Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Bars, Mehmet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 16 / 16
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Hastane bilgi sistemleri ve Dicle Üniversitesi Araştırma Hastanesi ile ilgili bir uygulama
    (Dicle Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2002) Bars, Mehmet; Çelik, M. Yusuf
    Hastane Bilgi Sistemleri ve Dicle Üniversitesi Araştırma Hastanesi İle İlgili Bir Uygulama Bu çalışmada, günümüz hastane bilgi sistemleri incelenmiş olup, ilgili sorunlar belirlenerek, Dicle Üniversitesi Araştırma Hastanesi Otomasyon Merkezinde çalışmakta olan Hastane Bilgi Sistemi ve bu sistemler için en önemli husus olan sistem güvenliğini tehdit eden unsurları kontrol amacıyla yazılan triggerler tanıtılmaktadır. Ayrıca araştırmalara katkı sağlamak ve hastanemiz hizmetleri hakkında bilgi sunmak amacıyla, istatistik menüsünde yer alan bazı istatistiklerin bir yıllık sonuçlan verilerek yorumlanmıştır. Trigger, belirli bir tablo üzerindeki kayıtlar üzerinde değişiklik yapıldığı zaman çalışan özel bir saklı işlem (stored procedure) türüdür. Trigger' lar izin verilmeyen ya da tutarsızlığa neden olacak işlemleri engelleyerek veri bütünlüğünün korunmasına yardımcı olurlar. Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi gerçek bir otomasyon projesinin gerektirdiği bütün donanım ve yazılım koşullan ile uyumlu, stratejik olarak genişleyebilen Açık-Hat Gerçek-Zamanlı (On-Line Real-Time) bir otomasyon sistemine sahip bulunmaktadır. Bundan dolayı triggerler yazılarak veri tabanı üzerinde ihtiyaç duyulan bilgilere ulaşılması gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi bilgi sistemi tanıtılmış, sistemde yer alan istatistikler aracılığıyla hastanemizin kapasitesi hakkında bilgi sunulmuş, yazılan triggerler sayesinde hastane bilgi sistemi programının güvenliği kontrol altına alınmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Hastane bilgi sistemleri ve Dicle Üniversitesi Araştırma Hastanesi ile ilgili bir uygulama
    (Hospital information systems and application for Dicle University Research Hospital, 2002) Bars, Mehmet
    Hastane Bilgi Sistemleri ve Dicle Üniversitesi Araştırma Hastanesi İle İlgili Bir Uygulama Bu çalışmada, günümüz hastane bilgi sistemleri incelenmiş olup, ilgili sorunlar belirlenerek, Dicle Üniversitesi Araştırma Hastanesi Otomasyon Merkezinde çalışmakta olan Hastane Bilgi Sistemi ve bu sistemler için en önemli husus olan sistem güvenliğini tehdit eden unsurları kontrol amacıyla yazılan triggerler tanıtılmaktadır. Ayrıca araştırmalara katkı sağlamak ve hastanemiz hizmetleri hakkında bilgi sunmak amacıyla, istatistik menüsünde yer alan bazı istatistiklerin bir yıllık sonuçlan verilerek yorumlanmıştır. Trigger, belirli bir tablo üzerindeki kayıtlar üzerinde değişiklik yapıldığı zaman çalışan özel bir saklı işlem (stored procedure) türüdür. Trigger' lar izin verilmeyen ya da tutarsızlığa neden olacak işlemleri engelleyerek veri bütünlüğünün korunmasına yardımcı olurlar. Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi gerçek bir otomasyon projesinin gerektirdiği bütün donanım ve yazılım koşullan ile uyumlu, stratejik olarak genişleyebilen Açık-Hat Gerçek-Zamanlı (On-Line Real-Time) bir otomasyon sistemine sahip bulunmaktadır. Bundan dolayı triggerler yazılarak veri tabanı üzerinde ihtiyaç duyulan bilgilere ulaşılması gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi bilgi sistemi tanıtılmış, sistemde yer alan istatistikler aracılığıyla hastanemizin kapasitesi hakkında bilgi sunulmuş, yazılan triggerler sayesinde hastane bilgi sistemi programının güvenliği kontrol altına alınmıştır. Anahtar Sözcükler : Hastane Bilgi Sistemi, Trigger, İstatistik. II ABSTRACT Hospital information Systems And Application For Dicle University Research Hospital In this study, current hospital information systems have been investigated and by determining related problems, Hospital Information System working at University of Dicle Research Hospital Automation Center and triggers which are written for controlling elements threating system security that is the most important subject for such systems are introduced. Besides, in order to contribute to the researchs and present information about services of university hospital, annual results of some statistics which take part in statistics menu have been presented and interpretted. Trigger is a special type of stored