Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Karacan, Hasan" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Adjectives in Kurdish language: Comparison between dialects
    (2016) Karacan, Hasan; Khalid, Hewa Salam
    Adjectives in Kurdish language is studied in this article, examples are taken in Northern Kurmanji dialect, while the phonetic of the most adjectives are shown in Central Kurmanji ,,Sorani", and Zazaki as well. It is found that there are not major differences between Kurdish dialects in terms of morphology. The taken adjectives mostly are same or have a minor phonetical change. Types of Kurdish adjectives in terms of semantics and structure are noticed. Also, three kinds of comparative degree are analysed. Kurdish adjectives are compared with Persian and English adjectives; as generally observed, Kurdish and Persian languages have a lot in common, and it is clear in our examples. In contrast, Kurdish and English have little in common
  • [ X ]
    Öğe
    Di Kilamên Evdalê Zeynikê de "hezkirina jîyanê û daxwaza mirinê"
    (2015) Başar, Rasim; Karacan, Hasan
    Kürtlerin dengbejlik kültüründe bilinen ilk dengbej Evdalê Zeynıkê'dir. Çoğunlukla kılamlarında (şarkı, gazel) canlıları, ölümü, kuşları, doğayı, genç kızlar ile genç erkekleri ve aşkı konu edinir. Onun hayatında doğa, rüya görme, Serhad, Sürmeli Mehmed Paşa, turna ve Temo öğeleri önemli yer tutmaktadır. Özellikle Sürmeli Mehmed Paşa ile tanışması ve Sürmeli Mehmed Paşa'nın ölümü Evdalê Zeynıkê'nın hayatında büyük bir etki ve iz bırakmıştır. Turna, Evdalê Zeynıkê'nin hayatında önemli bir semboldür. Bu sembol fakirlik, yoksulluk, dostluk ve doğa gibi kavramlara karşılık gelmektedir. Onun hayatında ve kılamlarında "yaşam ve ölüm" zıtlığı kendini açık bir şekilde göstermektedir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Farklı dille öğretimin temel eğitim düzleminde eğitsel doğurgularına ilişkin öğretmen ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi: Kırgızistan ve Rusça örneği
    (2017) Karacan, Hasan; Akgündüz, Hasan
    Araştırmanın genel amacı; Kırgızistan örneğinde farklı dille öğretimin temel eğitim düzleminde eğitsel doğurgularını, temel eğitim programının amaç, içerik, süreç, ölçmedeğerlendirme bileşenleri üzerinden eğitim duruşunu öğretmen ve veli görüşleri bağlamında değerlendirmektir. Bu amaçla öncelikle farklı dille öğretimin eğitimsel doğurguları Kırgızistan örneğinde kuramsal/tarihsel çerçevede çözümlenmiş; daha sonra Kırgızistan’da güncel eğitim duruşunu temsil eden öğretmen ve veliler arasından seçili bir örnek kitleye 24 sorulu mülakat uygulanarak farklı dille öğretimin stratejik bir eğitim basamağı olarak temel eğitim düzleminde programın amaç/içerik/öğretme-öğrenme süreçleri/ölçme-değerlendirme bileşenleri itibariyle kısa/orta/uzun vadeli eğitsel doğurguları saptanmaya/değerlendirilmeye çalışılmıştır. Gerçekleştirilen hipotez testi sonucu ulaşılan kritik bulgular, Kırgız insanına farklı bir dille eğitim verilmesi ; bireylerin ve toplumun kökten beslenerek doğal evrimini engellemiştir; Farklı Dille Öğretim, Kırgız insanının kendi var oluşuna güvenini ortadan kaldırmış, bağımlı ve güdümlü insan tipini yaratmıştır; Kırgızistan eğitim sisteminde Rus diliyle eğitim yapmaya ihtiyaç yoktur ve Kırgız insanında üst değerlere bağlı yaratıcı yetenekleri köreltmiş; alt değerler temelinde teknik yeteneklerle sınırlı ve düşük profilli teknisyen zihniyetinin oluşumuna yol açmıştır ifadelerine katılmadıklarını göstermektedir. Bununla beraber, Rus Dili, Kırgız dili ve kültürünü engellemiştir; Rus Dili, Kırgız halkının toplumsal/ekonomik/bilimsel gelişmesine katkıda bulunmuştur; Sovyet döneminde Temel Eğitim düzeyinde Rusçanın eğitim dili olarak kullanılmış olması, öğrencilerin öğrenme başarısını artırmıştır; Rus Dilinin Temel Eğitimde kullanımı, daha nitelikli ders kitaplarının ve bilgi muhtevasının dolaşımını sağlamıştır; Rus Dili, Temel eğitim düzeyinde yöntem çeşitliliğine ve etkili öğrenme-öğretme durumlarının tasarlanmasına ve uygulanmasına katkı sağlamıştır ve Rus Dili, Temel eğitime ilişkin toplumsal beklenti ve ihtiyaçlara yeterli düzeyde cevap vermektedir ifadelerine ise katıldıklarını göstermektedir. Bunun yanında kendi anadillerine olan bakışın çok olumlu çıktığı; Kırgız dilinin, bilim, sanat, tıp, politika vb. alanlarda ihtiyaca cevap verecek gelişmişlik düzeyine sahip olduğunu ve Kırgız dilini öğrenmek için yeterli miktar ve nitelikte eğitim materyali kısa sürede üretilebileceğine inancın yüksek olduğu saptanmıştır. Söz konusu saptamalar ışığında Kırgız insanının Rus diline ilişkin koruyucu tutumları ile anadillerine olan derin bağlılıkları/güvenleri arasındaki görünür çelişki; asırların Kırgız kolektif bilinçaltında yarattığı koşullanma ve hazırı tüketme kolaycılığıyla ilişkili olsa gerektir. Anahtar Sözcükler: Farklı Dil, Farklı Dil Öğretimi, Farklı Dille Öğretim
  • [ X ]
    Öğe
    Kurmanji and Zazaki Dialects: Comparative Study on their Phonetics
    (Hasan KARACAN, 2020) Karacan, Hasan
    Kurmanji and Zazaki are dialects of the theoretical language known as Kurdish. The various Kurdish dialects affirm the dialectical richness of the word and its sound, and show no indication of a decline in the spoken language. In general, the phoneme is thought to indicate the proximity or remoteness of language or its dialects – Kurdish is considered to date far back into antiquity. The present study is divided into three parts. It aims to reveal some phonetic characteristics of Kurmanji and the older dialect, Zazaki. The first part deals with the actual sounds of the phonemes; the second part is on the interchangability of sounds in the Zazaki of different regions; and the third part compares Kurmanji to Zazaki, making use of modern linguistic resources in systems of language.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğrenci değişim programlarının dil öğrenen öğrenciler üzerindeki kültürel ve dilsel hizmetlerinin değerlendirilmesi : Erasmus ve Rus Dili ve Edebiyatı Bölümü örneği
    (Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2014) Karacan, Hasan
    Bu çalışmada Erasmus öğrenci değişim programlarından yararlanan Rus dili ve edebiyatı bölümünde okuyan öğrencilerin yurtdışında dilsel, kültürel ve sosyal farklılıklar ve etkilerinin etraflıca değerlendirmeleri ele alınmıştır. Bu bağlamda Erasmus değişim programına katılan öğrenciler üzerinde bir anket çalışması yapılmıştır. Erasmus öğrencileri beş farklı ülkede eğitim görmüşlerdir. Araştırmada programdan yararlanan 17 öğrenci ile görüşülmüştür. Bu çalışma nitel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda Kafkas, Ankara, Gazi ve İstanbul Üniversiteleri’nden Erasmus programı aracılığı ile öğrenim görmek üzere yurt dışına giden öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversitelerin sundukları eğitim, dil ve kültürel hizmetleriyle ilgili olarak öğrencilerin dil ve kültür hizmetlerinin sunum kalitesinden memnun kaldıkları ortaya konulmuştur.
  • [ X ]
    Öğe
    Öğretmenlerin Kürtçe öğretimine yönelik algılarının incelenmesi
    (Ali KORKUT, 2016) Karacan, Hasan; Kinay, Nesihat
    Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin Kürtçe öğretimine yönelik algılarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu çalışma genel tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014- 2015 yılı Diyarbakır merkez ilçelerinde görev yapan ve Kürtçe dersine giren çeşitli branşlardan 60 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 10 maddelik “Kürtçe Öğretimine Yönelik Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin yapılan yapı geçerliği çalışması sonucunda 10 maddenin toplam varyansın %35’ni açıkladığı belirlenmiştir. Ölçeğin Faktör yükleri .32 ile .750 arasında değişen değerler almıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .82 olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin Kürtçe öğretimine yönelik algıları “Düşük düzeyde (Katılmıyorum)” olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin Kürtçe öğretimine yönelik algıları arasında cinsiyet,kıdem, branş ve okulun bulunduğu yer değişkenlerine göre anlamlı bir olmadığı bulunmuştur.
  • [ X ]
    Öğe
    Zazaki ile Kurmanci Lehçelerinin Fonetik Yönünden Karşılaştırılması
    (2015) Kaya, Bülent; Karacan, Hasan
    Farklı diyalektlerin varlığı bütün diller için var olan bir gerçekliktir. Kürtçe de bu dillerden bir tanesidir. Bütün dünya dilleri gibi Kürtçenin farklı diyalektiği, dilin zayıflığından ziyade kelimeler ve sesler açısından zenginliğini göstermektedir. Dillerin veya lehçelerin birbirlerine olan yakınlığı veya uzaklığını gösteren unsurlardan bir tanesi fonem (sesbilgisi) dir. Fonetik açıdan bakıldığında Kurmanci ile Zazaki arasında birçok yönden benzerlik bulunmaktadır. Mesela Türkçedeki "adım" sözcüğü için Zazakide "gam", Kurmancide "gav"; "damat" sözcüğü için Zazakide "zama", Kurmancide "zava"; yine "isim" sözcüğü için Zazakide "namê", Kurmancide "nav" kelimeleri kullanılır. Örnekler daha da arttırılabilir. Bu ve benzeri kelimelerdeki seslere bakıldığında Zazaki ile Kurmancinin birbirine olan yakınlığı veya uzaklığın miktarı ölçülebilir. Bu çalışmanın amacı Zazaki ile Kurmanci arasındaki genel bazı fonetik özelliklerine değinmektir. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Zazaki ile Kurmanci alfabesindeki seslere, ikinci bölümde Zazakide yörelere göre bazı seslerin değişimi ve üçüncü bölümde ise Zazaki ile Kurmanci lehçelerinin fonetik yönünden karşılaştırılmasına değinilmiştir. Ayrıca çalışmada bir yandan Zazaki ve Kurmancinin bazı fonetik özelliklerine değinilirken diğer yandan da örneklerle Zazaki ve Kurmancideki ses değişimi karşılaştırılmıştır

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim