Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Han, Bünyamin" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 18 / 18
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Anadolu liselerinde görevli öğretmenlerin iş çevresine uyum düzeyleri (Diyarbakır ili örneği)
    (2015) Han, Bünyamin
    Bu araştırmanın amacı, Anadolu liselerinde görevli öğretmenlerin iş çevrelerine uyum düzeylerinin nasıl olduğunu belirlemektir. Bu nedenle, öğretmenlerin iş çevrelerini oluşturan “okul”, “iş”, “meslektaş” ve “yöneticiler” ile olan uyum düzeylerini belirlemek amacıyla öğretmenlerin öğrenim durumu, cinsiyet, medeni durum, alan, mesleki kıdem ve okul büyüklüğü değişkenlerine göre algıları arasında anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır il merkezinde bulunan 14 resmi Anadolu lisesinde görevli 424 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, evrenden random yöntemiyle seçilen 215 öğretmen oluşturmuştur. Bu durumda, örneklemin evreni temsil etme oranı % 50,7’dır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak, Demirkasımoğlu (2012) tarafından hazırlanan “Kamu ve Özel İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Psikolojik Sözleşme Algıları ve İş Çevresine Uyum Düzeyleri ile İlişkisi” adlı doktora çalışmasının veri toplama aracının ikinci bölümü olan “Öğretmenlerin İş Çevresine Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçme aracı 4 alt boyuttan oluşmuştur. Bunlar: “Öğretmen-Okul Uyumu”, “Öğretmen-Meslektaş Uyumu”, “Öğretmen- İş Uyumu” ve “Öğretmen-Yönetici Uyumu” dur. Ölçme aracında, Anadolu liselerinde görevli öğretmenlerin iş çevresine uyum düzeylerini ölçmeye yönelik 22 soru bulunmaktadır. Verilerin analizinde; SPSS 20.0 programından yararlanılarak, aritmetik ortalama ve standart sapma puanları hesaplanmıştır. Öğrenim durumu, cinsiyet ve medeni durum değişkenleri için t-testi; alan, mesleki kıdem ve okul büyüklüğü değişkenleri için ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin iş çevrelerine uyum düzeylerinin ölçek bazında “orta” düzeyde (X= 3,23) olduğu saptanmıştır. Ortalaması en yüksek ve aynı düzeyde çıkan alt boyutlar “Öğretmen-Okul Uyumu” ve “Öğretmen- Meslektaş Uyumu” dır. Ortalaması en düşük çıkan boyut ise “Öğretmen- Yönetici Uyumu” dır. Öğrenim durumu, cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine ilişkin yapılan analiz sonucunda alt boyutların hiçbirinde anlamlı bir fark saptanmamıştır. Alana ilişkin yapılan analiz sonucunda “Öğretmen-İş Uyumu” ve “Öğretmen-Yönetici Uyumu” alt boyutlarında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Ancak, “Öğretmen-Okul Uyumu” ve “Öğretmen- Meslektaş Uyumu” alt boyutlarında anlamlı bir fark saptanmıştır. Mesleki kıdeme ilişkin yapılan analiz sonucunda sadece “Öğretmen-Meslektaş Uyumu” alt boyutunda anlamlı bir fark bulunmuş, diğer alt boyutlarda herhangi anlamlı bir fark bulunmamıştır. Okul büyüklüğüne ilişkin yapılan analiz sonucunda ise sadece “Öğretmen-Yönetici Uyumu” boyutunda anlamlı bir fark bulunmuş olup, diğer boyutların hiçbirinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin iş çevresine uyum ölçeğinde, en yüksek ortalamaya sahip madde “Öğretmen- Meslektaş Uyumu” alt boyutunda yer alan “Meslektaşlarımla iyi geçinirim” maddesidir (X= 4,19/Çok Katılıyorum, 18. madde). Ölçme aracındaki en düşük ortalamaya sahip madde ise “Öğretmen- Okul Uyumu” alt boyutunda yer alan “Okulumda uygulanan politikaların büyük çoğunluğunu benimsiyorum” maddesidir (X= 2,52/Az Katılıyorum, 4. madde). Anahtar Kelimeler: Anadolu lisesi, uyum, iş uyumu, iş çevresine uyum.
