Yazar "Gezer, Melehat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 25
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 8. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı kazanımlarının revize edilmiş bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2014) Şahin, İbrahim Fevzi; Sunkur, Meral Öner; Meral, Elif; Gezer, MelehatÖzet: Bu araştırmada Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından 2010 yılında yayımlanan 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kazanımların Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Kazanımlar Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi’ne göre sınıflandırılırken araştırmacılar arasında taksonomisi boyutlarına ilişkin ortak bir algı oluşması için dört araştırmacı 8 kazanımı birlikte kodlamıştır. Kodlamalarda, iki boyutlu Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi matrisi kullanılmıştır. Daha sonra araştırmacılar 67 kazanımı birbirinden bağımsız olarak incelemiştir. İncelemeler sonucunda araştırmacılar arasındaki tutarlılığın hesaplanması için Miles ve Huberman’ın (1994) önerdiği “Güvenirlik=Görüş Birliği/(Görüş Birliği+Görüş Ayrılığı)” formülü kullanılmıştır. Hesaplanan güvenirlik katsayıları. 70’ten büyük bulunduğundan kodlamaların yeterli düzeyde güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma bulgularına göre taksonominin bilgi boyutu açısından kazanımların %92’sinin kavramsal bilgi ve %8’inin olgusal bilgi boyutlarına karşılık geldiği tespit edilmiştir. Programda işlemsel bilgi ve üstbilişsel bilgi boyutuna yönelik kazanımın olmadığı belirlenmiştir. Bilişsel süreç boyutu açısından kazanımların %45,3’ünün değerlendirme, %33,3’ünün anlama ve %21,3’ünün analiz boyutuna karşılık geldiği tespit edilmiştir. Hatırlama, uygulama ve oluşturma boyutlarında kazanımın olmadığı saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, alt düzey bilişsel süreçlerin oranının (%33,3) üst düzey bilişsel süreçlerin oranından (%66,6) daha az olduğunu göstermiştir. Araştırmada, 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı kazanımlarının bilişsel süreç boyutunda dengeli bir şekilde temsil edilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Programda işlemsel bilgi ve üstbilişsel bilgi alt boyutu ile ilgili kazanımlara yer verilmesinin programın Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi açısından dengeli bir dağılım göstermesine katkı sunacağı düşünülmektedir.Öğe Adaptation of the Environmental Worry Index into Turkish: A Validity and Reliability Study on Teacher Candidates(Kastamonu University, 2024) İlhan, Mustafa; Gezer, Melehat; Şahin, Melek GülşahPurpose: In the present research, it was aimed to adapt the Environmental Worry Index (EWI) developed by Oguntayo et al. (2023) into Turkish. Methodology: The study was conducted with the participation of 508 teacher candidates. Exploratory graph analysis (EGA), exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were performed for the validity studies. The reliability of the measurements collected via the Turkish form of the scale was examined via the Cronbach's alpha internal consistency coefficient. Corrected item total correlations were calculated for item discrimination, and Ferguson Delta was computed to provide a discrimination index for the entire scale. Findings: The EGA outputs and the results of parallel analysis run within the scope of EFA revealed a single-factor structure unlike the two-dimensional original form of the scale. In EFA, the variance explained for the single-factor solution was determined as 45.80% and the factor loadings ranged between .44 and .80. The CFA results showed that the fit indices for the unidimensional model were within the recommended limits and the factor loadings of the items varied between .41 and .71. Cronbach’s alpha coefficient was estimated as .84 and corrected item total correlations ranged between .36 and .62. The Ferguson’s delta statistic, on the other hand, was found to be .95. Highlights: The results obtained provide evidence that the measurements collected through the Turkish form of the EWI have adequate psychometric properties.