Yazar "Alp, Aykut" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İstatistiksel çalışmalarda probit analizi ve uygulama alanları(2017) Alp, Aykut; Oğraş, Sezai; Uysal, ErsinYüksek lisans tezi olarak hazırlanan bu çalışmada, uygulamaya dönük bir çalışma yapılmıştır. Birinci kısımda, konunun özünü oluşturan probit modelin, istatistik biliminde nerede yer aldığı irdelenmiştir. Probit modelin, genelleştirilmiş lineer modellerden hangi bilgiler ışığında elde edildiği anlatılmıştır. Probit modelin, nitel bağımlı değişkenli modeller içinde yer alması nedeniyle, nitel bağımlı değişkenli modellerden doğrusal olasılık modeli, logit model de genel olarak bu kısımda değerlendirilmiştir. Daha sonraki bölümde, iki düzeyli probit modelin varsayımları ile başlanarak probit modelin matematiksel yapısı incelenmiştir. Bu bölümde probit model için parametre kestirim metotları verilmiş ve probit model varsayımları altında parametre kestirim metotlarının incelenmesi yapılmıştır. Parametre kestirim metotları olarak; ağırlıklı en küçük kareler, en çok olabilirlilik, minimum ki-kare ve iteratif olarak yeniden ağırlıklandırılmış en küçük kareler metotlarından bahsedilmiş, en çok olabilirlilik metodunun güçlü teorik özelliklerinden dolayı diğer metotlara göre üstün yanlarından bahsedilmiştir. Uygulamada bu metot kullanılmıştır. Bu bölümün diğer bir parçasını da, probit model için kullanılabilecek uyum iyiliği ölçütleri oluşturmuştur. Bu ölçütlerden yararlanılarak probit regresyon doğrusunun verilere uyumunun test edilebilirliği metotları belirtilmiştir. Uygulama kısmında, uyum iyiliği ölçütü olarak, ki-kare ( 2 ? ) dağılımı gösteren, ağırlıklı artık kareler toplamı metoduyla verilerin regresyon doğrusuna uyumu test edilmiştir. Bu yaklaşımlardan sonra probit analizinin uygulamaya yönelik adımlarına geçilmiştir. Bu adımlarda sırasıyla grafik yaklaşım, aritmetik yaklaşım ve doğal ölüm gözlenmesi durumunda düzeltme yöntemleri anlatılmıştır. Yine uygulamaya yönelik bu kısımda güven aralıklarının bulunması ve heterojenlik gösteren veriler için düzeltilmiş güven aralıklarının bulunması kısımları incelenmiştir. Bulgular bölümünde hazır verilerden yararlanılmış, uygulamaya yönelik adımlarda belirtilen metotlar kullanılmıştır. Bu kısımda analiz edilen veriler, doz-tepki ilişkisini gösteren böcek öldürücü kimyasalın probit analizi ile incelenmesinden oluşmaktadır. Veriler uygulamaya yönelik adımlara bakılarak el yordamı ile hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar, istatistik paket programlardan elde edilen sonuçlarla karşılaştırılmış, araştırmanın amacına göre sayısal yuvarlamadan kaynaklanan farklılıkların göz ardı edilebileceği gözlemlenmiştir. Bunun yanında probit modelin el yordamıyla ve bilgisayar paket programlarıyla hesaplanmasının avantaj ve dezavantajları tartışılmıştır. Anahtar Sözcükler: probit analizi, probit dönüşümü, uyum iyiliği ölçütleri, parametre kestirim metotları, homojen veri, heterojen veri, aritmetik yaklaşım, grafik yaklaşım, doğal ölüm, doz-tepki.Öğe Tıp Fakültesi öğretim elemanlarının teknolojiye ilişkin tutumlarının CHAID analizi ile incelenmesi(Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2009) Satıcı, Ömer; Akkuş, Zeki; Alp, AykutAmaç: Bu çalışmada, 2005-2006 öğretim yılında Dicle Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim elemanlarının genel olarak teknolojiye ilişkin tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, öğretim elemanlarının teknolojiye yönelik tutumlarının, değişik özelliklerinden nasıl etkilendiğini tanımlamaya yönelik bir çalışmadır. Gereç ve Yöntem: Çalışmamıza 224 kişi alındı. Bunların 68’i Profesör , 40’ı Doçent, 44’ü Yardımcı Doçent, 58’i Araştırma Görevlisi ve 14’ü uzmandır. Çalışmamızda bağımlı değişkenlere hangi tutum değişkenlerinin nasıl bağlandığı tespit edildi. Tutumları farklılaştıran maddelerin ortaya çıkması amaçlandı. Tutum maddeleri için likert tipinde form uygulandı. Bulgular: Öğretim üyelerinin teknoloji fuarlarına katılma isteği tutumları farklı oldu. Araştırma görevlileri diğer ünvanlara göre daha olumlu tutum takınmışlardır. Teknoloji fuarlarına katılmakta kararsız kalan öğretim üyeleri, alanlarında yeni öğretim teknolojisinin uygulanmasını istedikleri gözlendi. Bağlı bulundukları bölüm, teknolojinin insanın yerini alacağı konusundaki tutumlarını belirledi. Öğretim üyelerinin, "teknolojinin insanın yerini alacağına dair" görüşe kararsız kaldıkları söylenebilir. Bu maddeye hiç katılmayan kişilerin cerrahi bilimlerde yoğunlaştığı gözlendi. Sonuç: Genel olarak öğretim üyeleri teknolojiye karşı olumlu tutum sergilemektedir.