  • [ X ]
    Öğe
    DİYARBAKIR'DAKİ KAMU OKULLARININ YÖNETİM SORUNLARI
    (2016) Han, Bünyamin; Tösten, Rasim; Ergül, H. Fazlı
    Bu araştırmanın temel amacı, Diyarbakır'daki kamu okullarının yönetim sorunlarını belirlemektir. Temel amaç kapsamında öğrencilerden, öğretmenlerden, yöneticilerden, okul ikliminden, okul binalarından, eğitim programlarından, denetim/ denetçilerden ve velilerden kaynaklanan problemlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır il ve ilçe merkezlerinde (17 merkez) görev yapan 307 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Yönetim ve Yönetici Sorunları" anketi düzenlemeler yapılarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri esas alınmıştır. Yönetim sorunlarının her bir boyutu için "en önemli üç sorun" ve "en önemsiz üç sorun" şeklinde sınıflandırmalara gidilerek aritmetik ortalamaları en yüksek ve en düşük maddeler tablolarla ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin televizyondaki olumsuz karakterleri benimsemeleri, öğretmenlerin kendilerini geliştirmede isteksiz olmaları, okul yöneticilerinin okul çevresiyle iyi iletişim kuramamaları, öğretmenlerin öğrencilere karşı laubali davranmaları, okulun sıcak havalarda aşırı sıcak olması, okul binasının aydınlatma, havalandırma, merdiven boşlukları, koridor genişlikleri vb özelliklerinin yetersiz olması, eğitim programında sosyal beceriyi geliştiren derslerin yetersiz olması, öğretmenlerin müfettişlerden daha fazla bilgiye sahip olması ve ailelerin okula yeterli ilgi göstermemeleri gibi sorunlar öne çıkan önemli sonuçlardandır.
  • [ X ]
    Öğe
    DİYARBAKIR'DAKİ KAMU OKULLARININ YÖNETİM SORUNLARI
    (2016) Han, Bünyamin; Tösten, Rasim; Ergül, H. Fazlı
    Bu araştırmanın temel amacı, Diyarbakır'daki kamu okullarının yönetim sorunlarını belirlemektir. Temel amaç kapsamında öğrencilerden, öğretmenlerden, yöneticilerden, okul ikliminden, okul binalarından, eğitim programlarından, denetim/ denetçilerden ve velilerden kaynaklanan problemlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır il ve ilçe merkezlerinde (17 merkez) görev yapan 307 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Yönetim ve Yönetici Sorunları" anketi düzenlemeler yapılarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri esas alınmıştır. Yönetim sorunlarının her bir boyutu için "en önemli üç sorun" ve "en önemsiz üç sorun" şeklinde sınıflandırmalara gidilerek aritmetik ortalamaları en yüksek ve en düşük maddeler tablolarla ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin televizyondaki olumsuz karakterleri benimsemeleri, öğretmenlerin kendilerini geliştirmede isteksiz olmaları, okul yöneticilerinin okul çevresiyle iyi iletişim kuramamaları, öğretmenlerin öğrencilere karşı laubali davranmaları, okulun sıcak havalarda aşırı sıcak olması, okul binasının aydınlatma, havalandırma, merdiven boşlukları, koridor genişlikleri vb özelliklerinin yetersiz olması, eğitim programında sosyal beceriyi geliştiren derslerin yetersiz olması, öğretmenlerin müfettişlerden daha fazla bilgiye sahip olması ve ailelerin okula yeterli ilgi göstermemeleri gibi sorunlar öne çıkan önemli sonuçlardandır.
