Yazar "Aykal, Fatma Demet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Diyarbakır Çocuk ve Gençlik Merkezinin ergonomik açıdan değerlendirilmesi(ESOSDER, 2010) Aykal, Fatma Demet; Günyel, BetülSokak çocukları olgusu, hızlı bir kentleşme, aşırı nüfus artışı, kırsaldan kentlere yaşanan göçler ve dolayısıyla işsizlikle birleşip toplumlarda görülmeye başlamıştır. Ailelerinden gerekli desteği alamayan, özellikle küçük yaş grubundaki bireyler, yaşamlarını kendileri için büyük tehlikeler oluşturan, kötü alışkanlıklar edinmelerine neden olan, sokaklarda geçirmeye başlamaktadırlar. Bu durumu ortadan kaldırmak ve çocukları sokak ortamından uzaklaştırabilmek, aileleriyle diyaloglarını güçlendirmek, çocukları mesleki ve genel anlamda eğitebilmek, zamanlarını olumlu kullanmalarını sağlayabilmek için, Türkiye’nin birçok ilinde çocuk ve gençlik merkezleri kurulmuştur. Bu kurumlardan biri de Diyarbakır 75. Yıl Çocuk ve Gençlik Merkezi’dir. Merkez, daha önce Tekel İçki Fabrikası olarak kullanılırken fonksiyon değişikliğine uğramıştır. Yapılan çalışmada, fonksiyonel olarak dönüştürülmüş bir yapı olan Diyarbakır 75. Yıl Çocuk ve Gençlik Merkezi’nin yeni işlevine uygunluğu ve kullanıcı memnuniyeti araştırılmıştır. Bu amaçla araştırmada, mekânlar boyut ve donanım elemanlarının ergonomik uygunluğu ölçeğinde değerlendirilmiştir. Ayrıca 103 çocuğa uygulanan anketler yardımıyla kullanıcıların mekânlar ve mekânlar arası ilişkiler ile tefriş elemanları konularında yorumları elde edilmeye çalışılmıştır. Tüm bu veriler birleştirilerek mekânların yeni işlevine uygun olup olmadığı ergonomik boyutta değerlendirilirken, kullanıcının memnuniyeti de ölçülmeye çalışılmıştır.Öğe Examining traditional buildings in terms of life cycle: LEED assessment of Diyarbakir houses(Common Ground Research Networks, 2021) Taygun, Gökçe Tuna; Vural, Sadiye Müjdem; Darçın, Polat; Aykal, Fatma DemetThe life cycle of a building is shaped around its interaction with its surroundings. Traditional settlements and buildings are produced as a result of public experience, and found to respect the environment, whereas most of the buildings produced in the near past have contributed to environmental problems. Initiatives aiming at reducing the damage caused to the environment have produced many methods to assess buildings. Among these methods, all of which are indicated to have positive and negative aspects, the LEED certification system created by USGBC has “LEED for Homes 2009 v.3” that is specifically created for the impact that houses have on their surroundings. This study assesses three traditional Diyarbakır houses, which are indicated as being successful in terms of their relations with their environment and of their architectural solutions. The houses-which were expected to obtain high scores due to their environment-friendly qualities-nevertheless obtained rather low scores. The reasons for this may be listed as that the existing assessment methods are not suitable for assessing buildings that were built in the past but are still being utilized. Moreover, the methods do not cover local and regional arrangements that could be considered environmentally important, and they require certain building products as compulsory. Therefore, it is suggested that a type should be created, which would involve a rearrangement to allow the assessment of old buildings, cover different architectural solutions and assess them at suitable point weights, and question the interaction between the building and its environs under a more holistic approach.Öğe HERMAN HERTZBERGER’İN TASARIM KAVRAMI İLE TEK TİP İLKÖĞRETİM YAPI TASARIMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI(Cahit AYDEMİR, 2022) Ergün, Ruşen; Aykal, Fatma DemetModern dönemde öğrenme performansını etkileyen birçok etmen olduğu belirlenmiştir. Bu etmenlerden bir tanesi de eğitim yapısının fiziksel özellikleridir. Eğitim yapılarının tasarım kriterleri yapıların fiziksel özelliklerinin oluşmasındaki temel etmendir. Bu çalışmada Herman Hertzberger ve TOKİ eğitim yapıları tasarım kriterleri baz alınarak inşa edilen yapıların fiziksel özelliklerinin öğrenme performansı üzerindeki etkisi karşılaştırılmıştır. Buradaki amaç öğrenme performansını etkileyen tasarım kriterlerini ve sonuçlarını belirleyerek tek tip eğitim yapısı tasarlayan TOKİ ve TOKİ’nin eğitim yapısı tasarım kriterlerini baz alan kişi ve kuruluşların dikkat etmesi gereken parametreleri belirlemektir. Bu karşılaştırmalar için Herman Hertzberger’in eğitim yapısı olarak İtalya’daki Raffaello Basis-En Middelbare School ve Hollanda’daki Spılcentrum Waterrıjk School, TOKİ eğitim yapısı olarak ise Türkiye’deki Ali Kuşçu İ.Ö.O ve Mola Gürani İ.Ö.O çalışma kapsamına alınmıştır. Bu amaç ve kapsam doğrultusunda eğitim psikolojisi üzerinde etkisi olan fiziksel kriterler bazında sayısal ve sözel analizler yapılmış, veri toplamak için görsel ve sözel teknikler bir arada kullanılmıştır. Çalışma sonucunda tek tip eğitim yapısı tasarlanırken yapılan sınıfların koridorun her iki yanına sıralanması veya kişisel gelişim alanlarının oluşturulmaması gibi yanlışlar belirlenmiş olup eğitim yapısı tasarımlarında dikkat edilmesi gereken kriterler açıklanmıştır.Öğe Kütüphane yapılarında mimari esneklik gereksiniminin Dicle Üniversitesi Ali Emiri Merkez Kütüphanesi'nde analizi(Süleyman Demirel Üniversitesi, 2023) Tutal, Gül Şebnem; Aykal, Fatma DemetÖz: Yapılardaki değişim ihtiyacının hiç bitmemesi sonucu esneklik kavramı ortaya çıkmıştır. Yapıların aktif olarak kullanılabilmesi için uygun düzenlemelerle değişen koşullara uyum sağlayabilmesi gerekmektedir. Yaşam boyu devam eden eğitimin önemli bir parçası olan kütüphanelerde değişen teknoloji ve eğitim sistemi sonucu mimari açıdan yetersizlikler ortaya çıkmıştır. Yetersizliklerin mevcut yapı korunarak giderilebilmesi için esnekliğin sağlanması gerekmektedir. Bu bağlamda çalışma alanı olarak seçilen Dicle Üniversitesi Ali Emiri Merkez Kütüphanesi’nin güncel gereksinimler doğrultusunda kullanıcının isteklerini ne ölçüde karşıladığı araştırılmıştır. Çalışmada literatür araştırması, yerinde inceleme ve fotoğraflama yöntemlerinden yararlanılmıştır. Yapıda esneklik gerektiren alanların tespit edilmesi için kullanıcı ölçeğinde değerlendirme yapılmıştır. Bu doğrultuda elektronik ortamda Dicle Üniversitesi Ali Emiri Merkez Kütüphanesi’nin kullanıcılarına, Likert ölçek türüne göre hazırlanan anket uygulanmıştır. Anketten elde edilen veriler istatistik programı “IBM SPSS 26” ile analiz edilip değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularında, az kullanılan alanların esnek tasarım yaklaşımıyla yapıya yeniden kazandırılması gerektiği, sık kullanılan alanların da kullanıcı ihtiyaç ve isteklerine göre düzenlenip genişletilmesi gerektiği görülmüş ve önerilerde bulunulmuştur.Öğe Mekân konfigürasyonun Zeugma Mozaik Müzesinde mekân sentaksı yöntemiyle incelenmesi(Ahmet Fidan, 2022) Bal, Esra; Aykal, Fatma DemetTarih boyunca insanlar değer verdikleri nesneleri, toplama ve koruma eğiliminde bulunmuşlardır. Toplama ve koruma güdüsü, insanların koleksiyon oluşturmasına neden olurken, eserlerin bir alanda sergilenmesi müze kavramının ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Müzelerde mekân konfigürasyonu ile sergilenen eserlerin daha net algılanması sağlanabilmektedir. Mevcut mekân konfigürasyonunun sergilenen eserlerin algı devamlılığında mekânsal bütünlüğünün yeterli olup olmayacağı problemi doğrultusunda, mevcut bir müze yapısının mekân konfigürasyonunun bütünlüğünün incelenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda çalışma alanı olarak seçilen Zeugma Mozaik Müzesi, mekân sentaksı yöntemiyle incelenmiştir. Yapının erişim grafikleri çizilerek çeşitli verilere ulaşılmıştır. DephtmapX ve Agraph programından yararlanarak yapının axial ve görünürlük haritaları oluşturulmuştur. Eserlerin yerleştirilmesiyle Zeugma Müzesi’nde mekân konfigürasyonunun bütünleşik olmasının sağlanması ve gamma değerinin azalması algılamada olumlu bir etki oluşturmaktadır. Çizilen haritalardan elde edilen veriler ışığında eserlerin yerleşimi sonrası, eserlerin görünürlüğünün ve ulaşılabilirliğinin azalması hol alanlarının birçok alana geçiş sağlamasından kaynaklandığı tespit edilmiştir. Bütünlüğün artırılması ve algının sürekliliğinin sağlanması için öneriler sunulmuştur.Öğe The use of biomimicry in architecture for sustainable building design: A systematic review(Universiti Putra Malaysia Press, 2022) Ergün, Ruşen; Aykal, Fatma DemetThe environmental problems getting more chronic every day direct academics to design buildings considering the influence of nature. One of the most important methods of sustainable building design is biomimicry. The aim of this article is to examine the studies on the use of biomimicry in architecture, to raise awareness about sustainable building design and to create a guide for future researchers. It has been determined that most of the studies examined are in search of solutions for sustainable building design by examining nature. Studies on biomimicry, especially in architectural education, try to raise awareness to understand its importance in terms of sustainability by including this subject in architectural education instead of examining nature. The combination of simulation technique and field research technique is the most preferred method for the use of biomimicry in sustainable building design. It is thought that this study will be a guide on how to reveal the mysteries of nature for sustainable building design and the criteria that should be emphasized in order to reveal these mysteries. In addition, it is thought that it will create awareness about the use of biomimicry in architecture in sustainable building design.