Öğe Adaptation of the global citizenship scale–short form (GCS-SF) into Turkish(Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2023) Gezer, Melehat; İlhan, MustafaIn present study, we aimed to adapt the Global Citizenship Scale–Short Form (GCS–SF), which was developed by Moaris and Ogden (2011) and its short form was created by Lo et al. (2016), into Turkish. Contrary to the previous studies in which the full version of the global citizenship scale was adapted into Turkish, the fact that the abbreviated form of the scale will be adapted into Turkish in current research constitutes the original value of the paper. We conducted our research on 582 undergraduates. Before the analysis, we removed the data from outliers and performed psychometric analyses on a data file of 563 participants. We applied confirmatory factor analysis (CFA) in order to provide evidence for the validity of the measurements acquired with the Turkish version of the GCS–SF. The CFA outputs revealed that the fit indices remained within acceptable limits and that the three dimensional structure in the original form of the scale was confirmed in Turkish culture with the factor loadings ranged .39 to .81. Reliability analysis showed that McDonald’s ω coefficients of the whole scale and its sub-dimensions ranged from .65 to .87. As a result of item analysis, we determined that the single item-rest of items correlations varied between .33 and .77. All these results signify that the GCS–SF’s Turkish version yields valid and reliable measures.Öğe Adaptation of the revised environmental ıdentity scale into Turkish: A validity and reliability study on teacher candidates(Marmara University, 2023) Gezer, Melehat; İlhan, MustafaIn this research, it was aimed to adapt the Revised Environmental Identity Scale (REIS) developed by Clayton et al. (2021) into Turkish. The research was carried out with the participation of 400 teacher candidates. Within the scope of validity studies, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were applied and double consistency index was calculated. As a result of the AFA, since the factor loading of the item 5 was low, this item was excluded from the scale and analysis was redone. In the reapplied AFA, a unidimensional structure was reached in which the remaining 13 items in the scale had sufficient factor loadings, and the explained variance was determined as 38.40%. The CFA results revealed that the fit indices of unidimensional structure with 13 items remained within acceptable limits. The double consistency index, which is a measure of classification-ranking validity, was established as .73. Reliability analysis results showed that the Cronbach’s alpha internal consistency coefficient was .88. In the item analysis, it was found that the item correlations varied between .44 and .73. Ferguson Delta statistic, which is a measure of discrimination for the entire scale was detected as .98. These results provide evidence that the measurements obtained with the Turkish version of the REIS have adequate psychometric properties.Öğe Adaptation of Xenophobia Scale to Turkish: A Validity and Reliability Study(Mustafa ÖZGENEL, 2022) Gezer, Melehat; İlhan, MustafaIn this research, we aimed to adapt the Xenophobia Scale developed by Olonisakin and Adebayo (2021) into Turkish. We conducted research on two separate study groups comprising 563 teacher candidates. Before starting the adaptation process of the scale, we obtained necessary permissions from the authors, who developed the original form. When developing the translation form, we removed two of the scale items from the instrument because they were not suitable for the Turkish culture. Afterwards, we performed an item analysis and found that the item correlations of two of the items in the scale remained less than the threshold value of .30. We removed the two items in question, thereby leaving 20 items in the scale. In the applied EFA and CFA, we obtained a two-dimensional structure that overlaps with the original form of the scale. In the reliability analysis, we determined that the internal consistency coefficients exceeded .70 criterion values for both subscales. In conclusion, the results we acquired from psychometric analyses indicate that the Turkish form of the Xenophobia Scale yielded valid and reliable measurements.Öğe Akademisyenlerin perspektifinden Türkiye'de eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olan faktörlerin sıralama yargılarıyla incelenmesi(Türkiye Bilimler Akademisi, 2018) Gezer, Melehat; İlhan, MustafaÖz:Bu araştırmada, Türkiye’de eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olabilen faktörlerin akademisyen görüşlerine dayalı olarak sıralama yargıları kanunuyla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, tarama deseninde nicel bir araştırma olup 102 akademisyenden oluşan bir katılımcı grubu üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik sorular ile eğitimde fırsat eşitsizliğine yol açabilen faktörlerin yer aldığı bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Katılımcılardan veri toplama aracındaki; cinsiyet, sosyo-ekonomik düzey, yerleşim birimi, coğrafi bölge, engel durumu, din ve inanç, etnik köken, ana dil, ailedeki çocuk sayısı, ebeveyn özellikleri ve sahip olunan teknolojik imkanlar değişkenlerini, eğitimde fırsat eşitsizliğine yol açma potansiyeli en yüksek olandan en düşük olana doğru 1’den başlayarak 11’e kadar sıralamaları istenmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler sıralama yargılarıyla ölçekleme yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, akademisyenlerin sosyo-ekonomik düzeyi, Türkiye’de eğitimde fırsat eşitsizliğine yol açan en önemli değişken olarak gördükleri belirlenmiştir. Bunu sırasıyla; yerleşim birimi (kır-kent), ebeveyn özellikleri, engel durumu, coğrafi bölge, ana dil, cinsiyet, ailedeki çocuk sayısı, sahip olunan teknolojik imkanlar, din ve inanç ile son sırada etnik köken değişkenlerinin izlediği tespit edilmiştir.Öğe ANALYSING of PROSPECTIVE SOCIAL STUDIES TEACHERS' SOCIAL JUSTICE BELIEFS THROUGH ETHICAL DILEMMAS(Behçet ORAL, 2020) Gezer, MelehatThis study aims to determine prospective social studies teachers’ social justice beliefs. The study was conducted 59 senior undergraduate students registered in social studies teaching department. The data were collected through ethical dilemma scenarios and analyzed through descriptive analysis technique. The participants were found to justify their acts reflecting their social justice beliefs mostly with fact/phenomenon. It was also found that all the acts explained associating with moral laws, moral competence and conscience were compatible with the conception of social justice. A portion of the acts justified with feelings, a concrete fact/phenomenon and with probable consequences were, on the other hand, found to be in contradiction with social justice beliefs.Öğe An analysis of correlations between prospective teachers' philosophy of education and their attitudes towards multicultural education(Taylor & Francis As, 2018) Gezer, MelehatThis study aims to analyse the correlations between educational philosophy adopted by prospective teachers and their attitudes towards multicultural education. The research data were collected in September 2017 by administering philosophical preference evaluation scale and prospective teachers' attitudes towards multicultural education scale to prospective teachers. In conclusion, medium level negative correlations were found between attitudes towards multicultural education and modern philosophy of education whereas positive and significant correlations were found between postmodern philosophies of education and attitudes towards multicultural education. The findings obtained through regression analysis suggested that the regression model for predicting teachers' attitudes towards multicultural education through educational philosophies prospective teachers had adopted was statistically significant. Forty percent of the variation for attitudes towards multicultural education was explained by modern philosophies of education and postmodern philosophies of education-which were the sub-scales of educational philosophy.Öğe ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİME YÖNELİK TUTUM ve KÜLTÜREL ZEKÂ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN YEM ile İNCELENMESİ(Atatürk Üniversitesi, 2017) Gezer, Melehat; Şahin, İbrahim FevziBu çalışmada, öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile kültürel zekâları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2015 yılı Mart ayında Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde okuyan toplam 283 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri Kültürel Zekâ Ölçeği ile Öğretmen Adayları için Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği yardımıyla toplanmıştır. Çokkültürlü eğitime yönelik tutum ile kültürel zekâ arasındaki ilişki Pearson korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. Kültürel zekâ ile çokkültürlü eğitime yönelik tutum arasındaki ortak varyansın tespiti için yapısal eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, çokkültürlü eğitime yönelik tutumun kültürel zekanın davranış, motivasyon ve üst biliş alt boyutlarıyla pozitif ve orta düzeyde anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Kültürel zekânın biliş alt boyutu ile çokkültürlü eğitime yönelik tutumun ise pozitif ve düşük düzeyde ilişkili olduğu belirlenmiştir. Yol analizi sonuçları, motivasyon, üst biliş ve davranış boyutlarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumu pozitif yönde ve anlamlı düzeyde yordadığını göstermiştir. Ayrıca kültürel zekânın biliş boyutunun çokkültürlü eğitime yönelik tutumu kültürel zekânın davranış boyutu aracılığıyla yordadığı tespit edilmiştir. Araştırma bulguları, alanyazın doğrultusunda tartışılmıştır.Öğe Değerlendirme Sorularının Bilişsel Düzeylerinin Tespitinde SOLO ve Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi’ne Dayalı Sınıflamaların Güvenirliklerinin Karşılaştırılması(2017) Gezer, Melehat; İlhan, MustafaBu araştırmada, değerlendirme sorularının bilişsel düzeylerinin tespitinde SOLO ve revize edilmiş Bloom taksonomisine (REBT) dayalı sınıflamaların güvenirlikleri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın verileri, 2015 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından basılan Yedinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı ile Yıldırım Yayıncılık tarafından basılan Sekizinci Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitabındaki değerlendirme sorularının üç uzman tarafından SOLO taksonomisi ve REBT'nin düzeylerine göre incelenmesiyle elde edilmiştir. Elde edilen veriler, değerlendirme sorularının ölçme objesi ve uzmanların yüzey olarak yer aldığı çapraz bir desen ile genellenebilirlik kuramına göre analiz edilmiştir. Çalışmada, değerlendirme sorusu ana etkisine ait varyans yüzdesi SOLO taksonomisine göre yapılan sınıflamalarda daha yüksek bulunmuştur. Uzman ana etkisine ilişkin varyans bileşeni ile artık varyans değerleri ise REBT'de SOLO taksonomisine kıyasla daha yüksek çıkmıştır. Son olarak, REBT ile karşılaştırıldığında, SOLO taksonomisine dayalı sınıflandırmalara ait G ve Phi katsayılarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar, değerlendirme sorularının bilişsel düzeylerinin belirlenmesinde SOLO taksonomisinin REBT'ye göre daha güvenilir bir model olduğunu göstermektedirÖğe Deprem eğitimi: Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeyleri(Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, 2022) Gezer, Melehat; Şahin, İbrahim FevziTürkiye’de yapılan birçok deprem araştırması ülkede depremlerin gelecekte de gerçekleşeceğini öngörmektedir. Depremlerin oluşumunun önlenemeyeceği göz önüne alındığında bireylerin depremden korunma yöntemleri; deprem öncesinde, anında ve sonrasında yapılması gerekenler hakkında bilinçlendirilmesi depremin etkilerinin minimize edilebilmesi açısından hayati öneme sahiptir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeylerinin incelendiği bu çalışma nitel araştırma yönelimlidir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de bir devlet üniversitesinde sosyal bilgiler öğretmenliği anabilim dalında 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 79 öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışma verileri 13 maddelik bir anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Ulaşılan veriler betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmada; doğal afet yönetimi kapsamında bir eğitim ya da ders alan öğretmen adayı sayısının oldukça az olduğu; öğretmen adaylarının çoğunun örgün eğitim kapsamında en az bir kez tatbikat etkinliğine katıldığı ve depremi bilimsel olarak doğru tanımlayabildiği saptanmıştır. Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının deprem çantası hazırlama konusunda hem davranışsal hem de bilişsel açıdan önemli eksikliklerinin bulunduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının deprem sırasında kapalı ve açık alanda yapılması gerekenler konusunda bilgi sahibi olduğu; buna karşılık enkaz altında iken yapılması gerekenler konusundaki bilgilerinin temel düzeyde kaldığı tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları doğal afet eğitimi dersi almamış olsalar da öğretmen adaylarının deprem anında yapılması gerekenler konusundaki bilgi düzeylerinin yüksek olduğunu göstermiştir.Öğe Examination of Secondary Students' Visual Images about Climate Change(Seyit Ahmet KIRAY, 2022) Gezer, MelehatIn this study, it was aimed to examine the perceptions of secondary school students about climate change. The study was planned according to the phenomenological design. The research was carried out with the participation of 131 students selected according to the criterion sampling. Students were asked to draw pictures about climate change and the collected pictures were subjected to content analysis. Since 12 of the pictures could not be evaluated under any theme, they were excluded from the data set and coding were done on 119 drawings. As a result of the data analysis, three themes were determined as temperature increase and its effects, change in thermal and precipitation regime, and extreme weather events. Under these three themes, subcategories were created based on the drawings that were similar to each other. As a result of the research, it has been determined that secondary school students have a high awareness of climate-related events and the directly observable effects of climate change in the city they live in.Öğe An Examination of the Relationship between Intellectual Risk-Taking in a Social Studies Course and Classroom Climate(Nesibe Aydin Education Inst, 2023) Gezer, MelehatThis research examined the relationship between intellectual risk-taking in social studies and classroom climate. The study group consisted of 294 middle school pupils, 148 of whom were female and 145 were male. Intellectual Risk-Taking in Social Studies Course Scale (IRTSCS) and Classroom Climate Perceived by Students Scale (CCPSS) were utilizated as data collection instruments. In the research, the canonical correlation analysis was implemented to scrutinize the relationship between the IRTSCS data set composed of the Approach to Taking Intellectual Risk (APTIR) and the Avoidance from Taking Intellectual Risk (ATIR) variables and the CCPSS data set consisted of the Peer Backing (PB), Teacher Backing (TB), Gratification (G), and Intellectual Proficiency (IP) variables. Two canonical functions were obtained from the analysis, and one of them was statistically significant. The shared variance between intellectual risk-taking in social studies course and students' views about classroom climate was 23% in the canonical model composed of the cumulative values of the canonical functions.Öğe Good human good citizen from the perspective of secondary school students(Çukurova Üniversitesi, 2020) Gezer, MelehatIn this study it was aimed to determine the perceptions of secondary school students regarding good human and good citizen. The study was conducted with the participation of 114 students attending eighth grade. The research data were collected through a questionnaire consisting of two open-ended items. The obtained data were analyzed by descriptive analysis technique. The students’ views about both good human and good citizen were categorized under two dimensions: value and behavior. In the research, it was determined that the participants identified the good human mostly with the benevolence, honesty, considering others’ good/right/ not being selfish, tolerance, being moral, generosity, mercy, and not breaking one’s heart. Treating others respectfully and showing love, being respectful to such species of living creatures as animals and plants; protecting the environment, spreading positive energy, being polite and speaking nicely were among the values emphasized for good human. The values attributed to the good citizen by the participants were benevolence, tolerance, being dependable, and being fair. Protecting the country, being sensitive to-protecting the nature, obeying the social rules, respecting the society, treating people well/not disturbing them/not applying violence to them, taking others’ interests into consideration, setting a model as a person were expressed as behaviors expected from a good citizens by the participants.Öğe İklim değişikliği endişesi ölçeği: Türkçeye uyarlama çalışması(Ege Üniversitesi, 2021) Gezer, Melehat; İlhan, MustafaÖz: Bu çalışmada, Stewart (2021) tarafından geliştirilen İklim Değişikliği Endişesi Ölçeği (İDEÖ) Türkçeye uyarlanmıştır. Araştırma 236 öğretmen adayından oluşan bir çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Yapı geçerliği kapsamında uygulanan doğrulayıcı faktör analizinde (DFA), İDEÖ’nün orijinal formundaki tek faktörlü yapının Türk kültüründe doğrulanmadığı tespit edilmiştir. Bundan dolayı ölçeğin Türkçe formundaki faktör yapısını belirlemek üzere açımlayıcı faktör analizi (AFA) gerçekleştirilmiştir. AFA’da toplam varyansın %64,17’sini açıklayan iki faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. Ortaya çıkan faktörler kaygı ile çaresizlik hissi şeklinde isimlendirilmiştir. Bu iki faktörlü yapı üzerinden yürütülen DFA’da, rapor edilen uyum indekslerinin kabul edilebilir sınırlar içerisinde kaldığı saptanmıştır. Güvenirlik analizinde kaygı ve çaresizlik hissi boyutlarına ait Cronbach alfa katsayıları sırasıyla 0,87 ve 0,83 olarak bulunmuştur. Ölçeğin geneline ait tabakalı Cronbach alfa katsayısı ise 0,91 olarak kestirilmiştir. Madde analizinde, ölçekteki tüm maddeler için madde korelasyonlarının 0,30 ölçüt değerini aştığı sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlar, İDEÖ’nün Türkçe formu ile elde edilen ölçümlerin geçerli ve güvenilir olduğunu yansıtmaktadır.Öğe Öğrenme Ortamı, Hedef Yönelimi ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişkinin Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) İle İncelenmesi(2018) Meral, Elif; Şahin, İbrahim Fevzi; Gezer, MelehatBu araştırmada, öğrenme ortamı, hedef yönelimi ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Erzurum il merkezindeki üç farklı ortaokuldan toplam 336 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Bu Sınıfta Neler Oluyor Ölçeği (Öğrenme Ortamı Ölçeği), Hedef Yönelimi Ölçeği ile Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, öğrenme ortamının eleştirel düşünmeyi hem doğrudan hem de hedef yönelimi aracılığıyla yordadığını göstermiştir. Ayrıca öğrenme ortamının, hedef yöneliminin %36’sını açıkladığı; öğrenme ortamı ve hedef yöneliminin eleştirel düşünme üzerindeki etkisinin de %62 olduğu belirlenmiştir.Öğe Öğretimde sosyal adalet inançları ölçeği'nin Türkçe uyarlaması(Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017) Gezer, MelehatBu araştırmada, Enterline, Cochran-Smith, Ludlow ve Mitescu, (2008) tarafından geliştirilen Öğretimde Sosyal Adalet İnançları Ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması ve ölçeğin psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Dönemi'nde, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü'nde öğrenim gören 263 öğretmen adayından oluşan bir çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliğini ortaya koymak için Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçları, ölçeğin orijinal formundaki iki faktörlü yapının Türk örnekleminde doğrulandığını göstermiştir. Ölçeğin güvenirliği bileşik güvenirlik katsayısı ile hesaplanmıştır. Ölçek için hesaplanan bileşik güvenirlik katsayıları, olumlu alt ölçeği için .63, olumsuz boyut için .62 olarak bulunmuştur. Madde analizi sonucunda, düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının Olumlu alt ölçeği için .31 ile .47; Olumsuz alt ölçeği için .26 ile .43 arasında sıralandığı ve %27'lik alt-üst grupların ortalamaları arasındaki farkların ölçekte yer alan tüm maddeler (12. madde dışında) için anlamlı olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlar, ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir ölçümler üreten bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.Öğe Ortaokul öğrencilerinin sosyal adalet inançlarının etik ikilem senaryolarıyla incelenmesi(Türk Eğitim Derneği, 2020) Gezer, MelehatOrtaokul öğrencilerinin sosyal adalet inançlarının belirlenmesini amaçlayan bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Çalışma, yedinci sınıfa devameden 61 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri etik ikilem senaryoları ile toplanmıştır. Öğrencilere, sosyal adalet inancını yansıtabileceği düşünülen cinsiyet ayrımcılığı, ırkçılık, hak ve özgürlüklere saygı, adil olma, yardımseverlik ve kültürlerarası duyarlılık temalarına ilişkin etik ikilem durumları verilmiştir. Öğrencilerin sunulan ikilemler karşısında sergilediklerieylemler ile bu eylemler için ileri sürdükleri gerekçeler,araştırmanın veri kaynağını oluşturmuştur. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcıların sosyal adalet inançlarını yansıtan eylemlerini en çok ahlak yasalarıyla gerekçelendirdiği ve ahlak yasalarıyla ilişkilendirilen tüm eylemlerin sosyal adalet anlayışına uygundavranışlar ile sonuçlandığı belirlenmiştir. Duygularla, somut bir gerçekle/olguyla ve olası sonuçlarla ilişkilendirmenin ise kimi zaman sosyal adalet anlayışına uygun kimi zaman da sosyal adalet inancı ile çelişen eylemlerle neticelendiği tespit edilmiştir. Ahlaki yetkinlik ve vicdanla ilişkilendirmenin katılımcılar tarafından görece daha az başvurulan ahlaki temellendirme stratejileri olduğu ve bu iki temellendirme stratejisiyle eşleşen eylemlerin tamamının sosyal adalet inancına hizmet ettiği saptanmıştır. Bu sonuçlara göre; sosyal adalet eğitimi kapsamında öğrencilere eylemlerinin ahlakiliğini sorgulama becerisi kazandırılmalı, ahlaki/ahlakiolmayan durumlarda nasıl davranmaları ve bu durumları eleştirel bir biçimde irdelemeleri gerektiği öğretilmelidir.Öğe Perceptions of Secondary School Students towards the Concept of Refugee(2022) Gezer, MelehatThis research aimed at examining the perceptions of secondary school students towards the concept of refugee. The research was designed according to the survey model. The study was carried out with a total of 108 students attending the seventh and eighth grades. Research data were collected via word association test. The obtained data were subjected to descriptive analysis. In this research, firstly, a frequency table was created for the key concepts of migration, immigrant, emigration, forced migration, asylum seeker and refugee. Afterwards, concept maps works related to these concepts were drawn. The concept map creation process was carried out in the MaxQuda program and the breakpoint technique was used. In the study, the cut-off point was taken as 5 or above, and the answers below 5 were not included in the concept map. As a result of the research, it has been determined that the students have correct information about the concept of migration and its reasons, as well as the concepts of emigration and forced migration. On the other hand, it has been concluded that students have some misconceptions about the concept of immigrant, asylum seeker and refugee.Öğe REVİZE EDİLMİŞ ÇEVRESEL KİMLİK ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÜZERİNDE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2023) Gezer, Melehat; İlhan, MustafaBu araştırmada, Clayton vd. (2021) tarafından geliştirilen Revize Edilmiş Çevresel Kimlik Ölçeği’nin (RÇKÖ) Türkçeye uyarlanması amaçlanmıştır. Araştırma 400 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Geçerlik çalışmaları kapsamında açımlayıcı faktör analizi (AFA) ile doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmış ve çift tutarlık indeksi hesaplanmıştır. AFA’ da ölçeğin 5. maddesine ait faktör yükü düşük olduğundan bu madde ölçekten çıkarılmış, tekrarlanan analizde ölçekte kalan 13 maddenin yeterli faktör yüküne sahip olduğu tek boyutlu bir yapıya ulaşılmış ve açıklanan varyans %38.40 olarak belirlenmiştir. DFA sonuçları, 13 madde ve tek boyutlu yapıya ilişkin uyum indekslerinin önerilen sınırlar içerisinde kaldığını göstermiştir. Sınıflama-sıralama geçerliği ölçüsü olan çift tutarlık indeksi .73 olarak tespit edilmiştir. Güvenirlik analizi için Cronbach alfa katsayısı hesaplanmış ve .88 olarak kestirilmiştir. Madde analizinde madde korelasyonlarının .44 ile .73 arasında değiştiği saptanmıştır. Ölçeğin geneline ilişkin ayırt edicilik değeri olan Ferguson Delta istatistiği ise .98 bulunmuştur. Bu sonuçlar RÇKÖ’nün Türkçe formuyla toplanan ölçümlerin yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğuna kanıt sunmaktadır.