Yazar "Karakoyun, Ferit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 15 / 15
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ADAPTATION OF ONLINE VIGILANCE SCALE TO TURKISH(Tolga GÜYER, 2021) Karakoyun, FeritWith the widespread use of mobile technologies and Internet access, new concepts related to individuals’ use of online media have begun to emerge. One of these concepts, online vigilance, is referred to as individuals’ non-pathological form of constant psychological connectedness to online content and communication. The purpose of this study is to adapt the Online Vigilance Scale (OVS) into Turkish. In the study, the OVS was first translated into Turkish, and then data were collected from 390 university students in order to examine the psychometric properties of the scale. OVS Turkish form, Fear of Missing out Scale (FOMOS), Internet Addiction Scale (IAS) and an information form were used as data collection tools. Two separate sample groups were formed from the obtained data; Exploratory Factor Analysis (EFA) was applied to one group and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was applied to the other group. The results show that the Turkish form of the OVS has a factor structure compatible with the original scale. In addition, the Cronbach’s Alpha values calculated for the Turkish form of the scale provide evidence that it is highly reliable. For the purpose of evaluating the convergent validity of the scale, the relationships between the IAS, FOMOS and the OVS were examined. As a result of the analysis, data supporting the convergent validity of the scale were obtained. Consequently, it could be stated that the Turkish version of the Online Vigilance Scale was a valid and reliable scale.Öğe Bilimsel araştırmalarda veri toplama aracı olarak web anketlerin kullanılması, sınırlılıkları ve fizik tutum ölçeğine uygulanması(2017) Karakoyun, Ferit; Kavak, M. TahirBu araştırma, geleceğin gereksinimlerine yanıt verebilen öğretmenler yetiştirmek için Eğitim Fakültesinde okuyan Fizik Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin web anketi yöntemi kullanılarak demografik özelliklerini ve fizik dersine yönelik tutumlarını karşılaştırmalı olarak tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesinde bünyesinde yer alan fizik öğretmenliğinin 1, 2, 3, 4 ve 5. sınıflarında okuyan 131 (91 erkek, 40 kız) öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere internet üzerinden “fizik dersine yönelik tutum ölçeği” ve “demografik özellikler anketi” web anketi yöntemi kullanılarak uygulanmıştır. Bu ölçeklerin web ortamında hazırlanması, araştırmanın zaman, maliyet, emek ve güvenirlik bakımından daha yararlı olmasını sağlamıştır. Fizik tutum ölçeği ve demografik özellikler anketi uygulanırken, laboratuara alınan öğrencilerin bu çalışma için hazırlanmış olan web sitesinden faydalanılarak belirtilen anketlere bağlanmaları istenmiştir. Öğrencilerin web sitesinde yer alan ilgili web adresini tıklayarak ölçeklere ulaşmaları sağlanmıştır. Belirtilen ölçek verileri, java script dili kullanılarak öğrencilerin anket sorularını boş bırakmaları engellenmiş ve veriler veritabanına otomatik olarak kaydedilmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin ailelerinin alt gelir grubu ailelerden geldiği anlaşılmaktadır. Yüksek gelir grubuna sahip öğrencilerin düşük gelir grubuna sahip öğrencilere göre fizik dersine yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada elde edilen bir diğer bir bulgu ise öğrencilerin bulundukları sınıf yükseldikçe fizik dersine daha olumlu yaklaştıklarıdır. Çalışmada öğrencilerin fizik dersine yönelik tutumlarının lise mezuniyeti durumuna, ÖSYM sınavında Fizik Öğretmenliği Anabilim Dalını tercih ettikleri sıraya ve cinsiyetlerine bağlı olmadığı da tespit edilmiştir.Öğe Biyoloji öğretiminde oyunlaştırma: Kahoot uygulaması örneği(Science Research Society, 2017) Yapıcı, İ. Ümit; Karakoyun, FeritBu araştırmanın amacı biyoloji öğretiminde Kahoot kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini ve bir oyunlaştırma ortamı olan Kahoot kullanımının öğretmen adaylarının motivasyon düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada yöntem olarak karma model kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 öğretim yılı bahar döneminde Biyoloji Eğitimi Anabilim dalı ikinci sınıfına devam eden 15 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak görüşme formu ve motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre uygulama sürecinden sonra öğretmen adaylarının motivasyon düzeylerinin arttığı ve Kahoot uygulamalarına ilişkin çoğunlukla olumlu görüş bildirdikleri söylenebilir. Ayrıca adaylar Kahoot uygulamalarının kalıcılığı arttırdığı, derslerin daha eğlenceli geçmesini ve aktif katılımı sağladığı için gelecekte kullanmayı düşündüklerini ifade etmişlerdir. Diğer taraftan bazı öğretmen adayları uygulama sürecinde sonuç tablosunda alt sıralarda yer almanın moral bozucu olduğunu ve öğrencilerin yeterli teknolojik becerilere sahip olmamalarının sürece olumsuz yansıyabileceğini ifade etmiştir.Öğe Identifying Turkish students' profiles of using information and communication technologies and its relationship with their academic achievement: A latent class analysis approach(Sage Publications INC., 2022) Karakoyun, Ferit; Başaran, BülentIn this study, 15-year-old Turkish students' profiles of using ICT at home and at school were identified, and the extent to which these profiles were associated with their academic achievement was determined. Moreover, the study investigated the effects of the students' age of first usage of digital device and internet, their gender and their parents' education level on the students' ICT usage profiles. In the study, by using Latent Class Analysis, Program for International Student Assessment (PISA) 2018 Turkey data were analyzed (n = 6890). According to the findings obtained in the study, it was revealed that the students who used ICT resources at high level at home and at school constituted the smallest class (8% of the sample). The students whose mothers' levels of education were high and those who were male had a higher probability of being a member of the high-level ICT user class. In addition, the students who started using their first digital devices and the Internet at later ages were less likely to be a member of the class using high-level ICT. Finally, the students in the high-level ICT user class had low mathematics, reading, and science achievement scores.Öğe The Influence of Project-Based STEM (PjbL-STEM) Applications on the Development of 21st-Century Skills(2021) Karakoyun, Ferit; Maskan, Abdulkadir; Baran, Medine; Baran, MukadderThis study aimed to investigate the influence of Project-Based Learning STEM (PjbLSTEM) Applications involving the use of waste materials on the 21st-century skills of 10th-grade students. In line with the purpose of the study, the pre-experimental design was used. The sample consisted of 24 students in total. The 21st-Century Skills Usage Scale, structured and semi-structured interview forms, were used as the data collection tools. During the applications, PjbL-STEM activities were carried out. The data collected were analyzed using the Wilcoxon Signed Ranks Test and the thematic analysis technique. The data analysis revealed a significant increase in the students’ 21st-century skills, such as their levels of use of autonomy and cooperation skills and their levels of environmental sensitiveness. The students also reported that the activities had positive effects on many of their 21st-century skills such as communication, and collaboration, problem-solving, creativity, critical thinking, responsibility, environmental awareness, and information-technology literacy. Based on the findings, the following suggestions were put forward: PjbL-STEM activities could be carried out more in educational institutions belonging to the Ministry of National Education. Teacher-training activities could be carried out, and in-service training could be organized to support the application of innovative methods.Öğe The Investigation of Preservice Teachers' and Primary School Students' Views about Online Digital Storytelling(Acad Publisher House Researcher, 2016) Karakoyun, Ferit; Kuzu, AbdullahThis study was aimed at investigating the views held by preservice teachers from the department of Computer Education and Instructional Technology (CEIT) and those of 6th grade students about the process of online digital storytelling activities as it applies to the students' education. The study was designed as a case study. The data were collected through direct observations, semi-structured interviews and surveys. The participants of the study were eight senior preservice teachers from CEIT and 47 6th grade students from Eskisehir Cagdas Private Elementary School. The study followed two stages. In the first stage, the preservice teachers from CEIT were trained in online digital storytelling; and in the second stage, the preservice teachers performed online digital storytelling activities with 6th grade students. According to the findings obtained in the study, the preservice teachers thought that carrying out digital storytelling activities in an online environment engages students' attention, accelerates the digital storytelling process, increases communication between students and contributes to the development of students' digital stories. In addition, both the preservice teachers and the elementary school students agreed that digital storytelling developed the students' 21st century skills. On the other hand, the preservice teachers complained about the fact that digital storytelling activities lasted for a long period of time; that the students were reluctant to participate; and that the students copied their scenarios from the Internet; meanwhile, the students mostly complained about technical problems, about the lack of sufficient sources related to the their stories and about the extended time-taking aspect of the activity process.