Yazar "Tekin, Ufuk" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Acentenin tahsil komisyonu talep hakkı(İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi, 2019) Tekin, UfukAcente, kural olarak, müvekkiline ait parayı tahsil etmekle yükümlü değildir. Ancak, müvekkilinin tahsile ilişkin bir talimatının varlığı halinde Türk Ticaret Kanunu (TTK) m. 113/4’e göre acente, tahsil ettiği paralar için tahsil komisyonu talep edebilir. Acentenin tahsil komisyonu talep hakkı, başarılı acentelik faaliyetleri yerine tahsil faaliyetlerini esas aldığından, acenteye başarılı acentelik faaliyetleri için ödenmesi kararlaştırılan ücret hakkından (TTK m. 113/1-3) farklılık taşır. Bu sebeple tahsil komisyonu, öğretide yönetimsel/idari ücret olarak da ifade edilmektedir. Çalışmamızda, ilk defa 6102 sayılı TTK’da düzenlenen acentenin tahsil komisyonu talep hakkı, acentenin başarılı acentelik faaliyetleri sebebiyle talep edebileceği ücret hakkıyla ilişkisi üzerinde durulmak suretiyle açıklanmaya çalışılacaktır. Bu açı klamalar yapılırken, öncelikle TTK m. 113/4’ün hukukî niteliği üzerinde durulacak, daha sonra ücret ile komisyon terimlerine ilişkin kavramsal çerçeve belirlenerek tahsil komisyonu talep hakkını n şartları ele alınacak; tahsil komisyonunun hesaplanması ve ödenmesi konularına değinilecektir. Bu açıklamalar yapılı rken ayrıca yeri geldikçe mehaz Alman ve İsviçre hukukunda konuya ilişkin öğreti ile yargı kararlarındaki görüşlere de yer verilecektir.Öğe AVRUPA BİRLİĞİ FİKRİ MÜLKİYET AĞI’NIN (ABFMA) BAZI ÜÇ BOYUTLU MARKALARA (ŞEKİL MARKALARI) İLİŞKİN NİSAN 2020 TARİHLİ ORTAK UYGULAMA METNİ (CP 9) HAKKINDA(2020) Tekin, UfukAvrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ağı (ABFMA) tarafından Nisan 2020’de, bazı üç boyutlu markalar hakkında uygulanması amacıyla “CP 9” sayılı ortak uygulama kuralları kabul edilmiştir. Çalışmanın giriş bölümünde söz konusu ortak uygulama metninin ortaya çıkışı, Avrupa Birliği (AB) marka hukuku bakımından anlamı, kapsamı ve önemi ile bu metnin Türk hukuku bakımından muhtemel etkisi açıklanmaya çalışılmıştır. Giriş bölümünden sonra bu ortak uygulama metnindeki örnekler ve açıklamalar esas alınmak suretiyle bazı üç boyutlu markalar (şekil markaları) hakkında Avrupa Birliği Adalet Divanı (ABAD) kararlarında işaret edilen hususlar göz önünde bulundurularak oluşturulan genel ilkeler aktarılmıştır. 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’nun (SMK) amaçlarından biri AB mevzuatıyla uyumun sağlanması olup, markalar hakkındaki SMK hükümlerinin büyük ölçüde AB marka mevzuatı esas alınmak suretiyle hazırlandığı düşünüldüğünde, AB hukuku bakımından yol gösterici olan ve çalışmamızda ele alınan söz konusu ortak uygulama kurallarının Türk marka hukuku bakımından da uygulanma kabiliyeti olduğu konusunda tereddüt bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu çalışma, özellikle bahsi geçen ortak uygulama metninde yer verilen örnekler ile oluşturulan genel ilkelerin üç boyutlu markalar hakkında Türk hukuku bakımından da yol gösterici ve uygulayıcılara yardımcı olabileceği düşüncesiyle kaleme alınmıştır.Öğe Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ağı'nın (ABFMA) bazı üç boyutlu markalara (şehir markaları) ilişkin nisan 2020 tarihli ortak uygulama metni (CP 9) hakkında(İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi, 2020) Tekin, UfukAvrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ağı (ABFMA) tarafından Nisan 2020’de, bazı üç boyutlu markalar hakkında uygulanması amacıyla “CP 9” sayılı ortak uygulama kuralları kabul edilmiştir. Çalışmanın giriş bölümünde söz konusu ortak uygulama metninin ortaya çıkışı, Avrupa Birliği (AB) marka hukuku bakımından anlamı, kapsamı ve önemi ile bu metnin Türk hukuku bakımından muhtemel etkisi açıklanmaya çalışılmıştır. Giriş bölümünden sonra bu ortak uygulama metnindeki örnekler ve açıklamalar esas alınmak suretiyle bazı üç boyutlu markalar (şekil markaları) hakkında Avrupa Birliği Adalet Divanı (ABAD) kararlarında işaret edilen hususlar göz önünde bulundurularak oluşturulan genel ilkeler aktarılmıştır. 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’nun (SMK) amaçlarından biri AB mevzuatıyla uyumun sağlanması olup, markalar hakkındaki SMK hükümlerinin büyük ölçüde AB marka mevzuatı esas alınmak suretiyle hazırlandığı düşünüldüğünde, AB hukuku bakımından yol gösterici olan ve çalışmamızda ele alınan söz konusu ortak uygulama kurallarının Türk marka hukuku bakımından da uygulanma kabiliyeti olduğu konusunda tereddüt bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu çalışma, özellikle bahsi geçen ortak uygulama metninde yer verilen örnekler ile oluşturulan genel ilkelerin üç boyutlu markalar hakkında Türk hukuku bakımından da yol gösterici ve uygulayıcılara yardımcı olabileceği düşüncesiyle kaleme alınmıştır.Öğe Avrupa Parlamentosu'nun ve Konseyi'nin dijital tek pazarda telif haklarına ve bağlantılı haklara ilişkin 2019/790 sayılı direktifi hakkında bazı değerlendirmeler(Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi, 2020) Tekin, UfukAvrupa Komisyonu tarafından kabul edilen Dijital Tek Pazar Stratejisi’nin amaçlarından biri Avrupa Birliği’ne üye ülkelerin telif hakları mevzuatını yeknesaklaştırmaktır. Bu amacı gerçekleştirebilmek adına ilk defa 2016 yılında Dijital Tek Pazarda Telif Haklarına İlişkin Direktif önerisi hazırlanmıştır. Bireylerin ifade hürriyetinin kısıtlanması başta olmak üzere çeşitli açılardan yoğun eleştirilere uğrayan Direktif önerisi, yoğun tartışmalara rağmen Avrupa Konseyi’nde 15.4.2019’da kabul edilerek nihaî halini almıştır. Söz konusu Direktif, telif haklarına ilişkin Avrupa Birliği mevzuatında köklü değişikliklere yol açmıştır. Çalışmamızda bu değişiklikler değerlendirilmeye çalışılacaktır.Öğe AVRUPA PARLAMENTOSU’NUN VE KONSEYİ’NİN DİJİTAL TEK PAZARDA TELİF HAKLARINA VE BAĞLANTILI HAKLARA İLİŞKİN 2019/790 SAYILI DİREKTİFİ HAKKINDA BAZI DEĞERLENDİRMELER(2020) Tekin, UfukAvrupa Komisyonu tarafından kabul edilen Dijital Tek Pazar Stratejisi’nin amaçlarından biri Avrupa Birliği’ne üye ülkelerin telif hakları mevzuatını yeknesaklaştırmaktır. Bu amacı gerçekleştirebilmek adına ilk defa 2016 yılında Dijital Tek Pazarda Telif Haklarına İlişkin Direktif önerisi hazırlanmıştır. Bireylerin ifade hürriyetinin kısıtlanması başta olmak üzere çeşitli açılardan yoğun eleştirilere uğrayan Direktif önerisi, yoğun tartışmalara rağmen Avrupa Konseyi’nde 15.4.2019’da kabul edilerek nihaî halini almıştır. Söz konusu Direktif, telif haklarına ilişkin Avrupa Birliği mevzuatında köklü değişikliklere yol açmıştır. Çalışmamızda bu değişiklikler değerlendirilmeye çalışılacaktırÖğe EVALUATION OF THE TURKISH COMMERCIAL CODE ART. 5/A RELATED TO MEDIATION AS A PROCEDURAL REQUIREMENT IN COMMERCIAL ACTIONS(2019) Tekin, Ufuk; Hasırcı, HakanAfter the so-called success that is achievedin labor actions, mediation is accepted as aprocedural requirement in commercial actions.According to Turkish Commercial Code (TCC)Art. 5/A,“Application to mediation before commencinga commercial action regulated by the TurkishCommercial Code Article 4 or other codes,in which the matter of dispute is the paymentof a pecuniary claim arising from an actionof debt or action for damages, is a proceduralrequirement”.However, this regulation consists of severalproblems. The codification process of theregulation is highly unusual, the actions that aresubject to mediation as a procedural requirementare not clearly stated and there is no monetarylimit that is brought to the pecuniary claimsthat are subject to mediation. All those factorsmay cause several unwanted and unpredictedoutcomes in practice.In this article, the problems that may emergebecause of the regulation that is acceptingmediation as a procedural requirement incommercial actions will be evaluated anddetermined. In addition, solutions to thosepossible unwanted and unpredicted outcomeswill be discussed.Öğe “Kişisel Veri” Kavramının Ticaret Şirketleri Bakımından Düşündürdükleri(2020) Tekin, UfukKişinin, “kendisine ait bilgileri” olarak ifade edilen kişisel verileri üzerindeki denetimini kaybetmesi, onun bireyselözerkliğini kaybetmesiyle doğrudan ilgilidir. Bu açıdan bakıldığında kişisel verilerin korunması hakkı, insan onuru,özel hayatın gizliliği, kişinin maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkı gibi kavramlarla yakından ilişkiliolması sebebiyle temel bir insan hakkı olarak kabul edilmektedir. Özellikle 1970’li yıllardan sonra teknolojideyaşanan gelişmelerin de etkisiyle kişisel verilerin kolaylıkla ele geçirilebilecek ve istismar edilebilecek olması,onların daha sıkı korunması ihtiyacını da beraberinde getirmiştir. Bu ihtiyaç çerçevesinde ulusal ve uluslararasıdüzeyde birçok metin oluşturulmuştur. Ülkemizde ise 2010 yılından sonra temel hak ve özgürlüklerden biri olarakkabul edilen kişisel verilerin korunması hakkı, 2016 yılında yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verilerin KorunmasıKanunu’yla (KVKK) özel olarak korunmaya çalışılmıştır. Ancak bu Kanun’da kişisel veri terimi, “kimliği belirli veyabelirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgi” şeklinde, tüzel kişileri dışlayacak biçimde kaleme alınmıştır. Dernekve vakıflara kıyasla ticaret şirketleri bakımından amacın insani olmaktan çok iktisadi olduğu düşünüldüğünde,çalışmamızda özellikle ticaret şirketlerinin kişisel verilerinin söz konusu olup olamayacağı, şayet olacaksa buverilerin hangi hükümlere göre korunması gerektiği açıklanmaya çalışılacaktır.Öğe Limited şirket genel kurulunun elektronik ortamda toplanması ve karar alması(Dicle Üniversitesi, 2013) Tekin, UfukÖZET 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile şirketler hukuku alanında öngörülen yeniliklerden bir diğeri de genel kurul toplantılarının elektronik ortamda yapılmasıdır. Türk Ticaret Kanunu’nun 1527. maddesinin 2. fıkrasında limited şirket genel kurtul toplantılarının elektronik ortamda yapılmasının mümkün olduğu belirtilmiş olup çalışmamız, elektronik ortamda yapılacak bu genel kurul toplantılarının nasıl yapılacağını açıklama amacını taşımaktadır. Limited şirket genel kurul toplantılarının elektronik ortamda yapılması hususu açıklanmaya çalışılırken öncelikle, kanun koyucunun elektronik ortam kavramına yaklaşımı açıklanmalıdır. Kanun koyucu elektronik ortam kavramı ile internet ortamını kastettiğini Türk Ticaret Kanunu’nun 1527. maddesinin 3. fıkrasında belirtmektedir. Genel kurul toplantılarının internet ortamında yapılabilmesi için bazı şartların gerçekleşmesi gerekmektedir. Şöyle ki, öncelikle limited şirketin bu amaca özgülenmiş bir internet sitesinin bulunması, şirket sözleşmesinde genel kurul toplantılarına internet ortamından katılımın mümkün olduğuna ilişkin hükmün bulunması, pay sahiplerinin genel kurula internet üzerinden katılımı talep etmeleri ve fiziki katılımlı genel kurul toplantısının yapılması gerekmektedir. Kanun koyucu her ne kadar pay sahiplerinin genel kurula internet ortamından katılmalarını mümkün kılmış ise de, genel kurul toplantılarının tamamen elektronik ortamda yapıldığı sanal genel kurul modelini benimsememiş, fiziki katılımlı genel kurul toplantılarına, arzu eden pay sahiplerinin elektronik ortamdan da katılabilecekleri çevirim içi katılımlı genel kurul modelini benimsemiştir. Çalışmamızda çevirim içi genel kurul toplantılarının nasıl yapılacağı; toplantılara katılımın nasıl olacağı; toplantının gerçekleştirildiği Elektronik Toplantı Sisteminin işleyişi; ix çevirim içi katılımcıların müzakerelere katılma, öneride bulunma ve oy haklarını nasıl kullanacakları ile elektronik ortamda karar alınması açıklanmaya çalışılmaktadır. Anahtar Sözcükler Şirketler hukuku, limited şirket, genel kurul, elektronik ortam, sanal genel kurul, çevirim içi katılımlı genel kurul. x ABSTRACT Turkish Commercial Code numbered 6102 brings a new regulation at Company Law. This regulation makes electronic general assembly at limited liability companies possible. According to Turkish Commercial Code clause 1527, subclause 2, general assembly can be held at electronic media. In our thesis we want to explain how general assembly can be held at electronic media. However, first of all we need indicating the meaning of electronic media. According to Turkish Commercial Code, electronic media means internet platform. Joining the meetings by using internet must be allowed at company contract and company must establish a web site for this purpose. If any of shareholders want to join the meetings by using the internet must demand this form company. At limited liability companies only online general assembly are allowed; therefore, a physical meeting must be held. In our thesis we want to explain, how online general assembly can be held; how shareholders join the meetings; working of Electronic Meeting System which holds the meetings in; usage of rights like joining the negotiations, making proposals and voting of online participants. Key Words Company law, limited liability company, general assembly, general meeting, electronic media, virtual general assembly, online general assembly.Öğe MÜŞTERİYİ EK EDİMLERLE SUNUMUN GERÇEK DEĞERİ HAKKINDA YANILTMAK SURETİYLE HAKSIZ REKABET (TTK m. 55.1.a.7)(2019) Tekin, UfukTürk Ticaret Kanunu’nun (TTK) 55. maddesinde yer alan haksız rekabet hallerinden biri de müşteriyi ek edimlerle sunumun gerçek değeri hakkında yanıltmaktır. Bir davranışın TTK m. 55.1.a.7’ye göre haksız rekabet teşkil edebilmesi için müşteriye bir ek edim sunulmalı ve bu ek edim, sunumun gerçek değeri konusunda müşteriyi yanıltacak nitelik taşımalıdır. Bu çerçevede, çalışmamızda öncelikle ek edim kavramından ne anlaşılması gerektiği üzerinde durulacak; daha sonra, sunumun gerçek değeri ile müşterinin ne zaman bu değer hakkında yanıltılmış sayılacağı hususları açıklanmaya çalışılacaktır. Tüm bu açıklamalar yapılırken de, söz konusu hükmün mehazının İsviçre Haksız Rekabetin Önlenmesi Kanunu’nun (İHRK) 3. maddesinin 1. fıkrasının (g) bendi olması sebebiyle, konuya ilişkin İsviçre öğretisinden ve yargı kararlarından istifade edilecektir.Öğe TACİR YARDIMCILARININ BAĞIMSIZLIĞININ TAYİNİNDE BİR YOL GÖSTERİCİ: Alman Ticaret Kanunu § 84.1 - Karşılaştırmalı Bir İnceleme(2019) Tekin, UfukÖğretide tacir yardımcıları, tacire bağımlı olup olmadıklarına göre ikili birtasnife tabi tutulmaktadır. Ne var ki, Türk hukukunda bağımlılık ve bağımsızlıkkavramlarından ne anlaşılması gerektiğine ilişkin yasal bir düzenleme mevcutdeğildir. Bununla birlikte, mehaz Alman Ticaret Kanunu (ATK) § 84 hükmününbirinci fıkrasının ilk cümlesinde acentenin bağımsız bir tacir yardımcısı olduğubelirtildikten sonra ikinci cümlesinde bağımsızlık kavramıyla neyin kastedildiğiaçıkça düzenlenmiştir. Söz konusu hükümde, faaliyetlerini büyük ölçüde serbestçedüzenleyebilen ve çalışma zamanını kendisi belirleyebilen kişinin bağımsız sayılacağıifade edilmiş, hükmün gerekçesinde ise bu kavramın içeriğinin zaman içerisindeöğreti ile yargı kararları tarafından doldurulacağı vurgulanmıştır. İşte çalışmamızda,ATK § 84 hükmünde tanımlanan bağımsızlık kavramının Alman öğretisinde ve yargıkararlarında ne şekilde karşılık bulduğu, özellikle yardımcısının tacire bağımlı olupolmadığına ilişkin geliştirilen ölçütler ele alınmak suretiyle incelenmeye çalışılmış;yeri geldiğince konunun Türk öğretisindeki ve yargı kararlarındaki yansımalarıüzerinde durulmuştur.