Yazar "Yaprak, Zeynep" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BİLGİSAYAR DESTEKLİ İŞBİRLİKÇİ DİL ÖĞRENİMİ GÖREVE DAYALI DİL ÖĞRENİMİNE YÖNELİK ÖZEL BİR ATIFLA(2014) Yaprak, ZeynepBu makale eşzamanlı çevrimiçi ortamla desteklenen işbirlikçi görevlerin tasarısı için bir taslak ortaya koyar ve bilgisayar aracılı ortamlara dayalı sözcük yoğunluğu ve anlam görüşmesi yönünden öğrenen dil çıktısını miktar ve kalite açısından raporlandırır. Çalışma, öncelikle çevrimiçi görev tasarıları ile ilgili temel teorileri ele alır ve bilgisayar odaklı dil öğrenimin etkileşimli doğası ile ilgili önemli noktaları ortaya koyar. Katılımcıların profilleri ve kendi dil kapasiteleri hakkındaki görüşleri bir anket aracılığıyla toplanırken, işbirlikçi çevrimiçi görevlerle desteklenen dil çıktıları ise ses kayıtlar ve ekran görüntüleri ile belirlenmiştir.kaydetmek için bir ekran kaydedici yazılımın kullanılması sadece etkileşimin analizini kolaylaştırmamış aynı zamanda katılımcıların etkileşim esnasında ortaya çıkan iletişim sorunları ile başa çıkmak için kullandıkları eylemlerin izlenmesine de olanak tanımıştır. Katılımcıların uyarılmış geri çağırma yöntemi ile elde edilmiş kendi dil performansları ve bilgisayarın dil öğrenim ve öğretim sürecine eklenmesi ile ilgili son değerlendirmelerine dayalı bulgularla birlikte çalışma son bulur. Bu bulgulara dayalı olarak görülmüştür ki, etkileşimci ve işbirlikçi ortamlar dil görevleri ile birlikte öğrencinin sözlü olarak katılımlarında hem katılım süresi hem de kalitesi bakımından geleneksel ortamlara göre daha yüksektir. Geleneksel öğretiminin yürütüldüğü sınıflarda, öğrencilerin sözlü olarak katılımları çoğunlukla en çok iki veya üç girişimle ve sadece öğretmen sorularına cevap verme biçimiyle sınırlı kalırken, bilgisayar destekli etkileşimci bir öğrenme ortamında, etkileşimi başlatma, soru sorma ve cevaplama, etkileşim sırasını belirleme ve etkileşimi sonlandırma gibi tüm sorumluluklar öğrencinin kendisine aittir.Öğe Computer assisted collaborative language learning: With the special reference to TBLL(International Balkan University, 2014) Yaprak, ZeynepBu makale eşzamanlı çevrimiçi ortamla desteklenen işbirlikçi görevlerin tasarısı için bir taslak ortaya koyar ve bilgisayar aracılı ortamlara dayalı sözcük yoğunluğu ve anlam görüşmesi yönünden öğrenen dil çıktısını miktar ve kalite açısından raporlandırır. Çalışma, öncelikle çevrimiçi görev tasarıları ile ilgili temel teorileri ele alır ve bilgisayar odaklı dil öğrenimin etkileşimli doğası ile ilgili önemli noktaları ortaya koyar. Katılımcıların profilleri ve kendi dil kapasiteleri hakkındaki görüşleri bir anket aracılığıyla toplanırken, işbirlikçi çevrimiçi görevlerle desteklenen dil çıktıları ise ses kayıtlar ve ekran görüntüleri ile belirlenmiştir.kaydetmek için bir ekran kaydedici yazılımın kullanılması sadece etkileşimin analizini kolaylaştırmamış aynı zamanda katılımcıların etkileşim esnasında ortaya çıkan iletişim sorunları ile başa çıkmak için kullandıkları eylemlerin izlenmesine de olanak tanımıştır. Katılımcıların uyarılmış geri çağırma yöntemi ile elde edilmiş kendi dil performansları ve bilgisayarın dil öğrenim ve öğretim sürecine eklenmesi ile ilgili son değerlendirmelerine dayalı bulgularla birlikte çalışma son bulur. Bu bulgulara dayalı olarak görülmüştür ki, etkileşimci ve işbirlikçi ortamlar dil görevleri ile birlikte öğrencinin sözlü olarak katılımlarında hem katılım süresi hem de kalitesi bakımından geleneksel ortamlara göre daha yüksektir. Geleneksel öğretiminin yürütüldüğü sınıflarda, öğrencilerin sözlü olarak katılımları çoğunlukla en çok iki veya üç girişimle ve sadece öğretmen sorularına cevap verme biçimiyle sınırlı kalırken, bilgisayar destekli etkileşimci bir öğrenme ortamında, etkileşimi başlatma, soru sorma ve cevaplama, etkileşim sırasını belirleme ve etkileşimi sonlandırma gibi tüm sorumluluklar öğrencinin kendisine aittir.Öğe DEVELOPING CRITICAL INTERCULTURAL COMPETENCE IN SECONDLANGUAGE TEACHER EDUCATION(2021) Yaprak, Zeynep; Özmen, Kemal SinanThis study aims to explore the impact of critical thinking skills on promotion of intercultural competence among student teachers of an English language teaching program. The participants were 34 student teachers studying English language teaching at BA level. Theywere equally assigned to two groups as treatment (n=17) and non-treatment (n=17). The student teachers recruited for the experimental group received a 10-week teacher training onthe cultivation of critical thinkingskills in intercultural contexts. The data were collected through online tests, rating scales, and a set of reflections. The statistical differences between the experimental and the control groups were confirmed with appropriate effect size calculations to scrutinize the effect of the training. How critical thinking skills and intercultural competence exert an impact on the personal and professional development of teacher candidates were analysed and reported qualitatively through the content analysis of the reflections. According to statistical analysis and student teachers’ reflections, critical thinking skills played a complementary and crucial role in fostering intercultural knowledge, awareness, and sensitivity in second language teacher education.Öğe Developing critical invercultural competence in secondlanguage teavher education(Informascope, 2021) Yaprak, Zeynep; Özmen, Kemal SinanThis study aims to explore the impact of critical thinking skills on promotion of intercultural competence among student teachers of an English language teaching program. The participants were 34 student teachers studying English language teaching at BA level. They were equally assigned to two groups as treatment (n=17) and non-treatment (n=17). The student teachers recruited for the experimental group received a 10-week teacher training on the cultivation of critical thinkingskills in intercultural contexts. The data were collected through online tests, rating scales, and a set of reflections. The statistical differences between the experimental and the control groups were confirmed with appropriate effect size calculations to scrutinize the effect of the training. How critical thinking skills and intercultural competence exert an impact on the personal and professional development of teacher candidates were analysed and reported qualitatively through the content analysis of the reflections. According to statistical analysis and student teachers’ reflections, critical thinking skills played a complementary and crucial role in fostering intercultural knowledge, awareness, and sensitivity in second language teacher education.Öğe The Effects of Project-Based Learning (PBL) in EFL Context: General Language Development and Personal Empowerment(2022) Yaprak, ZeynepThe study primarily aims to find out the benefits and challenges of project-based learning (PBL) on the learners’ general learning experiences, their development in English, and personal growth regarding human rights. This study has one-group post-test only design within the mixed methods research design model. The participants of this study were 30 EFL students and the collected quantitative data was analyzed using descriptive statistics in SPSS. The qualitative data gathered through reflection papers were analyzed through thematic analysis. The results revealed that project-based learning had positive impact on learners’ experiences in general and cooperative learning. It was also recorded that in addition to the acquisition of new knowledge and skills in promoting human rights, project-based learning also positively affected learners’ language improvement in English. The most challenging point indicated by the participants was related to finding credible sources and identifying reliable information.Öğe The Use of Vlogs and Collaborative Reflection in Teacher Education(Kafkas Üniversitesi, 2024) Yaprak, ZeynepThe primary purpose of this paper is to explore the nature of student teachers’ reflections initiated and supported by certain reflection prompts such as SAT (Self-Assessment Tool) and vlogs shared on a Google classroom. Within the context of practicum, ten teacher candidates were randomly recruited for the study. Quantitative data were analyzed through SPSS with the purpose of generating a summary of descriptive statistics. Qualitative data were employed in depth-analysis for the interpretation of emerged patterns and themes. In order to understand how collaborative reflections emerged and developed between the student teachers, discussion transcripts were analyzed and coded with discourse analysis. The results indicated that regular and collaborative reflections had important contributions to the participants’ teaching practice. Through finding the opportunities of having real classroom teaching experiences, sharing these practices, and getting new perspectives, student teachers have become more cognizant of their beliefs, teaching behaviors, and their teaching settings. On the way of being strong decision-makers of their future teaching, it can be highlighted that through the reflective practices enhanced with peer collaboration, teacher candidates have become more willing in reflecting and sharing their experiences and professional knowledge and more determined in practicing theory to deal with the problems in their classrooms.Öğe The Use of Vlogs and Collaborative Reflection in Teacher Education(2024) Yaprak, ZeynepThe primary purpose of this paper is to explore the nature of student teachers’ reflections initiated and supported by certain reflection prompts such as SAT (Self-Assessment Tool) and vlogs shared on a Google classroom. Within the context of practicum, ten teacher candidates were randomly recruited for the study. Quantitative data were analyzed through SPSS with the purpose of generating a summary of descriptive statistics. Qualitative data were employed in depth-analysis for the interpretation of emerged patterns and themes. In order to understand how collaborative reflections emerged and developed between the student teachers, discussion transcripts were analyzed and coded with discourse analysis. The results indicated that regular and collaborative reflections had important contributions to the participants’ teaching practice. Through finding the opportunities of having real classroom teaching experiences, sharing these practices, and getting new perspectives, student teachers have become more cognizant of their beliefs, teaching behaviors, and their teaching settings. On the way of being strong decision-makers of their future teaching, it can be highlighted that through the reflective practices enhanced with peer collaboration, teacher candidates have become more willing in reflecting and sharing their experiences and professional knowledge and more determined in practicing theory to deal with the problems in their classrooms.