Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe A Review of student’s products for museum studies and practices classes held online during the Covid-19 pandemic(Galip ÖNER, 2021) Ekinci, BerivanWith the Covid-19 pandemic that became a global issue, face-to-face education has been suspended in Turkey as the same prevails for the rest of the world and every institution tried to continue their education and teaching activities with distance online practices within their means for the sake of not falling behind in education. The main purpose of this study is the review of products created by the students taking Museum Studies and Practices to subject included in the undergraduate program of Art Teaching during the distance learning process. The efforts both by the education institutions and the museums during the pandemic regarding the teachings of the lessons in the process of distance learning have been reviewed and the experiences in the practice with the students regarding the process have been shared. Along with normalization, online lectures have been provided in Diyarbakır İçkale Museum during the days when the museum was open and the ‘Thematic Exhibition Building’ of the museum has been visited. The students were asked to draw the development and improvement stages of an object and to provide brief information on the historical period in which their selected object has been utilized. As for the practical part of the lectures, the products of 50 students have been reviewed through the method of document analysis. Information on what are the thematic objects selected by the teacher candidates, how many different stages they were able to draw the object, the title they have selected for their themes, and the technique they used in their drawings have been shown within tables in the findings section. It has been observed that the practical lectures undertaken with the students through the artifacts exhibited at the museum have been as effective as face-to-face education. Despite all of the restrictions during the distance learning period, the students were still able to visit the virtual museums that have provided access to their inventories and were able to undertake practical studies starting a single theme. Suggestions regarding the development of new projects as to what kind of an effect this process is going to have for the days to come and regarding the responsibilities of the establishments and institutions in distance learning and the improvement of the studies for utilization of technological resources towards the online use of the museums in the field of education have been provided within the context of this study.Öğe Öğe Dahilerin ilham kaynağı El-Cezerî'nin günümüze yansıyan mirası(Dicle Üniversitesi, 2023) Özerdem, Mehmet Siraç; Yıldız, İrfanİslam âleminin önemli mucitlerinden ve bilginlerinden olan el- Cezerî, kültür- sanat ve aynı zamanda saray kültürünün olduğu bir şehir olan Diyarbakır’da yaşamıştır. 1183 yılından itibaren Amid şehrine gelen el- Cezerî, sarayın başmühendisi ve aynı zamanda baş müderrisi olarak görev yapmaya başlamıştır. El- Cezerî, Amid Artuklu Sarayı’nda 25 yıl çalışmıştır. Çalışmalarını ağırlıklı olarak Amid Artuklu Sultanı Melîk Salîh Nâsîrüddîn Ebû’l- Feth Mahmûd bin Muhammed döneminde yapmıştır. Ancak el-Cezerî Melîk Salih’in kardeşi Kutbeddin II. Sökmen ve babası Nureddin Muhammed bin Kara Aslan zamanında da Artuklu Sarayı’nda çalışmıştır. Cezerî çalışmalarını Melîk Salîh Nâsîrüddîn Ebû’l- Feth Mahmûd bin Muhammed’in destekleri ile “El Cami Beyne’l-ilm ve’l-Ameli’n-Nâfi fî Sınaâti’l-Hiyel” adlı kitabında toplamıştır. El-Cezerî’nin yaşadığı Artuklu Sarayı Diyarbakır merkez içkalede Amida (Amidi-Amedi) Höyüğün üstündedir. Sarayda kazı çalışmalarına 1961-62 yıllarında başlanmış daha sonra ara verilen kazılara Dicle Üniversitesi öncülüğünde 2018 yılında tekrar başlanmıştır. Yapılan kazılarda elCezerî’nin yaşadığı Artuklu Sarayı’nın birçok mekânı gün yüzüne çıkarılmıştır.Öğe Medeniyetler mirası Diyarbakır mimarisi(Diyarbakır Valiliği, 2011) Yıldız, İrfanTarihin Amidi, Kara Amidi ve Diyarbekir'i ve günümüzün Diyarbakır'ı, Akdeniz'i Basra Körfezi'ne, Karadeniz'i mezopotamya, Mezopotamya'yı Kafkasya'ya, İran'ı Anadolu'ya, bağlayan önemli yolların kesiştiği bir kavşaktadır. Bu jeopolitik özelliğinden dolayı Diyarbakır, bir kültür şehri olarak ilk çağlardan beri uygarlıkları ve ülkeleri birbirine bağlayarak bu uygarlıklar arasındaki kültür geçişlerinde bir köprü görevini üstlenmiş dolayısıyla medeniyetlerin buluştuğu, farklı kültürlerin kaynaştığı bir merkez olmuştur.Öğe Öğe Öğe Öğe Öğe Öğe Öğe Nasıruddevle Mansur ve eşi Sittünas türbeleri(Elvan Yayınları, 2013) Yıldız, İrfan; Işık, İhsan[Özet yok]Öğe Öğe Öğe Ahi Emir Ahmed Türbe(Republic of Turkey Ministry of Customs and Trade, 2017) Yıldız, İrfan[Özet yok]Öğe Öğe Öğe Öğe Öğe Öğe Arap Şeyh Türbesi-Arbedaş Çeşmesi(Yelkovan Ajans, 2013) Yıldız, İrfan; Işık, İhsanArap Şeyh Türbesi ve Arbedaş Çeşmesi tanıtımı