Yazar "Kaygusuz, Ramazan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çocukluk çağı duygusal ihmali ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide öz şefkat ve bilişsel-davranışsal kaçınmanın aracı rolü(Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Kaygusuz, Ramazan; Kandemir, FatmaBu tez çalışmasında 550 genç yetişkin üniversite öğrencisinde çocukluk çağı duygusal ihmali ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide öz şefkat ve bilişsel-davranışsal kaçınmanın sıralı aracı rolleri ilişkisel tarama modeli temelinde incelenmiştir. Veri toplama aşamasına geçilmeden önce Bilgilendirilmiş Onam Formu ile katılımcıların onamları alınmış ve ardından Demografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği, Öz-Anlayış Ölçeği, Bilişsel-Davranışsal Kaçınma Ölçeği ile Kısa Semptom Envanteri katılımcılara sunulmuştur. Katılımcılara kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Veriler sosyal medya platformları aracılığı ile online ve yüzyüze olarak toplanmıştır. Veri toplama sürecinin ardından temel betimsel istatistik analizleri, korelasyon analizleri, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), IBM SPSS programı kullanılarak yürütülmüştür. Ardından tüm aracılık modeli PROCESS MACRO (Model 6) analizi ile test edilmiştir. Korelasyon analizlerine göre çocukluk çağı duygusal ihmali öz şefkat ile negatif; bilişsel-davranışsal kaçınma ve psikolojik belirtilerle pozitif yönde ilişkili olduğu, ayrıca, öz şefkatin bilişsel-davranışsal kaçınma ve psikolojik belirtilerle negatif yönde ilişkili olduğu belirlenmiştir. Bilişsel-davranışsal kaçınmanın ise psikolojik belirtilerle pozitif yönde ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, çocukluk çağı duygusal ihmali düzeyleri ebeveynlerinin eğitim düzeyleri düşük olanlarda, kardeş sayısı 4 ve daha fazla olanlarda; 4. ya da daha sonraki sıralarda doğanlarda daha yüksektir. Öz şefkat düzeyleri düşük gelir grubunda ve günlük işlevselliği bozan yaşam olayının olması durumunda daha yüksektir. Bilişsel-davranışsal kaçınma düzeyleri düşük gelir grubunda; psikolojik belirti düzeyleri de düşük ve orta gelir grubunda yer alan katılımcılarda daha yüksektir. Son olarak, çocukluk çağı duygusal ihmali ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide öz şefkatın ve bilişsel-davranışsal kaçınmanın sıralı aracılık rolünün anlamlı olduğu anlaşılmıştır. Bulgular ilgili araştırmalar kapsamında tartışılmış, çalışmanın sınırlılıkları, gelecekteki çalışmalar ve alanda çalışan ruh sağlığı uzmanları için öneriler sunulmuştur.Öğe Mediating role of self-reflection and insight in the relationship between forgiveness and Gestalt contact disturbances(Anadolu Üniversitesi, 2024) Kaygusuz, Ramazan; Tolan, Özlem Çakmak; Aydoğdu, Burcu EbruDuring the university period, individuals join a social environment in which they learn to establish new relationships. The emergence of these new experiences can bring about interpersonal conflicts and the process of forgiveness. Disturbances in the individual's interactions with oneself and others during this process may have negative effects on forgiveness. Some theories and models mention the important roles of self-reflection and insight into the forgiveness process. However, the relationships between Gestalt contact disturbances, forgiveness, self-reflection, and insight were not examined sufficiently. The aim of the current study is to examine the mediating roles of self-reflection and insight in the relationship between Gestalt contact disturbances (contact, full contact, dependent contact, post-contact) and forgiveness (self forgiveness and forgiveness of others) in a sample of university students. The participants were a total of 377 university students, 246 (65.3%) women and 131 (34.7%) men, who were reached by convenient and snowball sampling methods. The current study included university students aged 18-30, with an average participant age of 23.93. In the data collection process Gestalt Contact Disturbances Scale, Self-Reflection and Insight Scale and Forgiveness Scale were applied. Descriptive statistics, correlation and mediation analyses were conducted using SPSS 23.0 and PROCESS Macro 4.2 (Model-4). The findings indicated that insight had a mediating role in the relationship between contact and full contact with self-forgiveness. Self-reflection had a mediating role in the relationship between dependent contact and post-contact with self-forgiveness, while insight had a mediating role in the relationship between contact and forgiveness of others.