Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Kazan, Faruk" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    AHMET AFŞIN HAYATI VE İLMI KIŞILIĞI
    (Şarkiyat Araştırmaları Derneği, 2024) Kazan, Faruk
    Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da, modern eğitim kurumlarıyla birlikte, Osmanlı eğitim kurumlarının bir devamı niteliğinde medreseler de faaliyet göstermektedir. Bu medreseler, yöre insanlarının dini bilgilerini öğrenme ihtiyacına cevap vermektedir. Medreselerde verilen eğitimin önemli bir bölümü Arapça üzerinedir. Disiplinli bir şekilde Arapça öğrenen medrese talebeleri, hem telif hem de çeviri eserler ortaya koymaktadır. Arapçadan yapılan çevirilerle, medresedeki dini eğitimin ürünleri, medreseye destek olan yöre halkına da ulaştırılmakta ve böylece onlara karşı vefa borcu ödenmektedir. Klasik medrese eğitimi almış olan Molla Ahmet Afşin, hem telif hem de çeviri eserleriyle bu amacı gerçekleştirmiştir. Hayatı ve ilmi kişiliği araştırmaya değer olan Afşin, bu çalışmayla ilim dünyasına tanıtılmak istenmiştir. Beş çeviri, bir telif ve dağınık halde bulunan şiirleri bulunan Afşin, şiirde klasik Arap edebiyatının etkisinde kalmış, nesirde ise telif ettiği ve çevirdiği eserlerde geleneksel yöntemi izlemiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Ahmet Afşin Hayatı ve İlmi Kişiliği
    (2024) Kazan, Faruk
    Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da, modern eğitim kurumlarıyla birlikte, Osmanlı eğitim kurumlarının bir devamı niteliğinde medreseler de faaliyet göstermektedir. Bu medreseler, yöre insanlarının dini bilgilerini öğrenme ihtiyacına cevap vermektedir. Medreselerde verilen eğitimin önemli bir bölümü Arapça üzerinedir. Disiplinli bir şekilde Arapça öğrenen medrese talebeleri, hem telif hem de çeviri eserler ortaya koymaktadır. Arapçadan yapılan çevirilerle, medresedeki dini eğitimin ürünleri, medreseye destek olan yöre halkına da ulaştırılmakta ve böylece onlara karşı vefa borcu ödenmektedir. Klasik medrese eğitimi almış olan Molla Ahmet Afşin, hem telif hem de çeviri eserleriyle bu amacı gerçekleştirmiştir. Hayatı ve ilmi kişiliği araştırmaya değer olan Afşin, bu çalışmayla ilim dünyasına tanıtılmak istenmiştir. Beş çeviri, bir telif ve dağınık haldeki şiirleri bulunan Afşin hem şiirde hem de nesirde klasik Arap edebiyatının etkisinde kaldığı tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Arapça Sözcük Türetme Yollarına Genel Bir Bakış
    (2021) Kazan, Faruk
    Bu çalışmada Arapçada kullanılan sözcük türetme metotları incelenmiştir. Çalışmanın amacı Arapçadaki sözcük türetme yollarını bütünsel bir şekilde ele alarak bu alandaki eksikliği gidermektir. Çalışmanın bir diğer amacı da az bilinen bazı metotların üzerinde durularak bilinen metotlara ek olarak yeni metotların da tanınmasını sağlamaktır. Çalışma kapsamında önce kelime ve türleri tanıtılmış sonra da kelime oluşturma yolları ve örnekleri incelenmiştir. Buna göre Arapçada tespit edilen ona yakın kelime türetme yolları şunlardır: Uydurma (coinages/irticâl), türetme (derivation/iştikâk), birleştirme (compounding words/terkîb), kısaltma (akronim/shortening/naht), kalıplaştırma (formulaic/siyağe), canlandırma/tarama (scanning/(ba‘su’l-kelimât), yansıma (onomatopoeia/esmâü’l-esvât), örnekseme (analogy/temsîl) ve ödünçleme (borrowing/iktirâz) yöntemi. Kelime türetme yolları bu başlıklarda incelenmeye çalışılmış ve bu menheclerle türeyen kelimelere örnekler verilerek teorikte verilen bilgiler somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda dilin sürekli bir gelişim ve değişim süreci geçirmesi nedeniyle yeni kelimeleri türetmeye ihtiyacın fazla olduğu görülmüştür. Özellikle günümüzde bilim ve tekniğin çok hızlı bir şekilde gelişmesinin yanı sıra iletişim ve ulaşımın verdiği imkânlar vasıtasıyla toplumlar ve diller arasındaki etkileşim de yeni kelime ve terimleri türetmeyi kaçınılmaz kılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    Ibn Al- Shibl Al-Baghdadi and his position in Arabic literature
    (Erciyes Üniversitesi, 2021) Kazan, Faruk
    Although Ibn Shibl al-Baghdadi, who lived in the Abbasid period, did not leave many works, it was observed that he was very influential on the people who dealt with his life. He wrote poetry in many fields such as wisdom, love, drink, praise, satire and elegy. Even when the emotion was intense, he did not leave his wisdom down. However, both his poetry and his wisdom could not find the value they deserved, the number of works dealing with his life could not be too many. His life, which is limited in the sources, has been examined and discussed, and his literary personality from the remaining poems of his lost diwan has been discussed and evaluated. As a result of the examination, it was determined that he preferred the poems with the theme of wisdom more because he was educated in scientific sciences such as philosophy, medicine, astronomy, and it was determined that he had a natural, fluent and understandable style thanks to his education in hadith and literature. 
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Molla Halil’in bilgi ve varlık anlayışı : (Tesisu’l kavaid çerçevesinde)
    (Dicle Üniversitesi, 2013) Kazan, Faruk
    ÖZET Mollâ Halîl, Kelamî anlayı?ını en detaylı bir biçimde aktardağı eser, Te?sisu Kavâidi?l-akâid alâ mâ Senehe min Ehli?z-Zâhir ve?l-Bâtın mine?l--Fevâid adlı eserdir. Mollâ Halîl, Kelamî dü?üncesinin çoğunda E?a?rî Kelâma bağlı kaldığı bir gerçektir. Ama hem teorikte hem pratikte tasavvufî anlayı?tan etkilenmi?tir. Bu etkilenme bilgi ve varlık anlayı?ına da yansımı?tır. Etkilenmenin sonucu olarak Mollâ Halîl, bilgi anlayı?ında, bilgi araçlarından Kelamî dü?üncenin benimsediği üç araç olan akıl, duyu ve haberin yanına mükâ?afeden bahsetmektedir. Aynı ?ekilde varlık konusunda mutlak yokluktan yaratılmayı esas al- masına rağmen çok fazla etkilendiği “vahdet-i vücud” anlayı?ından bolca alıntılar yap- maktadır. Bunun neticesi olarak “sudur” fikrine dü?memek için de varlığın birliği değil görüntünün birliği olduğunu söyleyerek vahdetü?? ?ühûd anlayı?ına yer vermektedir. Molla Halil, eserlerinin çoğunda olduğu gibi Kelâmla ilgili eseri olan Te?sisu Kavâidi?l-akâid alâ mâ Senehe min Ehli?z-Zâhir ve?l-Bâtın mine?l—Fevâid?de de sen- tezlenmi? bir dü?üncenin i?lenmi? olduğu görülmektedir. Molla Halil?in, sözkonusu eserinde tassavufî görü?lere yer veriyor olması, Kelâmî-?rfanî bir yöntem olarak benim- sediğinin bir kanıtı olmakla beraber eseri önceki birçok Kelâm eserlerinden de farklı kılmaktadır. Anahtar Sözcükler: Bilgi, Varlık, Mollâ Halîl, Kelâm, Tesisu?l kavâid. VII ABSTRACT The book named Te?sisu Kavâidi?l-akâid alâ mâ Senehe min Ehli?z-Zâhir ve?l- Bâtın mine?l—Fevâid is the work that Mullah Khalil reflects his theological understand- ing in detail. It is a fact that Mullah Khalil, in the majority of his theological under- standing, follows internalizes stick to Eshari theological understanding. But, both in theory and in practice, he could not keep himself away from mystical understanding. This influence is reflected in his understanding of the knowledge and being. As a result of exposure in his understanding of knowledge, he mentions “mukashfa” as well as information tolls mental, sensory and news that theological thought adopted. Like- wise, although he, in entity, grounds on be created out of absolute nothing, he quotes profusely from “vahdetu?l vucud” understanding that influenced him profoundly. But as a consequence of this, for keeping from falling the idea of “sudur”, he approaches un- derstanding of “vahdetush shuhûd” by saying that unity is a unity of the image, not an entity. Mullah Khalil used synthesis procedure in many of his work. Likewise, it seems that a synthesized thought was handled in his book named Te?sisu Kavâidi?l-akâid alâ mâ Senehe min Ehli?z-Zâhir ve?l-Bâtın mine?l—Fevâid.Mullah Khalil quotes views of sufi in previously mentioned works. Although, this is a proof that he adopts this as a method, these sufi understanding make different the work from many theological works of the former. Key Words: Knowledge, Being, Mullah Khalil, Theology, Te?sisu?l Qavâid.
  • [ X ]
    Öğe
    Selamettin Toprak and His Arabic Poems
    (Mardin Artuklu University, 2024) Kazan, Faruk
    This article provides information about the life of Selamettin Toprak, who was born in Diyarbakır Silvan district and is known for his Arabic poems. The article states that Selamettin Toprak had a madrasah training by his father, worked as an imam in various villages, used the poetic forms and style of classical Arabic literature in his Arabic poems, dealing with with love, religion, mysticism and morality topics. He was influenced by both Kurdish and Arabic literature and sometimes used Kurdish idioms and words in his works. At the end of the article, it is stated that Selamettin Toprak made some grammatical, morphological and syntactic mistakes in his Arabic poems, violating philological rules in order to fit the rhyme and meter of the poem. The sources of the article consist of interviews with Selamettin Toprak, his poetry books and the works of other researchers.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Seyyid Tahır Oruç’un hayatı ve ilmi kişiliği
    (RumeliYA Yayıncılık, 2023) Kazan, Faruk
    Seyyid Tahır Oruç, Diyarbakır’ın Kocaköy ilçesine bağlı Şaklat köyünde yaşamış 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başlarında bir Osmanlı alimi, arifi ve mutasavvıfıdır. Babası Mela Hüseyinê Şeqlatî’den aldığı eğitimle hem dinî hem de dünyevî ilimlerde kendini geliştirmiş, onlarca kitap yazmış veya istinsah etmiştir. Ayrıca babasının vefatından sonra köyünde fahri imamlık yapmış, talebe yetiştirmiş ve halka dini bilgiler öğretmiştir. Böylece onlara sosyal liderlik de yapmıştır. Seyyid Tahır’ın eserleri arasında tefsir, hadis, fıkıh, kelam, tasavvuf, dil ve edebiyat, ahlak ve hikmet gibi alanlarda kitaplar bulunmaktadır. Ancak bu kitapların çoğu kaybolmuş veya yok olmuştur. Seyyid Tahır’ın hayatını ilim dünyasına tanıtmak bu çalışmanın öncelikli hedefidir. Bu çalışma için başvurulan kaynaklar, el yazmalı kütüphanesinden geriye kalan birkaç varaktan, ve aile bireyleri ile yapılan görüşmelerden oluşmaktadır. Bu çalışmanın sonucunda şu noktalar ortaya çıkmaktadır: Seyyid Tahır, Diyarbakır bölgesinde yetişmiş önemli bir alim ve mutasavvıftır. Şafii mezhebine bağlı, sûfî meşrepli bir alimdir. Sûfi meşrepli olması onu optimistic bir kişilik yapısına sahip olmasına neden olmuştur. Seyyid Tahır, çok yönlü bir ilim adamıdır. Sarf, nahiv, mantık, belağat ve vadı’ gibi âlet ilimlerin yanında tefsir, hadis, fıkıh, kelam ve tasavvuf gibi ‘alî ilimlere kadar birçok alanda kitap yazmıştır. Hatta ismini bile çok az kişinin bildiği ihtilac ilminde de eser vermiştir. Seyyid Tahır’ın eserlerinin çoğu kayıptır. Yeni araştırmalar neticesinde ortaya çıkarılabilir.
  • [ X ]
    Öğe
    THE LİFE AND LİTERARY PERSONALİTY OF SHUMAYM AL-HİLLİ
    (Balıkesir Üniversitesi, 2021) Kazan, Faruk
    This biographical study focuses on the life and literary personality of Shumaym al-Hilli. The author, who is interested in almost all branches of literature and works in these branches, has been found to be worth examining because he has left about forty-fifty works. In this study, it was determined that his literary and scientific personality was neglected because of his extraordinary character in social personality. In the study, besides Shumaym's social and literary personality, his works were tried to be introduced to the world of science. It has been determined that most of the works that he wrote to prove the claim of "someone who creates words" and sees himself as a "god on earth" with this feature, has not survived to the present day.
  • [ X ]
    Öğe
    سلام الدين طوبراق وشعره العربي
    (2024) Kazan, Faruk
    هذا البحث يقدم معلومات عن حياة سلام الدين طوبراق، ودراساته وانتاجاته الفكرية وشخصيته الأدبية، وهو شاعر كردي وعربي، أنشد أشعارا باللغتين الكردية والعربية. ولد في قرية تَاخِكْ (Taşpınar) التابعة لمقاطعة سِيلْوَانْ (Silvan) في دياربكر (Diyarbakır). يذكر البحث أن سلام الدين طوبراق تلقى دراسته المدرسة عند والده، وأنه عمل إمامًا في قرى مختلفة، وأنه استخدم أشكالاً وأساليبَ من الأدب العربي الكلاسيكي في شعره العربي، وأنه تناول موضوعات مثل الحب والدين والتصوف والأخلاق، وأنه تأثر بالأدب الكردي والعربي، وأنه استخدم لغة بسيطة وواضحة، وأحيانًا أدخل عبارات وكلمات كردية. في نهاية البحث، يُشار إلى أن شعر سلام الدين طوبراق به بعض النقائص، وأنه ارتكب بعض الأخطاء في النحو والصرف وبناء الجملة العربية، وأنه خالف بعض القواعد لإتقان الوزن والقافية. مصادر البحث هي مقابلات أجريت مع سلام الدين طوبراق نفسه، شعره، ودراسات باحثين آخرين

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim