Yazar "Demir, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ACODESA metodu ile tasarlanan GeoGebra destekli öğrenme ortamında ortaokul öğrencilerinin üçgenler konusundaki matematiksel akıl yürütmelerinin incelenmesi(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Demir, Mehmet; Zengin, YılmazBu çalışmanın amacı, teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamında sekizinci sınıf öğrencilerinin üçgenler konusundaki matematiksel akıl yürütmelerinin yapısal ve süreç boyutlarını incelemek ve bu boyutların birbirini nasıl desteklediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın katılımcıları, bir devlet okulunda öğrenim gören 12 sekizinci sınıf öğrencisidir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan öğretim deneyi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen matematiksel etkinlikler, uygulama sırasında alınan video ve ses kayıtları, öğrencilerin GeoGebra dosyaları, araştırmacının saha notları ve etkinlik temelli görüşmeler veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin matematiksel akıl yürütmelerine yönelik elde edilen veriler Toulmin modeli ve diyalojik yaklaşım ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi, öğrencilerin üçgenler konusundaki matematiksel akıl yürütmelerinin yapısal boyutu dedüktif, indüktif ve abdüktif türlerini; süreç boyutu ise gerekçelendirme, karşılaştırma, varsayımda bulunma ve genelleme bileşenlerini içerdiğini göstermiştir. Diğer yandan, karşılaştırma ve gerekçelendirme süreçlerinin dedüktif yapıda akıl yürütmeyi, varsayımda bulunma ve örneklendirme süreçlerinin abdüktif yapıda akıl yürütmeyi, genelleme ve örüntü belirleme süreçlerinin ise indüktif yapıda akıl yürütmeyi desteklediği görülmüştür. Bulgulardan hareketle ACODESA metodu ve GeoGebra yazılımı kullanılarak oluşturulan teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamının, öğrencilerin üçgenler konusunda argümanlar ve iddialar üretmesine, açıklamalar ve doğrulamalar yapmasına, matematiksel ilişkileri ve değişmezlikleri fark etmesine, doğru sonuçlara ulaşmasına ve formülleri keşfetmesine, dolayısıyla bu süreçlerin de akıl yürütmelerine olanak sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, öğrencilerin matematiksel akıl yürütmelerinin yapısal ve süreç boyutları yönünden desteklenmesinde teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamlarından yararlanılması önerilmektedir.Öğe Changing Trends in the Etiology of Cirrhosis in Türkiye: A Multicenter Nationwide Study(Aves, 2024) Ucbilek, Enver; Yildirim, Abdullah Emre; Ellik, Zeynep; Turan, Ilker; Haktaniyan, Busra; Orucu, Berk; Demir, MehmetBackground/Aims: The aim of our study was to investigate the underlying causes behind the etiology of cirrhosis in T & uuml;rkiye.Materials and Methods: The study was comprised of patients with cirrhosis located in the gastroenterology clinics of 28 centers in T & uuml;rkiye between January 2000 and June 2021. Results: The study group consisted of 4953 cirrhotic patients (median age: 62.2 years, male / female: 58% / 42%). Among the patients, 39% of the patients were compensated, and 61% were decompensated. Furthermore, 47.5% had Child-Pugh class A, 38% had Child-Pugh class B, and 14.5% had Child-Pugh class C. The most frequent complaints were abdominal bloating (28%). Ascites (54.2%) was the most common manifestation of decompensation. The median Child-Pugh and MELD-Na scores were 7.0 and 10.0, respectively. The most common cause of cirrhosis was chronic viral hepatitis (43%), followed by cryptogenic cirrhosis (CC) (19%), metabolic dysfunc-tion-associated steatotic liver disease (MASLD)-related cirrhosis (13%), and alcohol-related cirrhosis (11%). Among the 950 patients with CC, 416 had metabolic abnormalities. If these 416 CC patients with metabolic abnormalities were categorized as having MASLD-related cirrhosis, the proportion of MASLD-related cirrhosis increased to 21%. Thirteen percent of the patients were diagnosed with HCC, while 4% had extrahepatic malignancy. Female breast cancer (18%) and colorectal cancer (18%) were the most frequent extra-hepatic malignancies. Conclusion: Viral hepatitis remains the main cause of cirrhosis in T & uuml;rkiye. However, its prevalence seems to be declining, whereas the prevalence of steatotic liver disease-related cirrhosis is increasingÖğe The effect of a technology-enhanced collaborative learning environment on secondary school students' mathematical reasoning: A mixed method design(Springer, 2023) Demir, Mehmet; Zengin, YilmazThe purpose of this study is to examine the effect of a technology-enhanced collaborative learning environment on secondary school students' mathematical reasoning in the concept of triangle. The participants of the study are 30 secondary school students. This study was carried out with the embedded design, one of the mixed methods designs. The quantitative aspect of the study was carried out with the quasi-experimental design including comparison group design. While the experimental group received training in a technology-enhanced collaborative learning environment, the control group students continued their education in a traditional informal-collaborative learning environment. The qualitative aspect of the study included data belonging to a group of four students chosen among the experimental group. The data of the research comprised students' audio and video recordings, screenshots, dynamic mathematics software GeoGebra files, and written products. The quantitative data were collected via open-ended questions including ten items with the intention of revealing mathematical reasoning and the qualitative data were gathered with the designed mathematical tasks. While independent t-test was used to analyse the quantitative data, the qualitative data were analysed with Toulmin's model and dialogical approach. As a result of data analysis, it was found that technology-enhanced collaborative learning environment has a positive effect on students' mathematical reasoning in the concept of triangle.Öğe Etiology of Cirrhosis in Turkey: A National Cohort Study(Elsevier, 2021) Yildirim, Abdullah Emre; Ucbilek, Enver; Oruncu, M. Berk; Turan, Ilker; Demir, Mehmet; Koksal, Aydin; Uyanikoglu, Ahmet[Abstract Not Available]Öğe Hirsutismus'lu hastaların tedavisinde flutamid ve spironolakton(2018) Demir, Mehmet; Göçmen, AhmetDicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı'na Ocak 1995-Aralık 1997 tarihleri arasında başvuran ve hirsutizm tanısı konan toplam 110 hastadan tedaviyi tamamlayan 85 hasta çalışma kapsamına alındı. Hastalar randomize olarak iki gruba ayrıldı. Birinci gruba ( n=30 ) Flutamid+OKS, ikinci gruba ( n=55 ) Spironolakton+OKS verildi.Tedaviye 12 ay devam etmeleri sağlandı. Hastaların başvuru verileri.her tedavi grubu kendi içinde ve birbirleri arasında tedavi öncesi ve tedaviden 6 ve 12 ay sonraki FG skorları ile hormonal parametreleri karşılaştırıldı. Her iki grupta yaş.kilo ve BMI ortalamaları arasında bir fark yoktu.Her iki gruta da tedavi öncesinde FG skorlarında ve hormonal parametrelerde istatistiksel olarak fark yoktu. Tedaviden 6 ay sonra 1. Grupta FG skorunda, DHEA-S, Free T.LH'da anlamlı azalmalar bulundu. Total T, A, 170HP, FSH ve E2 değişimleri anlamsız olarak bulundu. 2.gruta ise FG skorunda, DHEA-S ve LH'da anlamlı azalmalar bulundu.Total T, Free T, A, 170HP, FSH, E2'de değişimler anlamsız bulundu. Tedaviden 12 ay sonra 1. grupta FG skorunda, DHEA-S, Total T, Free T, A ve LH'da anlamlı azalmalar bulundu. 2. Grupta ise FG skorunda, DHEA-S, Total T, Free T, ve LH' da anlamlı azalmalar bulundu. Her iki grup birbirleri ile karşılaştırıldığında ise tedaviden 6 ay sonrasında FG skoru ve hormonal değerlerinde fark bulunmadı. Tedavi bitiminde 1. Grubun FG skoru 2. Grubun FG sorundan anlamlı derecede düşük bulundu. 2. Grubun Free T ve A değerleri 1. Gruptan anlamlı olarak düşük bulundu. Her iki ilacın yan etkileri araştırıldığında 1. Grupta % 16 oranında cilt kuruluğu ve % 3 oranında libido azlığı bulundu. 2.grupta ise % 18 oranında menometroraji tarzında siklus düzensizlikleri bulundu.Öğe Investigation of generalisation processes of secondary school students using multiple representations in a pattern task(Taylor & Francis Ltd, 2023) Demir, Mehmet; Zengin, YilmazThe aim of this study is to show how the GeoGebra software-supported collaborative learning environment contributes to a group of students using multiple representations and reaching generalisations while solving problems collectively. Blending individual and collaborative learning activities were carried out with a learning method called ACODESA (from French: Apprentissage Collaboratif, Debat Scientifique, Auto-reflexion). Within this context, four 8th-grade students participating in the study were asked to solve the pattern problem by using the GeoGebra software and following the stages of the ACODESA method. The data were collected via a pattern problem developed by the researcher, students' audio records and screen recordings, GeoGebra files and written productions. The data were analysed using Duval's theory of registers of semiotic representation and Toulmin's model. The Toulmin model was used to analyse students' argument structures, that is, to determine their reasoning structures. The data analysis revealed that a GeoGebra software-supported collaborative learning environment supported secondary school students in using multiple representations, making algebraic reasoning and generalisation. The discussions in this process contributed to the students' transformation of representations and the evolution of their representations. Providing students with the opportunity to express and examine the pattern with multiple representations, GeoGebra software helped students to obtain data, test their conjectures and thus reach generalisation.Öğe Ortaokul öğrencilerinin çember konusundaki kavramsal anlamalarının incelenmesi: 5E öğrenme modeli ile ters yüz edilmiş sınıf yaklaşımı(Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022) Özcan, Şule; Demir, Mehmet; Aksu, Nazlı; Zengin, YılmazBu çalışmada, sorgulamaya dayalı 5E öğrenme modeli ile ters yüz edilmiş sınıf yaklaşımı bağlamında ortaokul öğrencilerinin çember konusundaki kavramsal anlamaları temsil dönüşümü açısından incelenmektedir. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet okulunda yedinci sınıfta öğrenimine devam eden altı öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden öğretim deneyi yöntemi benimsenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacıların hazırladığı matematiksel etkinlikler, öğrencilerin oluşturmuş olduğu GeoGebra dosyaları, uygulama sırasında alınan görüntü ve ses kayıtları ve uygulama sonrası yapılan etkinlik temelli görüşmeler kullanılmıştır. Öğrencilerin kavramsal anlamalarının ayrıntılı incelenmesi için veriler söylem analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, giriş aşamasının sınıf dışı süreci için hazırlanan videonun öğrencilerin çemberin ve çember parçasının uzunluğuna ilişkin ön bilgilerini hatırlamasını; açıklama