procedure which works when a change is made on entries of a certain table. Triggers help protection of data integrity by preventing operations that are disallowed or that may lead to inconsistency. University of Dicle Research Hospital has an On-Line Real-Time automation system which is concordant to all hardware and software conditions necessary for a real automation project and which can extend strategically. Therefore, reaching necessary information on database has been achieved by writing triggers. Consequently, University of Dicle Research Hospital Information System has been introduced, information about the capacity of university hospital has been presented by statistics taking place in the system and the security of hospital information system programme has been controlled with the help of written triggers. Key Words : Hospital Information System, trigger, statistics. Ill
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlköğretim II. kademede matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Diyarbakır ili örneği)
    (2015) Bars, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı ilköğretim ikinci kademede matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşlerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi için Diyarbakır iline bağlı merkez ilçelerden (Bağlar, Kayapınar, Sur, Yenişehir) seçkisiz örnekleme yöntemi ile birer okul belirlenmiştir. Bu okullardan seçilen 872 (443 kız, 429 erkek) ilköğretim 2. kademe öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 8 maddelik ?Kişisel Bilgi Formu? ve Duman (2006) tarafından geliştirilen 25 maddelik ?Matematikte Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşler? adlı ölçek kullanılmıştır. Ölçek ?tutum?, ?metot?, ?aile?, ?öğretmen? ve ?ortam? olmak üzere beş alt boyuttan oluşmaktadır. Duman (2006) tarafından ölçeğin ?cronbach alpha? güvenirlik katsayısı .80 olarak bulunmuştur. Bu araştırma için yapılan uygulamada ise ölçeğin ?cronbach alpha? güvenirlik katsayısı .79 bulunmuştur. Anket yoluyla toplanan verilerin çözümlenmesinde yüzde, standart sapma, Kruskal Wallis testi ve U testi kullanılmıştır. Yapılan hesaplamalar ?SPSS 16,0? paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda ilköğretim ikinci kademede matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşlerinin, öğrenci cinsiyeti ve öğretmen cinsiyeti değişkenlerine göre ölçeğin hiçbir alt boyutunda anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Sınıf seviyesi, matematik başarısı ve okulöncesi eğitim alma durumu değişkenlerine göre ölçeğin tutum, metot, aile ve öğretmen alt boyutlarında anlamlı fark tespit edilmiş ancak ortam alt boyutunda anlamlı farka rastlanmamıştır. Anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre ölçeğin metot, aile ve ortam alt boyutlarında anlamlı farkın olduğu bulunmuştur. Ailenin toplam geliri değişkenine göre ise tutum, metot, aile ve ortam alt boyutlarında anlamlı farkın olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Matematik Başarısı, İlköğretim ikinci kademe, Matematik Öğretimi
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlkokul matematik dersinde bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanmanın öğretmen görüşleri açısından incelenmesi
    (Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 2020) Bars, Mehmet; Yetkin, Nihat; Doğan, Medine; Erk, Emrullah
    Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde, Bilgi ve İletişim Teknolojisi (BİT) araçlarını kullanmanın öğretmen görüşleri açısından incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği bu çalışma, temel nitel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitimöğretim yılında Diyarbakır veya Şanlıurfa illerinde görev yapan öğretmenler arasından kolay erişilebilir örnekleme yöntemi ile seçilen 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak açık uçlu 8 sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler, betimsel analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; çalışmaya katılan tüm öğretmenlerin BİT araçlarını kullandığı ve öğretmenlerin bu araçlardan sırası ile en çok EBA, Okulistik, Morpa Kampüs ve mobil uygulamaları kullandıkları belirlenmiştir. Öğretmenler BİT araçlarının kullanışlı olduğunu, zengin içerikler sunduğunu; öğrencilerin matematik dersini öğrenmelerini olumlu etkilediğini ve bu derse ilişkin olumlu tutum oluşturmalarında etkili olduğunu ifade etmiştir. Öğretmenler; BİT araçlarını çeşitli sınıf düzeylerinde verimli bulduklarını, bu araçları matematik dersinin çeşitli aşamalarında kullandıklarını belirtmiştir. Öğretmenlerden büyük bir kısmı öğrencilerini okul dışında, matematik dersi için BİT araçlarını kullanmaları yönünde teşvik ettiğini belirtirken, diğer kısmı çeşitli nedenlerden dolayı öğrencilerini teşvik etmediğini/edemediğini ifade etmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    In the Mathematics Learning Process of Primary School Students, Evaluation of the Use of Information and Communication Technology Tools in Terms of Teachers' Views
