Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Averbek, Emel" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    1933 Üniversite Reformundan günümüze Türkiye'de üniversitelerin tarihsel gelişimi
    (International Balkan University, 2018) Yazar, Taha; Averbek, Emel
    Her toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasında önemligörev üstlenen bazı kurum ve kuruluşlar bulunmaktadır. Bu kurumlarınbaşında gelen üniversiteler, toplumun kalkınmasında çeşitli boyutlarıylaönemli görevler üstlenmektedirler. Üniversiteler, belirli standartlardoğrultusunda yetişmiş uzman eleman ihtiyacını karşılamada önemli birişlevi yerine getirmektedir. Yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti’nde heralanda olduğu gibi üniversitelerde de reformlar gerçekleşmiştir.Üniversitelerin gelişim ve değişim süreçlerinde büyük hizmettebulunan aydınlardan biri olan Dr. Reşit Galip’in yaptığı önemliyeniliklerden biri de İstanbul Üniversitesi’nde yaptığı reformdur. İsviçreliProfesör A. Malche’ye hazırlatılan rapor üzerine, Darülfünun kaldırılarak,İstanbul Üniversitesi kurulmuş ve üniversite çağdaş bir niteliğekavuşturulmaya çalışılmıştır (Binbaşıoğlu, 2014). Bu araştırmanınamacı, 1933 Üniversite Reformundan bugüne kadar Türkiye’deüniversitelerin gelişimini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda İstanbulDarülfünunun İstanbul Üniversitesine geçmesinden 2017’ye kadarTürkiye’deki üniversitelerin tarihsel gelişimi, kuruluş dönemlerine göreele alınmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde doküman incelemesiyöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre Türkiye’deCumhuriyet’ten günümüze üniversitelerimiz ilki 1933, ikincisi 1946 veüçüncüsü 1981’de olmak üzere üç büyük reform hareketi yaşamıştır. Bureform hareketlerinin üçünün de temelinde bilimsellik ve demokrasiilkeleri bulunmaktadır. 1933’teki reformun ana gayesi ülkedeki teküniversite olan İstanbul Üniversitesi’ni bilimsel bir kimliğe kavuşturmaolduğu anlaşılmaktadır. 1946 Yasasının yürürlükte olduğu dönemde altıyeni üniversite açılmıştır. Bunlar; Karadeniz Teknik Üniversitesi, EgeÜniversitesi, Atatürk Üniversitesi, Ortadoğu Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesi’dir. 1973’te 1750 sayılı ÜniversitelerKanunu yayınlandıktan hemen sonra; Diyarbakır, Çukurova, Anadolu,Cumhuriyet, İnönü, Fırat, 19 Mayıs, Bursa ve Selçuk Üniversitelerikurulmuştur. Ülkemizde, YÖK’ün verilerine göre Türkiye’de şu andafaaliyet gösteren 185 üniversite bulunmaktadır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlkokullarda görevli öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki
    (2017) Averbek, Emel; Dağlı, Abidin
    Bu araştırmanın amacı, kamu ilkokullarında görevli öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Mardin il merkezinde bulunan 90 ilkokul ve bu okullarda görevli 700 öğretmen, örneklemini ise evrenden random yöntemi ile seçilen 40 ilkokul ve bu okullarda görevli 346 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, Eryılmaz (2010) tarafından geliştirilmiş olan “Örgütsel Yabancılaşma Ölçeği” ile Polat (2007) tarafından İngilizceden Türkçeye uyarlanan “Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği” kullanılmıştır. Örgütsel Yabancılaşma Ölçeği beş boyut ve 38 maddeden oluşmaktadır. Bu boyutlar; “güçsüzlük”, “anlamsızlık”, “kuralsızlık”, “yalıtılmışlık” ve “kendine yabancılaşma” dır. Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği ise; “yardımlaşma”, “centilmenlik”, “vicdanlılık” ve “sivil erdem” olmak üzere dört boyut ve 20 madden oluşmaktadır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Örgütsel Yabancılaşma ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışı arasındaki ilişkiler Sperman korelasyon katsayı kullanılarak incelenmiştir. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen bazı önemli bulgular aşağıda sıralanmıştır. 1. Öğretmenlerin algılarına göre örgütsel yabancılaşma ile ilgili ortalaması en yüksek madde “İşimde tükendiğimi, yıprandığımı hissediyorum (X=2,53; Nadiren)”, en düşük madde ise “ Öğretme eyleminin anlamsız bir çaba olduğunu düşünüyorum (X=1,27; Hiçbir zaman) dır. Öğretmenlerin örgütsel yabancılaşmaya ilişkin algılarının ortalamaları “güçsüzlük”(x =1.94), “kuralsızlık”(x=2.16), “yalıtılmışlık”(x=1.87), “kendine yabancılaşma” (x=1.86) boyutlarında “Nadiren”, “anlamsızlık” (x=1.66) boyutunda “Hiçbir zaman” ve tüm ölçek için ise (x=1.87) “Nadiren” düzeyinde saptanmıştır. 2. Öğretmenlerin “öğrenim” durumlarına göre örgütsel yabancılaşma düzeylerine ilişkin algıları arasında sadece güçsüzlük boyutunda, “cinsiyetlerine” göre kendine yabancılaşma boyutu dışındaki tüm boyutlarda, “kıdemlerine” göre “güçsüzlük” ve “anlamsızlık” boyutlarında anlamlı fark olduğu, medeni durum değişkenine göre ise hiç bir boyutta anlamlı fark olmadığı saptanmıştır. 3. Öğretmenlerin algılarına göre örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilgili ortalaması en yüksek madde, “Öğretmen arkadaşlarımın haklarını korumaya özen gösteririm (X=4,35; Tamamen katılıyorum), en düşük madde ise “ Etrafımdakilere sürekli öğretmenliği bırakmak istediğimi söylerim (X=1.75; Kesinlikle Katılmıyorum)” dur. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışına ilişkin algılarının ortalamaları “sivil erdem” (X=3.86),“yardımlaşma” (X=4.15),“vicdanlılık” (X=4.20) boyutlarında “Katılıyorum”, “centilmenlik” (X=4.21) boyutunda “Tamamen katılıyorum” ve tüm ölçek için ise (X=4.11) “Katılıyorum” düzeyinde saptanmıştır. 4. Öğretmenlerin “öğrenim” durumlarına ve “cinsiyete” göre örgütsel vatandaşlık davranışına ilişkin algıları arasında hiçbir boyutta anlamlı fark saptanmamıştır. Ancak “medeni” durumlarına göre centilmenlik, “kıdemlerine” göre ise centilmenlik ve vicdanlılık boyutlarında algıları arasında anlamlı fark saptanmıştır. 5. Öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma davranışı ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasında orta düzeyde ve negatif (r = -.510, p < .01) yönlü bir ilişki olduğu, öğretmenlerdeki örgütsel yabancılaşma davranışları artıkça örgütsel vatandaşlık davranışının azaldığı saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Yabancılaşma, örgütsel yabancılaşma, örgütsel vatandaşlık Davranışı
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkiye'de İngilizce öğretimi ile ilgili yapılan araştırmalar: Bir meta-sentez çalışması
    (Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Averbek, Emel; Oral, Behçet
    Bu araştırmada, ilköğretim kurumlarında İngilizce öğretimi ile ilgili 2005-2019 yılları arasında yapılan "İlköğretim kurumlarında İngilizce öğretimi" konulu 72 adet yüksek lisans ve 3 adet doktora tezini belirli ölçütler dâhilinde meta-sentez yöntemi ile değerlendirmek hedeflenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda; T1- İngilizce Öğretiminde Oyunların Kullanımına Yönelik Araştırmalar, T2- İngilizce Öğretiminde Şarkıların Kullanımına Yönelik Araştırmalar, T3- İngilizce Öğretiminde Öğretim Teknolojilerinin Kullanımına Yönelik Araştırmalar, T4- İngilizce Öğretiminde Materyal Kullanımına Yönelik Araştırmalar, T5- İngilizce Öğretiminde Drama Kullanımına Yönelik Araştırmalar, T6- İngilizce Öğretiminde Okuma Etkinliklerine Yönelik Araştırmalar ve T7- İngilizce Öğretiminde Öğrenme-Öğretme Modellerine Yönelik Araştırmalar şeklinde 7 tema belirlenmiştir. Ders Başarısı, Öğrenme Ortamı, Motivasyon, İletişim Becerileri, Dil Becerileri, Tutum, Bireysel Farklılıklar, Öğretmenlerle ile ilgili Bulgular ve Yöneticilerle ilgili Bulgular şeklinde 9 boyut tespit edilmiştir. Temaların ve boyutların belirlenmesi ve elde edilen bulguların analizi meta-sentez araştırma yönteminin basamaklarına uygun olarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda İngilizce öğretiminde; oyunların, şarkıların, öğretim teknolojilerinin, materyallerin, dramanın, okuma etkinliklerinin ve öğrenme-öğretme modellerinin kullanılmasının ilköğretim öğrencilerinin İngilizceyi öğrenmelerine katkısının olumlu olduğu belirlenmiştir. İngilizce öğretiminde oyunların, şarkıların, öğretim teknolojilerinin, materyallerin, dramanın, okuma etkinliklerinin ve farklı öğrenme-öğretme modellerinin kullanılmasının; ders başarısını arttırdığı, olumlu öğrenme ortamını mümkün kıldığı, öğrencilerin İngilizceye karşı olumlu tutum geliştirdiği ve yüksek motivasyon sağladığı, iletişim ve dil becerilerini desteklediği tespit edilmiştir. Öğretmen ile yöneticilerin ilköğretim okullarındaki İngilizce öğretimine yönelik görüşleri tespit edilmiştir.

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim