Yazar "Çelik, Yahya Hışman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Cam ve Karbon Elyaf Takviyeli Kompozit Çubukların Aşınma Davranışlarının Araştırılması(2016) Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, ErolBu çalışmada, günümüzde oldukça çok kullanım alanına sahip cam ve karbon elyaf takviyeli kompozit çubukların aşınma davranışları ağırlık kaybına bağlı olarak incelenmiştir. Aşınma kayıplarını belirlemek için aşınma test deney düzeneği hazırlanmıştır. Hazırlanan deney düzeneği torna tezgâhına bağlanarak 10 mm çapında ve 25 mm uzunluğunda hazırlanan cam ve karbon elyaf takviyeli kompozit çubukların farklı yük (5, 10 ve 15 N) ve kayma mesafelerinde (245, 490 ve 730 m) ağırlık kayıpları belirlenmişti. Ayrıca, aşınma bölgeleri optik mikroskopla incelenmiştir. Hem yükün hem de kayma mesafesinin ağırlık kaybının artmasına neden oluğu görülmüştür. Karbon elyaf takviyeli malzemede meydana gelen ağırlık kaybının cam elyaf takviyeli malzemede meydana gelen ağırlık kaybından daha az olduğu tespit edilmiştirÖğe Cam ve Karbon Elyaf Takviyeli Kompozitlerde Elyaf Cinsinin, Yükün, Kayma Hızı ve Mesafesinin Abrazif Aşınmaya Etkisi(2019) Demir, Mehmet Emin; Kılıçkap, Erol; Çelik, Yahya HışmanGünümüzde, cam ve karbon elyaf takviyeli kompozitler birçok mühendislik alanında geniş bir uygulama alanına sahiptir. Bu çalışmada, cam ve karbon elyaf takviyeli kompozit çubukların kuru kayma koşullarındaki abrazif aşınmaları gerçekleştirilmiştir. Pin on disk cihazında gerçekleştirilen deneylerde elyaf türünün, uygulanan yükün (5, 10 ve 15 N), kayma hızının (0.4, 0.6 ve 0.8 m/s) ve kayma mesafesinin (250, 500 ve 750 m) kompozitlerin tribolojik davranışlarına etkisi araştırılmıştır. Yapılan çalışmalar neticesinde cam elyaf takviyeli kompozitlerdeki sürtünme katsayısının karbon elyaf takviyeli kompozitlerdeki sürtünme katsayısından daha düşük çıktığı belirlenmiştir. Aşınmaya bağlı kütle kayıplarında, bütün koşullar için cam elyafta kütle kaybının daha az olduğu görülmüştür. Artan yük, kayma hızı ve mesafesinin kütle kaybını arttırdığı tespit edilmiştir. Karbon ve cam elyaf takviyeli kompozitlerde en yüksek kütle kayıpları, 15 N yük, 0.8 m/s kayma hızı ve 750 m kayma mesafesinin uygulandığı durumlarda gerçekleşmiştir.Öğe Effects of natural hard shell particles on physical, chemical, mechanical and thermal properties of composites(Sage Publications INC., 2021) Çelik, Yahya Hışman; Çelik, Kadir Serdar; Kılıçkap, ErolShelled herbal foods are widely consumed. The evaluation of the shells of these foods is important due to their features such as low cost, ease of recycling and environmental friendliness. In this study, hazelnut shell (HS), pistachio shell (PS), and apricot kernel shell (AKS) were brought to powder particles by grinding to dimensions of 300-425 mu m. Some of the powder particles were converted into ash at 900 degrees C. The amounts of cellulose, ash, humidity, and metal in these particles via chemical analyses were determined, while their structural properties via X-Ray Diffraction (XRD) and Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FT-IR) analyses. Composite materials were produced by adding 15 wt.% to the polyester matrix material from these powder particles and ashes. Compression strength, hardness, specific weight, and thermal conductivity of these composites were analyzed. The lowest and highest humidity, ash, cellulose, hemicellulose, and lignin ratios in powders showed differences depending on the type of powders. The amount of Sn and K in the HS, PS, and AKS powders were close to each other, while the amount of Ca, Na, Mg, Fe, Mn, Cu, Zn and Si was higher in AKS powder. The reinforcement adding to the polyester increased the compression strength, hardness, specific weight and thermal conductivity properties.Öğe Investigation of wear behavior of aged and non-aged SiC-reinforced AlSi7Mg2 metal matrix composites in dry sliding conditions(Springer, 2020) Çelik, Yahya Hışman; Demir, Mehmet Emin; Kılıçkap, Erol; Kalkanlı, AliMetal matrix composites (MMCs) with their splendid mechanical properties have been specifically designed for use in fields such as aerospace and aviation. The presence of hard ceramic particles in MMC increases the hardness of the matrix product and decreases its coefficient of friction. Therefore, the wear resistance is improved. Moreover, the mechanical properties of these composite materials can be improved by applying heat treatments. In this study, AlSi7Mg2 MMCs with 15 wt% SiC reinforcement were produced by squeeze casting technique. Some of the composites were aged by heat treatment. Hardness values of aged and non-aged composites were compared. In addition, abrasive wear behaviors of these composites were investigated on pin-on-disk device, depending on the load (7, 12 and 17 N), the sliding speed (0.2, 0.3 and 0.4 m/s) and the sliding distance (700, 1000 and 1300 m). Worn surfaces were also analyzed by scanning electron microscopy (SEM). As a result of the analyses, it was determined that both the hardness values and the wear resistance were higher in the composites subjected to aging treatment. Furthermore, it was observed that the increase in the applied load led up to the weight loss. The increase in the sliding distance increased both friction coefficient and weight loss. The increase in sliding speed also made way for the friction coefficient but ensured less weight loss. When SEM images were examined, it was ascertained that deformation and tribo-surface formation had a significant effect on weight losses.Öğe Karbon elyaf takviyeli plastik kompozitlerin tornalanmasında yüzey pürüzlülüğü ve takım aşınmasına etki eden parametrelerin araştırılması(Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, 2017) Kılıçkap, Erol; Çelik, Yahya Hışman; Yardımeden, AhmetKarbon elyaf takviyeli plastik (KETP) kompozitler özellikle uzay ve havacılık başta olmak üzere birçok mühendislik uygulamalarında yaygın olarak kullanılan malzemelere alternatif olarak geniş ölçüde kullanım alanı bulmaktadır. Bu kompozit malzemelerin çeşitli amaçlarla kullanımından dolayı tornalama, frezeleme, delik delme gibi ikincil işlemlere de ihtiyaç duyulmaktadır. KETP kompozitlerin tornalanmasında oluşan yüzey pürüzlülüğü kesici takım malzemesi ve geometrisinden, işleme parametrelerinden, tezgâhın rijitliğinden, oluşan titreşimden, elyaf hasarı ve elyaf kopmasından etkilenmektedir. Ayrıca, takım aşınması da talaşlı işlemede çok önemli konulardandır. Takım aşınması takım ömrü, yüzey kalitesi ve üretim maliyetini doğrudan etkilemektedir. Takım aşınması iş parçası yüzey kalitesi ve iş parçasının toleranslar içerisinde üretilmesini de etkilemektedir. Bu çalışmada, KETP kompozitlerin TiAlN PVD kaplı takımla kuru tornalanmasında dönme devri ve ilerlemenin yüzey pürüzlüğü ve takım aşınması üzerine etkileri araştırılmıştır. Dönme devrindeki artış yüzey pürüzlülük değerinin iyileşmesine neden olurken ilerlemenin artması ile kötü bir yüzey elde edilmiştir. Kesici takım, tornalama zamanına bağlı olarak ilk başlarda hızlı aşınırken belirli bir aşınma değerinden sonra aşınma daha yavaş olmuştur.Öğe Keten fiber takviyeli kompozitin frezelenmesinde kesme parametrelerinin tam faktöriyel tasarım ve topsis yöntemiyle optimizasyonu(Niyazi ÖZDEMİR, 2023) Alp, Mehmet Suat; Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, Erol; Yardımeden, AhmetBu çalışmada, keten fiber takviyeli polimer kompozitlerin yüksek hız çeliği (HSS) ve tungsten karbür (WC) kesici takımlar kullanılarak 2500 ve 7500 dev/dak devir sayısı ile 0,01 ve 0,02 mm/dev ilerleme değerlerinde frezelenmesinde; devir sayısı, ilerleme ve kesici takım cinsinin kesme kuvveti, deformasyon faktörü ve yüzey pürüzlülüğü üzerine etkileri tam faktöriyel deney tasarımı ve ideal çözüme benzerlik bakımından sıralama performansı tekniği (TOPSIS) ile analizleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan deneyler sonucunda; optimum kesme parametresi WC kesici takımın yüksek devir sayısı ve düşük ilerleme değerinden elde edilmiştir. Kesme parametrelerinden en önemli faktörün devir sayısı daha sonra sırasıyla kesici takım cinsi ve ilerleme olduğu gözlemlenmiştir.