Yazar "Kul, Elif" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Geleneksel gikuyu dini(Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Kul, Elif; Seyfeli, CananÇalışmanın konusu "Geleneksel Gikuyu Dini"dir. Çalışmanın amacı doğrultusunda Gikuyu Dini'ni geleneksel yapısında barındırdığı temel inançları ve argümanları ele alınmıştır. Bu noktada Gikuyuların geleneksel yapısının henüz bozulmadığı ilkel haliyle yorumlanmaya ve anlatılmaya çalışılmış, dolayısıyla sadece kendi geleneksel inanç unsurları çalışılmıştır. Gikuyuların inanç ve uygulamaların bütünlüğüne bakıldığında Geleneksel Gikuyu Dini'nde, ruhsal ile ruhsal olmayanın iç içe yaşadığı bir âlem tasavvuru olduğu tespit edilmiştir. Gikuyuların sahip olduğu mitler düşünceyi destekleyen en önemli veriler arasındadır. Mitlerin barındırdığı figürlerin ve olayların yaşama aktarılmasına bakıldığında Gikuyuların dini temel üç yapı üzerinde inşa edildiği görülmüştür. Bunlardan birincisi mitoloji, ikincisi Yüce Tanrı Ngai, üçüncüsü insan olmuştur. Bu üç unsurun birbirleri ile olan ilişkisi göz önünde bulundurularak Gikuyuların inanç sisteminin teorik boyutu bir bütün olarak ele alınmıştır. Mitolojinin Gikuyularda hala canlı, yaşayan ve yaşatan önemli bir unsur olmasının sonucu olarak Yüce Tanrı Ngai'nin yaratılıştaki pozisyonu aynı şekilde devam etmiştir. Böylelikle tek Tanrı inancına sahip Gikuyularda insan hayatını yönlendiren ve yöneten Ngai olmuştur. Gelenek ile dinin bir bütün olduğu Gikuyularda insanın doğum-yaşam-ölüm döngüsü de dini bir anlayış içerisinde gelişmiştir. Ölüm sonrası hayat ise yeraltı dünyasında ruhsal bir varlık olarak devam ederken, atasal ruh olmaya hak kazananlar ngoma olarak adlandırılarak yeryüzü ile iletişim ve etkileşimi devam edebilmiştir. Gikuyu Dini'nde inancın pratik yönü olan uygulamalar ikinci bölümün konusu olmuştur. Kendi inanç sistemlerinin gereği olarak ortaya koydukları ibadetler inanç sisteminin üç temel yapıtaşına, yani mitoloji, Ngai ve insanın oluşturduğu inançsal yapıya uygun olarak geliştiği saptanmıştır. Ayrıca Gikuyu yaşam alanında görülen uygulamaların amacına ve barındırdıkları ritüellere göre ibadet amaçlı temel uygulamalar ile dini içerikli sosyal uygulamalar olarak iki alt başlıkta çalışılmıştır. Gikuyuların dini ve geleneği iç içe yaşamalarından dolayı bu ayrımın yapılmasıyla Gikuyu Dini'nin tüm yönleriyle ele alınması sağlamıştır.Öğe Geleneksel yoruba dininde orişa (Tanrısal varlık) fikri(Yavuz Ünal, 2020) Seyfeli, Canan; Kul, ElifÖz:Makalenin konusu, geleneksel Yoruba dininde Orişa fikridir. Çalışmada, akademik alanda tanrı ya da tanrısal varlık olarak tartışılan Orişa kimliği irdelenmiştir.Orişalar özellikleri, görevleri ve uygulamalardaki tuttukları yer bakımından elealınmıştır. Onların iki âlemle, tanrısal âlem ve insan âlemiyle, yani Yüce TanrıOlodumare ve insanlarla ilişkisi vardır. Orişaların kimliği de bunlarla ifadesinibulur. Ne tanrı ne de insan değildir. İkisi arasında bir varlıktır ve verilen göreviicra ederler. Orişalar, Yoruba dini uygulamalarında merkezi bir konumda yeralırlar. Yorubalar, gündelik dini yaşamlarını sürdürmede en fazla ihtiyaç duydukları bir, nadir de olsa birkaç Orişayı tutarlar ve ritüel yaşamlarını ona yönelerek icra ederler. Ancak onlar Yüce Tanrı Olodumare’ye denk ve ortak olmayıptemel tapınma yönü de değillerdir. Yaratılışta Olodumare’nin görevlendirmesiyleetkin olmuşlardır. Orişaların tanrısal âlemdeki konumları Olodumare’ye secdeetmek ve O’nu yüceltmektir. Aynı zamanda, alış-veriş tarzındaki ritüellerde Orişalar tanrısal âlemle insan âlemi arasında aracı vazifesi görürler. Birer tanrıdeğil, tanrısal ve kutsal varlıklardır. Orişalar mitoloji ve uygulamada, yaratılıştave insan hayatında kutsal ve tanrısal bir plan dahilinde yer almışlardır. Mitolojide etkili ve Yoruba yaşam alanında yaygın olan Orişalar; Obatala, Eşu,Orunmila, Oduduva, Şango, Ogun ve Oşun’dur.Öğe Geleneksel yoruba dininde yaygın orişalar: Tanrısal varlıklar(Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2019) Seyfeli, Canan; Kul, ElifÖz: Makalenin konusu, geleneksel Yoruba dininde yaygın Orişalardır. Orişalar tanrısal varlıklardır. İnsanlar ile tanrısal âlem ve Olodumare arasında aracı konumundadırlar. Eksik, sınırlı ve tabii olanlardır. İnsana benzer özellikler taşırlar. Yaygın Orişalar, mitolojide görevleri ve özellikleriyle önemli noktada duran ve gündelik yaşamda etkisini, gücünü ve güncelliğini koruyan Orişalardır. Bunlar Obatala, Eşu, Oşun, Şango, Orunmila, Oduduva ve Ogun’dur. Su Orişası Oşun bir doğa gücünün, Oduduva ise bir atasal ruhun dönüşümüdür. Şango hem tanrısallaşmış ata ruhu hem de doğal bir güçtür. Diğer dördü ise yaratılıştan beri var olan primordiyal Orişalara örnektir. Obatala insanı şekillendirerek yeryüzü hayatını başlatandır. Eşu, kâhinlik ve insanlar ile Orişalar arasında elçilik yapar. Orunmila Tanrısal âlemle kurulan ilişkide bilgeliğiyle insana yol gösterir. Ogun, savaş ve demir Orişasıdır, gücü ve enerjisiyle insana kendini koruma gücü verir. Oduduva Yorubaların en kutsal mekânı olan İle-İfe’de kurulan insan yaşamının ve krallığın devamını simgeler. Şango büyük savaşçı, bitki bilimci ve cesaret verendir. Oşun ise insanlığın koruyucusu, kurtarıcısı veya eğiticisidir.