Yazar "Tum, Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Farklı öğrenme yollarının kullanıldığı zengin öğrenme ortamlarının matematiksel muhakeme becerisine ve problem çözmeye yönelik tutuma etkisi(Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2021) Kutluca, Tamer; Tum, AliBu araştırmanın amacı, farklı öğrenme yolları kullanılarak zenginleştirilen öğrenme ortamında öğrenme tercihlerine göre oluşturulan işbirlikli heterojen öğrenci gruplarıyla gerçekleştirilecek öğretimin matematiksel muhakeme becerisine ve problem çözmeye yönelik tutuma etkisini incelemektir. Çalışma Güneydoğu Anadolu bölgesinde bulunan bir il merkezinden rastgele seçilen bir devlet ortaokulunda okuyan yedinci sınıflar arasında matematik başarısı açısından orta düzeyde ve öğrenme stilleri açısından heterojen dağılım gösteren 23 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Zenginleştirilen öğrenme ortamlarında kesirler ve tamsayılar konularının öğretimi; teknoloji destekli uygulamalar, eğitsel oyunlar, somut materyaller ve karikatürler kullanılarak, günlük yaşamla ilişkilendirilerek ve işbirlikli heterojen gruplarla yapıcı tartışmalar yapılarak 6 hafta boyunca gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nicel araştırma yaklaşımlarından öntest - sontest kontrol grupsuz deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Matematiksel Muhakeme Testi (MMT)’ne ve Matematik Problemi Çözme Tutum Ölçeği (MPÇTÖ)’ne öntest ve sonteste verdikleri cevaplardan elde edilmiştir. MMT’ye verilen cevaplar Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Kruskal Wallis testi ile analiz edilmiştir. Ayrıca MMT’ye ilişkin bazı öğrenci cevapları öntest ve sonteste göre kıyaslanarak yorumlanmıştır. MPÇTÖ’ye verilen cevaplar ise ilişkili örneklemler için t-testi kullanılmıştır. Bu öğrenme ortamında gerçekleştirilen öğretimin öğrencilerin matematiksel muhakeme becerilerini anlamlı düzeyde geliştirdiği ve matematik problemi çözme tutumlarını anlamlı düzeyde iyileştirdiğini göstermiştir. Bu öğrenme ortamının her öğrenme stilline yönelik matematiksel muhakeme becerisini anlamlı düzeyde geliştirdiği ancak öğrenme stilleri açısından bir muhakeme becerisinin gelişiminde bir farklılaşmanın olmadığı tespit edilmiştir.Öğe Matematik öğretiminde akıllı tahtaların kullanımında karşılaşılan zorluklar(Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Kutluca, Tamer; Tum, AliOrtaokullarda akıllı tahta teknolojisinin kullanımı kademeli şekilde yaygınlaştırılmayabaşlanmıştır. Akıllı tahtanın kullanımına yönelik bu çalışma bilgi ve iletişim teknolojilerininortaokul düzeyindeki matematik derslerinde kullanımının öğretim programlarının gelişiminedestek sağlaması yönünden önemli görülmektedir. Bu çalışmada matematik öğretimiyapılırken akıllı tahtaların kullanılması esnasında yaşanan birtakım güçlüklerin belirlenmesihedeflenmiştir. Çalışmada bir durum detaylı şekilde incelenmeye çalışıldığındannitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma, Güneydoğu Anadolu Bölgesinde birilin merkezinde bulunan ortaokulda görev yapan 8 matematik öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir.Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşme yapılarak toplanmıştır.Görüşmeler ses kayıt cihazıyla kayıt edilmiş ve sonradan yazıya dökülmüştür. Eldeedilen veriler nitel bir yaklaşım kullanılarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışmadaakıllı tahtanın dezavantajları, karşılaşılan pedagojik sorunların nedenleri, akıllı tahtanınöğrenmeye etkileri gibi temalar altında veriler yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucundaöğretmenlerin akıllı tahta kullanımında karşılaştıkları güçlüklerin matematik dersinde akıllıtahta kullanımına yönelik yetersiz bilgi, rehberlik ve bu kullanıma yönelik ihtiyaç duyulacakhizmet içi eğitimlerin verilemediğinden kaynaklandığı saptanmıştır. Bunun yanındasınıf mevcudunun fazla ve akademik başarının düşük olduğu sınıflarda akıllı tahta kullanımıylaöğretimin yeterince uygulanamadığı söylenebilir. Öğretme ve öğrenme sürecinin başlangıç elemanları olan dikkat çekme, ilgi ve motivasyonun akıllı tahta kullanımıylasağlanması öğrencinin verilecek kavramları öğrenme isteğini artırdığı bunun öğrenmeyeolumlu yansımalar olarak görüldüğü söylenebilir. Ancak akıllı tahtanın sürekli kullanımıbelirli bir süre sonra öğrencinin motivasyonunda düşüşler yarattığı da söylenebilir. Ayrıcaöğretmenlerin matematik derslerinde akıllı tahtayı öğretim amaçlı değil soru çözme odaklıkullandıkları da belirlenmiştir.Öğe Öğrenme stilleri bağlamında zenginleştirilmiş öğrenme ortamlarının matematiksel muhakemeye ve problem çözmeye yönelik tutuma etkisi(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Tum, Ali; Kutluca, TamerMatematiksel muhakemenin gelişimine yönelik yapılan çalışmaların farklı öğretim yöntemlerinin bir arada kullanıldığı öğrenme ortamlarına göre sınırlı sayıda bulunması yapılacak çalışmanın önemini arz etmektedir. Matematiksel bir kavramın tam anlamıyla öğrenilebilmesi için öğrenme ortamında birden çok yöntemle öğretilmesi gereklidir. Bu araştırmanın amacı, öğrenme stilleri bağlamında farklı öğretim yöntemleri kullanılarak zenginleştirilen öğrenme ortamının matematiksel muhakeme becerisine ve problem çözmeye yönelik tutuma etkisini belirlemek ve bu sürecin yansımalarını katılımcıların perspektifinden değerlendirmektir. Bu çalışma, nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını içerisinde barındıran karma yapılı araştırma yaklaşımına uygun iç içe gömülü desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, Güneydoğu Anadolu bölgesinde bir ilin merkezinde bulunan bir devlet ortaokulda okuyan 23 yedinci sınıf öğrencisi ve bu sınıfın matematik dersini yürüten matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Okuldaki yedinci sınıf seçiminde matematik başarı düzeyi yönünden orta düzeyde ve öğrenme stilleri açısından heterojen maksimum çeşitliliğe sahip olması kriterlerine göre belirlenmiştir. Matematik öğretim programında (2018) yer alan kesirler ve tam sayılar konularındaki kazanımlara yönelik 6 hafta (26 ders saati) boyunca zenginleştirilen öğrenme modeline uygun süreç araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın veri toplama aşamasında nicel kapsamda Öğrenme Stilleri Ölçeği, Matematiksel Muhakeme Testi (Öntest-Sontest) ve Matematik Problem Çözme Yönelik Tutum Ölçeği (Öntest-Sontest) kullanılmıştır. Nitel kapsamda da yarı yapılandırılmış görüşme formları ve öğrenci günlüklerinden yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 22 programı yardımıyla parametrik ve parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılarak kategoriler ve kodlar oluşturulmuştur. Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının yedinci sınıf öğrencilerinin her öğrenme stilli grubu için matematiksel muhakeme becerilerini geliştirdiği sonucuna varılmıştır. Ancak dört öğrenme stillinin matematiksel muhakeme becerisinin gelişimi açısından aralarında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Öğrenme ortamının öğrencilerin matematik problemi çözmeye yönelik tutumunu olumlu yönde artırdığı ortaya çıkmıştır. Katılımcıların bakış açısıyla zenginleştirilen öğrenme ortamının öğrencilerin derse katılımını arttırdığı, etkili ve kalıcı öğrenme sağladığı, matematiksel muhakeme becerisini kullanmayı teşvik ettiği ve bu beceriyi geliştirdiği yönünde görüş beyan etikleri tespit edilmiştir.Öğe Ortaokul öğrencilerinin matematik derslerinde akıllı tahta kullanmaya yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi(Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2018) Özgen, Kemal; Tum, AliMatematik dersi soyut bir içeriğe sahip olmasından dolayı birçok öğrencinin korkulu rüyası olduğu bilinmektedir. Bu durum öğrencilerin matematiğe karşı ilgilerini, tutumlarını ve sevgilerini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu soyut içerik ne kadar çok somutlaştırılırsa öğrencide anlamlı öğrenme gerçekleşebilir ve başarı sağlanabilir. Bunun için eğitim teknolojilerinden akıllı tahta kullanılabilir. Bu eğitim teknolojisinin derslerde etkili şekilde kullanılabilmesi ve başarı sağlanması için temel şartlardan biri öğrencinin bu teknolojiyi ne derece kabullendiğidir. Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin matematik derslerinde akıllı tahta kullanmaya yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, tarama yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Bu çalışmanın katılımcıları bir il merkezinde öğrenim gören 5 ve 6. sınıfta öğrenim gören toplam 220 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Kişisel bilgi formu ve akıllı tahta kullanımına yönelik tutum ölçeği veri toplama araçları olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler Mann Whitney U-testi, Kruskal Wallis testi, çoklu karşılaştırma analizi ve regresyon analizi yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin matematik dersinde akıllı tahta kullanmaya yönelik tutumlarının olumlu yönde olduğu, tutumlarının cinsiyet, sınıf, matematik başarı düzeyi, bilişim teknolojileri dersi başarı düzeyi ve genel akademik başarı düzeyine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca matematik dersi, bilişim teknolojileri dersi ve genel akademik notları matematik dersinde akıllı tahta kullanımına yönelik tutumu düşük düzeyde yordadığı tespit edilmiştir