Yazar "Demir, Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Diyarbakır'da tüketime sunulan çiğ köftelerin mikrobiyolojik yönden incelenmesi üzerine bir araştırma(Dicle Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024) Demir, Ali; Yeşil, Ömer FarukÇiğ köfte; Güneydoğu Anadolu Bölgesi illeri başta olmak üzere tüm bölgelerde sevilerek tüketime sunulan geleneksel bir gıda ürünüdür. Bu ürün; çiğ bulgur, salça, yeşillik, kıyma ve baharatların ısıl işlem uygulanmadan yoğurulması ile hazırlandığından, mikrobiyolojik yük açısından çok riskli gıdalar arasında yer almaktadır. Bu çalışmada; Diyarbakır Merkez İlçelerinde tüketime sunulan farklı işletmelerden 28 adet etsiz, 12 adet etli olmak üzere toplamda 40 adet çiğ köfte örneğinin mikrobiyolojik analizleri yapılmış ve halk sağlığı açısında risk durumu incelenmiştir. Yapılan mikrobiyolojik analizler sonucunda en düşük ve yüksek mikroorganizma sayıları sırasıyla; toplam mezofilik aerob bakteri (TMAB) 2.2x106-9.2x107 kob/g, küf 1.0x103-8.1x106 kob/g, Bacillus cereus 4.5x102-6.2x105 kob/g, Staphylococcus aureus 1.0x103-8.2x105 kob/g, Escherichia coli 0-9.2x104 ve koliform 0-8.5x104 olarak tespit edilmiştir. Analizi yapılan çiğ köfte örneklerinin ortalama mikroorganizma değerleri ise; TMAB 2.7x107 kob/g, küf 7.8x105 kob/g, Bacillus cereus 2.7x104 kob/g, Staphylococcus aureus 4.7x104 kob/g, Escherichia coli 5.5x103 kob/g ve koliform 1.1x104 kob/g olduğu belirlenmiştir. Ayrıca yapılan bu calışmada 28 adet etsiz çiğ köftenin analiz sonucu en düşük ve yüksek mikroorganizma sayıları sırasıyla; TMAB 1.5x106-8.7x107 kob/g, küf 1.0x105-7.5x106 kob/g, Bacillus cereus 4.5x102-3.2x105 kob/g, Staphylococcus aureus 1.0x103-6.5x105 kob/g, Escherichia coli 0-7.5x104 ve koliform 0-8.1x104 olarak tespit edilmiştir. Analizi yapılan etsiz çiğ köfte örneklerinin ortalama mikroorganizma değerleri ise; TMAB 1.7x107 kob/g, küf 7.7x105 kob/g, Bacillus cereus 1.4x104 kob/g, Staphylococcus aureus 3.1x104 kob/g, Escherichia coli 4.3x103 kob/g ve koliform 8.8x103 kob/g olduğu belirlenmiştir. Toplam 12 adet etli çiğ köfte örneğinin ise; en düşük ve yüksek mikroorganizma sayıları sırasıyla; toplam mezofil aerobik bakteri (TMAB) 5.5x106-9.2x107 kob/g, küf 3.2x103-8.1x106 kob/g, Bacillus cereus 5.9x102-6.2x105 kob/g, Staphylococcus aureus 2.0x103-8.2x105 kob/g, Escherichia coli 0-9.2x104 ve koliform 0-8.5x104 olarak tespit edilmiştir. Analizi yapılan etli çiğ köfte örneklerinin ortalama mikroorganizma değerleri ise; TMAB 5.2x107 kob/g, küf 8.1x105 kob/g, Bacillus cereus 5.8x104 kob/g, Staphylococcus aureus 8.6x104 kob/g, Escherichia coli 8.4x104 kob/g ve koliform 1.7x104 kob/g olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda; Diyarbakır'da, sadece çiğ köfte satışının yapıldığı işletmeler ile lokanta, ocakbaşı, turistlere hizmet veren birçok işletme ve bazı düğün salonlarında ikram olarak servis edilen çiğ köftelerin halk sağlığını potansiyel olarak tehdit edebilecek seviyede mikrobiyal patojen yük taşıdığı tespit edilmiştir. Bu çalışmayla; potansiyel risklerin önlenebilmesi için sunulan çözüm önerileriyle, halkımızın çiğ köfte tüketimi yaparken, bilinç düzeyinin artmasına ve seçici davranmasına katkı sunabilecektir.Öğe Eğitim örgütlerinde entelektüel sermaye, inovasyon ve öz-yetkinlik arasındaki ilişki(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Demir, Ali; Aküzüm, CemalBu araştırmanın amacı, eğitim örgütlerinde görev yapmakta olan öğretmenlerin algıları doğrultusunda, entelektüel sermaye ve inovasyon ile öz-yetkinlik arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca araştırmada, eğitim örgütlerinde görev yapmakta olan öğretmenlerin entelektüel sermaye, inovasyon ve öz-yetkinlik algı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmada, betimsel nitelikte ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı II. döneminde İstanbul ili Avrupa Yakası'nda 25 ilçede İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 688 resmi ortaokulda görev yapmakta olan 20514 öğretmen, araştırmanın örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 922 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Karakuş ve Çobanoğlu (2013) tarafından geliştirilen Entelektüel Sermaye Ölçeği, Demir ve Aküzüm (2024) tarafından geliştirilen Eğitim Örgütlerinde İnovasyon Ölçeği ve Tschannen-Moran ve Woolfolk-Hoy (2001) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlanması Baloğlu ve Karadağ (2008) tarafından yapılan Öz-yetkinlik Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, SPSS istatistik paket programında kullanılarak parametrik analiz teknikleri (t-testi ve ANOVA), nonparametrik analiz teknikleri (Kruskal Wallis H), korelasyon ve regresyon istatistikî tekniklerine yer verilmiştir. Anlamlılık düzeyinin 0,05 olarak alındığı bu test teknikleri sonucunda, anlamlı farklılığın hangi grupları arasında gerçekleştiğini belirleyebilmek için LCD ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır. Araştırmada sonucunda; resmi ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin entelektüel sermaye ve öz-yetkinliğe ilişkin algıları yüksek; inovasyona ilişkin algılarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin entelektüel sermaye ile ilgili algıları arasında "cinsiyet" değişkenine göre insan sermayesi alt boyutunda; "eğitim durumu" ve "mesleki kıdem" değişkenlerine göre tüm alt boyutlarda ve ölçek toplamında; "okuldaki öğretmen sayısı" değişkenine göre insan sermayesi ve yapısal sermaye alt boyutlarında ve ölçek toplamında; "okuldaki hizmet süresi" değişkenine göre yapısal sermaye alt boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Buna karşın öğretmenlerin entelektüel sermaye ile ilgili algıları arasında yaş, eğitim örgütlerindeki projelerde görev alma durumu ve MEB Ar-Ge projelerinde görev alma durumu değişkelerine göre anlamlı bir fark saptanmamıştır. Öğretmenlerin inovasyon ile ilgili algıları arasında ""yaş" değişkenine göre yenilikçi atmosfer ve değişime direnç alt boyutlarında ve ölçek toplamında; "mesleki kıdem" ve "okuldaki öğretmen sayısı" değişkelerine göre tüm alt boyutlarda ve ölçek toplamında; "okuldaki hizmet süresi" değişkenine göre yenilikçi atmosfer alt boyutunda ve ölçek toplamında anlamlı bir fark bulunmuştur. Buna karşın öğretmenlerin inovasyon ile ilgili algıları arasında cinsiyet, eğitim durumu, eğitim örgütlerindeki projelerde görev alma durumu ve MEB Ar-Ge projelerinde görev alma durumu değişkelerine göre anlamlı bir fark saptanmamıştır. Öğretmenlerin öz-yetkinlik ile ilgili algıları arasında ""yaş" değişkenine göre öğretim becerisi, ölçme ve değerlendirme alt boyutlarında; "eğitim durumu" ve "mesleki kıdem" değişkenlerine göre öğretim becerisi alt boyutunda; "okuldaki hizmet süresi" değişkenine göre davranış yönetimi alt boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur. Buna karşın öğretmenlerin öz-yetkinlik ile ilgili algıları arasında cinsiyet, okuldaki öğretmen sayısı, eğitim örgütlerindeki projelerde görev alma durumu ve MEB Ar-Ge projelerinde görev alma durumu değişkelerine göre anlamlı bir fark saptanmamıştır. Araştırmada, entelektüel sermaye ile inovasyon arasında pozitif yönlü, orta ve yüksek düzeylerde anlamlı; entelektüel sermaye ile öz-yetkinlik arasında ve inovasyon ile öz-yetkinlik arasında pozitif yönlü, düşük ve orta düzeylerde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Bağımsız değişken olarak entelektüel sermaye ile inovasyonun birlikte öz-yetkinlik ile anlamlı bir ilişki sergiledikleri; entelektüel sermayenin hem inovasyon hem de öz-yetkinlik üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu; inovasyonun öz-yetkinlik üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu ve entelektüel sermaye ile inovasyonun birlikte öz-yetkinliğin anlamlı yordayıcısı oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, öz-yetkinlik üzerinde entelektüel sermayenin inovasyondan daha fazla etkili olduğu saptanmıştır.Öğe Entelektüel sermaye, inovasyon ve öz-yetkinlik arasındaki ilişkilerin incelenmesi(Yildiz Technical University, 2024) Demir, Ali; Aküzüm, CemalBu araştırma eğitim örgütlerinde entelektüel sermaye, inovasyon ve öz-yetkinlik arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. İlişkisel araştırma modelinin kullanıldığı araştırmanın evrenini İstanbul ilinin Avrupa Yakası’ndaki ilçelerde bulunan resmi ortaokulda görev yapan 20514 öğretmen oluşturmaktadır. Basit seçkisiz örnekleme yönteminin kullanıldığı örneklem grubu 922 öğretmenden oluşmaktadır. Verileri toplamak amacıyla “Entelektüel Sermaye Ölçeği”, “Eğitim Örgütlerinde İnovasyon Ölçeği” ve “Öz-Yetkinlik Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi için SPSS 26 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler ve çoklu doğrusal regresyon analiz tekniklerine yer verilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, entelektüel sermaye alt boyutlarının öğretmenlerin inovasyona ilişkin algı düzeyinin anlamlı yordayıcıları olduğu, en önemli yordayıcı değişkeninin yapısal sermaye olduğu görülmüştür. Entelektüel sermaye alt boyutlarının öğretmenlerin öz-yetkinliğe ilişkin algı düzeyinin anlamlı yordayıcıları olduğu, en önemli yordayıcı değişkenin ilişkisel sermaye olduğu saptanmıştır. İnovasyon alt boyutlarının öğretmenlerin öz-yetkinliğe ilişkin algı düzeyinin anlamlı yordayıcıları olduğu en önemli yordayıcı değişkeninin değişime duyarlılık olduğu görülmüştür. Entelektüel sermaye ve inovasyon değişkenlerinin öğretmenlerin öz-yetkinliğe ilişkin algı düzeyinin anlamlı yordayıcıları olduğu en önemli yordayıcı değişkeninin ise entelektüel sermaye değişkeni olduğu saptanmıştır.Öğe OKULA YABANCILAŞMA ÖLÇEĞİ(Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, 2015) Şimşek, Hüseyin; Abuzar, Celil; Yegin, Hüseyin; Şimşek, Salih; Demir, AliBu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde okula yabancılaşma algısını belirleyecek bir ölçeğin geliştirilmesidir. Genel tarama modeli kullanılan araştırmanın çalışma grubu, Şanlıurfa, Mardin ve Diyarbakır illerindeki genel ve meslek liselerinde öğrenim gören 850 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin hazırlanması sürecinde öncelikle ilgili literatür taranmış ve uzman görüşleri alınarak 40 maddeden oluşan bir havuz oluşturulmuştur. Belirlenen örneklem üzerinde uygulanan ölçek, geçerlilik analizleri sonucunda 20 maddeye düşürülmüştür. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin yapı geçerliğini destekler mahiyette faktör yapısının tutarlı olduğu ve öğrencilerin okula yabancılaşma düzeyini tek boyutlu olarak ölçtüğü belirlenmiştir. Ayrıca faktör puanlarının ve ölçek toplam puanının dağılımı incelendiğinde normal dağılımdan manidar şekilde farklı olduğu görülmüştür pÖğe Okula Yabancılaşma Ölçeği*(2015) Yegin, İ. Hüseyin; Şimşek, Hüseyin; Şimşek, Ahmet Salih; Abuzar, Celil; Demir, AliBu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinde okula yabancılaşma algısını belirleyecek bir ölçeğin geliştirilmesidir. Genel tarama modeli kullanılan araştırmanın çalışma grubu, Şanlıurfa, Mardin ve Diyarbakır illerindeki genel ve meslek liselerinde öğrenim gören 850 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin hazırlanması sürecinde öncelikle ilgili literatür taranmış ve uzman görüşleri alınarak 40 maddeden oluşan bir havuz oluşturulmuştur. Belirlenen örneklem üzerinde uygulanan ölçek, geçerlilik analizleri sonucunda 20 maddeye düşürülmüştür. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin yapı geçerliğini destekler mahiyette faktör yapısının tutarlı olduğu ve öğrencilerin okula yabancılaşma düzeyini tek boyutlu olarak ölçtüğü belirlenmiştir. Ayrıca faktör puanlarının ve ölçek toplam puanının dağılımı incelendiğinde normal dağılımdan manidar şekilde farklı olduğu görülmüştür (p<.05). Güvenirliği için ise Cronbach Alfa, Spearman-Brown ve Guttman Split- Half güvenirlik analizleri yapılarak ölçeğin yüksek derecede güvenirliğe sahip olduğu anlaşılmıştır.