Yazar "Buzlu, Sevim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bipolar bozuklukta psikoeğitim(İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, 2018) Gümüş, Funda; Buzlu, SevimPsikoeğitim hastalık ve tedavisi ile ilişkili sistematik, yapılandırılmış ve öğretici bilgi olarak tanımlanmaktadır.Hastada istendik davranış değişikliği oluşturmada eğitim yöntem ve tekniklerinin kullanıldığı, eğitimsel vepsikososyal amaçları olan çalışmalardır. Bipolar bozukluk hastaları için psikoeğitim, hastalık ve tedavisihakkında bilgilenme, hastalığa karşı tutum, tedavi uyumu, belirtilerin iyileşmesi, depresif ve hipo(manik)atakları önleme, hastanede yatış süresini ve sayısını azaltma, sosyal ve mesleki işlevsellikte düzelme,intihar riskini azaltma ve yaşam kalitesini yükseltmeye ve ailenin tedaviye katkısı üzerine odaklanmıştır.Psikoeğitim, grup psikoeğitimi ya da bireysel psikoeğitim olmak üzere diğer tedavilere ek olarakuygulanabilmektedir. Bipolar bozuklukta psikoeğitimin ötimik hastalara verilmesi dikkat dağınıklığınınengellenmesi ve öğrenmenin sağlanması için gereklidir. Kolay uygulanabilir, maliyeti düşük, hasta vehasta ailelerinin gereksinimlerine yönelik psikoeğitim programları hazırlamada ve uygulamada psikiyatrihemşireleri uygun bir konuma sahiptirler.Öğe Effectiveness of Individual Psychoeducation on Recurrence in Bipolar Disorder; A Controlled Study(W B Saunders Co-Elsevier Inc, 2015) Gumus, Funda; Buzlu, Sevim; Cakir, SibelThis research was conducted as an controlled experimental study which aimed to determine the effectiveness of individual psychoeducation program on recurrence rate during 1 year follow up period. The study included eighty-two patients who had been diagnosed with bipolar disorder. There were no hospitalizations in intervention group, while 7.3% of control patients experienced hospitalizations; recurrence rates were 18.9% in the intervention group patients and 34.1% in the control group patients, but statistical significant difference between the groups was not found. Four sessions of individual psychoeducation may have some positive effects but seem to be ineffective for preventing recurrences in patients with bipolar disorder during one year prospective follow up. (c) 2015 Elsevier Inc. All rights reserved.Öğe A Sample Individual Psychoeducation Model for Bipolar Disorder(Kare Publ, 2016) Gumus, Funda; Buzlu, Sevim; Cakir, SibelIndividual psychoeducation model for bipolar disorder is a four-session program aiming to provide various knowledge and skills to bipolar disorder patients about their disorder and developed by the authors and can easily be applied by practitioners and researchers working in this field. The program consists of four sessions; introduction to the psychoeducation program and information about the disorder, symptoms, developing an emergency plan to prevent the recurrence of the disorder and legal rights, assessing effects and side effects of drugs, and communication and problem-solving skills. The purpose of this study is to introduce the individual psychoeducation model for bipolar disorder and mention the results of similar psychoeducation studies. The results of the study show that the individual psychoeducation program for bipolar disorder may be an appropriate and effective program for patients.