Yazar "Ay, Mehmet Emin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bağlam temelli öğrenme yaklaşımının 8. sınıf fen bilimleri dersinde öğrencilerin problem çözme becerisi ve akademik başarısı üzerindeki etkisi: Basınç ünitesi örneği(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Ay, Mehmet Emin; Maskan, AbdulkadirBu araştırma, bağlam temelli öğrenme yaklaşımının 8. Sınıf fen bilimleri dersinde öğrencilerin problem çözme becerisi ve akademik başarısı üzerindeki etkisi basınç konusu örneği üzerinde incelemeyi amaçlamıştır. Bu araştırma Batman ilinde bulunan ve Millî Eğitim Bakanlığı (MEB)'na bağlı Abdulcelil Candan İmam Hatip Ortaokulunda 8. sınıfta öğrenim gören 44 öğrenci ile yürütüldü. Bu araştırmada yarı deneysel araştırma yöntemi kullanıldı. Araştırmanın yürütüldüğü sınıflar "deney grubu" ve "kontrol grubu" olarak seçildi. Deney grubuna Bağlam temelli öğrenme yaklaşımına uygun etkinlikler, kontrol grubuna MEB'in yürürlükteki öğretim programına uygun etkinlikler gerçekleştirildi. Araştırmada verilerin toplanması için "Akademik Başarı Testi'' ve ''Problem Çözme Ölçeği" kullanıldı. Bağlam temelli öğrenme yaklaşımın öğrenci başarısına etkisini tespit etmek için geliştirilmek üzere 28 tane çoktan seçmeli sorudan oluşan akademik başarı testi, 49 öğrenci ile birlikte pilot uygulama yapıldı. Akademik başarı testi pilot uygulama neticesinde maddelerin güçlük ve ayırtedicilik düzeyleri tespit edildi. Pilot uygulama sunucu elde edilen verilerin analizi ve uzman görüşü alınarak soru sayısı 20'ye indirildi. Güçlük ve ayırtedicilik düzeyleri uygun olmayan maddeler testen çıkarıldıktan sonra uygulama için kullanılan testin Cronbach Alfa katsayısı 0,86 olarak bulundu. Akademik başarı testinden elde edilen verilerin analizinde parametrik testler, problem çözme becerileri ölçeğinden elde edilen verilerin analizinde non parametrik testler kullanıldı. Araştırmada elde edilen veriler SPSS27 programı kullanılarak analiz edildi. Elde edilen bulgular doğrultusunda yapılan analizlerde, bağlam temelli öğrenme yaklaşımına uygun etkinliklerin gerçekleştirildiği deney grubu öğrencilerinin akademik başarıları, MEB'in yürürlükteki öğretim programı uygun etkinliklerin gerçekleştirildiği kontrol grubu öğrencilerin akademik başarılarına göre anlamlı bir fark ortaya çıktığı tespit edildi. Problem çözme becerileri ölçeğinin verileri analiz edildiğinde; uygulama sonrası deney grubunun puan ortalamasının kontrol grubunun puan ortalamasına göre daha yüksek düzeyde olduğu görüldü. Bununla birlikte deney grubunun ve kontrol grubunun ön test ve son test puan ortalamalarının farkı incelendiğinde deney grubunun ön-son test puan artışının kontrol grubunun ön-son test puan artışına göre daha yüksek seviyede olduğu da görüldü. Bu sonuçlar değerlendirildiğinde; her ne kadar deney grubu lehine anlamlı bir fark oluşmamışsa da bağlam temeli öğrenme yaklaşımının 8. sınıf fen bilimleri dersinde basınç ünitesindeki konular temelinde öğrencilerin problem çözme becerisine olan etkisi açısından olumlu bir bulgu olarak görülebilir. Bu çalışma sonunda elde edilen bulgulara dayalı olarak, araştırmacılara farklı sınıf seviyesindeki öğrenciler ile farklı ünite ve cinsiyet gruplarında daha geniş bir örneklem tercih edilerek nitel ve nicel araştırmalar yapmaları önerilmektedir.