Yazar "Bilir, Recep" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Sağlık çalışanlarının influenza aşısı hakkında bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi(Dicle Üniversitesi, Tıp Fakültesi, 2020) Bilir, Recep; Çelepkolu, TahsinGiriş ve Amaç: İnfluenza enfeksiyonu, influenza virüslerinin neden olduğu, dünya çapında önde gelen bir halk sağlığı sorunu olmaya devam eden yaygın bir bulaşıcı solunum yolu hastalığıdır. Aşı hastalıktan korunmanın en etkili yoludur. Bu çalışmanın amacı sağlık çalışanlarının influenza aşısı hakkında bilgi, tutum ve davranışlarını değerlendirmesi ve aşıya yönelik olumsuz yaklaşımı etkileyen faktörlerin saptanmasıdır. Materyal ve Metod: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu çalışma 16.07.2020- 30.09.2020 tarihleri arasında Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi'nde görevli 328 sağlık çalışanına yönelik hazırlanan 36 soruluk veri formu yöneltilerek gerçekleştirilmiştir. Verilerin elde edilmesine yönelik literatür taraması sonucunda oluşturulan ve bu çalışmaya katılan sağlık çalışanlarının sosyo-demografik özelliklerini ve influenza aşısı hakkındaki bilgi ve tutumlarını içeren 36 sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Bulgular: Bu çalışmada 328 sağlık çalışanına ait veriler değerlendirilmiştir. Çalışanların yaş ortalaması 31,8±5,6 (20-56) yıl olup; %47,9'unu (n=157) kadınlar ve %52,1'ini (n=171) erkekler oluşturmuştur. Çalışmaya katılan sağlık çalışanlarının %66,5'i (n=218) mevsimsel influenza aşısını hiç yaptırmadığını, sadece %4'ü (n=13) her yıl düzenli aşı yaptırdığını belirtmiştir. Katılımcıların %93,9'u (n=308) 2019-2020 influenza mevsiminde aşı olmadığını belirtirken yaptıranların oranı %6,1 (n=20) olduğu tespit edilmiştir. Aşı yaptırmanın en sık nedeni (%61,7) olarak aşının faydalı, koruyucu, etkili olduğuna inanmaları olduğu belirtilmiştir. Aşı yaptırmamanın en sık (%31,2) nedeni ise aşı yaptırmak için zaman ayıramama durumu olarak ifade edilmiştir. Çalışmaya katılan influenza aşısı yaptırmış olan bireylerin bilgi düzeyi toplam puan ortalaması 8,82±2,72, aşı yaptırmayan bireylerin bilgi düzeyi toplam puan ortalaması ise 7,81±3,32 olarak saptanmıştır. Aşı yaptıran ve yaptırmayan sağlık çalışanları arasında toplam bilgi puanı açısından istatiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür (p<0,05). Sonuç: Aşılama oranlarını artırmak için asıl hedefin yanlış bilinenleri düzeltmek olmalıdır. Eğitim, sağlık çalışanlarını aşının yan etkileri ve hastalığın ciddiyeti hakkında bilgilendirmek için önemli bir yaklaşımdır.