aşamasının sınıf dışı süreci için hazırlanan videoların ise öğrencilerin konuyu tekrar etmesini sağladığı belirlenmiştir. Değerlendirme aşamasının sınıf içi sürecinde öğrencilerin problem durumuna çözüm üretirken en az iki temsil sistemi arasında dönüşüm yapabildiği görülmüştür. Çalışmada sorgulamaya dayalı 5E öğrenme modeli ile ters yüz edilmiş sınıf yaklaşımı kapsamında uygulanan GeoGebra destekli etkinliklerde öğrencilerin farklı temsil sistemlerini kullanarak temsiller arası dönüşüm gerçekleştirmelerinin kavramsal anlama süreçlerine katkı sağladığı belirlenmiştir.Öğe Paraoxonase and arylesterase activity in bladder cancer(Aves, 2017) Utangac, Mehmet Mazhar; Yeni, Ercan; Savas, Murat; Altunkol, Adem; Ciftci, Halil; Gumus, Kemal; Demir, MehmetObjective: Oxidative stress is the main pathogenetic mechanism in bladder cancer among many other causes. We aimed to investigate whether a potential relationship exists between bladder cancer and the activities of paraoxonase (PON1) and arylesterase (ARE) enzymes. Material and methods: The study included 56 patients with bladder cancer, and 57 healthy individuals. The relationships between enzyme activity and tumour grade, stage, muscular invasion and tumour size were evaluated. For statistical analysis, One-Sample Kolmogorov-Smirnov, Independent-T, ANOVA and Post-Hoc Bonferroni tests were used. Results: Serum levels of PON1 and ARE enzymes, and total cholesterol were significantly lower in bladder cancer group. While other lipid parameters were similar in both the patient and the control groups. Levels of ARE were positively correlated with lipid parameters except for HDL cholesterol. Conclusion: Our results showed that decreased serum PON1 and ARE enzyme activities are related with tumour load and recurrence. Further studies with larger samples are needed to confirm predictive role of enzymatic activities of PON1 and ARE in the diagnosis and prognosis of bladder cancer.Öğe Real-world efficacy and safety of Ledipasvir + Sofosbuvir and Ombitasvir/Paritaprevir/Ritonavir ± Dasabuvir combination therapies for chronic hepatitis C: A Turkish experience(Aves, 2020) Değertekin, Bülent; Demir, Mehmet; Akarca, Ulus S.; Kani, Haluk Tarık; Uçbilek, Enver; Yıldırım, Emre; Güzelbulut, Fatih; Balkan, Ayhan; Vatansever, Sezgin; Danış, Nilay; Demircan, Melek; Soylu, Aliye; Yaras, Serkan; Kartal, Aysun; Kefeli, Ayşe; Gündüz, Feyza; Yalçın, Kendal; Erarslan, Elife; Aladag, Murat; Harputluoğlu, Murat; Özakyol, Aysegül; Temel, Tuncer; Akarsu, Mesut; Sümer, Hale; Akın, Mete; Albayrak, Bülent; Şen, İlker; Alkım, Hüseyin; Uyanıkoğlu, Ahmet; Irak, Kader; Öztaşkın, Sinem; Uğurlu, Çağrı Burak; Günes, Şevkican; Gürel, Selim; Nuriyev, Kenan; İnci, İsmail; Kaçar, Sabite; Dinçer, Dinç; Doğanay, Levent; Doğanay, Levent; Göktürk, Hüseyin Savaş; Mert, Ali; Coşar, Arif Mansur; Dursun, Hakan; Atalay, Roni; Akbulut, Sabiye; Balkan, Yasemin; Köklü, Hayrettin; Şimsek, Halis; Özdoğan, Osman; Çoban, Mehmet; Poturoğlu, Şule; Ayyıldız, Talat; Yapalı, Suna; Günsar, Fulya; Akdoğan, Meral; Özenirler, Seren; Akyıldız, Murat; Sezgin, Orhan; Özdoğan, Osman; Kaymakoğlu, Sabahattin; Beşışık, Fatih; Karasu, Zeki; İdilman, RamazanBackground/Aims: This study aimed to evaluate the real-life efficacy and tolerability of direct-acting antiviral treatments for patients with chronic hepatitis C (CHC) with/without cirrhosis in the Turkish population. Material and Methods: A total of 4,352 patients with CHC from 36 different institutions in Turkey were enrolled. They received ledipasvir (LDV) and sofosbuvir (SOF)+/- ribavirin (RBV) ombitasvir/paritaprevir/ritonavir +/- dasabuvir (PrOD)+/- RBV for 12 or 24 weeks. Sustained virologic response (SVR) rates, factors affecting SVR, safety profile, and hepatocellular cancer (HCC) occurrence were analyzed. Results: SVR12 was achieved in 92.8% of the patients (4,040/4,352) according to intention-to-treat and in 98.3% of the patients (4,040/4,108) according to per-protocol analysis. The SVR12 rates were similar between the treatment regimens (97.2%-100%) and genotypes (95.6%-100%). Patients achieving SVR showed a significant decrease in the mean serum alanine transaminase (ALT) levels (50.90 +/- 54.60 U/L to 17.00 +/- 14.50 U/L) and model for end-stage liver disease (MELD) scores (7.51 +/- 4.54 to 7.32 +/- 3.40) (p<0.05). Of the patients, 2 were diagnosed with HCC during the treatment and 14 were diagnosed with HCC 37.0 +/- 16.0 weeks post-treatment. Higher initial MELD score (odds ratio [OR]: 1.92, 95% confidence interval [CI]: 1.22-2.38; p=0.023]), higher hepatitis C virus (HCV) RNA levels (OR: 1.44, 95% CI: 1.31-2.28; p=0.038), and higher serum ALT levels (OR: 1.38, 95% CI: 1.21-1.83; p=0.042) were associated with poor SVR12. The most common adverse events were fatigue (12.6%), pruritis (7.3%), increased serum ALT (4.7%) and bilirubin (3.8%) levels, and anemia (3.1%). Conclusion: LDV/SOF or PrOD +/- RBV were effective and tolerable treatments for patients with CHC and with or without advanced liver disease before and after liver transplantation. Although HCV eradication improves the liver function, there is a risk of developing HCC.Öğe Rûzbihân el-Baklî ve Arâisü'l-Beyân isimli tefsîrindeki metodu(Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Demir, Mehmet; Akay, AliHicrî Beşinci Yüzyıl sonu ile Altıncı Yüzyıl başlarında yaşayan İranlı sûfi ve müfessir olan, Rûzbihân el-Baklî'nin Arâisü'l-Beyân adlı tefsîrinin incelenmesi ve tefsîrindeki metodunun ortaya konulmasına yönelik olan bu çalışmamız, giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde tefsîr, te'vîl, işâre ve zahir-bâtın, kavramlarını açıkladık. İşârî tefsîrin tanımı, kısımları, bâtınî tefsîrden ayıran yönleri, meşruiyeti, delilleri, bu tefsîre yöneltilen eleştiriler ve işârî tefsîr alanında yazılan bazı tefsîrleri zikrettik. Birinci bölümde, Baklî'nin yaşadığı dönemin siyasi ve tasavvufi durumu ile, hayatını, ilmi kişiliğini muâsırlarını ve eserlerini ele aldık. İkinci bölümde ise, Baklî'nin Arâisü'l-Beyân isimli tefsîrini, tefsîrdeki metodunu, işârî, zâhir-bâtın ve kaynakları gibi farklı açılardan tefsîrini ele aldık. Bazı tasavvufi meselelerine bakışını ve değerlendirmelerine yer verdik.Öğe Students' mathematical reasoning on the area of the circle: 5E-based flipped classroom approach(Taylor & Francis Ltd, 2023) Demir, Mehmet; Zengin, Yilmaz; Ozcan, Sule; Urhan, Selin; Aksu, NazliThe purpose of this study is to examine secondary school students' mathematical reasoning about the area of the circle. Mathematical tasks designed using GeoGebra were performed within the context of the 5E-based flipped classroom approach. The participants of the study are 13 secondary school students. The tasks, video and audio recordings captured during implementations, students' GeoGebra files, and researchers' field notes were used as data collection tools. The structural aspect of students' mathematical reasoning was analyzed with Toulmin's model, and the process aspect of mathematical reasoning was analyzed with the dialogical approach. The data analysis revealed that students' mathematical reasoning involved three types of reasoning (deductive, inductive, and abductive) in terms of the structural aspect. As for the process aspect, the mathematical reasoning of the students involved the processes of generalizing, justifying, comparing, and exemplifying.