Yazar "Çetin, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Afetler konusunda bilgi-kavram yanlışlıkları ve coğrafya eğitiminin önemi(lockkongre, 2023) Karadoğan, Sabri; Deniz, Ömer; Çetin, MehmetBaşta depremler olmak üzere son yıllarda ülkemizde yaşanan doğal afetler, afet konusunu sosyal, ekonomik ve psikolojik etkilerini yanı sıra bilimsel ve eğitsel bir argüman olarak yaşamımızın en önemli gündem maddesi haine getirmiştir. Afete hazırlık ve zarar azaltma safhalarında yaşanan eksiklik ve bilgisizlikler afet esnasında önemli can ve mal kaybına neden olurken, afet sonrası uzun süre gündemde kalan afet tartışmalarında ileri sürülen iddia ve bilgilendirmelerdeki yanlışlıklar telafisi zor kalıcı bilgi kirliliğine neden olmaktadır. Bunun en önemli nedeni kuşkusuz hem bilgilendirme, hem de olayların aydınlatılmasında birinci elden ilgili bilim disiplini mensuplarından yararlanılmaması ve afet konusunun eğitimin çeşitli kademelerindeki müfredatta yeterince ve gerektiği şekilde yer almamasıdır. Söz konusu problemler Kahramanmaraş-Pazarcık merkezli yaşanan ve asrın felaketi olarak nitelenen depremler esnasında ve sonrasında da ciddi şekilde yaşanmış ve uzun süre kamuoyunun gündeminde kalmıştır. Bu çalışmada, özellikle yaşadığımız son depremde basın yayın yoluyla dile getirilen ve tekrarlanan afet terminolojisindeki bilgi kirliliği ve kavram yanlışlıklarına örnek getirilerek coğrafya eğitiminin önemi vurgulanmıştır. Bu amaçla 6 Şubat depremlerinden sonra dijital, sosyal ve basılı medyada gündemi belirleyen haber başlıklarındaki özellikle deprem afetine ilişkin bilimsel kavram yanlışlıkları tespit edilerek gruplandırıldı. Daha sonra söz konusu yanlışlıklarının aynı şekilde tekrarlanma ve yerleşik kavramlar biçimine dönüşme durumuna bakılarak sınıflandırılma yapıldı. Yerleşik bilgi kirliliğine dönüşen olaylara ilişkin kavramların doğrusu açıklanarak orta öğretim coğrafya müfredatındaki konular ve eksikliklerine ilişkin değerlendirmelerde bulunuldu. Dikkati çeken ve sık sık tekrarlanan yanlışlıkların ve yanlış yönlendirmelerin; “deprem şiddeti ve büyüklüğü, sıvılaşma olayı, deprem anında gökyüzünün aydınlanması, deprem heyelan göllerinin oluşumu, deniz yükselmesi” olaylarına ilişkin olduğu görüldü