  • [ X ]
    Öğe
    DİYARBAKIR’DAKİ KAMU OKULLARININ YÖNETİM SORUNLARI
    (Erzurum Kültür Eğitim Vakfı, 2016) Tösten, Rasim; Han, Bünyamin; Ergül, H. Fazlı
    Bu araştırmanın temel amacı, Diyarbakır’daki kamu okullarının yönetim sorunlarını belirlemektir. Temel amaç kapsamında öğrencilerden, öğretmenlerden, yöneticilerden, okul ikliminden, okul binalarından, eğitim programlarından, denetim/ denetçilerden ve velilerden kaynaklanan problemlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır il ve ilçe merkezlerinde (17 merkez) görev yapan 307 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Yönetim ve Yönetici Sorunları” anketi düzenlemeler yapılarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri esas alınmıştır. Yönetim sorunlarının her bir boyutu için “en önemli üç sorun” ve “en önemsiz üç sorun” şeklinde sınıflandırmalara gidilerek aritmetik ortalamaları en yüksek ve en düşük maddeler tablolarla ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin televizyondaki olumsuz karakterleri benimsemeleri, öğretmenlerin kendilerini geliştirmede isteksiz olmaları, okul yöneticilerinin okul çevresiyle iyi iletişim kuramamaları, öğretmenlerin öğrencilere karşı laubali davranmaları, okulun sıcak havalarda aşırı sıcak olması, okul binasının aydınlatma, havalandırma, merdiven boşlukları, koridor genişlikleri vb özelliklerinin yetersiz olması, eğitim programında sosyal beceriyi geliştiren derslerin yetersiz olması, öğretmenlerin müfettişlerden daha fazla bilgiye sahip olması ve ailelerin okula yeterli ilgi göstermemeleri gibi sorunlar öne çıkan önemli sonuçlardandır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Diyarbakır kamu okullarında eğitim yöneticileri profili
    (Milli Eğitim Bakanlığı, 2017) Han, Bünyamin; Tösten, Rasim; Ergül, Hüseyin Fazlı
    Öz:Bu araştırmanın amacı Diyarbakır kamu okullarında görev yapan yöneticilerin profilini ortaya çıkarmaktır. Yönetici profilinin belirlenmesi, kamu okullarında görev yapan yöneticilerin herkesçe gözlemlenebilir ortak özelliklerinin olabildiğince nicelleştirilmesi, istatistiksel göstergelere sığdırmaya çalışılması gibi bir amaca yöneliktir. Okul yöneticilerinin profilini belirlemeyi amaçlayan bu araştırma betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini Diyarbakır ilinin 17 ilçe merkezindeki kamu okullarında görev yapmakta olan ve basit rastlantısal yolla seçilen 318 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Taşdan, Tösten, Bulut ve Karakaya (2013) tarafından geliştirilen "Okul Yönetici Profili" anketi kullanılmıştır. Araştırmanın göze çarpan sonuçlarından bazıları şöyledir: Yöneticilerin %91,5'i erkektir, %97,2'sinin yabancı dili İngilizcedir, %40,6'sı lisansüstü eğitime sahiptir, %86,7'sinin yurtdışı tecrübesi yoktur, %89,3'ü spor yapmaktadır, %68,8'i Türkiye'nin AB üyeliğini desteklemektedir, %71,3'ü çözüm sürecini desteklemektedir, %58,8'i Türkiye'nin mülteci politikalarını beğenme konusunda fikir beyan etmemektedir, %58,8'i ek iş gereksinimi duymamaktadır ve %82,9'unun sendika üyeliği vardır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki halkın cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine bakışı ve sistemden beklentilerinin tespiti üzerine bir araştırma
    (International Balkan University, 2018) Demirhan, Yılmaz; Aslan, Seyfettin; Adıgüzel, Özkan; Kurt, M. Emin; Han, Bünyamin; Taylan, Ömer
    Öz:Türkiye, uzun yıllar süren hükümet sistemi tartışmalarıneticesinde 16 Nisan 2017’de halk oylaması ile CumhurbaşkanlığıHükümet Sistemi önerisini kabul etti. Ardından erken seçim kararı aldıve 24 Haziran 2018 tarihinde yapılan Cumhurbaşkanlığı ve parlamentoseçimlerinde yeni sistemin ilk organlarını seçti. O tarihten itibarenözellikle yürütüme alanında yeni sisteme uyum çalışmaları çeşitlihukuksal düzenlemelerle devam etmektedir. CumhurbaşkanlığıHükümet Sistemi’nin eksikliklerinin ve aksayan yönlerinin olacağıtahmin edilmektedir. Ancak sorunların çözümünün sistem içidüzenlemelerle giderilmesinin mümkün olacağı düşünülmektedir.Bu çalışma üniversite bünyesinde yürütülen bir bilimselaraştırma projesi olup, halkın yeni sisteme bakışı ve bu sistemden beklentilerini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma GüneydoğuAnadolu Bölgesi’nin dört önemli ve siyasi profilleri bakımından farklıilinde 1330 kişi ile yüz yüze ve tesadüfî yöntemle ve anket formuuygulaması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri bilgisayarpaket programı ile analiz edilmiş olup, bulgulara araştırma içindedetaylı biçimde yer verilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; GüneydoğuAnadolu Bölgesi’ndeki halk Türkiye’de bir hükümet sistemi değişikliğiniistemektedir, ancak hangi sistemin daha iyi olacağı hakkındakararsızdır. Bölge halkının, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemihakkında bilgisinin yeterli olmadığı, sistem hakkında daha çok siyasipartileriningörüşüneyakındeğerlendirmelerdebulunduklarısöylenebilir. Bölgede yaşayan halk, yeni sistemden en çok siyasi veekonomik istikrarın sağlanmasını beklemektedir. Elde edilen bulgularsonuç kısmında maddeler halinde verilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İç göçe maruz kalmış ortaokul öğrencilerinin eğitimde yaşadıkları problemler (Diyarbakır ili örneği)
    (Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2019) Han, Bünyamin; Tösten, Rasim; Avcı, Yunus Emre
    Bu araştırmanın amacı, okul yöneticileri ve öğretmenlerin bakış açısıyla iç göçten etkilenenokullardaki öğrencilerin eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunları belirlemek ve bu sorunlarınçözümlerine yönelik öneriler sunmaktır. Bu amaca yönelik olarak Diyarbakır il merkezinde yeralan ve iç göç alarak öğrenci sayısı artan kamu ortaokullarında görev yapan okul yöneticisi veöğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur. Çalışma, nitel araştırma yöntemi kullanılarakgerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın temel amacına ulaşabilmek için iç göç ileöğrenci sayısı hızlı bir şekilde artan kamu ortaokullarının yönetici ve öğretmenlerinden detaylıveri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır.Görüşme formu soruları öğretmen ve okul yöneticileri ile yapılan ön görüşme ile saptanıpalandaki akademisyenlerce geliştirilmiş ve son hali verildikten sonra 2 okul müdürü, 2 müdüryardımcısı ve 13 öğretmene uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analizedilerek öğretmen ve okul yöneticileri açısından iç göçle gelen öğrencilerin eğitim sorunlarıortaya konulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; iç göçle yer değiştiren öğrenciler uyumsorunları yaşamaktadırlar, akademik başarıları düşük düzeydedir, velileri okula ilgisizdir,okulda şiddet eğilimi göstermektedirler ve maddi açıdan problemler yaşamaktadırlar. Araştırmasonucunda bu sorunların çözümü için öneriler sunulmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İnformal iletişim biçimi olarak okullarda söylenti ve dedikodunun öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
    (Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Han, Bünyamin; Dağlı, Abidin
    Bu araştırmada, kamu ilkokullarında görevli öğretmenlerin informal iletişim biçimlerinden olan örgütsel söylenti ve dedikoduya ilişkin görüşleri incelenmiştir. Örgütsel söylenti; bir olayın olduğuna yönelik örgüt çalışanları arasında dolaşan informal konuşmalar; örgütsel dedikodu ise ortamda hazır olmayan insanlar hakkındaki informal değerlendirici konuşmalar olarak tanımlanabilir. Öğretmenler arasında dolaşan örgütsel söylenti ve dedikodunun örgütsel etkilerinin incelenmesi ve buna bağlı olarak zararlı yönlerinin azaltılıp, yararlı yönlerini örgütsel amaçlar doğrultusunda kullanmaya yönelik stratejilerin geliştirilmesi bu araştırmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Bu araştırmada, betimsel ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki kamu ilkokullarında görev yapan ilkokul öğretmenleri, örneklemini ise 16 ilde görev yapan toplam 1907 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Dağlı ve Han (2018) tarafından geliştirilen "Örgütsel Söylenti Ölçeği" ile Han ve Dağlı (2018) tarafından geliştirilen "Örgütsel Dedikodu Ölçeği" kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bazı önemli bulgular şöyledir: Öğretmenlerin örgütsel söylentinin bilgi edinme ( =2.57) ve sosyalleşme ( =2.37) boyutlarına ilişkin görüşlerinin ortalaması "katılmıyorum", sinik etki ( =3.56) boyutuna ilişkin görüşlerinin ortalaması ise "katılıyorum" düzeyinde saptanmıştır. Medeni durum ve öğrenim durumu değişkenlerine göre öğretmenlerin söylentiye yönelik görüşleri arasında anlamlı fark saptanmamıştır. Cinsiyet değişkenine göre sosyalleşme boyutunda, mesleki kıdem değişkenine göre bilgi edinme, sosyalleşme ve sinik etki boyutlarında, okul büyüklüğü değişkenine göre bilgi edinme, sosyalleşme ve sinik etki boyutlarında, sosyal medya kullanım sıklığına göre ise bilgi edinme, sosyalleşme ve sinik etki boyutlarında anlamlı fark saptanmıştır. İstatistiksel olarak bulunan bu anlamlı farkların etki büyüklüğü ise düşük düzeydedir (?2< 0.06). Öğretmenlerin örgütsel dedikodunun haberdar olma ( =2.59) ve ilişkileri geliştirme ( =2.38) boyutlarına ilişkin görüşlerinin ortalaması "katılmıyorum", örgütsel zarar ( =3.57) boyutuna ilişkin görüşlerinin ortalaması ise "katılıyorum" düzeyinde saptanmıştır. Cinsiyet, medeni durum ve öğrenim durumu değişkenlerine göre öğretmenlerin dedikoduya ilişkin görüşleri arasında anlamlı fark saptanmamıştır. Mesleki kıdem değişkenine göre haberdar olma, ilişkileri geliştirme ve örgütsel zarar boyutlarında, okul büyüklüğü değişkenine göre ilişkileri geliştirme ve örgütsel zarar boyutlarında ve sosyal medya kullanım sıklığına göre ise haberdar olma ve örgütsel zarar boyutlarında anlamlı fark saptanmıştır. İstatistiksel olarak bulunan bu anlamlı farkların etki büyüklüğü ise düşük düzeydedir (?2< 0.06). Araştırmada yapılan korelasyon analizinde örgütsel söylenti ve dedikodunun boyutları arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    Kamu Liderliği Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
    (2018) Tösten, Rasim; Han, Bünyamin; Şahin, Çiğdem Çelik
    Bu araştırmanın amacı, Tummers ve Knies (2015) tarafından geliştirilmiş olan KamuLiderliği Ölçeği’ni (Public Leadership Scale) Türkçeye uyarlamaktır. Kamuda çalışan okulmüdürlerinin kamu liderliği özelliklerinden olan hesap verebilirlik, kurallara uyma, politik sadakatve iletişim ağı yönetimi gibi alanları ölçen bu ölçeğin Türkçe literatürde bulunmaması nedeniylebu uyarlamanın yapılmasına karar verilmiştir. Ölçeğin uyarlama çalışmaları kapsamında öncelikle,İngilizceden Türkçeye ve tekrar Türkçeden İngilizceye çeviri çalışmaları yapılmıştır. Daha sonrauzman görüşü doğrultusunda ön uygulama formu hazırlanmıştır. Çevirisi yapılan ölçekmaddelerinin öğretmenler tarafından anlaşılırlığını test etmek üzere bir grup öğretmeneuygulandıktan sonra asıl uygulamaya geçilmiştir. 178 öğretmene uygulanan ölçeğin geçerlikçalışmaları kapsamında Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçları orijinal yapının Türkçe formda daaynı yapıda karşılık bulduğunu göstermiştir. Güvenirlik çalışmaları kapsamında yapılan CronbachAlpha ve madde toplam korelasyon değerlerine ilişkin sonuçlar da beklenen aralıklarda çıkarakölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Böylece yapılan geçerlik ve güvenirlikanalizleri sonucunda, ölçeğin Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görevli okulmüdürlerinin “Kamu Liderliği” ile ilgili özelliklerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli vegüvenilir bir araç olduğu tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    KAMU OKULLARININ İKTİSADİ YAPI VE İŞLEYİŞİNİN İNCELENMESİ
    (Ali Ülvi ÖZBEY, 2021) Han, Bünyamin; Elçiçek, Zakir
    Örgüt yönetiminin önemli bir alanını oluşturan ekonomik işleyiş, okul yöneticilerinin sorumluluğunda olan ve yönetilmesi gereken bir olgudur. Etkili okul yönetimi bakımından okulların iktisadi işleyişinin eğitim yönetimi araştırmalarına daha fazla konu olmasının gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2023 Eğitim Vizyonu belgesinde de bu konuya önemli bir yer ayrılarak okulların bütçeleri ile ilgili çalışmalar planlanmıştır. Bu bağlamda bu araştırma ile kamu okullarının iktisadi yapı ve işleyişinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma deseninde olup veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilerek çeşitli tema ve kategorilere ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kamu okullarının temel gelir kaynakları “kamu ödenekleri, okul aile birliği, veliler, öğretmenler ve kantin” gelirleridir; okulların ihtiyaçları hem ayni hem de nakdi yardımlarla karşılanmaktadır; okulların gider türleri “temizlik, bakım onarım, sarf malzeme giderleri, materyal, araç-gereç, nakliye-ulaşım, jeneratör” gibi giderlerdir; okullarda kaynakların yönetiminde hesap verebilirlik, şeffaflık, faturalandırma ve karara katma gibi durumlara dikkat edilmektedir; okullarının iktisadi yönetiminde “gelir-gider dengesizliği, velilerin gerekli yardımı yapmaması, okulun kamu ödeneğinin olmayışı, beklenmedik giderler, okul aile birliğinin olmayışı” gibi problemlerle karşılaşılmaktadır; 2023 eğitim vizyonunun öngördüğü “okul gelişim bütçesi” hedefi olumlu ancak uygulanabilirliği zor bir hedeftir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Milli Eğitim Bakanlığı'nın 2023 Eğitim Vizyon Belgesinin eğitim yönetimine ilişkin değişim alanlarının değerlendirilmesi
    (Batı Karadeniz Akademisyenler Derneği (BAKAD), 2021) Han, Bünyamin; Elçiçek, Zakir
    Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı’nın “2023 Eğitim Vizyonu” belgesinin eğitim bilimleri alanyazını bakımından değerlendirilmesini amaçlamaktadır. MEB tarafından Ekim 2018’de yayınlanan bu belge, eğitim sisteminde yapılacak olan değişiklik ve dönüşümlerin planlamalarını içermesi bakımından oldukça önemlidir. Bu vizyon belgesi eğitim sisteminin hemen hemen her alanında bir değişiklik, dönüşüm ve gelişimi hedeflemektedir. Eğitim sisteminin tüm paydaşlarının dikkatini çeken bu vizyon belgesi, özellikle eğitim yöneticileri ve akademisyenler tarafından da dikkatle izlenmektedir. Bu bakımdan ilgili uzmanlar tarafından, planlanan değişikliklerin kuramsal bilgilere ve bilimsel verilere uygunluğu tartışılmalıdır. Bu araştırmada kaynak taraması ve doküman analizi yöntemiyle ilgili vizyon belgesinin içeriği incelenmiş ve belgenin içeriğindeki gelişim alanları, alanyazındaki bulgular ile karşılaştırılarak tartışılmıştır. Eğitim vizyonu belgesinde yer alan ve eğitim yönetimine ilişkin değişim alanlarından; okul gelişim modeli, öğrenme analitiği araçlarıyla veriye dayalı yönetim, ölçme ve değerlendirme, insan kaynaklarının geliştirilmesi ve yönetimi, okulların finansmanı, teftiş ve kurumsal rehberlik hizmetleri başlıkları altında değerlendirmeler yapılmıştır. Planlanan değişiklikler alanyazınla karşılaştırılarak tartışılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretim elemanlarının akademik sinerjiye ilişkin görüşlerinin incelenmesi
    (Deomed Publication, 2021) Han, Bünyamin; Oral, Behçet
    Bu çal›flman›n amac›, akademisyenlerin akademik sinerjiye iliflkin görüfllerini incelemektir. Akademik sinerji, iki veya daha çok akademisyenin birlikte çal›flarak tek tek elde edecekleri verimden daha fazlas›n› elde etme süreci olarak tan›mlanabilir. Akademisyenlerin bilgi ve deneyimlerini birlefltirerek tek bafllar›na sarf edecekleri ayn› emekle daha fazla verim/çal›flma (yay›n, makale, bildiri, proje vb.) elde etmeleri için neler yapabilecekleri bu araflt›rman›n odak noktas›n› oluflturmaktad›r. Bu araflt›rma, nitel araflt›rma yöntemlerinden durum çal›flmas› olarak desenlenmifltir. Araflt›rma kapsam›nda bir kamu üniversitesinde görevli 21 ö¤retim eleman› ile görüflmeler gerçeklefltirilmifltir. Araflt›rma sonuçlar›na göre akademik olarak yüksek ya da düflük unvanl› olman›n ortak çal›flma yapma iste¤i üzerinde önemli bir etkisi olmad›¤› saptanm›flt›r. Akademisyenler “akademik birikime sahip” meslektafllar›n› ortak çal›flmalar için daha çok tercih ettiklerini belirtmifllerdir. Ayr›ca araflt›rmada; akademisyenlerin ifl birli¤ine aç›k olmas›, sorumluluk ve samimi iliflkilere sahip olmas› gibi olumlu kiflisel özelliklerinin ortak çal›flmalar için önemli kriterler olarak dikkate al›nd›¤› ortaya ç›km›flt›r. Araflt›rma sonuçlar›, akademisyenlerin ço¤unlu¤unun bireysel çal›flmalara nispeten ortak çal›flmalar› daha fazla tercih ettiklerini göstermektedir. Yine akademisyenler, ortak çal›flmalar› verimi art›rma ve eksikliklerini tamamlamaya katk› sa¤lama gibi özelliklerinden dolay› tercih etmektedirler. Akademisyenlerin ço¤u YÖK’ün akademik teflvik uygulamas›n›n akademik sinerjiyi gelifltirerek ortak çal›flmalar› ve birlikte çal›flma iste¤ini art›rd›¤›n› ancak bu uygulaman›n çal›flma say›s›n› art›rmakla birlikte çal›flmalar›n niteli¤ini düflürdü¤ünü ve etik d›fl› davran›fllara yol açt›¤›n› ifade etmifllerdir. Araflt›rman›n sonunda akademisyenlerin ortak bilimsel çal›flmalar yaparak aralar›nda akademik sinerji oluflturabilmesi için çeflitli öneriler gelifltirilmifltir.
  • [ X ]
    Öğe
    ÖĞRETMEN ADAYLARININ OLUMSUZ DEĞERLENDİRİLME KORKUSU İLE ÖZYETERLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
    (Kütahya Dumlupinar University, 2021) Han, Bünyamin; Elçiçek, Zakir
    Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının olumsuz değerlendirilme korkusu ile öğretmenliğe yönelik öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Öğretmen adayları için öz yeterlik olumlu becerilerin kazanılmasında önemli olduğu gibi olumsuz değerlendirilme korkusu ise verimli bir eğitim süreci için başa çıkılması gereken bir yeterliği ifade etmektedir. Bu araştırma tarama modelinde desenlenmiş betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında bir kamu üniversitesinde okuyan 218 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Çetin, Doğan ve Sapmaz (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan “Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği” kısa formu ve Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğretmen Öz yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının öz yeterlik inanç düzeyleri yüksek olmakla birlikte olumsuz değerlendirilme korkuları ise orta düzeydedir. Korelasyon analizleri sonucuna göre öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri ile olumsuz değerlendirilme korku düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ancak düşük düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Öğretmen adaylarının öz yeterliklerinin artırılarak olumsuz değerlendirilme korkularının giderilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Okul müdürlerinin görüşlerine göre Diyarbakır ili eğitim sorunları ve çözüm önerileri
    (Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2017) Dağlı, Abidin; Han, Bünyamin
    Bu araştırmanın amacı, kamu ilkokullarında görevli okul müdürlerinin eğitim-öğretim sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların çözümüne yönelik önerilerinin neler olduğunu saptamaktır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu Diyarbakır il merkezindeki kamu ilkokullarında görevli 20 okul müdürü oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formlarından elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilerek kodlar ve temalar oluşturulmuştur. Araştırmada okul müdürlerinin eğitim öğretim sürecinde en sık karşılaştıkları sorunlar sırasıyla; (1) okulun fiziki sorunları, (2) yönetim ile ilgili karşılaştıkları sorunlar, (3) öğretmenler ile ilgili karşılaştıkları sorunlar, (4) veliler ile ilgili karşılaştıkları sorunlar ve (5) öğrenciler ile ilgili karşılaştıkları sorunlardır. Araştırma sonunda bu sorunların çözümüne yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Organizational gossip scale: Validity and reliability study
    (International Balkan University, 2018) Han, Bünyamin; Dağlı, Abidin
    Abstract:The aim of this research is to develop an "Organizational GossipScale" for educational organizations based on teachers' views related toorganizational gossips in schools. During the research, the scaledevelopment phases were followed, first, the literature was reviewed andtheoretical information related to effects of gossip in organizations wasitemized, and then the items were revised based on the opinions ofexperts in the field of educational sciences and the teachers. The final24-item scale form was applied to a study group consisting of 307teachers working in 25 primary schools in Diyarbakır, Turkey. Forvalidity and reliability analyzes; anti-image correlation matrix, item totalcorrelation, explanatory factor analysis, reliability analysis of internalconsistency, correlation between dimensions and confirmatory factoranalysis were performed. The values in the findings of the scale arewithin the acceptable limits and competent according to the acceptedcriteria in the literature. Taking into account the validity and reliabilityanalysis of the scale, it has been decided that this data collection tool isa valid and reliable scale in assessing the gossips among teachers. As aresult, the scale consists of three dimensions (having information,developing relations and organizational harm) and a total of 24 items.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Organizational rumor scale for educational institutions
    (Horizon Research Publishing, 2018) Dağlı, Abidin; Han, Bünyamin
    The aim of this research is to develop an "Organizational Rumor Scale" for educational organizations based on teachers' views on organizational rumors. In accordance with the scale development phases, first, the literature was reviewed and theoretical information was itemized, and then the items were revised based on the opinions of experts in the field of educational sciences and the opinions of the teachers. The final 24-item scale form was applied to a study group consisting of 322 teachers working in 25 primary schools in the city center of Diyarbakır, Turkey. The data were analyzed by statistical analysis. For the validity and reliability analyzes, anti-image correlation matrix, item total correlation, explanatory factor analysis, reliability analysis of internal consistency, correlation between dimensions and confirmatory factor analysis were performed. The values in the findings of the scale are within the acceptable limits and competent according to the criteria accepted in the literature. Taking into account the validity and reliability analysis of the scale, it has been decided that the “Organizational Rumor Scale” is a valid and reliable scale to evaluate the organizational rumors in schools. The scale consists of three dimensions (getting information, socialization and cynic effect) and a total of 24 items.
  • [ X ]
    Öğe
    ÖRGÜTSEL BAĞLILIK ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2018) Dağlı, Abidin; Han, Bünyamin; Elçiçek, Zakir
    Bu araştırmanın amacı, Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafından geliştirilmiş olan Örgütsel Bağlılık Ölçeği’ni (Organizational Commitment Scale) Türkçeye uyarlamaktır. Literatürde ölçeğe ilişkin uyarlamalarda geçerlik ve güvenirlikle ilgili yetersizliklere ve karmaşaya rastlanıldığından bu uyarlamanın yapılmasına karar verilmiştir. Ölçeğin uyarlama çalışmaları kapsamında öncelikle, İngilizceden Türkçeye ve Türkçeden İngilizceye çeviri çalışmaları yapılmıştır. Literatürdeki mevcut çevirilerle karşılaştırılıp uzman görüşü doğrultusunda ön uygulama formu hazırlanmıştır. Daha sonra öğretmenler tarafından anlaşılırlığını test etmek üzere bir grup öğretmene uygulandıktan sonra asıl uygulamaya geçilmiştir. 226 öğretmene uygulanan ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçları, orijinal yapının Türkçe formda da aynı yapıda karşılık bulduğunu ve doğrulandığını göstermiştir. Ayrıca, her bir maddenin faktör çözümlemesi içinde kalıp kalmayacağına karar verilmesi için kullanılan ölçütlerden biri olan “Anti-image Korelasyon Matrisi değerleri de beklenen değerlerin üstünde değerler alarak her maddenin faktör çözümlemesi içinde kalabileceğini göstermiştir. Güvenirlik çalışmaları kapsamında yapılan Cronbach Alpha ve madde toplam korelasyon değerlerine ilişkin sonuçlar da beklenen değerler üzerinde çıkarak ölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Böylece yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda, ölçeğin Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görevli öğretmenlerin “Örgütsel Bağlılık” la ilgili algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu tespit edilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Örgütsel bağlılık ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (2018) Dağlı, Abidin; Elçiçek, Zakir; Han, Bünyamin
    Öz:Bu araştırmanın amacı, Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafından geliştirilmiş olan Örgütsel Bağlılık Ölçeği’ni (Organizational Commitment Scale) Türkçeye uyarlamaktır. Literatürde ölçeğe ilişkin uyarlamalarda geçerlik ve güvenirlikle ilgili yetersizliklere ve karmaşaya rastlanıldığından bu uyarlamanın yapılmasına karar verilmiştir. Ölçeğin uyarlama çalışmaları kapsamında öncelikle, İngilizceden Türkçeye ve Türkçeden İngilizceye çeviri çalışmaları yapılmıştır. Literatürdeki mevcut çevirilerle karşılaştırılıp uzman görüşü doğrultusunda ön uygulama formu hazırlanmıştır. Daha sonra öğretmenler tarafından anlaşılırlığını test etmek üzere bir grup öğretmene uygulandıktan sonra asıl uygulamaya geçilmiştir. 226 öğretmene uygulanan ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçları, orijinal yapının Türkçe formda da aynı yapıda karşılık bulduğunu ve doğrulandığını göstermiştir. Ayrıca, her bir maddenin faktör çözümlemesi içinde kalıp kalmayacağına karar verilmesi için kullanılan ölçütlerden biri olan “Anti-image Korelasyon Matrisi değerleri de beklenen değerlerin üstünde değerler alarak her maddenin faktör çözümlemesi içinde kalabileceğini göstermiştir. Güvenirlik çalışmaları kapsamında yapılan Cronbach Alpha ve madde toplam korelasyon değerlerine ilişkin sonuçlar da beklenen değerler üzerinde çıkarak ölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Böylece yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda, ölçeğin Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görevli öğretmenlerin “Örgütsel Bağlılık” la ilgili algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu tespit edilmiştir.

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim