Yazar "Çelik, Serkan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Döviz kuru ve faiz oranlarının BIST hizmet endeksi üzerindeki etkisi(Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Çelik, Serkan; Sizer, LütfüHizmet sektörü, dünyanın birçok yerinde olduğu gibi Türkiye'de de hızla ivme kazanan sektörlerden biri haline gelmiştir. Türkiye'de de önemli bir yere sahip olan hizmet sektörünün, Borsa İstanbul'daki karşılığı BIST Hizmet Endeksi çalışmaya esas alınmıştır. Bu çalışma ile ABD Dolar kuru ile Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca mevduatlara uygulanan faiz oranının, BIST Hizmet Endeksi ile uzun dönemli ilişkilerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada 2003:01-2023:01 tarihleri arasındaki aylık veriler kullanılarak Dolar kuru ile faiz oranının, BIST Hizmet Endeksi ile karşılaştırıldığında uzun dönemli bir ilişkinin olduğu test sonuçlarında ortaya konmuştur. Bu amaçla değişkenlerin durağanlığı Genişletilmiş Dickey-Fuller (ADF) ve Phillips-Perron (PP) birim kök testleri yardımıyla sınanmıştır. Değişkenlerin birbirleriyle olan uzun dönemli ilişkileri ARDL sınır testi ile analiz edilmiş, değişkenler arasındaki nedensellik ilişkisi için ise Toda-Yamamoto nedensellik testi uygulanmıştır. Analizler sonucunda dolar ve mevduatlara uygulanan faiz oranının BIST Hizmet Endeksi arasındaki uzun dönemli eşbütünleşme ilişkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, %5 anlamlılık düzeyinde BIST hizmet endeksinden faiz değişkenine doğru tek yönlü Granger nedensellik ilişkisi tespit edilmiştir. Ayrıca hem döviz kuru ve BIST Hizmet Endeksi arasında hem de döviz kuru ve faiz değişkeni arasında çift yönlü Granger nedensellik ilişkisi tespit edilmiştir.Öğe Öğrencilerin, internet temelli bir bilgisayar programı yoluyla ingilizce okuma becerisini geliştirmeye yönelik tutumları(2015) Çelik, SerkanBu çalışmanın amacı öğrencilerin, bilgisayar desteği ile yabancı dilde okuma becerisini geliştirmeye dair tutumlarını incelemektir. Çalışma süresince yabancı dilde okuma becerisini geliştirmeyi amaçlayan bir bilgisayar programı (www.passagework.com) öğrenciler tarafından kullanılmış ve öğrencilerin hem bu programa hem de bilgisayar destekli dil eğitimine dair çalışma öncesi ve sonrası tutumları değerlendirilip karşılaştırılmıştır. Çalışma Dicle Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulunda yürütülmekte olan YDS’ye (Yabancı Dil Sınavı) hazırlık kurslarına katılan 60 öğrencinin katılımıyla yapılmıştır. Öğrencilerin hem bilgisayar destekli dil öğretimine hem de çalışma süresince kullandıkları bilgisayar programına dönük tutumları anket ve yüz yüze görüşmeler yoluyla incelenmiştir. Görüşmeler sadece çalışma bitiminde gerçekleştirilirken anketler hem çalışma öncesinde hem de sonrasında uygulanmış ve bu anketlerden elde edilen bilgiler SPSS programı yoluyla analiz edilmiştir. Anketlerden ve görüşmelerden elde edilen veriler, öğrencilerin çalışma öncesinde ve sonrasında bilgisayar destekli dil eğitimine ve kullandıkları bilgisayar programına karşı ne tür tutumlara sahip olduğuna ilişkin bilgi sağlamıştır. Çalışma sonucunda elde edilen veriler, öğrencilerin çalışma öncesinde ve sonrasında bilgisayar destekli dil eğitimi konusunda kararsız bir tutuma sahip olduklarını ve tutumlarında herhangi bir önemli değişimin göze çarpmadığını göstermiştir. Ayrıca veriler, her ne kadar bilgisayar destekli dil eğitimiyle ilgili tarafsız tutumlara sahip olsalar da, öğrencilerin okuma becerisini geliştirmeyi amaçlayan programa dair tutumlarının hem çalışma öncesinde hem de sonrasında oldukça olumlu olduğunu da göstermiştir. Sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde, bu çalışmada kullanılan programın (www.passagework.com) okuma becerisini geliştirmede geleneksel sınıf eğitiminin yerini alamayacağı ve sadece bir destek olarak kullanılabileceği sonucu ortaya çıkabilir.Öğe The Effect Of Exchange Rate and Interest Rates On BIST Service Index: Evidence From ARDL Bounds Test(Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2024) Çelik, Serkan; Sizer, LütfüThe BIST Service Index is used as an important tool for monitoring the performance of the service sector in Turkey, evaluating economic growth, guiding investment decisions, and portfolio diversification. Therefore, the study aims to determine the effect of exchange rates and interest rates on the BIST service index. For Turkey, the long-term relationship between the exchange rate, interest rate, and BIST service index was analyzed using the Autoregressive Distributed Latency (ARDL) frontier test, using monthly data for the period 2003:01-2023:01. The Toda-Yamamoto causality test was applied to determine the direction of causality between the variables. As a result of the analysis, it has been determined that there is a long-term cointegration relationship between the interest rate applied to dollars and deposits and the BIST service index. According to the results of the Toda-Yamamoto causality test, a one-way Granger causality relationship from the BIST service index to the interest rate was determined at the 5% significance level. A two-way Granger causality relationship was found between the exchange rate and the BIST service index, and between the exchange rate and interest rates.