Yazar "Satar, Nesretullah" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Coğrafya eğitiminde STEAM ve örnek uygulamalar(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Satar, Nesretullah; Karadoğan, SabriTeorik ve ezberci bir eğitim sistemine dayalı kurumlardan mezun olan öğrencilerin, gerçek dünya problemlerini çözerken çok ciddi sorunlar yaşadıkları görülmektedir. Bu durum işletmelerin kalifiye işçi (STEAM yeteneklerine sahip) bulamama sorununa yol açmaktadır. Eğitim sistemindeki bu yetersizlik son yıllarda gelişmiş ülkelerin dikkatini çekmiş ve bu ülkeler tarafından STEAM temelli eğitimin okullara sokulması için pek çok girişimde bulunulmuştur. Yapılan geniş literatür taraması sonucunda STEAM tabanlı eğitim yaklaşımının daha çok fen bilimleri derslerinde uygulandığı ve bu alanlarda daha fazla çalışmanın olduğu tespit edilmiştir. Coğrafyanın STEAM yeteneklerini geliştiren bir bilim dalı olduğu yeteri kadar vurgulanamamış ve hatta Coğrafyanın uygulamalı bir bilim olup olmadığı ile ilgili tartışmalara rastlanmıştır. Dünya ve ülkemizde Coğrafya eğitiminde yeteri kadar STEAM uygulama çalışması yapılmamış olmasından dolayı, öğretmenlerimizin derslerinde ne tür çalışmalar yapacakları ve öğrencilerinin STEAM yeteneklerini ne şekilde geliştirecekleri ile ilgili fikir edinmelerinde sıkıntılar çekilmektedir. Bu çalışmada, Coğrafya eğitiminin STEAM yeteneklerinin uygulanabileceği bir alan olduğunun vurgulanması ve Coğrafya eğitimi veren öğretmenlerimize yeni örnek uygulamalar sunulması amacıyla STEAM yetenekleri gerektiren 14 uygulama ödevi geliştirilmiştir. Bu ödevler, coğrafya müfredatı göz önünde bulundurularak, öğrenciler ile beraber geliştirilmiştir. Ödevler hazırlanırken multidisiplinel düşünülmüş ve disiplinler arası geçişlerde sınır gözetilmemiştir. Coğrafya eğitim müfredatına göre yapılan yıllık planların zamanında yetiştirilebilmesi için, çalışmalar dönem ödevi şeklinde tasarlanmıştır. Bu ödevler sonucunda ortaya çıkan ürünler ve fikirler ile TeknoFest ve TÜBİTAK gibi yarışmalara başvuru yapılmıştır. Çalışmalardan biri TÜBİAK İzmir bölge ikincisi olmaya hak kazanmıştır.Öğe Diyarbakır kenti civarında Dicle Nehri Vadisinde zamansal ve çevresel değişimin uzaktan algılama teknikleriyle incelenmesi(Dicle Üniversitesi, 2024) Karadoğan, Sabri; Satar, Nesretullah; Kavak, M.TahirAkarsu vadileri ve yatakları nehir ekosistemleri için hayati öneme sahip doğal ortamlardır. Su kaynaklarının ve nehir akış dinamiklerinin zaman içinde nasıl değiştiğini anlamak, özellikle iklim değişikliği ve insan faaliyetleri nedeniyle, önemli çevresel sorunlara işaret edebilir. Nehir yatak değişikliklerin belirlenmesi arazi kullanımı açısından da önemlidir. Bu bağlamda, Dicle Nehri'nin su yüzey alanı ve nehir yatağı değişikliklerinin seyri çevresel sürdürülebilirlik için kritik öneme sahiptir. Bu çalışmada, Google Earth Engine (GEE) kullanarak Landsat 4, 5, 7 ve 8 uydu görüntüleri aracılığıyla Diyarbakır kenti civarında Dicle Nehri'nin 1990-2020 yılları arasında su yüzeyi değişimi ve nehir yatağı dinamikleri analiz edilmiştir. Normalized Difference Water Index (NDWI) kullanılarak nehirdeki su yüzey alanı hesaplanmış, yatak yönelimleri belirlenmiş, değişimler ve eğilimler grafiklere dönüştürülerek analiz edilmiştir. Elde edilen sonunçlara göre özellikle yanlış arazi kullanımı ve kum ocaklarının faaliyeti nedeniyle yatak bozulmaları ve beraberinde toprak nemi değişimleri gözlenmiştir. Ayrıca Tüm müdahelelere rağmen nehrin kendi doğal gelişim seyrine bağlı olarak ve tektonik hatlara, litolojik zayıf zonlara intibak ederek yatağını aşındırması nedeniyle, Dicle nehri vadisinde öngörülemeyen çevresel değişimlerin kütle hareketlerinin ve doğal afetlerin meydana gelmesi kaçınılmazdır.