Yazar "Tarcan, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Babıldama döneminde okuma taklidi(ESOSDER, 2019) Tarcan, AhmetBebek vokalizasyonlarının ilk aylardaki yapı taşları ünlü seslerdir. Bu ses blokları 6. ay civarlarında olgunlaşarak bir ünsüz ve ünlüden oluşan (C1V1C1V1) ses zincirlerine dönüşmektedir. Yaklaşık 12.ayda ise, ilk sözcükle eşzamanlı olarak farklı ünsüzler aynı ses dizisinde (C1V1C2V2) birlikte yer almaktadır. Bu evre literatürde çeşitlenmiş, çok tipli babıldama (İng.Jargon babbling, fr. babillage varié-) şeklinde adlandırılmaktadır. Çok tipli babıldama evresinde çıkarılan ses zincirleri değerlendirildiğinde, bunların özellik ve işlev açısından kendi aralarında farklılaştıkları, tek tip homojen bir yapının söz konusu olmadığı dikkat çekmektedir. Bebek bağlama göre (tek başına iken, televizyon izlerken ya da bir kitabın sayfalarını çevirirken) farklı vokalizasyonlar çıkarabilmektedir. Bu çalışmada dil öncesi dönemde, özellikle çeşitlenmiş babıldama evresinde bir “okuma taklidinin” söz konusu olduğu vurgulanmış ve bu özel “okuma vokalizasyonu”’nun özellikleri araştırılarak, yapı ve işlev açısından diğer rutin babıldama türlerinden farklılaşıp farklılaşmadığı sorgulanmıştır. Araştırma sonucunda hece türü oranları ve ses özellikleri (tonlama, ezgi) açısından “okuma taklidinin” diğer rutin babıldamadan farklı özellikler taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Bilgisayarlı dil tanımlamada dilbilimsel yaklaşımlar ve bir yazılım denemesi(2008) Tarcan, Ahmet; Çakar, FahriDoğal Dil İşleme alanında N-Gram, Markov Model gibi çeşitli teknikler kullanılmaktadır. Bu çalışmada dilbilimsel bazı ölçütler kullanılarak algoritma oluşturulmaya çalışılmış ve ana dili Türkçe olmayan bilgisayar kullanıcılarına yönelik bir yazılım geliştirilmiştir. Sözü edilen dilbilimsel ölçütler arama motorlarına uygulandığında da aynı şekilde etkili sonuçlar elde edilebilmektedir.Öğe Cep telefonu üzerinden gönderilen bayram mesajlarinin dilsel özellikleri(2013) Tarcan, AhmetBu çalışmada cep telefonu aracılığıyla gönderilen bayram mesajları toplumdilbilim açısından değerlendirilmiştir. Gönderilen mesajların dilsel özellikleri (sözcük, sözdizim vb) ve mesaj göndericilerinin sosyo-ekonomik özellikleri arasında bir ilişki olup olmadığı irdelenmiş, SMS aracılığıyla gönderilen mesajların standart dilden farklılıkları sözcük, sözdizim açısından tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada mesajlarda kullanılan görsel öğelerin, kısaltmaların, açılış ve kapanış ritüellerinin cinsiyete göre dağılımı belirlenmiştir. Toplam 181 bayram mesajı üzerinden yapılan çalışmada normal mesajlar ile cevap olarak gönderilen mesajlar dilbilgisel ve içerdiği ifadeler açısından karşılaştırmaya tabi tutulmuştur. Ayrıca bayram mesajlarındaki kimi ifadelerin sosyal çevre faktörü ve toplulukçu kültür ile olan ilişkileri de yorumlanmıştır. Bayram mesajlarındaki iyi dileklerin odağındaki sosyal çevrenin hangi koşullarda genişlediği üzerinde durulmuştur.Öğe Cep telefonu üzerinden gönderilen bayram mesajlarının dilsel özellikleri(ESOSDER, 2013) Tarcan, AhmetBu çalışmada cep telefonu aracılığıyla gönderilen bayram mesajları toplumdilbilim açısından değerlendirilmiştir. Gönderilen mesajların dilsel özellikleri (sözcük, sözdizim vb) ve mesaj göndericilerinin sosyo-ekonomik özellikleri arasında bir ilişki olup olmadığı irdelenmiş, SMS aracılığıyla gönderilen mesajların standart dilden farklılıkları sözcük, sözdizim açısından tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada mesajlarda kullanılan görsel öğelerin, kısaltmaların, açılış ve kapanış ritüellerinin cinsiyete göre dağılımı belirlenmiştir. Toplam 181 bayram mesajı üzerinden yapılan çalışmada normal mesajlar ile cevap olarak gönderilen mesajlar dilbilgisel ve içerdiği ifadeler açısından karşılaştırmaya tabi tutulmuştur. Ayrıca bayram mesajlarındaki kimi ifadelerin sosyal çevre faktörü ve toplulukçu kültür ile olan ilişkileri de yorumlanmıştır. Bayram mesajlarındaki iyi dileklerin odağındaki sosyal çevrenin hangi koşullarda genişlediği üzerinde durulmuştur.Öğe OKUL ÖNCESİ (4-6 YAŞ) OYUN GRUPLARINDA EKLENTİ SORULARIN İŞLEVLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME(2012) Tarcan, AhmetAraştırma kız ve erkek çocuklarda eklenti soruların nitelik, nicelik ve işlev açısından karşılaştırılmasını amaçlamaktadır. Bu bağlamda toplumdilbilimde cinsiyet kökenli çalışmaların öncüleri olan Robin Lakoff ve Janet Holmes'un konu ile ilgili görüşleri karşılaştırılmaktadır. Eklenti soruların kadın dilinin, dolayısıyla kadın alt kültürünün, genel bir özelliği olduğu yönündeki görüşler ile eklenti soruların sosyoekonomik zayıflığın bir yansıması olduğu yönündeki görüşler tartışılmaktadır. Lakoff tarafından yapılan "kadın dili" (woman language) nitelemesinin daha sonraki yazarlar tarafından "zayıf dil" (powerless language) şeklinde değiştirilmesinin nedenleri üzerinde durulmuştur. Araştırmanın uygulama boyutunda ise 4-6 yaş grubu çocuklarda eklenti soruların kullanımını ve işlevleri değerlendirilmektedir. Eklenti soru kullanımı ile toplumdilbilimsel faktörler (yaş, cinsiyet vb.) arasında bir ilişki bulunup bulunmadığı ele alınmıştır. Bu bağlamda iki grup (kız ve erkek) karşılaştırılarak cinsiyete bağlı farklılıkların bulunup bulunmadığı araştırılmaktadır. Araştırmanın veritabanında yer alan eklenti sorular Holmes tarafından yapılan sınıflandırma dikkate alınarak değerlendirilerek, kız ve erkek çocukların hangi tür eklenti soruları tercih ettikleri bu sınıflandırmaya göre araştırılmaktadır. Bu bağlamda kipsel, yumuşatıcı, kolaylaştırıcı eklentilerin daha çok hangi cinsiyet tarafından kullanıldığı üzerinde gözlenmektedir. Genel olarak kızların erkeklerden daha fazla eklenti soru kullandıkları ancak erkeklerin ise kızlardan daha çok kipsel/onay eklenti kullandıkları görülmüştür. İletişimi kolaylaştırıcı eklenti soruların daha çok kızlar tarafından, kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırmada eklenti soruları çocuklar tarafından hangi bağlamlarda daha sık kullanıldığı irdelenmiş, anlaşmazlık anları ile eklenti soru kullanımı arasında bir ilişki olup olmadığı tartışılmaktadırÖğe SANAL DÜNYADA DİLLERİN KULLANIM ORANLARI(Cahit AYDEMİR, 2006) Tarcan, Ahmetİnternet doğduğu günden bu yana İngilizcenin hakim olduğu bir dünyadır. Son yıllarda diğer dillerinde katılımıyla sanal dünya çok dillilikle tanışmıştır. Makalede sanal dünyada dillerin kullanılma oranını tespit edilmeye çalışılmıştır. Örneğin kaç milyon kişi interneti Türkçe olarak yada Fransızca olarak kullanmaktadır. Günümüzde büyük bir Pazar haline gelen internette tüketiciye ulaşmanın önündeki en büyük engellerden biriside dil engelidir. İnternet ortamında kullanılan dillerin oranı e-ticaret ve internet reklamcılığı sektöründe çalışanlar için büyük önem taşımaktadırÖğe Üniversite öğrencilerinin selamlaşma alışılmışları olarak "nasılsınız" sorusuna verdikleri yanıtlar/Dicle Üniversitesi örneği(ESOSDER, 2010) Tarcan, AhmetBu çalışmada, Türkiye Türkçesinde günlük selamlaşmada kullanılan "nasılsın/nasılsınız" sorusu sosyokültürel açıdan değerlendirilerek, dünyada farklı kültürlerde bu ifadenin kullanılış şekilleri karşılaştırılmıştır. Türkçede “nasılsınız” sorusunun kullanımı ve verilen yanıtlar irdelenerek bu bağlamda üniversite öğrencilerinin bu soruya ne tür yanıtlar verdiği gözlenmiştir. Öğretim elemanının öğrencilere bir sözlü mülakat öncesinde yönelttiği "Nasılsın" sorusuna verilen yanıtlar çözümlenerek, bu yanıtların çeşitli değişkenlerle (cinsiyet, not ortalaması, vize notu) bir korelasyonunun bulunup bulunmadığı irdelenmiştir. Araştırmanın verileri D.Ü.Eğitim fakültesi öğrencileri ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir.Öğe Voltaire'in candide adlı eserinde soru tümcelerinin işlevsel özellikleri üzerine(2008) Tarcan, AhmetEdebiyat metinlerinde soru tümceleri çeşitli işlevlere sahiptir. Bu çalışmada Voltaire’in Candide adlı eserindeki soruların metinsel işlevleri, kişiler arası iletişim bağlamında taşıdıkları işlevler irdelenmiştir. Soru tümcelerinin edebiyat göstergebilimi açısından taşıdıkları değer tartışılarak bir sonuca ulaşılmaya çalışılmıştır. Eserdeki soru tümceleri işlevlerine göre sınıflandırılmıştır. İşlevler sınıflandırılırken soru tümcelerinin metin bağlamında oynadıkları rol, okuyucu ile yazar arasında ilişki gibi ölçütler dikkate alınmıştır. İşlevlerin sınıflandırılması ve değerlendirilmesi aşamasında Jakobson’un iletişim şeması temel alınarak hangi soru tümcesinde hangi işlev yada işlevlerin bulunduğu araştırılmıştır. Çalışmada Candide’in Türkçe çevirisinde geçen yüz yetmişin üzerindeki sorudan rasgele bir seçim yapılarak İletişim şeması temelli dilin işlevlerine uygunlukları irdelenmiştir. Açık ve kapalı soru tipleri şeklinde sınıflandırılan soruların metnin geneli itibariyle işlevlerinin anlaşılması açısından kimi zaman cevapları ile birlikte alıntılanmıştır. Çalışma Candide’in Fehmi Baldaş tarafından yapılan çevirisi esas alınarak hazırlanmıştır.