Öğe Öğretmen adaylarının internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Dicle Üniversitesi örneği(2017) Karakoyun, FeritÖz:Gündelik yaşamımızın ayrılmaz bir parçası olan internet, hayatı kolaylaştırmanın yanında bir takım problemleri de beraberinde getirmektedir. Karşılaşılan başlıca problemlerden biri ise internet bağımlılığıdır. Bu araştırmanın amacı Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının internet bağımlılık düzeylerinin belirlenmesi ve bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi farklı bölümlerine devam eden 401 ikinci sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun internet bağımlılığı belirtileri göstermeyen kullanıcılar olduğu fakat erkek öğretmen adaylarının kadın öğretmen adaylarına göre daha fazla internet bağımlılığı belirtileri gösterdiği söylenebilir. Ayrıca günlük internet kullanım süresi fazla olan öğretmen adaylarının az olanlara göre daha fazla internet bağımlısı olduğu belirlenmiştir. Bir diğer bulguya göre ise interneti öncelikle sosyal ağlar için kullanan öğretmen adaylarının ödev araştırma yapmak için kullananlara göre daha fazla internet bağımlılığı belirtileri gösterdiği tespit edilmiştir.Öğe The opinions of academicians regarding distance learning: a sample of Dicle University(Elsevier Science Bv, 2009) Karakoyun, Ferit; Kavak, M. TahirThis research is conducted in order to define the opinions of academicians in Dicle University regarding distance learning. This research is carried out with 61 academicians from Ziya Gokalp Egitim Faculty of Education, Faculty of Science and Engineering and Architecture. The data of the research are collected in through a 5-likert type distance learning questionnaire of 24 questions. As a consequence of the analysis, it is found out that the majority of academicians believe that rather than a replacement model for traditional learning, distance learning is a supportive method. (C) 2009 Elsevier Ltd. All rights reservedÖğe Pre-service Physics Teachers' Views on Designing and Developing Physics Digital Stories(Univ Barcelona, Res Group Educ & Virtual Learning, Digital Educ Observatory, 2016) Kocakaya, Serhat; Kotluk, Nihat; Karakoyun, FeritThe aim of this study is to determine the pre-service physics teachers' views on the effect of designing and developing physics digital stories (DST) on improving their 21st century skills. The study is a qualitative research carried out with 13 pre-service physics teachers, who participated in the course of designing and developing DST, during 6 weeks, at Yuzuncu Yil University, Turkey, in the spring term of 2013-2014 academic year. Data were collected using semi-structured interviews and were examined by descriptive analysis technique focusing on the themes. The major findings of the study are that they developed their many 21st century skills; such as ICT (information and communication technologies) skills, critical thinking, problem solving; planning, self-control, responsibility, production; communication, cooperation, and collaboration when creating their digital stories. Thus, to design and develop digital stories have a positive effect on pre-service physics teachers' skills, and improve many 21st century skills.Öğe Pre-service teachers' perceptions of social media – A qualitative survey study in Turkey and Sweden(Gürhan DURAK, 2021) Karakoyun, Ferit; Lındberg, Ola J.The purpose of this study was to investigate pre-service teachers' perceptions of social media. The phenomenology approach, one of the qualitative research methods, was used in the study. The participants of the study included 201 pre-service teachers studying at two state universities, one in Turkey and the other in Sweden, in the spring term of the 2018-2019 academic year. In the study, metaphors were used to reveal pre-service teachers' perceptions of social media. The pre-service teachers were asked to fill in the following query: 'Social Media is like ……… because ………'. The collected qualitative data were analyzed by using content analysis method. The findings indicated that the pre-service teachers from both countries perceived social media mostly as a tool for communication and access to information and that a very few of them associated social media with education. In addition, it was found that pre-service teachers from Turkey had more negative perceptions of social media compared to those from Sweden. The pre-service teachers from Turkey who had negative perceptions associated social media mostly with addiction.Öğe Preservice teachers' views about the twenty-first century skills: A qualitative survey study in Turkey and Sweden(Springer, 2020) Karakoyun, Ferit; Lindberg, Ola J.The purpose of this study was to investigate the views of preservice teachers from Turkey and Sweden about twenty-first century skills. The participants of the study were 197 preservice teachers from universities in Turkey and Sweden. In the study, the views of preservice teachers about twenty-first century skills were investigated with an open-ended questionnaire, and the collected qualitative data were analysed using a content analysis method. The findings indicate that within the context of daily life, the preservice teachers from both countries associated twenty-first century skills mostly with technology, digital citizenship, communication, and information literacy. Within the context of education, a great majority of the preservice teachers from Turkey associated twenty-first century skills with information literacy and technology, while those from Sweden associated twenty-first century skills mostly with technology, distance learning and communication. In addition, it was seen that among the skills considered by the preservice teachers from both countries to be necessary for their careers and for their future students, they all put most emphasis on digital literacy. However, as the second most frequent skills, the preservice teachers from Turkey emphasized critical thinking and problem solving skills, while the preservice teachers from Sweden mentioned communication skills and information literacy.