Browsing by Author "Kumaş, Özlem Altındağ"
Now showing items 1-16 of 16
-
Attitude and knowledge of dyslexia among elementary school teachers in Turkey
Kumaş, Özlem Altındağ; Yıldırım, Adile Emel Sardohan (John Wiley and Sons Inc., 2024)The purpose of this study is to examine the teachers' attitude and knowledge about students with dyslexia and to see whether their attitudes differ according to their socio-demographic characteristics. The study group of ... -
Digital Game Applications on Mathematics Achievement of Students at Risk of Mathematics Learning Difficulty
In this study, the effect of four operations -based digital game applications on the basic mathematics skills of students at risk of math learning difficulties was examined. In this context, the study was designed as a m ... -
“Disleksi bilgi ve inanç ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik çalışması
Dodur, Halime Miray Sümer; Kumaş, Özlem Altındağ (Kalem Vakfı Okulları, 2021)Bu araştırmada “Disleksi Bilgi ve İnanç Ölçeği”nin (Scale of Knowledge and Beliefs about Developmental Dyslexia) Türkçe uyarlamasının, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın ... -
Early mathematical and receptive language skills of children from different socioeconomic levels: letter knowledge a mediator
Kumaş, Özlem Altındağ (Routledge, 2021)The purpose of this study was to investigate the relation between the early mathematic and receptive language skills while considering letter knowledge as a mediator. Participants included 357 children with a mean age of ... -
Effectiveness of the big math for little kids program on the early mathematics skills of children with risk group
Kumaş, Özlem Altındağ; Ergül, Cevriye (Athens Institute for Education and Research, 2021)The aim of this study is to determine the effect of Big Math for Little Kids (BMLK) Program on the early mathematics skills of children with lower socioeconomic level. The participants of the study consist of between 60-72 ... -
Effectiveness of the big math for little kids program on the early mathematics skills of preschool children with a bilingual group
Kumaş, Özlem Altındağ (Ozgen Korkmaz, 2020)The objective of this study is to explore the effect of the Big Math for Little Kids Program (BMKL) on the mathematical development of bilingual preschool children. For this purpose, an experimental design with pre-test/post-test ... -
Exploring digital parenting awareness, self-efficacy and attitudes in families with special needs children
Kumaş, Özlem Altındağ; Yıldırım, Adile Emel Sardohan (Wiley, 2024)This study was conducted to measure the digital parenting awareness, attitude and self-efficacy perceptions of parents of children with special needs and to determine whether they differ according to the disability status ... -
Family stress and self-efficacy in parents of children with special needs: The regulatory role of perceived social support
Yazıcıoğlu, Tansel; Yıldırım, Adile Emel Sardohan; Kumaş, Özlem Altındağ (Elsevier Ltd., 2024)Purpose: This study aimed to determine the relationships between family stress, perceived support, and parental self-efficacy levels among Turkish parents of children with special needs. Methods: A total of 207 parents of ... -
Investigation relationship between teachers' psychological resilience and student related social stress
Kinay, İsmail; Süer, Sedef; Kumaş, Özlem Altındağ (ESOSDER, 2021)Stress is known as one of the most important factors affecting teachers’ performance thus knowing the source of the stress is important in terms of coping with stress and increasing teacher resilience.The purpose of this ... -
Okul Öncesi Kaynaştırma Sınıflarının Niteliğini Öğretmenler ve Bağımsız Gözlemciler Nasıl Değerlendiriyorlar?
Bu araştırmada, okul öncesi kaynaştırma sınıflarının niteliğinin hem okul öncesi öğretmenler hem de bağımsız gözlemciler tarafından değerlendirilerek sonuçların karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma nitel ve nicel ... -
Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin sözel problem çözme ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiler
Kumaş, Özlem Altındağ; Dada, Şenay Delimehmet; Yıkmış, Ahmet (Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2019)Bu çalışmanın genel amacı, öğrenme güçlüğü olan/olmayan öğrencilerin okuduğunu anlama ve sözelproblem çözme becerileri arasındaki ilişkileri ve okuduğunu anlama becerisinin sözel problem üzerindekiyordayıcılığını incelemektir. ... -
Öğrenme güçlüğü ve matematik güçlüğü yaşayan öğrencilerin toplama ve çıkarma işlemlerindeki hatalarına ilişkin öğretmen görüşleri
Kumaş, Özlem Altındağ; Ergül, Cevriye (Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2017)Bu araştırmanın amacı öğrenme güçlüğü ve matematik güçlüğü olan öğrencilerin toplama ve çıkarma işlemlerindeki hatalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada öğrenme güçlükleri ve matematik güçlükleri ... -
Öğretmen adaylarının özel eğitime ilişkin metaforik algıları
Kumaş, Özlem Altındağ; Süer, Sedef (İdeal Kent Yayınları, 2020)Öz:Öğretmen adaylarının özel eğitime ilişkin metaforik algılarının incelendiği bu çalışma 2019–2020eğitim -öğretim yılında toplam 85 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. ÇalışmayaEğitim Fakültesi’nin İngilizce, ... -
Öğretmenlerin Disleksili Öğrencilere Yönelik Öğretim Tutumları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Öğretmenler disleksili öğrencilerin öğretim süreçlerinde kritik rol oynamaktadır. Bu araştırmanın amacı “Öğretmenlerin Disleksili Öğrencilere Yönelik Öğretim Tutumları Ölçeği”nin (The Scale of Teachers Attitudes toward ... -
Öğretmenlerin Okuryazarlık ile İlgili İnanç Düzeyi Ölçeği’nin Türk Kültürüne Uyarlanması
Bu araştırmada “Öğretmenlerin Okuryazarlık ile İlgili İnanç Düzeyi Ölçeği”nin Türkçe uyarlamasının, geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Ankara ilinde görev yapan ... -
Özel Gereksinimli Küçük Çocuğu Olan Annelerin Öz Yetkinlikleri, Yılmazlık Düzeyleri ve Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi
Bu çalışmada özel gereksinimli küçük çocuğu olan annelerin öz yetkinlikleri, yılmazlıkları ve stres düzeyleri arasındaki ilişki ve buna etki eden değişkenler incelenmiştir. Araştırma grubunu Ankara ilinde bulunan gelişimsel ...