Yazar "Meylani, Ruşen" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A Comparative Analysis of Traditional and Modern Approaches to Assessment and Evaluation in Education(Dokuz Eylul University, 2024) Meylani, RuşenÖlçme ve değerlendirme, eğitim sürecinde öğrenci başarısını anlamak ve eğitim programlarını şekillendirmek açısından merkezi bir öneme sahiptir. Ölçme, öğrencilerin ilerlemesini izlemek için veri toplama işlemi iken, değerlendirme bu verilerin analiz edilerek eğitimde bilinçli kararlar alınmasını içerir. Eğitim sonuçlarını iyileştirmek için etkili ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanılması gerekmektedir. Bu yöntemler eğitimcilerin her öğrencinin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemesine ve eğitimi kişiselleştirmesine olanak tanır. Bu makale, geleneksel ve modern ölçme ve değerlendirme tekniklerini karşılaştırarak eğitim politikaları ve uygulamaları için sonuçlar çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın yöntemi, sistematik bir literatür taraması olup, çeşitli disiplinlerden veriler toplanarak analiz edilmiştir. Ölçme ve değerlendirme tekniklerinin karşılaştırmalı analizinde belirlenen anahtar kriterler arasında verimlilik, uygunluk, ölçeklenebilirlik, kapsayıcılık, teknolojik entegrasyon ve paydaşların kabulü yer almaktadır. Her iki yöntemin avantajları ve dezavantajları bu kriterlere göre belirlenmiştir. Örneğin, geleneksel yöntemler yaygın ve standartlaşmış olmaları sebebiyle kolay uygulanabilirken, bireysel farklılıkları yansıtmada yetersiz bulunmuşlardır. Çağdaş yöntemler ise farklı öğrenci ihtiyaçlarını karşılayabilme ve farklı koşullara uyum sağlama kapasitesiyle ön plana çıkmıştır ancak bu yöntemlerin yaygın uygulamaları kolay geleneksel yöntemlere nazaran çok daha zordur. Çalışmanın bulguları, modern ve geleneksel ölçme ve değerlendirme tekniklerinin, amaç, kalite güvencesi, katılımcılık, etik ve sürekli gelişim gibi temalar etrafında benzerliklere sahip olduğunu göstermiştir. Ancak, modern teknikler, formatif stratejiler kullanarak ve sürekli geri bildirim sağlayarak öğrencilerin gelişimine daha fazla odaklanırken, geleneksel yöntemler daha summatif yani özetleyici nitelikte kalmaktadır. Ayrıca, modern teknikler esnekliği, teknolojik entegrasyonu ve kapsayıcılığı artırırken, geleneksel yöntemler belirli bir format içinde sınırlı kalabilmektedir. Modern teknikler, eğitimde teknolojinin artan rolünü yansıtır ve interaktif, heyecan verici öğrenme ortamları oluşturmada önemli olanaklar sunar. Buna karşın, geleneksel yöntemler akademik bilgiye ve hafıza becerilerine odaklanır ve genellikle pratik uygulamaları dikkate almazlar. Modern yaklaşımlar, problem ve proje tabanlı öğrenme ve gerçek dünya senaryolarını içeren değerlendirmelerle güncel uygulamalara öncelik verir. Sonuç olarak, geleneksel ve modern ölçme ve değerlendirme tekniklerinin birleştirilerek, daha etkili ve kapsayıcı bir eğitim değerlendirme sistemi meydana getirilmesi önerilmektedir. Ölçme ve değerlendirme tekniklerinin uygulanabilirliği ve etkinliği üzerine yapılan bu çalışma, eğitimde yeni yönler ve metodolojilerin keşfedilmesine olanak tanırken, var olan uygulamaların da değerlendirilmesine ve uygulamaya ilişkin öneriler sunmaya da olanak tanımaktadır.Öğe Ambiguous Losses and Their Traumatic Effects: A Qualitative Synthesis of the Research Literature(Dokuz Eylul University, 2024) Küçükkaragöz, Hadiye; Meylani, RuşenThis paper presents a comprehensive review of the research literature on ambiguous losses, focusing on the psychological impact of uncertainty and the associated unresolved circumstances. The research method involves synthesizing data from various sources, including academic articles, books, and case studies, accessed through databases like PubMed, Scopus, Web of Science, and PsycINFO. The study underscores the need for specialized therapeutic methods and comprehensive support systems to improve the resilience and psychological health of those experiencing ambiguous loss. Effective coping strategies include seeking social support, engaging in meaning-making activities, and using therapeutic interventions like resilience training and narrative therapy to improve the psychological health of those experiencing ambiguous loss. Healthcare providers should integrate narrative therapy and resilience training techniques, while social workers should enhance support systems involving community networks. Further research is urgently advocated to expand the understanding of ambiguous loss across various contexts and cultures, leading to more effective, tailored interventions. The study's contributions are significant, as it elucidates the complex dynamics of ambiguous loss and identifies effective coping mechanisms and therapeutic interventions. By highlighting how ambiguous loss differs from other losses in closure and resolution, the paper offers new insights into the tailored approaches necessary to support affected individuals. The study consolidates diverse aspects of ambiguous losses and makes unique suggestions for policy and practice in one scholarly work.Öğe Blueprint for the 21st century online learning environment in stem education through a systematic review and qualitative synthesis(Learning Gate, 2024) Meylani, RuşenThis study explores the critical role of STEM education in equipping students for the challenges of the 21st century and examines the effectiveness of Online Learning Environments (OLEs) in delivering such education. The purpose of this research is to identify the essential characteristics of effective OLEs and provide a comprehensive blueprint for their development. Utilizing a systematic review and qualitative synthesis of 228 peer-reviewed articles published between 2000 and 2023, the study adopts a rigorous methodological approach following PRISMA guidelines to analyze key trends, themes, and actionable insights. Findings reveal 46 essential features of optimal OLEs, categorized into ten themes: future-proofing, brain-based approaches, diverse learning mechanisms, high-fidelity implementation, instructional design perspectives, advanced technologies, online learning objects, pedagogical approaches, psychological considerations, and usability factors. These findings emphasize the integration of innovative technologies and pedagogical strategies to create engaging, inclusive, and adaptive learning environments tailored to diverse learner needs. The study concludes with a comprehensive blueprint designed to guide educators, policymakers, and technology developers in creating OLEs that enhance engagement and learning outcomes in STEM education. Practical implications include actionable recommendations for integrating emerging technologies, fostering professional development, and addressing accessibility challenges to democratize STEM education and prepare learners for the digital economy. © 2024 by the author; licensee Learning Gate.Öğe Resistance to learning: reasons and remedies via a qualitative research synthesis(Intelektual Pustaka Media Utama, 2025) Küçükkaragöz, Hadiye; Meylani, RuşenThis literature review aims to synthesize the factors behind resistance to learning and proposes evidence-based strategies to address them, drawing on two decades of peer-reviewed research. Using a systematic qualitative review, thematic analysis with MAXQDA software identified six categories of resistance causes: psychological, sociocultural, educational, personal, cognitive, and environmental. The study underscores the intricate relationship between individual and contextual influences on learning. It advocates for a comprehensive strategy that fosters growth mindsets, active learning, and emotional and cognitive support within inclusive environments. These approaches aim to meet diverse learner needs, enhancing engagement and effectiveness. The research underscores the critical role of adaptable, inclusive educational practices in reducing resistance and boosting success. Educators, policymakers, and designers are called for a united effort to foster a conducive learning environment by thoroughly understanding learning resistance complexities and evidence-based interventions. The novelty of this study lies in combining issues of learning resistance with research-based solutions in one scholarly piece. It provides valuable insights to enhance teaching and learning, emphasizing the importance of adaptive, inclusive, and supportive educational practices to mitigate resistance and achieve improved educational outcomes.