Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Ayaz, Mehmet Fatih" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ÖĞRETİM ELEMANLARININ MESLEKİ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ
    (2016) Ayaz, Mehmet Fatih
    Günümüz insanının psikolojik durumlarından en önemlilerinden biri tükenmişliktir. Özellikle yoğun iş temposu olan ve insanlara yüz yüze hizmet veren meslek gruplarında sık görülen tükenmişliğin çeşitli değişkenlerle öğretim elemanları üzerindeki durumunu ortaya koymak amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Çalışma bir üniversite bünyesinde hizmet veren eğitim, İİBF ve mühendislik fakültelerinde görev yapan toplam 173 öğretim elemanı ile yapılmıştır. Çalışmada bağımsız değişkenler olarak cinsiyet, fakülte, akademik unvan, mesleki yıl, yaş ve sosyal medya kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda tükenmişliğin öğretim elemanlarında genel olarak düşük çıktığı belirlenmiştir. Cinsiyet ve fakülte değişkenlerinin, öğretim elemanlarının tükenmişlik seviyelerini anlamlı fark olacak şekilde değiştirmediği belirlenmiştir. Akademik unvan, mesleki yıl, yaş ve sosyal medya kullanma süresi değişkenlerinin, öğretim elemanlarının tükenmişlik seviyelerini anlamlı fark olacak şekilde değiştirdiği tespit edilmiştir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Çokkültürlülük algı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (ESOSDER, 2016) Ayaz, Mehmet Fatih
    Bu araştırmada öğretmen adaylarının çokkültürlülük ile ilgili algılarını belirlemek amacıyla geliştirilen Çokkültürlülük Algı Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Bunun için 2014-2015 EğitimÖğretim yılında Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencisi olan toplam 194 öğretmen adayıyla çalışılmıştır. Öncelikle KMO ve Bartlett testleriyle verilerin faktör analizine uygun olduğu belirlenmiştir. Daha sonra elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizlerine tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin, toplam varyansın %43.127'sini açıklayan tek boyut altında toplandığı belirlenmiştir. Maddelerin faktör yükleri incelendiğinde bir madde dışında tüm maddelerin .30 ve üzeri faktör yüküne sahip olduğu görülmüştür. Faktör yükü düşük olan madde çıkarıldığında 25 maddeden oluşan bir yapı elde edilmiştir.Uyum geçerliği ve güvenirlik analizleri sonucunda elde edilen bulgular, ölçeğin çokkültürlülük algılarını belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The effect of using of instructional technology to elementary school students' academic achievement: A meta-analysis study
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2016) Ayaz, Mehmet Fatih; Şekerci, Hanifi; Oral, Behçet
    Abstract:At this study using of technology in education in the primary school students a metaanalysis is conducted to determine the effects on academic achievement. For that, literature searching related to studies conducted in Turkey is realized. The studies included into research are formed from master and doctoral theses, published or not published articles in refereed scientific journals between 2005-2013 in Turkey as "Instructional Technologies" and own research problems and needed statistical data. There are 19 studies including the sample about instructional technology on the academic achievements of the students in primary schools. Meta-analysis results of the using of technology in teaching, primary school students were found to be positive effect on academic achievement. The study of the average effect size was determined ES = 0.973 (95% CI, SE = 0.132) with a very close level to strong level by using random effect model. Effects related to the lessons, application time, study type and class level from the operating characteristics were determined. As a result of analysis done by the intermediate variables the highest effect sizes have been observed for social sciences (ES=1,475), in "20 and over" teaching hours, at doctoral theses, and at second class (ES=1,434). According to the obtained results, some recommendations were made for practitioners, program developers and researchers. It is provided that more space to instructional technology in primary school curriculum should be given.
  • [ X ]
    Öğe
    The Effect of Using of Instructional Technology to Elementary School Students' Academic Achievement: A Meta-Analysis Study
    (2016) Oral, Behçet; Şekerci, Hanifi; Ayaz, Mehmet Fatih
    [Abstract Not Available]
  • [ X ]
    Öğe
    Evaluation of the post-graduate theses on teacher education in Turkey
    (Ankara University, 2015) Ayaz, Mehmet Fatih; Oral, Behçet; Söylemez, Mikail
    The aim of this study is to examine post-graduate theses in the field of teacher education in Turkey and to develop a variety of suggestions, concerned with teacher education, from the obtained findings and results from these studies. With this aim in mind, the study examined and evaluated the theses on teacher education conducted in Turkey from 2006 to 2012. Meta-synthesis and descriptive analyzing methods were used at this study. Generally, the studies examined were to determine the effectiveness of recent teaching methods and techniques. In order to establish the proposed results, the existing curriculum was studied around two or three dimensions. In the studies, in order to train qualified teachers in the process of teacher education, the practicality of the teacher education practices were highlighted. Examining the teacher training institutions in detail in terms of their infrastructure and faculty were also reported as a need. It is also concluded that, there is a need to increase the efforts to offer an alternative model of teacher education in our country.
  • [ X ]
    Öğe
    A meta-analysis of the effect of Peer Instruction on learning gain: Identification of informational and cultural moderators
    (Elsevier Sci Ltd, 2017) Balta, Nuri; Michinov, Nicolas; Balyimez, Serkan; Ayaz, Mehmet Fatih
    Peer Instruction is an interactive teaching method to improve learning in higher education. It has been used in a wide range of courses and countries to create interactivity during lectures. The meta-analysis is based on 29 studies (N = 4738), and aims to examine the effect of Peer Instruction on learning gains and identify moderating variables. Peer Instruction has a positive impact on learning compared to traditional teaching methods, and differences can be observed in both informational and cultural variables. It appears to be most effective in collectivist countries and in individualist countries that place a high value on social interaction, compared to those encouraging individual learning. Findings invite researchers to take the cultural values of countries into consideration.
  • [ X ]
    Öğe
    PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN FEN DERSLERİNDEKİ AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ: BİR META-ANALİZ ÇALIŞMASI
    (2015) Ayaz, Mehmet Fatih
    Bu araştırmada probleme dayalı öğrenme (PDÖ) yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun için Türkiye'de yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. 2003-2013 yılları arasında yapılmış, araştırma problemine uygun ve meta-analiz çalışmasına dâhil edilebilecek istatistiksel verilere sahip yüksek lisans tezi ve doktora tezi ulusal veri tabanlarından taranarak incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda PDÖ yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisine ilişkin toplam 24 araştırma çalışmaya dâhil edilmiştir. Meta-analiz sonucunda PDÖ yaklaşımının, geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına ve fen derslerine yönelik tutumlarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. PDÖ yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına ilişkin genel etki büyüklüğü değeri rastgele etkiler modeline göre 1,206 (%95 CI, SE=0,177) olarak belirlenmiştir. Bu değer, Cohen ve arkadaşlarının (2007) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre güçlü düzeyde bir etki düzeyindedir. PDÖ yaklaşımının uygulandığı fen bilimleri alanlarında en büyük etki büyüklüğü değerinin kimya alanında olduğu belirlenmiştir.Öğrenim düzeylerinde etki büyüklüğü en yüksek ilkokul düzeyinde çıkmıştır. Yayın türlerine göre etki büyüklüğü en yüksek doktora tezlerinde çıkmıştır. Çalışmanın son bölümünde, araştırmada elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara, program geliştiricilere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına ve fen derslerine yönelik tutumlarına etkisi : Bir meta-analiz çalışması
    (2015) Ayaz, Mehmet Fatih
    Bu araştırmada proje tabanlı öğrenme (PTÖ) yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına ve fen derslerine yönelik tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun için yurt içi ve yurt dışında yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. 2002–2013 yılları arasında yapılmış, araştırma problemine uygun ve meta-analiz çalışmasına dâhil edilebilecek istatistiksel verilere sahip yüksek lisans tezi, doktora tezi ve makaleler ulusal ve uluslararası veri tabanlarından taranarak incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisine ilişkin toplam 49 araştırma ve proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumlarına etkisine ilişkin toplam 32 araştırma çalışmaya dâhil edilmiştir. Meta-analiz sonucunda proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına ve fen derslerine yönelik tutumlarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına ilişkin genel etki büyüklüğü değeri 0,991 (%95 CI, SE=0,099) olarak belirlenmiştir. Bu değer, Cohen ve arkadaşlarının (2007) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre orta düzeyde bir etki düzeyindedir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumlarına ilişkin genel etki büyüklüğü değeri 0,715 (%95 CI, SE=0,102) olarak belirlenmiştir. Bu değer, Cohen ve arkadaşlarının (2007) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre orta düzeyde bir etki düzeyindedir. Araştırma problemlerinden üç tanesinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Akademik başarı ile ilgili, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, öğrencilerin öğrenim düzeylerindeki etkililiğinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Tutum ile ilgili, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının, çalışmaların yayın türlerindeki ve öğrencilerin öğrenim düzeylerindeki etkililiğinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı fen bilimleri alanlarında en büyük etki büyüklüğü değerinin biyoloji alanında olduğu belirlenmiştir. Öğrenim düzeylerinde akademik başarıya ilişkin etki büyüklüğü en yüksek lise düzeyinde, tutuma ilişkin etki büyüklüğü en yüksek ortaokul düzeyinde çıkmıştır. Yayın türlerine göre akademik başarıya ilişkin etki büyüklüğü en yüksek yüksek lisans tezlerinde, tutuma ilişkin etki büyüklüğü en yüksek doktora tezlerinde çıkmıştır. Çalışmanın son bölümünde, araştırmada elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara, program geliştiricilere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Fen, Meta-Analiz, Proje Tabanlı Öğrenme.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Türkiye'deki öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması
    (Türk Eğitim Derneği, 2015) Ayaz, Mehmet Fatih; Söylemez, Mikail
    Öz:Bu araştırmada proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun için Türkiyede yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taram ası yapılmıştır. 2002 2013 yılları arasında yapılmış, araştırma problemine uygun ve meta-analiz çalışmasına dâhil edilebilecek istatistiksel verilere sahip yüksek lisans tezi, doktora tezi ve makaleler ulusal ve uluslararası veri tabanlarından Türkçe ve İngilizce dillerinde taranarak incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisine ilişkin toplam 41 çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Bu çalışmalardan 42 etki büyüklüğü değe ri elde edilmiştir. Meta-analiz sonucunda proje tabanlı öğrenme yaklaşımının geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. PTÖ yaklaşımının öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına ilişkin genel etki büyüklüğü değeri rastgele etkiler modeli kullanılarak 0,777 ile 1,218 güven aralığında 0,997 (%95 CI, SE=0,112) olarak belirlenmiştir. Bu değer, Cohen, Manion ve Morrisonun (2007) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre orta düzeyde bir etki düzeyindedir. Araştırmaya dâhil edilen 42 çalışmanın 39unun pozitif, 3ünün negatif etki büyüklüğü değerine sahip oldukları belirlenmiştir. Pozitif yönlü olan çalışmaların 3 tanesi zayıf etki, 5 tanesi küçük etki, 11 tanesi orta etki ve 20 tanesi güçlü etki düzeyindedir. Meta-analiz çalışmasında, fen bilimleri alanlarında, öğrenim düzeylerinde, örneklem büyüklüğünde, uygulama süresinde, kullanılan yöntemlerde ve yayın türlerinde ara değişken (moderatör) analizi yapılmıştır. Yapılan ara değişken analizleri sonucunda en yüksek etki büyüklüğü değerlerinin fizik dersinde (ES=1,046), lise düzeyinde (ES=1,536) ve 1 -20 ders saati aralığında (ES=1,203) görülmüştür. Tüm değişkenler içerisinde en yüksek etki büyüklüğü değerinin lise düzeyinde (ES=1,536) olduğu görülmektedir. Çalışmanın son bölümünde, araştırmada elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara, program geliştiricilere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
  • [ X ]
    Öğe
    Türkiye'de Öğretmen Eğitimi İle İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Değerlendirilmesi
    (2015) Söylemez, Mikail; Ayaz, Mehmet Fatih; Oral, Behçet
    Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de öğretmen eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezleri incelemek ve bu çalışmalardan elde edilen sonuçlardan hareketle öğretmen eğitimi ile ilgili çeşitli öneriler geliştirmektir. Bunun için 2006-2012 yılları arasında Türkiye'de konu alanı ile ilgili Türkçe olarak yazılmış lisansüstü tezlerin incelenip değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışmada meta-sentez ve betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmalarda genel olarak mevcut öğretim yöntem ve tekniklerin etkililiğinin belirlenmeye çalışıldığı görülmüştür. Program değerlendirmelerinde genelde 2-3 boyut etrafında çalışma yapıldığı tespit edilmiştir. Öğretmen yetiştiren kurumların altyapı ve öğretim üyeleri bakımından ayrıntılı bir şekilde inceleyen çalışmalara da ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca ülkemizde alternatif öğretmen yetiştirme modeli sunacak çalışmaların arttırılması gerekmektedir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derslere yönelik tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması
    (Dumlupınar Üniversitesi, 2016) Ayaz, Mehmet Fatih; Şekerci, Hanifi
    Öz: Bu araştırmada yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derslere yönelik tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun için Türkiye’de yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. 2004–2014 yılları arasında yapılmış, araştırma problemine uygun ve meta-analiz çalışmasına dâhil edilebilecek istatistiksel verilere sahip yüksek lisans tezi, doktora tezi ve makaleler ulusal ve uluslararası veri tabanlarından Türkçe ve İngilizce dillerinde taranarak incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisine ilişkin toplam 20 çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Meta-analiz sonucunda yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrencilerin derslere yönelik tutumlarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derslere yönelik tutumlarına ilişkin genel etki büyüklüğü değeri rastgele etkiler modeli kullanılarak 0,301 ile 1,208 güven aralığında 0,755 (%95 CI, SE=0,231) olarak belirlenmiştir. Bu değer, Cohen, Manion ve Morrison’un (2007) etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre orta düzeyde bir etki düzeyindedir. Araştırmaya dâhil edilen 20 çalışmanın 15’inin pozitif, 5’inin negatif etki büyüklüğü değerine sahip oldukları belirlenmiştir. Yapılan moderatör analizleri sonucunda en yüksek etki büyüklüğü değerlerinin doktora tezlerinde, fen öğretimi dersinde, üniversite düzeyinde olduğu görülmüştür. Çalışmanın son bölümünde, araştırmada elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara, program geliştiricilere ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.

| Dicle Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Dicle Üniversitesi, Diyarbakır, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim