Yazar "Ergenekon, Ömer" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bağımsız anaokullarında görev yapan yöneticilerin iletişim becerilerinin örgüt iklimine etkisi(Erzurum Kültür Eğitim Vakfı Yayınevi, 2020) Ergenekon, Ömer; Aküzüm, CemalBu araştırmanın temel amacı, Diyarbakır ili merkez ilçelerindeki (Bağlar, Kayapınar, Sur, Yenişehir) bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri temelinde, okul yöneticilerinin sahip oldukları iletişim becerilerinin örgüt iklimine olan etkisini incelemektir. Betimsel bir çalışma olarak tasarlanan araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ilçelerindeki 28 resmi bağımsız anaokulunda görev yapan 270 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Evren ulaşılabilir olduğundan örneklem alma yoluna gidilmeyip evreninin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla bağımsız anaokularında görev yapan 241 öğretmene ölçek dağıltılmış, geri dönen ölçeklerin tamamı değerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak, “İletişim Becerileri Ölçeği” ve “Örgütsel İklim Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; (Bağımsız) Örneklemler için t testi, Tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis-H testi, Scheffe ve Mann-Whitney U sınaması kullanılmıştır. Ayrıca, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek amacıyla Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, okul öncesi öğretmenleri, okul yöneticilerinin “bilgilendirmeye yönelik” iletişim becerilerini daha yüksek düzeyde olduğunu ifade ederken, bağımsız anaokullarının örgütsel ilklimine ilişkin olarak da “örgütsel amaçlar” boyutu bakımından daha yüksek düzeyde olduğunu ifade etmektedirler. Ayrıca, okul yöneticilerinin “bilgilendirmeye yönelik” ve “tutum ve davranışa yönelik” iletişim becerilerinin anaokullarındaki örgütsel iklim üzerinde anlamlı yordayıcılar oldukları bulgusuna ulaşılmıştır.Öğe Bağımsız anaokullarında yöneticilerin iletişim becerilerinin örgüt iklimine etkisi (Diyarbakır ili örneği)(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Ergenekon, Ömer; Aküzüm, CemalBu araştırmanın temel amacı, Diyarbakır ili merkez ilçelerindeki (Bağlar, Kayapınar, Sur, Yenişehir) bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri temelinde, okul yöneticilerinin sahip oldukları iletişim becerilerinin örgüt iklimine olan etkisini incelemektir. Betimsel bir çalışma olarak tasarlanan araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Diyarbakır ili merkez ilçelerindeki (Bağlar, Kayapınar, Sur, Yenişehir) resmi bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Diyarbakır ili merkez ilçelerinde 28 bağımsız anaokulu bulunmakta ve bu okullarda toplam 270 öğretmen görev yapmaktadır. Evren ulaşılabilir olduğundan örneklem alma yoluna gidilmeyip evreninin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla resmi 27 bağımsız anaokulunda görev yapan 241 öğretmene ölçek dağıltılmış, geri dönen ölçeklerin tamamı değerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak, "İletişim Becerileri Ölçeği" ve "Örgütsel İklim Ölçeği" kullanılmıştır. İletişim Becerileri Ölçeğinde, 34 madde ve "Göreve yönelik iletişim, Bilgilendirmeye yönelik iletişim, Geri bildirim ve Tutum ve davranışa yönelik iletişim" olmak üzere 4 alt boyut yer almaktadır. Örgütsel İklim Ölçeğinde ise 32 madde ve "Liderlik tipi, Örgütsel yapı, Örgütsel iletişim ve Örgütsel amaç" olmak üzere 4 alt boyut yer almaktadır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; (Bağımsız) Örneklemler için t testi, Tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis-H testi, Scheffe ve Mann-Whitney U sınaması kullanılmıştır. Ayrıca, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama düzeylerini belirlemek amacıyla Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin, yöneticilerin iletişim becerileri düzeyine ilişkin genel görüşlerinde "bilgilendirmeye yönelik iletişim" boyutunda katılımlarının en yüksek düzeyde olduğu, buna karşılık "tutum ve davranışa yönelik iletişim" boyutunda ise katılımlarının en düşük düzeyde olduğu görülmektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin, bağımsız anaokullarının örgütsel iklimine ilişkin genel görüşlerinde ise, "örgütsel amaçlar" boyutunda katılımlarının en yüksek düzeyde olduğu, buna karşılık "örgütsel iletişim" boyutunda ise katılımlarının en düşük düzeyde olduğu görülmektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin yöneticilerin iletişim becerilerine ilişkin görüşleri arasında; cinsiyet, medeni durum, yaş, okuldaki hizmet süresi, mesleki kıdem, okul müdürünün cinsiyeti, okul müdürünün yaşı ve okuldaki personel sayısı değişkenlerinde anlamlı farklılık görülmemiştir. Ancak okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel iklime ilişkin görüşleri doğrultusunda ele alınan demografik değişkenlerden yaş değişkeni, "örgütsel amaçlar" boyutunda 36 yaş ve üzeri lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Aynı zamanda okuldaki personel sayısı değişkenine göre de "liderlik tipi", "örgütsel yapı" ve "örgütsel amaçlar" boyutlarında 1-9 kişi personele sahip okullarda görev yapan öğretmenler ile 10-20 kişi ve 21 kişi ve üzeri personele sahip okullarda görev yapan öğretmenler arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Son olarak Regresyon analizi sonuçlarına göre, resmi bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre yöneticilerin iletişim becerilerinin (göreve yönelik iletişim, bilgilendirmeye yönelik iletişim, geri bildirim, tutum ve davranışa yönelik iletişim) örgütsel iklim (liderlik tipi, örgütsel yapı, örgütsel iletişim, örgütsel amaçlar) üzerindeki değişimin %75'ini açıkladığı görülmüştür. Bu sonuç yöneticilerin iletişim becerilerinin örgüt iklimini önemli bir şekilde yordadığını göstermektedir. Ayrıca iletişim becerileri boyutlarından; "bilgilendirmeye yönelik ile tutum ve davranışa yönelik iletişim" (p<.05) değişkenlerinin örgütsel iklimi pozitif yönde yordadığı saptanmıştır. Buna karşılık "göreve yönelik iletişim ile geri bildirim" (p>.05) değişkenlerinin ise, örgütsel iklimin anlamlı yordayıcısı olmadığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, bağımsız anaokullar, iletişim becerileri, örgütsel iklim, öğretmen.Öğe Okul öncesi eğitim sürecinde ebeveynlerin, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin birbirlerine ve çocuklara yönelik beklentileri(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Ergenekon, Ömer; Çoban, AhmetBu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim sürecinde ebeveynlerin, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin birbirlerine ve çocuklara yönelik beklentilerini tespit etmek, bu beklentileri okulların sosyoekonomik durumu bakımından incelemektir. Bu araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının II. döneminde, Diyarbakır ili Kayapınar, Bağlar ve Sur merkez ilçelerinde yer alan üç resmî bağımsız anaokulunda çocukları öğrenim gören 42 ebeveyn ile bu kurumlarda görev yapan 30 okul öncesi öğretmeni ve 6 okul yöneticisi oluşturmuştur. Doküman incelemesi kapsamında ise üç farklı resmî bağımsız anaokulunun, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının I. dönem veli toplantı tutanakları ile sene başı öğretmenler kurulu toplantı tutanakları doküman olarak seçilmiştir. Bu araştırmada örnekleme belirme sürecinde ölçüt ve maksimum örnekleme yöntemleri birlikte tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları ile doküman incelenmesi tekniği birlikte kullanılmıştır. Çalışmada katılımcıların yarı yapılandırılmış görüşme sorularına verdikleri yanıtlar ile doküman verilerinin analizinde, içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ebeveynlerin öğretmenlerden daha çok eğitim-öğretim süreci ile ilgili beklentilerinin olduğu, okul yöneticilerinden daha çok yönetsel becerileri ile ilgili beklentilerinin olduğu, çocuklarından ise daha çok sosyal ve duygusal gelişim alanı ile ilgili beklentilerinin olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin ebeveynlerden daha çok çocuğun gelişim sürecinin desteklenmesi ile ilgili beklentilerinin olduğu, okul yöneticilerinden daha çok yönetsel becerileri ile ilgili beklentilerinin olduğu, çocuklardan ise daha çok sosyal ve duygusal gelişim alanı ile ilgili beklentilerinin olduğu sonucu elde edilmiştir. Okul yöneticilerinin ebeveynlerden daha çok çocuğun gelişim sürecinin desteklemesi ile ilgili beklentilerinin olduğu, öğretmenlerden daha çok mesleki özellikleri ile ilgili beklentilerinin olduğu, çocuklardan ise daha çok sosyal ve duygusal gelişim alanı ile ilgili beklentilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ebeveynlerin, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin çocuklara yönelik daha çok sosyal ve duygusal gelişim alanı ile ilgili benzer beklentilerinin olduğu görülmüştür. Son olarak ebeveynlerin, öğretmenlerden ve okul yöneticilerinden beklentileri incelendiğinde okulların sosyoekonomik durumunun ebeveyn beklentilerinde değişiklik gösterdiği, çocuklarından beklentilerinde ise herhangi bir değişiklik göstermediği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin ebeveynlerden beklentileri incelendiğinde okulların sosyoekonomik durumunun öğretmenlerin beklentilerinde değişiklik gösterdiği, okul yöneticilerinden ve çocuklardan beklentilerinde ise herhangi bir değişiklik göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin ebeveynlerden, öğretmenlerden ve çocuklardan beklentileri incelendiğinde okulların sosyoekonomik durumunun okul yöneticilerinin beklentilerinde herhangi bir değişiklik göstermediği sonucuna varılmıştır.Öğe OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE DEĞERLER EĞİTİMİ İLE İLGİLİ YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ(Behçet ORAL, 2021) Ergenekon, Ömer; Aküzüm, CemalBu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemde değerler eğitimine ilişkin yapılan çalışmaları incelemek ve bu çalışmalardan elde edilen sonuçlardan hareketle okul öncesi eğitimde değerler eğitimi ile ilgili çeşitli öneriler geliştirmektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda 2013 ile 2020 yılları arasında “Okul Öncesi Döneme Yönelik Değerler Eğitimi” ile ilgili yapılan çalışmalar temel alınarak taranan Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan 9 lisansüstü tez ile ULAKBİM ve Google Akademik veri tabanlarında yayınlanmış 20 makale ve 3 yayımlanmış tam metin bildiri araştırmanın veri kaynağını oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre; okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik olumlu tutum sergiledikleri ve bu dönemde değerler eğitiminin verilmesinin gerekli olduğunu belirttikleri, sınıf içi etkinliklerinde en fazla sorumluluk, yardımlaşma, saygı, hoşgörü ve sevgi değerlerini kullandıkları, çocuklara en kolay sevgi, saygı, yardımlaşma ve sorumluluk değerlerini kazandırabildiklerini, en zor ise empati, sabır, vefa ve adalet değerlerini kazandırabildiklerini düşündükleri saptanmıştır. Bir başka sonuca göre okul öncesi öğretmenlerinin 2013 yılında hazırlanan okul öncesi eğitim programında yer alan değerler eğitimini yetersiz buldukları ve bu eğitimi kendi tercih ettikleri etkinliklerle verdikleri saptanmıştır.Öğe OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİNİN AMAÇLARINA İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ(İktisadi Kalkınma ve Sosyal Araştırmalar Derneği, 2021) Çoban, Ahmet; Ergenekon, ÖmerBu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitiminin amaçlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel ve nicel araştırıma yaklaşımlarının bir arada kullanıldığı karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ilçelerinde (Bağlar, Kayapınar, Sur ve Yenişehir) görev yapan 30’u özel okullarda 30’u devlet okullarında olmak üzere toplam 60 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen anket ile toplanmıştır. Anket maddeleri, Milli Eğitim Bakanlığının okul öncesi eğitim için belirlediği amaçlar çerçevesinde hazırlanmıştır. Ankette 9’u kapalı uçlu 1’i açık uçlu olmak üzere toplam 10 madde yer almaktadır. Araştırmada elde edilen nicel veriler sonucunda, sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitiminin amaçlarına ilişkin görüşleri incelendiğinde, öğretmenlerin en çok “okul öncesi eğitim, çocukları ilkokula hazırlamaktadır” ifadesine katıldıkları görülmektedir. Araştırmadan elde edilen nitel veriler sonucunda ise, devlet okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitiminin amaçlarına ilişkin olumlu tutumları arasında çocukları “ilkokula hazırlamayı gerçekleştirme” kategorisine ilişkin görüş bildirdikleri görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi dönemde öğrencilerde geliştirilmesi gereken alanlar olarak ise “Türkçeyi etkili ve düzgün konuşmaları” ve “doğru kalem tutma alışkanlığı” kazandırılması gerektiği şeklinde görüş bildirdikleri saptanmıştır. Özel okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin okul öncesi eğitiminin amaçlarına ilişkin olumlu tutumları arasında “öğrencilerin zihinsel ve öz bakım becerilerini geliştirme” kategorilerine ilişkin görüş bildirdikleri görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin okul öncesi dönemde geliştirilmesi gerektiği alanlara ilişkin ise çocuklara “okuma yazmaya hazırlık çalışmaları” ve “doğru kalem tutma alışkanlığı” kazandırılması gerektiği şeklinde görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.Öğe The effects of reverse items on psychometric properties and respondents’ scale scores according to different item reversal strategies(İzzet KARA, 2024) İlhan, Mustafa; Güler, Neşe; Teker, Gülşen Taşdelen; Ergenekon, ÖmerThis study aimed to examine the effects of reverse items created with different strategies on psychometric properties and respondents’ scale scores. To this end, three versions of a 10-item scale in the research were developed: 10 positive items were integrated in the first form (Form-P) and five positive and five reverse items in the other two forms. The reverse items in the second and third forms were crafted using antonyms (Form-RA) and negations (Form-RN), respectively. Based on the research results, Form-P was unidimensional, while other forms were two-dimensional. Moreover, although reliability coefficients of all forms were obtained as above .80, the lowest one was acquired for Form-RN. There were strong-positive relationships between students’ scores in the three scale forms. However, the lowest one was estimated between Form-P and Form-RN. Finally, there was a significant difference between the students’ mean scores obtained from Form–RN and other two versions, but the effect size of the said difference was small. In conclusion, all these results indicate that different types of reverse items influence psychometric properties and respondents’ scale scores differently.