Öğe Mathematical modelling and optimization of cutting force, tool wear and surface roughness by using artificial neural network and response surface methodology in milling of Ti-6242S(MDPI, 2017) Kılıçkap, Erol; Yardımeden, Ahmet; Çelik, Yahya HışmanIn this paper, an experimental study was conducted to determine the effect of different cutting parameters such as cutting speed, feed rate, and depth of cut on cutting force, surface roughness, and tool wear in the milling of Ti-6242S alloy using the cemented carbide (WC) end mills with a 10 mm diameter. Data obtained from experiments were defined both Artificial Neural Network (ANN) and Response Surface Methodology (RSM). ANN trained network using Levenberg-Marquardt (LM) and weights were trained. On the other hand, the mathematical models in RSM were created applying Box Behnken design. Values obtained from the ANN and the RSM was found to be very close to the data obtained from experimental studies. The lowest cutting force and surface roughness were obtained at high cutting speeds and low feed rate and depth of cut. The minimum tool wear was obtained at low cutting speed, feed rate, and depth of cut.Öğe Titanyum Alaşımlarından Ti-6Al-4V’nın İşlenmesinde Karşılaşılan Zorluklar: Derleme(2018) Kılıçkap, Erol; Çelik, Yahya HışmanTitanyum ve alaşımları, mükemmel ısı direnci, korozyon direnci, tokluk, mukavemet, yüksek çalışma sıcaklığı ve düşük ağırlık oranına sahip oldukları için uzay-havacılık, otomotiv, kimyapetrokimya ve biyomedikal gibi çeşitli endüstrilerde yüksek mühendislik alaşımları olarak kullanılmaktadırlar. Ancak bu alaşımlar düşük işlenebilirlik derecelerine sahiptirler. Titanyum ve alaşımlarının işlenmesinde yüzey bütünlüğü ve kesici takım aşınması gibi problemlerle karşılaşılmaktadır. Bu çalışmada, titanyum ve alaşımlarının delinmesinde, frezelenmesinde ve tornalanmasında kesici takım malzemeleri, aşınma mekanizmaları, kesme kuvvetleri, yüzey pürüzlülükleri gibi konular gözden geçirilmiştir. Ayrıca, bu alaşımların işlenmesinde karşılaşılan zorluklar değerlendirilmiş olup yapılmış literatür çalışmaları ayrıntılı olarak ele alınmıştırÖğe TM Yöntemi ile Üretilmiş Al Matrisli Kompozitlerde Presleme Basıncının ve B4C Oranının Sertlik ve Aşınma Davranışı Üzerine Etkisi(2018) Yenigün, Burak; Çelik, Yahya Hışman; Kılıçkap, ErolToz metalürjisi (TM) yöntemi sayesinde metal tozlarının istenilen şekle çok kısa zamanda dönüştürülmesi ekonomik anlamda seri imalatı mümkün kılmaktadır. Bu durum, malzemelerde talaşlı işleme ihtiyacını ortadan kaldırarak karmaşık ve boyutsal hassasiyeti yüksek olan parçaların üretilmesine olanak sağlamaktadır. Özellikle alüminyum ve alaşımları, ticari alanlarda vazgeçilmez malzemeler olarak TM yöntemi ile üretimde yerini almıştır. Bu çalışmada, TM yöntemiyle üretilmiş B4C takviyeli Al matrisli kompozitlerin farklı presleme basıncına (400 ve 475 MPa) ve takviye oranına (takviyesiz ve ağırlıkça % 4, 8 ve 12 takviyeli) bağlı olarak mikroyapı, sertlik ve aşınma davranışları incelenmiştir. Numunelerin aşınma deneyleri özel olarak imal edilen test düzeneği ile 0,50 m/s sabit kayma hızında, farklı uygulama yüklerinde (5, 10 ve 15 N) ve farklı kayma mesafelerinde (250, 500 ve 750 m) yapılmıştır. Ayrıca üretilen kompozitlerin mikroyapısal değişimlerini belirlemek için optik mikroskop ve SEM görüntüleri incelenmiştir. Deneysel çalışmalar sonucunda, kompozit numunelerde presleme basıncının ve takviye oranının artması ile sertlik değerlerinin arttığı ve aşınma kayıplarının azaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca kayma mesafesi ve uygulanan yükün artması ile aşınma miktarının arttığı görülmüştür