    (Dicle Üniversitesi, 2020) Bars, Mehmet; Yetkin, Nihat; Doğan, Medine; Erk, Emrullah
    The purpose of this study is to evaluate the use of Information and Communication Technology (ICT) tools in the mathematics learning process of primary school students in terms of teachers' opinions. This study, in which qualitative research approach was used, was carried out with phenomenological design. The sample of the study consists of 30 teachers selected among the teachers working in Diyarbakır and Şanlıurfa in the 2018-2019 academic year, using easily accessible sampling method. In the research, an open-ended questionnaire consisting of 8 questions was used as data collection tool. The data obtained from the tools were analyzed using the content analysis method. According to the results, teachers participated in the study use ICT tools and were most likely to use EBA, Okulistik, Morpa Campus, mobile applications. Teachers state; ICT tools are useful, offers rich content, positively affects students’ learning math lesson and it is very effective in forming a positive attitude towards this lesson. Teachers stated that they find ICT tools very effective and use these tools at various stages. Most of the teachers stated that they encouraged their students to use ICT tools outside of school, the others stated that they couldn’t encourage their students for various reasons.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Investigation of preschool preservice teachers' perceptions of scientific knowledge through metaphor
    (2020) Bars, Mehmet; Süer, Sedef
    Scientific knowledge is a kind of objective knowledge, which issystematic, valid, consistent, triable and provable. From this point ofview, the metaphoric perceptions of preservice teachers, who engagedin many scientific knowledge and processes during the teachers’training process, were found worthy of investigation in this study. Thisstudy adopted the phenomenology study design. The sample consistedof 170 preservice teachers studying in preschool education in a stateuniversity during the 2019–2020 academic year. The questionnaire formprepared by the researchers was used to find out the currentmetaphorical perceptions of preservice teachers about the concept of‘scientific knowledge’. In this study, a total of 139 metaphors related toscientific knowledge were created. Metaphors created by 170 preserviceteachers participating in the study were categorised based on theircommonalities and divided into nine categories.
  • [ X ]
    Öğe
    Investigation of Prospective Teachers' Metacognitive Awareness in terms of Some Variables
    (Pegem Akad Yayincilik Egitim Danismanlik Hizmetleri Tic Ltd Sti, 2016) Bars, Mehmet; Oral, Behcet
    The purpose of this study is to examine the metacognitive awareness of prospective teachers according to their gender, field of study and the average number of books they read in a year excluding textbooks. The study was conducted in accordance with this purpose, and the sample of the study consists of prospective teachers who were senior students at Dicle University Ziya Gokalp Faculty of Education in the 2014-2015 academic years spring semester and 1475 randomly selected prospective teachers in the teacher certification program. In the study, the 52-item Metacognitive Awareness Inventory was used in order to determine the metacognitive awareness levels of prospective teachers. The inventory was originally developed by Schraw and Dennison (1994) and it was adapted to Turkish by Akin, Abaci and Cetin (2007). The findings of the study reveal that the metacognitive awareness of prospective teachers does not differ significantly in the total extent of the scale according to their gender, but differs significantly according to their field of study and the average number of books they read in a year excluding textbooks.
