Yazar "Özdemir, Erhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN SÖZEL OLMAYAN ZEKÂ VE DİL BECERİLERİNİN İNCELENMESİ(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2022) Dodur, Halime Miray Sümer; Yüzbaşıoğlu, Yasemin; Kumaş, Özlem Altındağ; Özdemir, Erhan; Başarı, SerkanBu çalışmanın amacı; Sosyoekonomik Düzeyin (SED) okulöncesi dönemdeki çocukların sözel olmayan zekâ, alıcı dil ve ifade edici dil becerileri üzerindeki etkisine bakmaktır. Ayrıca sözel olmayan zekânın alıcı ve ifade edici dil becerilerini yordayıp yormadığı incelenmiştir. Araştırmaya Konya ili kent merkezi sınırları içerisinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı eğitim kurumlarının anasınıflarına devam eden 60 – 72 ay aralığındaki ortalama yaşları 68 ay olan 212 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada okulların bulundukları bölgelerin sosyal ve ekonomik özellikleri dikkate alınarak üç sosyo-ekonomik düzeye (alt-orta-üst) göre gruplanmıştır. Verilerin analizinde; Normallik Testi, MANOVA ve regresyon analizi kullanılmıştır. Çocuklar Renkli Progresif Matrisleri Testi ve TEDİL (Türkçe Erken Dil Gelişimi Testi) ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre SED arttıkça zekâ ve dil puanlarının da arttığı görülmektedir. Zekâ, alıcı dil ve ifade edici dil becerilerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmektedir. SED yükseldikçe bilişsel beceriler, ifade etme becerisi, kullanılan sözcük çeşitliliği, dil bilgisi gibi beceriler olumlu yönde etkilenmektedir. Araştırmanın bulguları ışığında okul öncesi dönemdeki doğru müdahalelerin çarpan etkisi düşünüldüğünde özellikle alt SED çocuklara dil ve zekâ becerilerine yönelik hizmetlerin sunulması gerekmektedir.