Öğe Preservice teachers’ personality traits and social network use purposes(Anadolu University, Faculty of Communication Sciences, 2019) Karakoyun, Feritacilities provided by social network sites allow individuals to use social networks for various purposes such as communication, entertainment and information sharing. These purposes vary depending on the social networks individuals use and on their personality traits. The present study examined preservice teachers’ social network use purposes with respect to their personality traits. The participants of the study were 660 preservice teachers attending a Turkish university. For data collection in the study “Scale of Social Network Use Purposes” and “Basic Personality Traits Inventory” were used. The research data were analyzed using Pearson Correlation Analysis and Multi-Linear Regression Analysis. The findings revealed that among the personality traits, conscientiousness, openness to experience and negative valence were predictors of the sub-factors of social network use purposes. As for other personality factors, neuroticism and extraversion were not significant predictors of the total social network use purpose score or its sub-factors.Öğe Visual arts pre-service teacher's metaphoric perceptions related to technology(Ulusoy Education Consulting Publishing and Organization, 2017) Karakoyun, FeritThe purpose of the present study was to identify visual arts pre-service teachers’ perceptions of technology via metaphors. The participants of the study were 101 pre-service teachers attending Department of Fine Arts, Painting Department of Education at Ziya Gökalp Education Faculty of Dicle University in the Spring Term of the academic year of 2015-2016. These pre-service teachers were asked to complete the sentence: “Technology is like ……., because it is …….”. Data obtained has been evaluated via content analysis method. Depending on the findings, it could be stated that 92 pre-service teachers developed 57 different metaphors and these metaphors were gathered under 10 categories. Pre-service teachers mostly reported positive views about technology. In addition, Pre-service teachers often used metaphors such as life, information source, convenience and necessity to describe technology.Öğe VISUAL ARTS PRE-SERVICE TEACHERS’ METAPHORIC PERCEPTIONS RELATED TO TECHNOLOGY(2017) Karakoyun, FeritBu araştırmanın amacı, görsel sanatlar öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin metaforik algılarını incelemektir. Araştırmanın katılımcılarını 2015-2016 bahar döneminde Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören toplam 101 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarından "Teknoloji ...... gibidir, çünkü ......" cümlesinin tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizi için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada 92 öğretmen adayının 57 farklı metafor geliştirdiği belirlenmiş ve geliştirilen bu metaforlar 10 farklı kategoride değerlendirilmiştir. Öğretmen adaylarının teknoloji için çoğunlukla olumlu görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin teknolojiye yönelik özellikle hayat, bilgi kaynağı, kolaylık ve ihtiyaç metaforlarını kullandıkları belirlenmiştirÖğe Web anketin yararları ve bir uygulama örneği olarak fizik tutum ölçeğine uygulanması(Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2008) Karakoyun, Ferit; Kavak, M. TahirBu araştırma, Eğitim Fakültesinde okuyan Fizik Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin web anketi yöntemi kullanılarak çeşitli demografik özelliklere göre fizik dersine yönelik tutumlarını karşılaştırmalı olarak tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesinde bünyesinde yer alan fizik öğretmenliğinin 1, 2, 3, 4 ve 5. sınıflarında okuyan 131 (91 erkek, 40 kız) öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadaki veriler, İnternet üzerinden “fizik dersine yönelik tutum ölçeği” ve “demografik özellikler anketi” web anketi yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin ailelerinin alt gelir grubu ailelerden geldiği anlaşılmaktadır. Orta ve yüksek gelir grubuna sahip öğrencilerin düşük gelir grubuna sahip öğrencilere göre fizik dersine yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada elde edilen bir diğer bir bulgu ise öğrencilerin bulundukları sınıf düzeyi yükseldikçe fizik dersine daha olumlu yaklaştıklarıdır. Çalışmada öğrencilerin fizik dersine yönelik tutumlarının lise mezuniyeti durumuna, ÖSYM sınavında Fizik Öğretmenliği Anabilim Dalını tercih ettikleri sıraya ve cinsiyetlerine göre bir farklılık göstermediği de tespit edilmiştir.