  • [ X ]
    Öğe
    Investigation of Using Kahoot! and Plickers in Formative Evaluation Process in Mathematics Teaching
    (Ege Üniversitesi, 2017) Zengin, Yılmaz; Bars, Mehmet; Şimşek, Ömer
    The purpose of this study is to investigate pre-service mathematics teachers’ views about using Kahoot! and Plickers in formative evaluation in mathematics teaching. The qualitative study is conducted with 15 pre-service mathematics teachers. Implementations towards using Kahoot! and Plickers in formative evaluation in mathematics took four weeks in a computer assisted mathematics instruction course. At the end of the implementations, qualitative data are gathered with an open ended questionnaire. Content analysis is used in data analyses. The views of pre-service mathematics teachers revealed that these software have many advantages in formative evaluation such as being practical in formative evaluation of mathematics teaching, facilitating the evaluation, providing detailed and instant data analysis and saving time. According to the participants these software applications help them to develop positive attitudes using technology in mathematics instruction and gamify both the teaching and learning processes and the evaluation. The participants stated that by using these software, the engagement and motivation of students are increased significantly. Besides using the software provide competence of technology integration in education. It is reported that Kahoot!’s requiring technology infrastructure is an important limitation. Consequently, it is suggested that these software should be handled practically in pre-service mathematics teacher education and in service training of mathematics teachers. 
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Matematik öğretiminin biçimlendirici değerlendirme sürecinde kahoot ve plickers
    (Ege Üniversitesi, 2017) Şimşek, Ömer; Zengin, Yılmaz; Bars, Mehmet
    Öz:Bu çalışmanın amacı Kahoot ve Plickers yazılımlarının matematik öğretiminin biçimlendirici değerlendirme sürecinde kullanımının matematik öğretmeni adaylarının görüşleri doğrultusunda incelemektir. Nitel araştırma yaklaşımı ile desenlenen bu çalışma 15 matematik öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Bilgisayar destekli matematik öğretimi dersi kapsamında dört hafta süresince Kahoot ve Plickers'ın biçimlendirici değerlendirmede kullanımına yönelik uygulamalar yapılmıştır. Uygulamaların sonunda açık uçlu sorulardan oluşan bir görüş formu ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Matematik öğretmeni adaylarının Kahoot ve Plickers'ı uygulamaları sonucundaki görüşlerine göre, bu yazılımların matematik öğretiminin biçimlendirici değerlendirme sürecinde kullanılmasında uygulanabilir olması, değerlendirmeyi kolaylaştırması, ayrıntılı ve anlık veri analizi olanağı sağlayarak zamandan tasarruf olanağı sunması gibi olumlu katkıları olduğu belirlenmiştir. Dersin sürecini ve değerlendirmeyi oyunlaştıran bu uygulamalar, öğretmen adaylarının matematik öğretiminde teknoloji kullanımına yönelik olumlu tutum geliştirmelerine yardımcı olmuştur. Katılımcılar, bu yazılımların kullanımıyla öğrencilerin derse katılımının ve motivasyonlarının önemli ölçüde artacağını ifade etmişlerdir. Ayrıca bu uygulamalar eğitimde teknoloji entegrasyonu yeterliği sağlayabilmektedir. Çalışmada Kahoot 'un teknolojik alt yapı gerektirmesi önemli bir sınırlılık olarak görülmektedir. Bu yazılımların matematik öğretmeni adaylarının yetiştirilmesinde ve matematik öğretmenlerinin hizmet içi eğitimlerinde uygulamalı olarak ele alınması önerilmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Matematik öğretiminin ölçme ve değerlendirme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı
    (Eğitim Programları ve Öğretim Derneği, 2017) Şimşek, Ömer; Bars, Mehmet; Zengin, Yılmaz
    Öz:Matematik öğretmenlerinin eğitimde teknoloji entegrasyonu bağlamında sorunları olduğunu belirleyen çeşitli araştırmalar bulunmaktadır. Bu nedenle matematik öğretmenlerinin derslerinin çeşitli süreçlerinde bilgi ve iletişim teknolojilerini (BİT) kullanmaları teşvik edilmelidir. Bu araştırmanın amacı, matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirme bağlamında yeni nesil BİT kullanımına dair kuramsal bilgi vermek ve bazı teknolojilere yönelik uygulama örnekleri sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda sınav hazırlamada ve değerlendirmede, geleneksel ölçme ve değerlendirme anlayışından farklı amaçlarla kullanılabilecek Kahoot , Plickers, Eğitim Bilişim Ağı (EBA), ZipGrade ve GeoGebra yazılımlarının matematik öğretiminin ölçme ve değerlendirme sürecinde kullanılabilmesi hakkında kuramsal bilgiler verilmiş, kurulum ve uygulamaları hakkında pratik bir çerçeve sunulmuştur. Bu araçların ölçme ve değerlendirme sürecinde matematik öğrenme ve öğretmeye sağlayabileceği olanaklar ve pedagojik özellikleri literatür desteğiyle ortaya konmuştur. Araştırmada ele alınan yazılımların özellikleri nitel araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesiyle belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu yazılımların matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirme bağlamında kullanılması öğretmenlere ve öğrencilere olumlu yönde katkı sağlayabilir.
  • [ X ]
    Öğe
    MATEMATİK UMUTSUZLUK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI
    (2015) Bars, Esra; Çetin, Bayram; Bars, Mehmet
    Bu araştırmanın amacı geliştirilen matematik umutsuzluk ölçeğinin psikometrik özelliklerini incelemektir. 35 madde olarak hazırlanan ölçek 2012-2013 Eğitim ve Öğretim yılı I. Yarıyılında Diyarbakır ili Merkez ilçelerde yer alan farklı türden liselerde okuyan 342 lise öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile incelenmiştir. AFA ile yapılan inceleme sonrasında ölçeğin iki maddesi atılmış ve kalan 33 madde üzerinde yapılan analizler sonucu ölçeğin 2 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Belirlenen bu faktörlerden biri "Geleceğe yönelik karamsarlık ve mutsuzluk" diğeri ise "Geleceğe yönelik olumlu beklentiler" olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin tamamına ait Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .95 ve testtekrar test yöntemine dayalı güvenirlik katsayısı ise .88 olarak tespit edilmiştir. Matematik Umutsuzluk Ölçeği'nin madde ayırt ediciliği kapsamında düzeltilmiş madde toplam korelasyon değerlerine yer verilmiştir. Ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyon değerlerinin .41 ile .78 arasında yer aldığı belirlenmiştir. Ölçeğin uyum geçerliği çalışmalarında Bindak tarafından geliştirilen yüksek derecede güvenilir ve geçerli olduğu belirtilen 10 maddelik Matematik Kaygı Ölçeği ile araştırmacılar tarafından geliştirilen Matematik Umutsuzluk Ölçeği arasında Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu sonucunda elde edilen bulgulara göre, r=.73 (p<.01) güçlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Yapılan tüm bu analizler ışığında Matematik Umutsuzluk Ölçeğinin Ortaöğretim öğrencilerinin matematik umutsuzluk düzeylerini ölçmek amacıyla kullanılabilecek düzeyde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ifade edilebilir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıkları, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlikleri ve problem çözme becerilerine ilişkin algılarının incelenmesi
    (2016) Bars, Mehmet; Oral, Behçet
    Bu araştırma öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarına, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterliklerine ve problem çözme becerilerine ilişkin algılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesinde 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde öğretime devam eden son sınıf öğrencileri ve aynı dönemde öğretmenlik sertifikası programına devam eden öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde Ziya Gökalp Eğitim Fakültesine kayıtlı son sınıf öğrencileri ve öğretmenlik sertifika programına devam eden öğretmen adaylarından basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilmiş 1475 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “kişisel bilgi formu”, “üstbilişsel farkındalık envanteri”, “öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik ölçeği” ve “problem çözme envanteri” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla orijinali Schraw ve Dennison (1994) tarafından geliştirilen; Akın, Abacı ve Çetin (2007) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan 52 maddelik “üstbilişsel farkındalık envanteri” kullanılmıştır. Öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algılarını belirlemek amacıyla kullanılan ölçek, araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ilişkin algılarının belirlenmesi amacıyla Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen; Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçeye uyarlanan “problem çözme envanteri” kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının gerek üstbilişsel farkındalıklarının, gerek öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterliklerinin ve gerekse problem çözme becerilerine ilişkin algı düzeylerinin “yüksek” olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarının, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algısını anlamlı bir şekilde yordadığı bununla beraber üstbilişsel farkındalık düzeyine ilişkin algı ile öğretmenlik mesleğine yönelik algı düzeyi arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarının, problem çözme becerilerine ilişkin algı düzeyini anlamlı şekilde yordadığı, üstbilişsel farkındalığın artması durumunda, problem çözme becerileri algı düzeyinin de arttığı sonucuna varılmıştır. Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ilişkin algılarının, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algı düzeyini anlamlı bir şekilde yordadığı saptanmıştır. Araştırmada, cinsiyet değişkeninin genel üstbilişsel farkındalık düzeyi üzerinde anlamlı bir farka neden olmadığı ancak genel problem çözme becerileri ile öğretmenlik mesleğine dair genel öz yeterlik algısı üzerinde anlamlı bir şekilde farklılaşmaya neden olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının branşına göre; üstbilişsel farkındalıkları, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algıları ve problem çözme becerileri söz konusu ölçeklerin toplam boyutunda anlamlı şekilde farklılaşmıştır. Öğretmen adaylarının ders kitabı haricindeki kitap okuma sayılarının genel olarak, üstbilişsel farkındalıklarını, öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik algılarını ve problem çözme becerilerine ilişkin algılarını artırdığı sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda sunulan önerilerden bazıları şunlardır: Öğretmen yetiştirme programlarında üstbilişsel farkındalığı geliştirici etkinliklere yer verilmeli ve bu yöntemle öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalığı daha da geliştirilerek üstbilişsel farkındalığın önemini kavramaları sağlanmalıdır. Öğretim elemanları derslerinde öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarını geliştirecek yöntem ve teknikler kullanmalıdırlar. Öğretmen adaylarının dönem boyunca aynı okulda öğretmenlik uygulamalarını yapmaları yerine birden fazla okulda uygulama yaparak daha zengin deneyim kazanmaları sağlanmalıdır. Anahtar sözcükler: Üstbiliş, öz yeterlik, problem çözme, öğretmen adayı.
  • [ X ]
    Öğe
    Opinions of Classroom Teachers Working in Public Education Centers on Adult Education
    (2022) Başkan, Yusuf; Bars, Mehmet
    This research aims to examine the opinions of classroom teachers working in public education centers on adult education. One of the qualitative research designs, a basic qualitative research design, was used. The research group of the research was determined through criterion sampling, and criteria such as a permanent or contracted classroom teacher linked with the Ministry of National Education and having worked or working in public education facilities were sought from the participants. The research group of the research consisted of 20 participants. A semi-structured interview form was used as a data collection tool in the research, and the data were collected as audio recordings. The results of the interviews with the teachers who could not get permission for the voice recorder were obtained by transcribing the words of the teachers. The content analysis method was used in the analysis of the data. Themes and sub-themes were formed from the answers given by the participants. Adult education is vital for individuals and society, and results showed that adults' responsible manners influenced adult education. Furthermore, adult education teachers saw that adult education has a wide range of working hours and that block lessons can be held as an advantage. It has been concluded that they see trainee absences and adults' focus on obtaining certificates rather than the educational process as a problem.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Ortaokul öğrencilerinin okuma kültürlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
    (RumeliYA Yayıncılık, 2022) Aküzüm, Leyla; Bars, Mehmet
    Okuma eyleminin bireysel bir davranıştan alışkanlığa, alışkanlıktan kültüre evrilmesi ve demokratik, uygar bir toplum olmanın gereği olarak bir yaşam şekline dönüşebilmesi için alışkanlıkların edinildiği dönem olan bireyin ortaokul yılları önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin okuma kültürü edinme süreçlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu araştırma, tarama türünde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ili Sur ilçesindeki bir devlet ortaokulunun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 641 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında örneklem alma yoluna gidilmeyip evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. COVID-19 pandemisi nedeniyle öğrencilerin okula devam durumları göz önünde bulundurularak okula gelen öğrencilere ölçek yüz yüze uygulanmış, pandemi nedeniyle okula gelemeyen öğrencilere ise online anket yöntemiyle ölçekler ulaştırılmıştır. Gerek yüz yüze gerek online yöntemleriyle bu ortaokulda öğrenim gören 641 öğrencinin tamamına ölçekler ulaştırılmış, 602 ölçeğe yanıt alınabilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının “yarar” boyutuna ilişkin tutumları en yüksek düzeyde iken “sevgi” boyutuna ilişkin tutumlarının diğer boyutlara kıyasla düşük düzeyde olduğunu göstermiştir. Okuma alışkanlığına ilişkin tutum düzeylerinin genel olarak “yüksek” seviyede olduğu belirlenmiştir. Ayrıca yapılan analizler sonucunda öğrencilerin okuma alışkanlıkları ile cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, anne ve baba eğitim durumlarına göre anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The relationship among metacognitive awareness, self-efficacy toward the teaching profession and the problem-solving skills of teacher candidates
