında anlamlı fark bulunduğu belirlenmiştir. SOLO taksonomisine dayalı rubriklerden puanlayıcılar arası uyumun yüksek olduğu ve puanlayıcıların benzer katılık/cömertlikte puanlama yaptıkları saptanmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sınıf Değerlendirme Atmosferi Ölçeği'nin (SDAÖ) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (Türk Eğitim Derneği (TED) İktisadi İşletmesi, 2014) İlhan, Mustafa; Çetin, Bayram
    Bu araştırmada öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarını geçerli ve güvenilir olarak ölçmeye olanak tanıyacak bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde toplam 800 öğrenciden oluşan dört ayrı çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, ölçümlerden yapılan yorumların yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda toplam varyansın %31.52'sini açıklayan, 18 madde ve iki faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler; Öğrenme Odaklı Değerlendirme Atmosferi (ÖODA) ve Performans Odaklı Değerlendirme Atmosferi (PODA) olarak adlandırılmıştır. Değerlendirme Atmosferi Ölçeği'ne (SDAÖ) ilişkin 18 madde ve iki faktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. ÖODA ve PODA alt ölçeklerinden elde edilen ölçümlerin güvenirliği; Cronbach Alfa, bileşik güvenirlik ve test tekrar test yöntemleri ile incelenmiş ve hesaplanan güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içerisinde yer aldığı saptanmıştır. Ölçekteki maddelerin ayırt ediciliğini belirlemek amacıyla düzeltilmiş madde toplam korelasyonu ile %27'lik altüst grup karşılaştırmalarına yer verilmiştir. Madde analizinden elde edilen bulgular, ölçekte yer alan maddelerin tamamının ayırt edici olduğunu göstermiştir. Bu bulgulara dayanarak, SDAÖ'nün geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı olduğu ve öğrencilerin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algılarını ölçmek amacıyla kullanılabileceği söylenebilir.

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim