Sağlık Yönetimi Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Sağlık sektöründe liderlik ve örgütsel bağlılık(Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, 2021) Korkutan, Mümtaz; Işık, Ümit; Kurt, Mehmet EminSağlık kurumlarında başarının sırlarından belki de en önemlisi ihtiyaç duyulan liderlere sahip oluşlarıdır. Sağlık kurumlarında rekabetin ve başarının devamı için çalışanı pozitif yönlerde harekete geçirecek ve isteklendirecek liderlere ihtiyaç vardır. İşe dair artacak olan istek ve pozitif ivmelenme, çalışanlarda örgüte bağlılığı artıracağı gibi bunun sonucunda da çalışanların farklı türden iş değişikliklerine gitmeyerek, profesyonelliklerinin önü açılacaktır. Ayrıca örgüte bağlılık sonucunda çalışanın motivasyonunda da ciddi bir artış gözlemlenebilecektir. Otantik, karizmatik, etkileşimci ve dönüşümcü liderlik gibi modern liderlik kavramlarının sağlık sektörleri açısından irdelenmesi yanında sektörlerin gelecek vizyon ve misyonlarını bu kavramlara göre hedeflemeleri başarıları için elzemdir. Ayrıca çalışanların, liderlerinin belirlemiş oldukları hedefleri ve çalışma ortamları açısından sağlananlara bağlı olarak oluşan örgütsel bağlılıkların devamı örgütün başarısında en önemli katkıyı sunacak güçtedir. Sağlık örgütünün amaç ve değerlerini kabul eden, başarısı için fedakârlıklarda bulunan, örgüt üyeliğinin devam etmesine sahip olup, örgütü ile özdeşleşebilen çalışanlar ve bu çalışanları örgüt başarısı için belirlediği hedefler doğrultusunda hareketlendiren lider örgütün başarısında ki en büyük paya sahip olacaktır.Öğe The mediating role of physician trust in the relationship between medical mistrust and health-care system distrust(Mexican Acad Surgery, 2024) Kizilkaya, SelmanObjective: This study was carried out to determine the mediating role of physician trust in the relationship between medical mistrust and health-care system distrust. Materials and methods: The Health Care Systems Distrust Scale, which consists of 10 questions, the Medical Mistrust Scale, which consists of 17 questions, the Physician Trust Scale, which consists of 11 questions. The statistical analysis was performed using the SPSS 26.0 program. Results: Health-care system distrust was positively correlated with medical mistrust and negatively correlated with physician trust. There was a negative relationship between medical mistrust and physician trust. Physician trust mediates the effect of medical mistrust on health-care system distrust. In other words, it was determined that the mediating effect of physician trust was significant. Conclusion: Addition of physician trust to medical mistrust decreases the negative effects of health-care system distrust. Medical mistrust must be addressed at multiple levels of society, including government, policy, and health-care systems.Öğe The mediating role of job burnout in the effect of conflict management on work stress in nurses(Springer, 2024) Kızılkaya, SelmanIn the health sector, which is one of the sectors where human interaction is intense, nurses experience work stress for various reasons. Conflict management skills of nurses have an important role in overcoming the obstacles caused by work stress (such as job burnout). The effect of conflict management on work stress varies according to job burnout. The purpose of this study was to determine the mediating role of job burnout in the effect of conflict management on work stress in nurses. A total of 392 nurses working in Sanliurfa province in Turkey participated in the study. The survey method was used for the study in which the participants were included between 24.04.2023 and 02.05.2023, both face-to-face and online. The questionnaire includes questions about the personal characteristics of nurses, as well as the General Work Stress Scale, Job Burnout Scale, and Conflict Management Scale as measurement tools. There is a negative and significant relationship between conflict management and work stress (r=) and job burnout. There is a positive and significant relationship between work stress (r=-.574, p < .01) and job burnout (r=-.573, p < .01). It has been determined that job burnout has a mediating role in the effect of conflict management on work stress. It is recommended to develop nurses' conflict management skills.Öğe Measuring the efficiency of Turkish research universities via two-stage network dea with shared inputs model(Czech University of Life Sciences Prague, 2023) Doğan, HamzaThe efficiency of universities, which have a network structure of production process, is an essential component of performance measurement in education. However, most previous studies use traditional Data Envelopment Analysis (DEA), which disregards the network structure of the production process in universities. This study adopts a two-stage Network Data Envelopment Analysis (NDEA) with shared inputs model to assess the overall, teaching and research efficiencies of Turkish research universities. The findings show that only 6 out of 23 research universities are efficient, and some universities with lower world rankings are more efficient than those with higher rankings. On the other hand, no significant difference was found between the efficiency levels of regions with a high level of socio-economic development and regions with a relatively low level of socio-economic development. The study also evaluates the effects of different priority scenarios on efficiency and the optimal allocation of shared inputs between sub-processes. This study provides guidance for universities seeking to improve their performance and for the Council of Higher Education (CHE) in determining incentives for research universities. It also promotes the use of multi-stage NDEA with shared inputs model over traditional DEA for accurate efficiency assessment in the field of education.Öğe Sağlık personeli hasta güvenliği kültürü algılarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma(Muş Alparslan Üniversitesi, 2016) Korkmazer, Fuat; Yıldız, Ahmet; Ekingen, ErhanDünyadaki bütün sağlık bakım sistemleri, yardım almak için kendilerine başvuran hastalara ara sıra istemeden zarar vermektedir. Güvenlik programına dayalı uygulama yapan sağlık kurumlarında, güvenlik kültürünün geliştiği ve hastalara verilen zararın azaldığı görülmektedir. Sağlık kurumlarında hasta güvenliğini artırmak için öncelikle hasta güvenliği kültürünün oluşturulması gerekmektedir. Hasta güvenliğini sürdürmeyi destekleyen personel algıları, önemli bir ölçüm olarak ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, bir kamu hastanesinde çalışan 76 sağlık personelinin hasta güvenliği algılarının sosyo-demografik özelliklere göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aracı olarak sağlık personeli için Hasta Güvenliği Kültürü Hastane Anketi kullanılmıştır. Araştırmada, sağlık personeli hasta güvenliği algılarının meslekte çalışma süresine ve çalıştığı birime göre farklılık gösterdiği, sağlık personelinin % 67,1’inin son bir yıl içerisinde hiçbir olay raporu doldurmadığı ve hastanede hasta güveliği derecesi ortalama puanının 2,68 çıktığı görülmüştür.Öğe Sağlık iletişimi sorunları ile sağlık sistemlerine güvensizlik ilişkisinde hekime bağlılığın aracı rolü(Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Kızılkaya, SelmanKompleks bir yapıdan oluşan sağlık sisteminde, hasta, hekim ve diğer tüm sağlık çalışanlarının birbirleri ile yakın ilişkisi bulunmaktadır. Bu ilişkinin sağlıklı bir şekilde sürdürülmesi durumunda hekime bağlılık artış gösterecektir. Aksi durumda, yaşanacak iletişim sorunları ile sağlık sistemine güvensizlik ortaya çıkacaktır. Bu araştırmanın amacı, sağlık iletişimi sorunları ile sağlık sistemlerine güvensizlik arasındaki ilişkide hekime bağlılığın aracılık rolünün tespit edilmesidir. Bu kapsamda, veri toplama tekniklerinden anket yöntemi kullanılmıştır. Anketler, Türkiye’de 18 yaş üstünde olan toplam 629 kişiye uygulanmıştır. Çalışmada, sağlık iletişimi sorunlarının hekime bağlılığı negatif yönde etkilediği saptanmıştır. Bunun yanında, sağlık iletişimi sorunları ile sağlık sistemlerine güvensizlik arasında pozitif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, sağlık iletişimi sorunlarının sağlık sistemlerine güvensizlik ile olan ilişkisinde hekime bağlılığın aracılık rolünün anlamlı olduğu görülmüştür.Öğe Multidisipliner çözümler ışığında sağlık yönetimi: Evde sağlık hizmetleri ve fiziksel tıp ve rehabilitasyon(Süleyman Demirel Üniversitesi, 2023) Türken, Askeri; Kurt, Mehmet Emin; Çakmak, Mehmet Aziz; Çakmak, CumaBu çalışmanın amacı Evde Sağlık Hizmetleri (ESH) ile artan sağlık yükünü azaltmayı ve kaliteli sağlık hizmeti sunmayı hedefleyen “sağlık sistemlerinin ana kaleleri niteliğindeki sağlık tesisleri”ni nispeten rahatlatmak, sağlık hizmet sunum alanlarını değerlendirmek ve bu alanlarda uygulanabilecek yöntemler hakkında kritik yapmaktır. Multidisipliner bir yaklaşım ile Diyarbakır’da Evde Sağlık Hizmeti sunan 14 kamu hastanesine kayıtlı ESH verileri incelenmiştir. Evde sağlık hizmeti alan hastaların %53,7 (n=5009)’si kadın ve %46,3 (n=4325)’ü erkektir. Hastaların ortalama 2 tanılı ve hizmet sürelerinin ortalama 581 gün olduğu tespit edilmiştir. Örneklemin %44,03’ünün Ev Temelli Rehabilitasyon uygulamalarına aday olabileceği tespit edilmiştir. 822 günlük hizmet süresiyle Konjenital Malformasyon, Deformasyon ve Kromozom Anomalileri (Q00-Q99) ve 813 günlük hizmet süresiyle Kas-İskelet ve Bağ Dokusu Hastalıkları (M00-M99) tanılarına sahip hastaların en uzun süreyle evde sağlık hizmetleri kapsamında takip edildiği tespit edilmiştir. Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon uygulamalarından fayda görebilecek, sağlık tesislerine başvuru oranını düşürebilecek, hastalık yükünü hafifletecek, erken evrede hastaların sosyal yaşamlarına dönmesini hızlandırabilecek ev temelli rehabilitasyona gerek duyulmaktadır. Bu doğrultuda, Evde Rehabilitasyon (ER) uygulayabilecek özelleşmiş ekiplerin oluşturulması önerilmektedir.Öğe Behind COVID-19 pandemic backstage: anxiety and healthcare workers(Permanyer Publications, 2023) Kızılkaya, Selman; Çağatay, AltuğBackground. COVID- 19 disease causes serious anxiety in healthcare workers. Objective. This study was carried out to determine the relationship between the anxiety level of epidemic diseases and occupational satisfaction. Method. The “Disease Anxiety Scale,” which consists of four subgroups and a total of 18 questions, and the “Vocational Satisfaction Scale,” which consists of two subgroups and 20 questions, were utilized to investigate the relationship between epidemic disease anxiety and occupational satisfaction. The statistical analysis was performed using the SPSS 26.0 program. Results. A total of 395 nurses were included in the study. The mean age of the participants was 33, and 63% were women. About 35.4% of the participants had deaths due to the COVID-19 pandemic in their family or close environment. It was determined that 83% of the nurses have a pandemic disease anxiety. Occupational satisfaction and epidemic anxiety level (p = 0.005, r = 0.560), pandemic (p = 0.01, r = 0.525), economic (p = 0.001, r = −0.473), quarantine (p = 0.003, r = −0.503), and social life (p = 0.003, r = −0.507) were found to be negatively correlated. There was no significant difference between job satisfaction (t = 0.286, p = 0.08) and epidemic anxiety (t = 1.312, p = 0.06) in terms of gender. Conclusion. Most health-care professionals experience serious anxiety, especially during the pandemic period.Öğe Validity and reliability of the Pandemic Fatigue Scale (PFS) in the Turkish population(IOS Press BV, 2023) Kurt, Mehmet Emin; Çapar, Haşim; Çakmak, Cuma; Türken, Askeri; Menteş, NurettinBACKGROUND: The measures developed to fight the COVID-19 pandemic caused fear, stress and anxiety in people over time. It was reported that pandemic fatigue, associated with the gradual loss of motivation to follow the implemented protective measures, emerged in societies. OBJECTIVE: This cross-sectional-methodological study aimed to validate the Turkish version of the Pandemic Fatigue Scale, developed by Lilleholt et al. (2020). METHODS: A web-based questionnaire was conducted to examine the validity and reliability of the Turkish version of the PFS. 1149 participants from all regions in Turkey participated. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were performed. RESULTS: As a result of the KMO and Bartlett's Test of Sphericity, the scale was suitable for the factor analysis. According to EFA, the scale has two sub-factors. The first sub-factor explained 48.7%, and the second sub-factor explained 16.7% of the total variance. Factor loadings of items varied between 0.67 and 0.89. CFA shows that acceptable fit values were obtained for the RMSEA, GFI, AGFI, CFI, NFI and IFI fit indices. CONCLUSIONS: The results support that PFS is a valid and reliable screening tool that can be used to measure the phenomenon of pandemic fatigue.Öğe Estimation of service length with the machine learning algorithms and neural networks for patients who receiving home health care(Elsevier Ltd., 2023) Menteş, Nurettin; Çakmak, Mehmet Aziz; Kurt, Mehmet EminThe main purpose of the study is to develop an estimation model using machine learning algorithms and to ensure the effective and efficient implementation of home health care service planning in hospitals with these algorithms. The necessary approvals for the study were obtained. The data set was created by obtaining patient data (except for data such as Turkish Republic identification number) from 14 hospitals providing Home Health Care Services in the city of Diyarbakır. The data set was subjected to necessary pre-processing and descriptive statistics were applied. For the estimation model, Decision Tree, Random Forest and Multi-layer Perceptron Neural Network algorithms were used. It was found that the number of days of home health care service, which the patients received, varied depending on their age and gender. It was observed that the patients were generally in the disease groups that required Physiotherapy and Rehabilitation treatments. It was determined that the length of service for patients can be predicted with a high reliability rate (Multi-Layer Model Acc: 90.4%, Decision Tree Model Acc: 86.4%, Random Forest Model Acc: 88.5%) using machine learning algorithms. In the light of the findings and data patterns obtained in the study, it is thought that effective and efficient planning will be made in terms of health management. In addition, it is believed that estimating the average length of service for patients will contribute to strategic planning of human resources for health, and to reducing medical consumables, drugs and hospital expenses.Öğe Evde sağlık hizmetleri biriminin yıllık gelir-gider ve kâr-zarar açısından incelenmesi ve bir model önerisi(Cahit Aydemir, 2020) Kurt, Mehmet Emin; Ceylan, Ali; Çemberlitaş, İbrahim2010 yılından bu yana 81 ilde Sağlık Bakanlığı’na bağlı 2. ve 3. basamak evde sağlık hizmetleri birimleritarafından sunulan hizmetlerin elde edilen gelirleri noktasında mevcut hastane döner sermaye bütçelerine negatifya da pozitif yönde olası etkileri, mevcut hastanelerin bu hizmetleri sunarken elde ettikleri gelir-gider ve kârzararları açısından büyük önem taşımaktadır. Sağlık sektörünün sunmuş oldukları hizmetler kâr-zarar açısındandeğerlendirilmemesi gereken hizmet türleri iken mevcut döner sermaye ek ödemelerinden çalışanlara yapılmasıgereken ödemelerin aksine farklı hizmet sunum birimlerinin giderlerine harcanmış olması çalışanlar için emekkazanç dengesini bozmaktadır. Bu durumun hastane döner sermayelerine negatif yönde etkisi ile mevcut evdesağlık hizmetlerinin sunumu noktasında iyileştirilmelerini zorunlu kılmaktadır.Çalışmada bir kamu hastanesinin evde sağlık hizmetleri biriminin yıllık hizmet sunumunun gelir-gider dengesinegöre kâr-zarar açısından durumunu incelenmiştir. Bu bağlamda birimin yıllık tüm hizmet kalemlerihesaplanacak kâr-zarar tabloları oluşturulacaktır. Hizmet sunumunda kullanılan araçların yıllık kira-yakıtharcamalarının, birim tarafından hizmet sunumu sonrası hastalardan elde edilen gelirden yüksek olduğutespit edilmiştir. Sonuç itibari ile bütçe uygulama tebliği içerisinde evde sağlık hizmetleri 112 komutamerkezleri gibi riskli birimler statüsünde ele alınıp yeniden sunmuş oldukları hizmet ücret tarifeleri gözdengeçirilmelidir. Talep edilen düzenleme ile evde sağlık hizmetleri birimlerinin yeniden dizaynı sayesinde hizmetdaha çok hastaya ulaştırılabilir niteliğe kavuşacak, yeniden fiyat tarifesi hastane döner sermaye üzerinde kibaskıyı azaltacak ve sağlık personelinin elde edeceği döner sermaye ek ödeme katkısını artıracaktır.Öğe COVID-19’a yönelik bilgi, tutum ve davranış ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Obezite ve Diyabet Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2021) Kurt, Mehmet Emin; Çapar, Haşim; Biçer, İsmail; Çakmak, Cuma; Demir, HalilAmaç: Bu çalışmanın amacı, Zhong ve arkadaşları tarafından geliştirilen COVID-19’a Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranış Ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirlik analizlerini gerçekleştirmektir. Gereç ve Yöntemler: Ölçeğin geçerlik çalışmaları için açımlayıcı faktör analizi, güvenirlik çalışmaları için ise iç tutarlılık analizleri yapılmıştır. FACTOR Yazılım Programı ile Temel Bileşenler Analizi ve Normalize Varimax Rotasyon Yöntemi ile veriler analiz edilmiştir. Değişkenlerin aldığı cevaplar 0 ile 1 arasında değiştiğinden Polikorik Faktör Analizi yürütülmüştür. Öz değeri 1 ve üzeri olan bileşenler faktör olarak kabul edilmiştir. Ayrıca Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile orijinal ölçeğin yapısı doğrulanmıştır. Bulgular: Elde edilen bulgulara göre, orijinal ölçek, 5 faktör ve 16 maddeden oluşmaktadır. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonuçlarına göre ortaya çıkan beş boyutlu yapı, toplam varyansın % 60,208’ini açıklamaktadır. Güvenirlik analizi için bakılan Cronbach Alpha değerleri faktörler için 0,785- 0,712 arasında değişmektedir. DFA sonuçlarına göre; χ2 değerinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu (χ2/ sd=2,840; p<0,001), yine DFA analizinde bakılan önemli diğer uyum iyiliği değerlerinden RMSEA=0,004; GFI=0,920; AGFI=0,940; CFI=0,952; NFI=0,912; TLI=0,919; IFI=0,909 olarak tespit edilmiş olup modelle ilgili uyum değerlerinin üç faktörlü yapının iyi orijinal çalışma ile uyum gösterdiği görülmüştür. Sonuç: Gerçekleştirilen bu çalışma ile literatüre geçerli ve güvenilir bir ölçek kazandırıldığı düşünülmektedir. Bu çalışmanın gelecekteki araştırmalara referans olabileceği ve toplumda COVID-19’a yönelik mevcut bilgi, tutum ve davranış düzeyinin ölçülmesinde önemli bir araç olabileceği düşünülmektedir.Öğe The relationship between self-leadership, job satisfaction, and job stress among healthcare professionals(AVES Yayıncılık, 2022) Çakmak, Cuma; Uğurluoğlu, ÖzgürObjective: The aim of this study is to determine the relationship among self-leadership, job satisfaction, and job stress among healthcare professionals. This study considers the leadership models of the last century as products of hierarchical and bureaucratic paradigms that are effective for economies, whether physical production based or knowledge-oriented economies. Nowadays, the increasing workloads of leaders, introduction of alternative theories about leadership, and the increasing need for leadership revision have made the effects of leadership clear. This study adoptes a descriptive correlational design using a cross-sectional survey. Methods: As a method, the data were analyzed using descriptive, simple, and multiple linear regression to reveal the relationship between self-leadership, job satisfaction, and job stress. Using quantitative methods, data were collected between May 1 and 31 in 2017. The data were obtained by face-to-face interview method with 357 employees working in a public hospital. Results: This study finds out the relationships among self-leadership, job satisfaction, and job stress. The correlation between self-leadership and job satisfaction (r=0.237; P < .05), and self-leadership and job stress (r=−0.062; P < .005) is generally ranging between moderate and low. Within the scope of regression analysis, the sub-dimensions of self-leadership (behavioral-focused strategies, natural reward strategies, and constructive thinking model strategies) explain the variance of job satisfaction (R2 = 0.046; R2 = 0.035; R2 = 0.082) and job stress (R2=0.049; R2 = 0.013; R2 = 0.020). It is determined that there is a relationship between self-leadership, job satisfaction, and job stress. Conclusion: The study concludes that the encouragement of self-leadership in healthcare organizations will considerably increase the job satisfaction of employees and reduce job stress.Öğe Validation of the Turkish version of the obsession with Covid-19 scale (OCS) Obsession with Covid-19 scale(Bayrakol Medical Publisher, 2021) Kurt, Mehmet Emin; Çakmak, Cuma; Biçer, İsmailmatter in Turkey. Within this scope, the aim of the study is to determine the validity and reliability of the scale in Turkish. Material and Methods: The Obsession with COVID-19 Scale (OCS) has been tested in Turkish individuals. Descriptive statistical analysis, t-tests and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. Exploratory factor analysis (EFA) was performed to validate the OCS. Maximum likelihood method and confirmatory factor analysis were applied to the model obtained from EFA. Results: The Turkish version of OCS was found to have consistent psychometric properties and construct validity. Discussion: Developing valid screening tools across different cultures is vital for health practitioners and scientists during global infectious disease outbreaksÖğe The evaluation of additional payments during COVID-19 in Turkey: A qualitative study(Bayrakol Medical Publisher, 2021) Kurt, Mehmet Emin; Çakmak, Cuma; Biçer, İsmailAim: The study aimed to determine healthcare professionals' perceptions and attitudes towards additional payments made from working capital due to the pandemic. Material and Methods: In the study, focus group interviews were made via snowball sampling method in order to identify the views of the healthcare professionals about the additional payment from the indicated ceiling and to find out what kind of perception developed as a result of this evaluation (injustice, burnout, etc.). Results: When the answers given to these questions were examined, it was seen that the healthcare professionals stated that not enough additional payments were given to them. Additional payments are made to employees by hospitals, but delays have occurred at the point of making additional payments due to the pandemic, and such a perception has emerged as a result of late payment of these additional payments. Discussion: The working capital is not fairly distributed among healthcare professional, and shifts are exceeding 24 hours, which causes unpaid labor, and also, the assignments of healthcare personnel in COVID-19 clinics and intensive care units are not made fairly. Also, a stable additional payment to the wages should be made instead of working capital payments. Finally, the lack of wage peace among healthcare personnel is also a nature that will weaken the fight against the pandemic.Öğe İşgörenlerin örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti, iş stresi ve iş tatmininin örgütsel performans üzerindeki etkisi: Enerji sektöründe bir araştırma(Okan Üniversitesi, 2015) Zincirkıran, Mustafa; Çelik, Gaye Mat; Ceylan, A. Kemal; Emhan, AbdurrahimÖz:Bu çalışmada, enerji sektöründeki çalışanların örgütsel bağlılık, iş tatmini, iş stresi, işten ayrılma niyetinin performans üzerindeki etkilerinin ortaya konulma- sı amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda bir model geliştirilmiş ve modeli test etmek amacıyla enerji sektöründe çalışanlar üzerine bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada örgütsel bağlılık, iş stresi, iş tatmini, işten ayrılma niyeti ve örgüt- sel performanstan oluşan ölçeklerin yer aldığı anketler kullanılmıştır. Bu anketler Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığının Batman Bölge Müdürlüğündeki çalışanla- ra dağıtılmış olup, analizler için 254 anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, örgütsel bağlılık, iş stresi, iş tatmini, işten ayrılma niyeti ve örgütsel performans arasında istatistiki olarak anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Araştırmadaki bir diğer değerlendirmeye göre düşük düzey ücretli işgörenler daha yüksek ücretli işgö- renlere göre daha düşük düzeyde iş tatmini bildirmişlerdir.