Yazar "Aslan, İbrahim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Değişik koma koşullarında prolaktin tepkime örnekleri(2018) Aslan, İbrahimKala travması, serebrovasküier aksidatıs ve metabolik nedenlere bağlı koma gelişen Hastalarda serebral dopaminerjik sistemler etkilenmekte ve bu etkilenme ise adenohipofız işlevinde değişikliklere neden olmaktadır.Değişik koma koşullarında PRL tepkime örneklerini değerlendirmeye yönelik bu çalışma, nöroşirurji, nöroloji ve endokrinoloji kliniğinde yatan hastalar üzerinde gerçekleştirildi.Onu kontrol, 30'u komalı toplam 40 erkek örnek çalışma kapsamına alındı.Her koma grubu 10 örnekten oluşmaktaydı. 10 mg MCP (DA2 antagonistic IV uygulanmasından önce, uygulamanın 30, 60, ve 90. dakikalarında PRL ölçümü için kan örnekleri almdı.PRL ölçümleri "enzimimmunassay" yöntemiyle gerçekleştirildi.PRL değerlerindeki artışlar sadece kontrol grubunda p< 0.001 Ölçüsünde farklılıklar gösterdi.Konıah hasta kesiminde küntleşmiş tepkime örnekleri alındı. Sonuç olarak, 1) Serebrovasküier, kafa travması ve ketoasidoza bağlı koma gelişen hastalarda PRL tepkimeleri bozulmaktadır. 2) Travmatik ve iskemik etkilerin yanında, ketoasidoziste olduğu gibi metabolik değişimlerin de dopaminerjik sistem üzerinden PRL salınımını etkilediği, dopaminerjik antagonist uyarıya PRL tepkimesini baskıladığı söylenebilir. 3) Diabetik ketoasidozisteki kan pH değişikliklerinin, PRL salınımı üzerine olan etkilerinin açıklanması daha ileri düzeyde çalışmaları gerektirir.Öğe Gonadektomi yapılan sıçanlarda lipid parametre değişimleri(1997) Aydın, Mutay; Çolpan, Leyla; Aydın, İsmet; Aslan, İbrahim; Bahceci, MithatBu çalışmada 8 erkek, 8 dişi toplam 16 gonadektomi-li Spraque-Dawley yetişkin sıçanda sex steroidlerinin serum lipid düzeylerine etkisi araştırıldı. Tüm hayvan¬lar standart pellet yemle beslendi. Gonedektomiden 60 gün sonra sıçanların kalplerinden kan örnekleri alındı. Alınan kan örneklerinde serum total kolesterol, trigliserid, HDL kolesterol, LDL kolesterol, apolipop-rotein A1 ve apolipoprotein B düzeyleri ölçüldü. P<0.05 değerleri istatistiksel ölçüde anlamlı kabul edildi. Kontrol grubuyla karşılaştırıldığında, total ko¬lesterol, trigliserid ve trigliseridÂotal kolesterol oranı gonadektomi yapılan dişi sıçanlarda yüksek bulundu (p < 0.001). Gonedektomili erkek örneklerde kan lipid düzeylerinde kontrol grubuna bakışla anlamlı fark saptanmadı. Apolipoprotein düzeyleri kontrol grubu¬na göre gonadektomi yapılan her iki cinste de anlamlı değişme göstermedi. Bu verilere göre; 1) Östrojen yetersizliği plazma lipid düzeylerini arttırmakta, bunun aksine androjen lipid değerlerinde anlamlı fark oluşturmamaktadır. 2) Androjen ve östrojenlerin her ikisininde gonadektomi-nin erken döneminde serum apolipoprotein konsant¬rasyonlarını değiştirici etkileri yoktur.3) Kan damarlarının morfolojik değerlendirilmesi aterosklero-tik gelişmede daha ileri bilgi için gereklidir. Anahtar Kelimeler: Gonadektomi, Sex Hormonu, Total Kolesterol, Trigliserid, LDL, HDL, Apolipoprotein A1, Apolipoprotein B.Öğe A new provocative test for demonstration of microalbuminuria in diabetic subjects with pre-existing normoalbuminuria(1999) Bahceci, Mithat; Aydın, İsmet; Aslan, Mutay; Tuzcu, Alpaslan; Aslan, İbrahimBu çalışmada 19 diabet hastası değerlendirildi. Hastaların temel klinik ve biyokimyasal değerlendirmelerinden sonra 100 cc %20'lik insan albümini infüzyonla verildi. Uygulama öncesi ve sonrası hastaların idrarla albümin atılım hızları, kan basıncı, serum albümin ve total proteinleri ölçüldü, infüzyon sonrası 19 hastanın 11'inde mikroalbüminüri ortaya çıktı (%60). İstatistiksel analizde unpaired student -t testi kullanıldı. Bu sonuçlara göre insan albümin infüzyonu normoalbüminürik diabet hastalarında provokatif bir test olarak kullanılabilir.Öğe SINIF ÖĞRETMENLERININ SINIF İÇI EKOLOJIK AYAK İZI FARKINDALIĞI ARTTIRMA UYGULAMALARI(Kastamonu Üniversitesi, 2022) Aslan, İbrahim; Demirkol, MehmetBu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin sınıf içi ekolojik ayak izi farkındalığı arttırmaya yönelik yaptıkları uygulamaları belirlemek amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma modeli ile şekillenen bu araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılı Diyarbakır il merkezinde görev yapmakta olan ve amaçlı-ölçüt örneklem yöntemi ile belirelen 28 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde sınıf öğretmenleri ile görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile hazırlanmış sorular kullanılmış ve bu sorular ile elde edilen verilerin analiz sürecinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Sınıf öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonucunda; Ekolojik ayak izi uygulamalarının ilkokuldan itibaren verilmesi gerektiği, öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izini azaltmaya yönelik yapmış oldukları uygulamaların ekolojik ayak izi bileşenlerini kapsadığı ve bu etkinliklerin çocuklarda çevre bilincinin, sorumluluk ve yardımlaşma duygusunun, doğa ve hayvan sevgisinin, koruma ve sahiplenme duygusunun gelişmesini sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerin, ekolojik ayak izi uygulamaları ile sürdürülebilir yaşam fırsatları geliştirmeye yönelik yaptıkları etkinlikler sürecinde, okul imkanlarının kısıtlı olması, veli ve yöneticilerden yeterli desteğinin olmaması, öğretim programının yetersiz ve sınıf mevcutlarının kalabalık olması gibi zorluklarla karşılaştıkları tespit edilmiştir.Öğe Sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeyleri(2021) Demirkol, Mehmet; Aslan, İbrahimBu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda 2019- 2020 eğitim öğretim yılında Diyarbakır il merkezindeki dört ilçeye (Bağlar, Kayapınar, Sur ve Yenişehir) bağlı okullarda görev yapan 536 sınıf öğretmeni örneklem olarak belirlenmiştir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile şekillenen bu çalışmanın veri toplama sürecinde Ekolojik Ayak İzi Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değişkenler açısından karşılaştırılması sürecinde nonparametrik testlerden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinde cinsiyet, öğrenim durumu, mezun olunan fakülte ve seminer alma durumu değişkenlerine anlamlı farklılık görülmezken; kıdem, okutulan sınıf düzeyi, okulun bulunduğu bölge değişkenleri arasında farklılığın meydana geldiği görülmektedir.Öğe Sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi ve sınıf içi uygulamalarının belirlenmesi(Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020) Aslan, İbrahim; Demirkol, MehmetBu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinin değerlendirilmesi ve sınıf içi uygulamaların belirlenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede 2019/2020 eğitim öğretim yılında Diyarbakır merkezindeki dört ilçeye (Bağlar, Kayapınar, Sur ve Yenişehir) bağlı okullarda görev yapan sınıf öğretmenleri ile çalışılmıştır. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli ve nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel modelinin birlikte kullanıldığı karma model kullanılmıştır. Nicel araştırmada 536 sınıf öğretmeni ile çalışılmış ve veri toplama aracı olarak 40 maddeden oluşan Ekolojik Ayak İzi Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Nitel Araştırmada 28 öğretmenden görüş alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiklerden aritmetik ortalama, yüzde ve frekans kullanılmıştır. Ayrıca elde edilen verilerin değişkenler açısından karşılaştırılması sürecinde nonparametrik testlerden (Mann Whitney U, Kruskal Wallis H) yararlanılmıştır. Öğretmenler ile yapılan görüşmelerin analiz sürecinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinde cinsiyet değişkenine göre; ''gıda'', "ulaşım ve barınma", ''enerji'', ''atıklar'' ve "su tüketimi" alt boyutlarında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Kıdem değişkenine göre; ''gıda'', ''Enerji'', ''Atıklar'' ve "Su tüketimi" alt boyutlarında 6-10 yıl arası kıdeme sahip olan sınıf öğretmenleri ile 1-5, 11-15, 16-20, ve 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenler arasında 6-10 yıl arası kıdeme sahip olan sınıf öğretmenleri aleyhine anlamlı fakın olduğu belirlenmiştir. "Ulaşım ve barınma" alt boyutunda ise 1-5 yıl arası kıdeme sahip sınıf öğretmenleri ile 6-10, 11-15, 16-20, ve 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip öğretmenler arasında 1-5 yıl kıdeme sahip sınıf öğretmenleri aleyhine anlamlı farkın olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin öğrenim durumu değişkenine göre; ''Gıda'', "Ulaşım ve barınma", ''Enerji'', ''Atıklar'', "Su tüketimi" alt boyutlarında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin mezun oldukları fakülte değişkenine göre; ''gıda'', "Ulaşım ve barınma", ''Enerji'', ''Atıklar'', "Su tüketimi" alt boyutlarında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin okuttukları sınıf türü değişkenine göre; sadece "Ulaşım ve barınma" alt boyutunda birleştirilmiş sınıf okutan sınıf öğretmenleri ile bağımsız sınıf okutan sınıf öğretmenleri arasında bağımsız sınıf okutan sınıf öğretmenleri lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin çalıştıkları bölge değişkenine göre; sadece "Ulaşım ve barınma alt boyutunda şehir merkezinde çalışan öğretmenler lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izi ile ilgili konularda seminer alma durumu değişkenine göre; ''Gıda'', "Ulaşım ve barınma", ''Enerji'', ''Atıklar'', "Su tüketimi" alt boyutlarında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmenleri ile yapılan görüşmeler neticesinde; Ekolojik ayak izi uygulamalarının ilkokuldan itibaren verilmesi gerektiği, öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin ekolojik ayak izini azaltmaya yönelik yapmış oldukları uygulamaların ekolojik ayak izi bileşenlerini kapsadığı ve bu etkinliklerin çocuklarda çevre bilincinin, sorumluluk ve yardımlaşma duygusunun, doğa ve hayvan sevgisinin, koruma ve sahiplenme duygusunun gelişmesini sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerin, ekolojik ayak izi uygulamaları ile sürdürülebilir yaşam fırsatları geliştirmeye yönelik yaptıkları etkinlikler sürecinde, okul imkanlarının kısıtlı olması, veli ve yöneticilerden yeterli desteğinin olmaması, öğretim programının yetersiz ve sınıf mevcutlarının kalabalık olması gibi zorluklarla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda, Çevre Eğitimi adında ayrı bir dersin olması, okul imkanlarının arttırılması ve velilerin bilinçlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.