Yazar "Arslan, Rabiha" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Alman baskı resim sanatı ve toplumsal-gerçekçilik bağlamında bir sanatçı : KÄTHE KOLLWITZ(2016) Arslan, Rabiha; Alakuş, Ali OsmanI. ve II. Dünya Savaşları tüm dünya devletlerine derin acılar yaşatmış, yıkımlara neden olmuş, birçok insanın tarih sahnesinden rolleri bitmeden çekilmelerine neden olmuştur. Artı ürünün ortaya çıkmasıyla birlikte oluşan ?ekonomi? kavramı, iktidar olma isteğini beraberinde getirmiştir. Yaşanan ekonomik krizler açlığa, işsizliğe ve ülkelerin gelişmişliklerinin eksi yönde hareketlenmelerine sebebiyet vermiştir. Savaş ve ekonomik kriz ortamında sanat, insanlığın yok ettiği değerleri yeşertmek adına üretilen nüveler iken, tüm dünya savaşın karşı konulmaz cazibesine teslim olarak tarihe önemli ?izm?ler bırakmışlardır. Bu ?izm?ler çerçevesinde gelişen sanat ortamında ise, evrensel değerde eserler veren önemli sanatçılar yetişmiştir. Araştırmada ele alınan ?Käthe Kollwitz?, bu önemli sanatçılardan biridir. Bu araştırmada, tarih öncesi dönemden başlayan baskı resim sanatının, tarihsel gelişiminin serüveni ve baskı resim alanında eserler üretmiş olan sanatçıların çalışmalarına yer verilmiştir. Ayrıca bu sanatçıların, baskı resim sanatının çağdaşlaşmasına sundukları katkılar dile getirilmiştir. Baskı resim sanatının tarihsel kökenlerine inildiği zaman, paleolitik dönemden günümüze kadar olan gelişim serüveni, dünyanın farklı ülkelerinde değişik evrimlerden geçtiği görülmektedir. Tezin üçüncü bölümünde, XX. yy. Alman baskı resim sanatı ile toplumsal gerçekçi sanat anlayışına yer verilmiştir. I. ve II. Dünya savaşları öncesi ve sonrasındaki Almanya?da yaşanan toplumsal çöküş, sanatçıları etkilemiş natüralist ve empresyonist sanat anlayışına tepki olarak ortaya çıkan ekspresyonizm sanat akımı; dışa değil içe dönük ruh halinin temsilcisi olmuştur. Almanya?da, XX. yy.?da ekspresyonistlerin bir araya gelerek oluşturdukları grupların, üslup birliği olmadığı için ömürleri kısa olmuştur. Dağılan bu grupların üyeleri, Nazilerin iktidara gelmesiyle ?Yoz Sanat? anlayışına maruz kalmış ve sanatlarını icra etmekten men edilmişlerdir. Bununla kalmayıp ?Soysuz Sanatçı? olarak lanse edilmişlerdir. Almanya?da bunlar yaşanırken dünyada, savaş karşıtı çığlıklar yükselmeye başlamıştır. Edebiyatta ortaya çıkan toplumsal gerçekçilik, sanatçıların onlardan esinlenmesiyle çalışmalarında toplumsal gerçekçi bir ekolün hâkim olmasına neden olmuştur. Savaşın çirkin yüzü tuvallere yansımış, işsizlik, yoksulluk, ölüm ana tema konumuna gelmiştir. Sanatçılar eserleriyle iii savaş karşıtlığını dile getirmişler, eserleriyle birlikte sanat tarihindeki yerlerini almışlardır. Tezin dördüncü bölümü olan, Toplumsal Gerçekçilik bağlamında ele alınan sanatçı Käthe Kollwitz?in hayatı, sanat anlayışı ve toplumsal gerçekçi anlayışla üretmiş olduğu baskı resim çalışmalarından on iki tanesi seçilerek, sanat eleştirisi basamaklarına göre değerlendirilmiştir. Sanatçı savaşın yıkıcılığından nasibini almış ve toplumsal eleştirel gerçekçi sanat anlayışı ile çalışmalar yapmıştır. I. Dünya savaşı başlamadan önce Kollwitz de, birçok Alman sanatçı gibi savaşın gerekli olduğuna inanan ve savaşla dünyayı daha yaşanılabilir bir hale getirilebileceği düşüncesindeyken, savaşa gönüllü olarak katılan küçük oğlunu savaşta yitirmesi üzerine savaşın gerçek yüzüyle karşı karşıya kalmıştır. Oğlunun ölümüyle sarsılan, savaşın acı ve çirkin yüzünü gören sanatçının sanat anlayışı değişmiş, sanat hayatının geri kalan kısmını savaş karşıtı bir sanatçı olarak devam ettirmiştir. Dönemin şartlarından, kocasının muayenehanesine gelen işçilerin dramatik yaşamlarından, en çok da oğlunun ölümünden etkilenmiş olan sanatçı eserlerinde; acı çeken, ezilen, yoksul, savaş mağduru, sıradan insanların gerçek dünyalarını konu almış ve eserlerinde eleştirel bir tarzla yansıtmıştır. Bunun yanında anne çocuk temasını da eserlerinde başarıyla işlemiştir. Çalışmalarını çoğunlukla çeşitli baskı resim tekniklerini kullanarak üretmiş, yanı sıra birçok heykelde yapmıştır. Bu araştırmayı yaparken kullanılan araştırma yöntemi tarama modelidir. Bu amaçla; Bilkent Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Milli Kütüphane, Anadolu Üniversitesi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Marmara Güzel Sanatlar Fakültesi kütüphaneleri, YÖK Ulusal Tez Merkezi, internet kaynakları ve araştırmacının kendi kitaplığı incelenmiştir. Araştırma süresince elde edilen kaynaklar ve veriler, tezin amacı doğrultusunda değerlendirilerek araştırma sonuçlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Baskı resim, Ekspresyonizm, Toplumsal Gerçekçilik, Alman Sanatı, Käthe Kollwitz.Öğe Diyarbakır Surlarında ve Ulu Camii'de bulunan geyik figürleri üzerine(2017) Kanay, Zeki; Oruç, Şefika Ergin; Arslan, RabihaKadim bir Mezopotamya şehri olan Diyarbakır'da, etkileyici uzunluktaki 2000 yıllık şehir surları ve daha birçok tarihî yapı adeta bir kitabeler, semboller ve figürler müzesi oluşturmaktadır. Farklı medeniyetlere ait olan bu eserler hakkında pek çok araştırma yapılmış ve konuyla ilgili kitaplar yazılmış olmasına rağmen, bazı temel bilgilerde dahi görüş birliği sağlanamamıştır. Kale duvarlarında ve tarihî mekânlarda çok sayıda ve farklı özelliklerde hayvan figürleri bulunmaktadır. Bunlar arasından geyik figürleri ya da "geyik" olarak tanımlanmış olan bazı figürler bu çalışmada ele alınmıştır. Diyarbakır surlarının çeşitli yerlerinde ve Ulu Cami'de bulunan bu figürlerden bazıları, detaylı çalışmalarda dahi yanlış şekilde tanımlanmış olma olasılığı vardır. Örneğin dağ keçisi, geyik; Geyik ise gergedan olarak adlandırıldığını düşünmekteyiz. Yöredeki arkeolojik alanlarda rastlanan geyik ile ilgili çeşitli bulgular da değerlendirilmiştir. Diyarbakır tarihî mekânlarındaki hayvan figürlerine ilişkin bir envanter çalışması henüz yapılmamıştır. Bu çalışmada, hayvan figürleri ile ilgili, yapılan tespitleri tablolaştırılmış ve tespit dilen olası tanımlama farklılıkları karşılaştırılmıştır. Olası, hatalı tanımlama sebepleri üzerinde durulmuştur. Bundan sonra yapılacak benzeri çalışmalara da katkı sağalmak amaçlanmıştır.