    (Anı Yayıncılık, 2017) Bars, Mehmet; Oral, Behçet
    Purpose: This research is conducted for the purpose of examining the perceptions of teacher candidates regarding their metacognitive awareness, self-efficacy for the teaching profession and problem-solving skills. Method: The research has been conducted using a correlational research design. The sample group of the study comprised 1,475 teacher candidates randomly selected from the participants in a pedagogical formation program and senior students of Ziya Gokalp Faculty of Education in the spring semester of the academic year 2014-2015. In the research, a personal information form, a metacognitive awareness inventory, a teacher self-efficacy scale and a problemsolving inventory were used as the data collection tools. Received: 24 Jan. 2017 Received in revised form: 09 June 2017 Accepted: 21 Nov. 2017 DOI: 10.14689/ejer.2017.72.6 Keywords Metacognition, self-efficacy, problem solving, teacher candidates, teaching profession Findings: It was found that the metacognitive awareness of teacher candidates is a significant predictor of their self-efficacy perception regarding the teaching profession. It was concluded that the metacognitive awareness of teacher candidates has significantly predicted their perception levels regarding their problem-solving skills. It was further determined that the perceptions of teacher candidates regarding their problem-solving skills have significantly predicted their perception levels regarding the teaching profession. Implications for Research and Practice: The result of the research affirms the following suggestions. First, activities developing metacognitive awareness should be included in teacher training programs so that the metacognitive awareness of teacher candidates can be developed further. In this way, they will be able to comprehend the importance of metacognitive awareness. Second, instructors should use methods and techniques that will improve the metacognitive awareness of teacher candidates in their courses.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkiye'de 2003-2021 yılları arasında yayımlanan eğitim-öğretim konulu e-öğrenme tezlerindeki eğilimler
    (Ulusoy Education Consultancy Publishing Organization, 2022) Bars, Mehmet; Yetkin, Nihat
    Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de 2003-2021 yılları arasında yayımlanan eğitim-öğretim konulu e-öğrenme tezlerindeki eğilimleri ortaya koymaktır. Betimsel içerik analizi yaklaşımı ile yürütülen bu çalışmada Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan 60 tez incelenmiştir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından Microsoft Excel programında oluşturulan E-Öğrenme Tezleri İnceleme Formu kullanılmıştır. Bu forma kodlanan veriler, sonrasında SPSS ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda lisansüstü tezlerin çoğunun yüksek lisans tezleri olduğu, tezlerin sayısında 2009 yılından itibaren bir artış olduğu, tezlerin çok büyük bir kısmının Türkçe yazıldığı, yayımlanan tez sayısı bakımından Gazi ve Hacettepe üniversitelerinin ön plana çıktığı, tezlerin yarısının eğitim bilimleri enstitülerinde yürütüldüğü, tezlerin en fazla bilgisayar ve öğretim teknolojileri anabilim dalında yapıldığı belirlenmiştir. Ayrıca tezlerde; araştırma metodolojisi olarak çoğunlukla nicel yaklaşımın kullanıldığı, araştırma deseni olarak en çok tarama deseninin kullanıldığı, örneklem/çalışma grubu olarak en çok lisans öğrencileri ile çalışıldığı, nicel çalışmalarda en çok basit seçkisiz örneklemenin ve karma çalışmalarda amaçsal örnekleme yöntemlerinin kullanıldığı, çoğunlukla 200 kişiyi aşmayan örneklem grupları ile çalışıldığı, veri toplama aracı olarak nicel araştırmalarda en çok ölçeğin ve karma araştırmalarda en çok görüşmenin kullanıldığı, çoğunlukla klasik veri toplama yönteminin kullanıldığı, veri çözümleme yöntemleri olarak nicel çalışmalarda en çok ANOVA ve ilişkisiz örneklemler için t-testinin, karma araştırmalarda ise en çok içerik analizinin kullanıldığı belirlenmiştir.

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim