Yazar "Birgin, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çoklu zeka kuramına göre geliştirilen etkinliklere dayalı öğretime ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri(Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2009) Kutluca, Tamer; Çatlıoğlu, Hakan; Birgin, Osman; Aydın, Mehmet; Butakın, VeyselBu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf çokgenler konusunda çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklere dayalı öğretime ilişkin öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini incelemek ve bu etkinlikleri tanıtmaktır. Bu amaçla çoklu zekâ kuramına dayalı olarak beş adet etkinlik geliştirilmiştir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu bir ilköğretim okulunun yedinci sınıfındaki 24 öğrenci ve dersin öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla öğrencilere açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ve öğretmene yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin ve öğretmenin geliştirilen etkinliklere ve etkinliklerle gerçekleştirilen öğretime ilişkin olarak olumlu görüş içinde oldukları ortaya çıkmıştır. Sonuçlara bağlı olarak çoklu zekâ kuraÖğe Çoklu Zekâ Kuramına Göre Geliştirilen Etkinliklere Dayalı Öğretime İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri(Dicle Üniversitesi, 2009) Butakın, Veysel; Kutluca, Tamer; Çatlıoğlu, Hakan; Birgin, Osman; Aydın, MehmetBu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf çokgenler konusunda çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklere dayalı öğretime ilişkin öğretmen ve öğrencilerin görüşlerini incelemek ve bu etkinlikleri tanıtmaktır. Bu amaçla çoklu zekâ kuramına dayalı olarak beş adet etkinlik geliştirilmiştir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu bir ilköğretim okulunun yedinci sınıfındaki 24 öğrenci ve dersin öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla öğrencilere açık uçlu sorulardan oluşan bir anket ve öğretmene yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin ve öğretmenin geliştirilen etkinliklere ve etkinliklerle gerçekleştirilen öğretime ilişkin olarak olumlu görüş içinde oldukları ortaya çıkmıştır. Sonuçlara bağlı olarak çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin daha etkili olması için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Öğe Comparing the probability-related misconceptions of pupils at different education levels(Fac Teacher Education, 2012) Gurbuz, Ramazan; Birgin, Osman; Catlioglu, HakanThe aim of the paper is to compare and evaluate the probability-related misconceptions of pupils at different education levels. A cross-sectional/age study was thus conducted with 540 pupils in 5th-8th grades. An instrument, comprising six questions on the concepts of compound events, probability of an event and probability comparisons, was used. Data were analyzed using descriptive statistical techniques(SPSS 15.0) and the chi-square test. This study showed that the percentage of correct answers increased when the level of education increased, whereas the misconceptions about the concept of compound events I decreased; also, the percentage of correct answers decreased and the misconceptions about the concept of compound events II increased. In the questions related to the concept of probability of an event and probability comparisons, as the level of education increased both the percentage of correct answers and the misconceptions increased. Therefore, it can be suggested that pupils' misconceptions regarding probability concepts vary, which depends on the characteristics of such concepts and pupils' age and education level.Öğe Determining eighth grade students' understandings and difficulties of linear functions(Sila Science, 2012) Birgin, Osman; Gurbuz, Ramazan; Catlioglu, HakanThe aim of this study is to determine eighth grade students' understandings and difficulties of linear functions, especially on transition between line graphs and equations. This study was conducted with sixty 8th grade students from Turkey. A nine-item instrument demanding written answers about graphical and algebraic representations of linear equations and theirs graphs was used. It was found that students mostly have difficulties about transferring from graphical to algebraic representation. It was also determined that some students could not comprehend the connection between slope, x and y-intercepts. This study revealed that many students' understandings of line graph and its equation was superficial. The results provide us a means for discussing students' conceptualizations and difficulties of linear functions and also allow us to consider further educational implications in mathematics education.Öğe Evaluation of the published articles in Turkish journal of computer and mathematics education according to content analysis(Karadeniz Technical University, 2018) Kutluca, Tamer; Birgin, Osman; Gündüz, SametAs an international refereed journal related to computer and mathematics education researches, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) has been released since 2009 and publishes articles in Turkish and English. This study aimed to reveal the tendencies by examining the articles published in TURCOMAT journal. In the study, a total of 151 articles in the TURCOMAT published between 2009-2017 years were analyzed by content analysis method. Articles in the journal were examined according to publication year, number of authors, languages, fields, authors' titles, sample groups, sample sizes, research methods, research designs and source numbers. Findings were presented descriptively using frequency and percentage value. As a result of the study, it was determined that the nearest halves of the articles were written by two authors and the most among the authors were assistant professors. The vast majority of the articles were in Turkish and more than half of the articles were prepared in the field of mathematics education. It was found that participants in the reviewed studies as sample groups were mostly undergraduate students and majority of the studies employed samples sizes between 31-100 participants. The qualitative research method and case study design were used more frequently in the researches. Moreover, it was determined that the foreign sources used in the articles more than the domestic sources.Öğe An investigation of pre-service mathematics teachers' perceptions related to the importance of measurement and assessment methods(Sila Science, 2012) Birgin, Osman; Gurbuz, Ramazan; Catlioglu, HakanThe purpose of this study is to examine pre-service mathematics teachers' (PSM teachers) perceptions related to the importance of measurement and assessment tools and methods. This study was conducted with 124 senior primary and secondary PSM teachers in Turkey. As instrument, a scale consisting of 4 sub-factors and twenty four 5-point Likert type items was used regarding the measurement and assessment methods. The data were analyzed using SPSS software program with one-way ANOVA and independent samples t-test. In this study, it was determined that PSM teachers perceived the performance and traditional assessment methods as the most important, while they perceived the objective assessment methods as the least important. It was also revealed that their perceptions of importance about some of the alternative assessment methods were not at the expected level. In addition, it was found that there were no significant differences among PSM teachers' perceptions towards assessment tools and methods in terms of gender and branch.Öğe Matematik öğretmen adaylarının uygulama etkinliklerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(2007) Çatlıoğlu, Hakan; Kutluca, Tamer; Birgin, OsmanBu çalışmada matematik öğretmen adaylarının “Öğretimde Planlama ve Değerlendirme” dersi uygulama etkinliklerine yönelik algılarını cinsiyet ve öğrenim görülen programlar bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın örneklemini, Karedeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Ortaöğretim ve İlköğretim Matematik Öğretmenliği programlarında öğrenim gören toplam 146 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak beş alt faktörden oluşan 25 maddelik bir algı ölçeği geliştirilmiş ve 2005-2006 öğretim yılı bahar döneminde uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 11.0 istatistik paket programında t-testi ve ANOVA çözümlemesi yapılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda etkinliklerin kız ve erkek öğrencileri eşit oranda kendine çektiğini ve bir tarafa üstünlük verilmesine yol açmadığı ortaya çıkmıştır. Programlara göre öğretmen adaylarının bireysel, mesleki, öğrenme, kazanım ve sosyal alt faktörlerine ilişkin algılarının olumlu olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuç, öğretmen adaylarının uygulama etkinliklerinin kendi gelişimlerine yarar sağladığı düşüncesini paylaştığını göstermektedir. Uygulamada karşılaşılabilecek problemleri araştıran ve çözüm önerileri sunacak çalışmaların yapılması önerilmektedir.