Yazar "Menteş, Nurettin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 15 / 15
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BIST turizm endeksi ile döviz kuru arasındaki ilişkinin analizi(Melih Topaloğlu, 2022) Yılmaz, Yunus; Menteş, NurettinAmaç – Hizmet sektöründe önemli bir yere sahip olan BIST Turizm Endeksi ile döviz kuru arasında uzun dönemli bir ilişkinin bulunup bulunmadığının tespit edilmesi ve turizm endeksinin döviz kuruna karşı duyarlılığının tespit edilmesi önem taşımaktadır. Araştırmada, döviz kuru ile turizm endeksi arasındaki uzun dönemli nedensellik ilişkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Yöntem – Çalışmada, 2003:M1-2022:M3 dönemine ait BIST Turizm Endeksi ve Dolar Kuru aylık verileri kullanılmıştır. Öncelikle serilerin birim kök içerip içermediği PP ve ADF birim kök testleri dikkate alınarak belirlenmiştir. Seriler arasındaki uzun dönem ilişki ARDL sınır testi ile analiz edilmiştir. Nedensellik ilişkisini ölçmek amacıyla da Granger Nedensellik testi uygulanmıştır. Bulgular – ARDL sınır testi sonuçlarına göre, değişkenler arasında uzun dönemli bir ilişki tespit edilmiştir. Granger Nedensellik testi sonuçlarına göre ise, döviz kuru ile BIST Turizm Endeksi arasında çift yönlü bir nedensellik ilişkisi tespit edilmiştir. Buna göre, bu iki değişkenin birbirlerinin nedeni olduğunu ifade etmek mümkündür. Tartışma – Döviz kurundaki değişimin turizm faaliyetlerini veya gelirlerini artırıp azalttığını söylemek yanlış olmayacaktır. Ulaşılan sonuç, literatürdeki çalışmalardan bazılarının ulaştıkları sonuçlarla benzerlik göstermektedir. Turizm sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin ve politika yapıcıların, planlamalarında döviz kurlarındaki değişimleri göz önünde bulundurmaları gerektiği ifade edilebilir.Öğe Customer satisfaction from the services of retailing markets: A Model proposal with multiple logistic regression(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2021) Şengün, Halil İbrahim; Menteş, NurettinTüketicilerin satın alma alışkanlıklarında değişen zamana bağlı olarak sürekli farklılık gözlenmektedir. Tüketicilerin ihtiyaç ve istek kavramını birbirine karıştırmaları, rekabete bağlı olarak agresif satış arttırıcı çabaların ivme kazanması gibi konulardan dolayı tüketim çılgınlık haline dönüşmüş bir olgu haline gelmiştir. Kolayda ürünlerle ve yaygın dağıtım kanalıyla tüketicilerin karşısına çıkan marketler, insanlar için hayati öneme sahip işletmelerdir. Bu araştırmada Diyarbakır ilinde kolayda örnekleme yöntemine göre seçilen 407 tüketiciye market alışkanlıkları yüzyüze anket yöntemi ile ölçülmeye çalışılmıştır. Market müşterilerinin genel satın alma davranışları ile birlikte marketçilik anlayışından duyulan memnuniyet düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Maketçilik anlayışından duyulan memnuniyeti etkileyen değişkenler belirlenmeye çalışılmış ve çoklu lojistik regresyon yöntemi ile bir model önerisinde bulunulmuştur. Elde edilen veriler istatistik paket programında Frekans analizi ve Ki-kare testine tabi tutulmuştur. Model için Çoklu lojistik regresyon yönteminden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda cinsiyet ve medeni durum ile alışveriş yapılan marketler arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Tahmin edilen model için müşterinin cinsiyeti, kasiyerin cinsiyeti, market giriş çıkış kolaylığı ve market temizliğinden duyulan memnuniyet marketçilik anlayışından duyulan memnuniyeti arttıran değişkenler olarak öne çıkmıştır.Öğe Development and verification of problematic cryptocurrency trading scale(Aves Yayıncılık, 2021) Menteş, Nurettin; Yolbaş, İlyas; Bulut, MahmutAim: Cryptocurrency trading is similar to problematic gambling behavior, with its high-risk factors and its methods of use. In this sense, it can become addictive. The aim of this study is to develop a valid and reliable scale to measure Problematic Cryptocurrency Trading among individuals who trade cryptocurrency. Method: First, the theoretical framework of the study was discussed to lay a basis for the motives of this study. Then, with the help of the DSM-5 diagnostic criteria and internet addiction scales, a 16-item scale was designed. The study was carried out on 2 different sample groups. The results were reported under the titles Study 1 and Study 2. The sample size of Study 1 was 1314. The data were collected through TrueFeedBack BlackStar, a survey platform that provides survey participation by awarding its participants with cryptocurrency. For this data set, item analyses, the t-test, reliability analysis, and the explanatory factor analysis were performed for 27% of the lower and upper groups. The Kaiser–Meyer–Olkin (KMO) test and Bartlett’s test of sphericity to determine the suitability for the factor analysis, the principal component analysis for factorization, and the promax method for factor rotations were used. The SPSS Statistics 22 software package was used for the analyses. The sample size of Study 2 was 353. The data were collected from people known to be trading cryptocurrencies. The confirmatory factor analysis was performed for the model, the factor structure of which was determined in Study 1. For the goodness of fit of the model, root mean square error of approximation (RMSEA), incremental fit index (IFI), goodness of fit index (GFI), and chi-Square Test (χ2 ) goodness of fit criteria were used. The Amos 23 software package was used for the data analysis. Results: As a result of the exploratory factor analysis, a two-factor structure was obtained. For the total scores of the scale, Cronbach’s alpha reliability value was found to be 0.913, and for the subfactors, Cronbach’s alpha values were found to be 0.897 and 0.866. The factor loadings of items varied between 0.786 and 0.597 for the first sub-factor and between 0.869 and 0.683 for the second sub-factor. The confirmatory factor analysis confirmed the two-factor structure of the scale, and the goodness of fit criteria were found to be at acceptable levels. Conclusion: It was determined that the Problematic Cryptocurrency Trading Scale is a valid and reliable scale.Öğe Estimation of service length with the machine learning algorithms and neural networks for patients who receiving home health care(Elsevier Ltd., 2023) Menteş, Nurettin; Çakmak, Mehmet Aziz; Kurt, Mehmet EminThe main purpose of the study is to develop an estimation model using machine learning algorithms and to ensure the effective and efficient implementation of home health care service planning in hospitals with these algorithms. The necessary approvals for the study were obtained. The data set was created by obtaining patient data (except for data such as Turkish Republic identification number) from 14 hospitals providing Home Health Care Services in the city of Diyarbakır. The data set was subjected to necessary pre-processing and descriptive statistics were applied. For the estimation model, Decision Tree, Random Forest and Multi-layer Perceptron Neural Network algorithms were used. It was found that the number of days of home health care service, which the patients received, varied depending on their age and gender. It was observed that the patients were generally in the disease groups that required Physiotherapy and Rehabilitation treatments. It was determined that the length of service for patients can be predicted with a high reliability rate (Multi-Layer Model Acc: 90.4%, Decision Tree Model Acc: 86.4%, Random Forest Model Acc: 88.5%) using machine learning algorithms. In the light of the findings and data patterns obtained in the study, it is thought that effective and efficient planning will be made in terms of health management. In addition, it is believed that estimating the average length of service for patients will contribute to strategic planning of human resources for health, and to reducing medical consumables, drugs and hospital expenses.Öğe FACTORS ASSOCIATED WITH SMARTPHONE OVERDEPENDENCE IN PRESCHOOL CHILDREN AND ITS EFFECT ON SOCIAL BEHAVIORAL PROBLEMS(Haşim ÇAPAR, 2025) Çakmak, Leyla; Boğanak, Fikriye Aksoy; Menteş, Nurettin; Volkan, MustafaSmartphone use among preschool children is increasing. It can even be stated that the age of use has decreased until early childhood. Screen exposure in preschool children leads to various behavioral problems. This study aimed to reveal screen addiction in preschool children, to reveal the factors associated with screen addiction, and to determine the effects of problematic smartphone use on social behavior disorder. The study was prepared with a cross-sectional design. Parametric and nonparametric methods were used in the analysis, and regression analysis was performed. The problematic or social behavior disorder scale differs according to the variables of daily and weekly smartphone usage time of the child and mother's education level. Problematic smartphone use has an effect on social behavior disorder. Since it leads to social behavior disorder, it is recommended to limit the use of smartphones in preschool children, to produce alternatives for other activities, to provide parental education, and to develop strategies to strengthen children's self-regulation regarding smartphone use.Öğe FİNANS SEKTÖRÜNDE BAZI DAVRANIŞSAL BAĞIMLILIKLAR; PATOLOJİK TİCARET, SORUNLU BORSA VE SORUNLU KRİPTO PARA TİCARETİ(Ali Ülvi ÖZBEY, 2022) Bulut, Mahmut; Menteş, NurettinFinans dünyası son yıllarda değişen enstrümanları ile yoğun bir ilgi görmektedir. Teknolojinin gelişimi ile birlikte hemen her kesimden insanın finansal araçlarda yatırım yapma imkanı doğmuştur. Bu yönü ile hem küçük hem de büyük yatırımcılar uluslararası piyasalarda hareket edebilme kabiliyeti kazandılar. Genel anlamda erişim kolaylığı yatırımcı açısından bazı kolaylıklar getirse de bazı sorunları da beraberinde getirmiştir. Özellikle yüksek kazanç veya kayıplar kişilerin ruh hallerini doğrudan etkilemektedirler. Ayrıca dışarıdan müdahaleye açık yatırımlar da ise ani yükseliş ve düşmeler yatırımcıların yoğun takibini zorunlu kılmaktadır. İlk başlarda sadece maddeyle ilişkilendirilen bağımlılık kavramı, DSM-5’te “Madde ile ilişkili ve bağımlılık bozuklukları” kategorisi madde ile ilişkili özellik gösteren ancak doğrudan madde alımı sonucu olmayan bağımlılıklar konusunu gündeme getirdi. Özellikle patolojik kumar alışkanlığı bu konuda öncü niteliktedir. Ayrıca oyun, internet alışveriş gibi güncel yaşam içerisindeki davranışlar madde sonucu oluşan bağımlılıkların bazı özelliklerini gösterdiğine yönelik literatürde çalışmalar artmaktadır. Bu çalışma ile finans sektöründe karşılaşılan davranışsal bağımlılıklar ile ilgili yapılan çalışmalar ortaya koymaya çalışılmış ayrıca son zamanlarda yoğun kullanım bulan ve yüksek risk faktörü barındıran sorunlu kripto para ticareti hakkında derleme bilgiler verilmesi amaçlanmıştırÖğe GSM operatör markalarının tüketici açısından değerlendirilmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2018) Şengün, Halil İbrahim; Menteş, NurettinÖz:Bu araştırmada Diyarbakır ilindeki cep telefonu kullanıcılarının GSM operatör tercihleri, GSM operatör tercihine etki eden unsurlar ve operatör tercih nedenleri ile kullanılan operatör türü arasındaki ilişkiler tespit edilmeye çalışılmıştır. Diyarbakır ilinde yüz yüze anket yöntemi ile 500 kişiye anket uygulanmış, ancak uygun olan 464 anket verisi analize dahil edilmiştir. Elde edilen veriler istatistik paket programı aracı ile Frekans ve Ki-kare testlerine tabi tutulmuştur. Buna göre; kullanılan operatör markası ile cinsiyet, operatör tercih kriterleri, hattın bağlanılırlığı ve kapsama alanı arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca yaş grupları ile operatör tercih kriterleri arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Anlamlı ilişki bulunan verilere ait çapraz tablolar ayrıntılı olarak incelenmiştir. Buna göre; katılımcıların daha çok faturalı hat kullandıkları ve aylık görüşme bedeli olarak 26TL-42TL arası bir harcama yaptıkları görülmüştür. Katılımcılar için “Her Yöne Tarifeler” in daha fazla ilgi çektiği görülmüştür. Operatör tercihlerinde en etkili unsur olarak tarife ücreti uygunluğunu gören katılımcılar, daha sonra sırasıyla GSM kalitesi ve kampanyaları önemsemektedirler. Genç yaştakilerin operatör tercihinde öncelik kampanyayken, orta yaştakilerde önceliğin GSM kalitesi olduğu görülmüştür.Öğe Happiness, Income and Democracy: Structural Equation Modeling Proposal for World Countries(Mustafa Süleyman ÖZCAN, 2020) Menteş, NurettinHappiness is an issue that has been investigated by different branches of science for a long time. The factors that cause happiness and the relationships among these factors attract the attention of researchers. Happiness can be directly related to the person himself; it is also affected by external factors such as environment, place, time and income. Recently, studies on happiness in the field of Economics have also increased. International independent research organizations are conducting studies that measures happiness, and they publish the results they obtain on a yearly basis in reports. Each report tries to make sense of happiness by emphasizing one aspect of happiness. The aim of this study was to reveal the effect of Income and Democracy, which is considered to have an effect on happiness, on happiness. The Structural Equation Modeling (SEM) technique, which is one of the multivariate statistical techniques, was used to measure this contribution. With this aim, happiness data in the World Happiness Report published by the United Nations were used. Income data were collected from the World Bank, and Democracy index values were collected from the World Democracy Report published by The Economist. In the study, for the latent variable, the indicators of social support, healthy life expectancy, social freedom, and perception of corruption, that are associated with happiness in the world happiness report, were considered as the sub-factors of the latent variable. As a result of the study, it was concluded that happiness was strongly affected by income and weakly affected by democracy. Furthermore, it was concluded that there was a moderate relationship between democracy and income. From this point of view, it can be predicted that countries with high economic potential can make their citizens happier by strengthening their democracy.Öğe İkinci mertebe doğrulayıcı faktör analizi ile retro ürün tercihinde etkili olan unsurların belirlenmesi(Yusen yayıncılık, 2022) Menteş, Nurettin; Şengün, Halil İbrahimRetro pazarlama son yıllarda ilgi gören bir pazarlama yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Geçmişe duyulan özlem son yıllarda sık dillendirildiği için geçmişe ait ürünler de haliyle gündeme gelmeye başladı. Buna bağlı olarak retro pazarlama konusu da literatürde yerini bulmuştur. Fakat yeni sayılabilecek bir konu olduğundan farklı boyutlarıyla, daha farklı değişkenlerle birlikte ele alınmaya muhtaç bir konudur. Mal ve hizmetlerin günümüze uyarlanarak yeniden pazara sunulması literatürde Retro pazarlama olarak yer almaktadır. Bu çalışmada retro pazarlamanın bir boyutu olan retro ürün konusunda tüketicilerin tercih nedenleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 500 katılımcıyla yüz yüze anket yapılmıştır. Verilerin analizi için SPSS ve AMOS paket programları kullanılmıştır. Çalışma için gizil değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya koymak adına ikinci mertebe doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Ölçüm modelleri için sıklıkla kullanılan bir yöntem olan doğrulayıcı faktör analizi, gizil değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek için elverişli bir çeşit yapısal eşitlik modellemesidir. Çalışmada öncelikle açıklayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda retro ürün tercihinde etkili olan altı alt boyut tespit edilmiştir. Bu alt boyutlar; Retro Ürün Kalitesi ve Performansına olan İnanç, Geçmişe Duyulan Özlem, Retro Ürün Bağlılığı, Retro Ürün’ün Kişide Yarattığı (Bıraktığı) Olumlu Etki, Retro Ürün Fiyatı, Retro Ürün’ün Toplumsal İmajı olarak isimlendirilmiştir. Bu çalışma eski bir marka ya da ürünü yeniden piyasaya sunmak isteyen firmalara öngörü sağlamada yardımcı olacaktır. Okuyucular, eski ürünlerin hangi yönlerinin ön plana çıkarılması durumunda tüketiciler tarafından tercih edileceği noktasında önsel bir bilgi sahibi olacaklardır.Öğe Küreselleşme sürecinde tüketicilerin hazcı ve bilinçli tüketim alışkanlıklarının değerlendirilmesi(Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2017) Şengün, Halil İbrahim; Menteş, NurettinBu çalışmada, Diyarbakır ili Bismil ilçesindeki tüketicilerin tüketim alışkanlıklarını değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda yüz yüze anket yöntemi ile 450 katılımcıya 2017 yılının Mart ayında birtakım sorular yöneltilmiştir. Örneklemin demografik yapısını ortaya koymak ve sosyoekonomik özelliklerini tespit etmek için ilk olarak yüzde ve frekans oranları belirtilmiştir. Ayrıca bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki nedensel ilişkileri belirlemek için çapraz tablolar yapılmış, ki kare testi ile sonuçlar test edilmiştir. Ayrıca hazcı tüketim alışkanlığı ve bilinçli tüketim alışkanlığı olarak belirlenen bağımlı değişkenlerin cinsiyet, medeni durum, meslek, öğrenim durumu gibi değişken grupları arsında nasıl değiştiğinin tespiti için bağımsız örneklem t-Testi ve Tek Yönlü Varyans analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, kredi kartı ile alışveriş yapanların, nakit alışverişi tercih edenlere oranla alışveriş yaparken hazlarına yenik düştüklerini göstermiştir. Gelir artıkça markanın insan kişiliğini yansıttığına olan inanç oranı da artmaktadır. Bekârlar evlilere göre; yüksekokul mezunları ilköğretim mezunlarına göre daha fazla hazcı davranmaktadır. Ayrıca genel olarak gelir seviyesi arttıkça alışveriş konusunda katılımcıların daha hazcı oldukları tespit edilmiştir.Öğe ROC analizi ile sorunlu kripto para ticareti ölçeği için kesme puanının oluşturulması(Galenos Yayınevi, 2023) Menteş, Nurettin; Bulut, MahmutAmaç: Bu çalışmanın amacı son zamanlarda hızla kullanım alanı bulan kripto paralar ile ilgili olarak bağımlılık ve kumar benzeri davranış sergileyen kullanıcıların tespitinde kullanılan Sorunlu Kripto Para Ticareti Ölçeği (SPKTÖ) için kesme puanı belirlemektir. Yöntem: Çalışmaya 2180 birey katılım sağlamıştır. Eksik verisi olan anketler çıkarıldıktan sonra analizler 2132 anket verisi için uygulanmıştır. Çalışmada SKPT ölçeği kullanılmıştır Gizil Sınıf Analizi (LCA) ve ROC Analizi yardımı ile ölçek kesme puanı hesaplanmıştır. Ölçek yardımı ile toplanan ölçek toplam puanları Gizil Sınıf Analizi (LCA) yardımı ile kategorize edilmiş. Daha sonra belirlenen gruplar ile ROC Analizi yardımı ile ölçek kesme puanı belirlenmiştir. Bulgular: Katılımcıların %82,4 ü erkek, %49 u bekar kişilerden oluşmaktadır. Katılımcıların %7,2 si ise ilköğretim, %26,2 si lise, %56,3 üniversite, %10,3 ü lisansüstü okul mezunudur. İki Aşamalı Kümeleme Analizi ile veriler 3 kümede toplanmıştır. Birinci kümede verilerin %17,5 i ikinci kümede verilerin %34,8 i, üçüncü kümede ise verilerin %47,7 si yer almaktadır. Ölçek toplam puanı 52,5 in üzerinde olanlar tüm katılımcıların %3,7 sini oluşturmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alfa değeri 0,915 tir. Sonuç: Sorunlu kripto para yatırımı yapanlarda kumar benzeri davranış sergileyen bir riskli grup yer almaktadır. SKPT ölçeği bu davranışı ölçen bir ölçek olarak tasarlanmıştır. Riskli davranış sergileyen katılımcıların oranı %3,7 ile dikkat çekici bir orandır. SKPT ölçeği için ölçek kesme puanı 34,5 olarak belirlenmiştir.Öğe Sağlık çalışanlarında bireysel performans ve FOMO (FEAR OF MİSSİNG OUT) ilişkisi(Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Tatar, Cihan; Menteş, Nurettin; Kurt, Mehmet Eminİletişim araçları ve iletişim kurma yolları üzerinde hızlı etkiler sağlayan teknolojinin değişen yüzyılı, insanların hayatlarını hızlı şekillerde değiştirmektedir. Kitle iletişim araçları ile sosyal medyanın yoğun kullanımı insanların yaşamlarını ciddi şekillerde etkilemiştir. Alan yazında Fear of Missing Out (FOMO) olarak adlandırılan, Türkçeye Gelişmeleri Kaçırma Korkusu olarak geçen kaygı türü, bireyin insanların yaşamlarında olup biten ve sosyal medya platformları üzerinden paylaşıma açtığı her şeyi takip edememe korkusu olarak tanımlanmış bir kavramdır. Bireysel performans ise bir işin yerine getirilebilmesi için harcanmış tüm çabalar sonucunda amaçlara ulaşma derecesidir. Bu bağlamda bu çalışma, sağlık sektöründe çalışan bireylerin performansları ile FOMO ilişkilerinin ortaya çıkarılmasını sağlayarak çalışanların bireysel performanslarına etki eden hususların incelenmesini sağlayarak tedbirler açısından öneriler sunmayı amaçlamıştır. Çalışmada Günceli Kaçırma Korkusu puanları ortalamanın altında bir değer almıştır. Sağlık çalışanlarının yoğun iş mesaileri içerisinde FOMO değerinin düşük olması istenilen bir durumdur. Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu gelir, yaş, unvan ve meslekte geçirilen süre gibi değişenlere göre farklılık göstermediği gözlenmiştir. Sağlık çalışanlarının bireysel performansları ile Gelişmeleri Kaçırma Korkusu arasında zayıf bir ilişki tespit edilmiştir.Öğe THE EFFECT OF BRAND LOYALTY ON PURCHASING BEHAVIORS: A RESEARCH ON MOBILE PHONE USERS IN DIYARBAKIR PROVINCE(Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık San. Tic. Ltd. Şti., 2017) Menteş, Nurettin; Şengün, Halil İbrahimIn this study, it was intended to examine the effects of brand loyalty on purchasing behaviors. A study was carried out on mobile phone users living in Diyarbakır province. Within the scope of this research, face-to-face survey method was applied to 500 mobile phone users in 2017, but 464 questionnaires were found useable. The obtained data were loaded to SPSS survey program and analyzed. In this study, t-Test and one-way ANOVA test, as well as reliability analysis, were applied. As a result of this research, significant differences were found between the mobile phone brands preferred by individuals and their age, and between the brand preferences of the participants and the mobile phone brand. Those who prefer Apple are more loyal to their brands compared to those who prefer Samsung and LG. Brand loyalty is higher in those between the ages of 36-45 compared to those between the ages of 16-25. A significant difference was not found between the incomes of the people and their brand loyalty.Öğe The Relationship Between Smartphone Addiction and Headache in University Students(İbrahim Halil TUĞLUK, 2022) Şen, Mehmet Ali; Menteş, Nurettin; Kurt, Mehmet EminObjective: This study was conducted to determine the rate of smartphone addiction in university students, factors that influence this addiction and the relationship between smartphone usage and headache. Materials and Methods: This study is a descriptive and cross-sectional study. Sampling was performed using the sample determination formula for a known population. In the collection of data, socio-demographic characteristics, variables related to headache and “The Smartphone Addiction Inventory – Short Form (SPAI-SF)” were used. Data were evaluated using the one-way analysis of variance (ANOVA), the independent t-test, the Chi-square analysis and logistic regression analysis, and were expressed as counts, percentages and mean±standard deviation. Results: Of the participants, 56.6% were female, 43.4% were male; 55.2% were aged 20 and under, 61.4% were living with their parents and 33.5% were living in a dormitory. 86.3% of the students stated that they used their smartphones for messaging and/or calling, 72.7% for internet, 69.4% for social media etc. While 32.7% of the students were addicted to their smartphones, 67.7% were not. A significant relationship was found between the status of smartphone addiction of the students and the frequency of headaches, the severity of headaches, the duration of daily smartphone usage and the duration of smartphone usage before sleep (p<0.05). Being a male, a one unit increase in the age of first-time smartphone use and smartphone addiction status increase the frequency of headaches by respectively 2.123 times, 1.147 times and 2.216 times (p<0.05). Conclusion: In our study, it was found that approximately one third of the students were addicted to smartphones. The relationship between smartphone usage and headache was proven by the high SPAI-SF scores of students who had frequent and severe headaches. Informing students about the negative effects of excessive smartphone usage on health is recommended.Öğe Validity and reliability of the Pandemic Fatigue Scale (PFS) in the Turkish population(IOS Press BV, 2023) Kurt, Mehmet Emin; Çapar, Haşim; Çakmak, Cuma; Türken, Askeri; Menteş, NurettinBACKGROUND: The measures developed to fight the COVID-19 pandemic caused fear, stress and anxiety in people over time. It was reported that pandemic fatigue, associated with the gradual loss of motivation to follow the implemented protective measures, emerged in societies. OBJECTIVE: This cross-sectional-methodological study aimed to validate the Turkish version of the Pandemic Fatigue Scale, developed by Lilleholt et al. (2020). METHODS: A web-based questionnaire was conducted to examine the validity and reliability of the Turkish version of the PFS. 1149 participants from all regions in Turkey participated. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were performed. RESULTS: As a result of the KMO and Bartlett's Test of Sphericity, the scale was suitable for the factor analysis. According to EFA, the scale has two sub-factors. The first sub-factor explained 48.7%, and the second sub-factor explained 16.7% of the total variance. Factor loadings of items varied between 0.67 and 0.89. CFA shows that acceptable fit values were obtained for the RMSEA, GFI, AGFI, CFI, NFI and IFI fit indices. CONCLUSIONS: The results support that PFS is a valid and reliable screening tool that can be used to measure the phenomenon of pandemic fatigue.