• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sekizinci sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (826.6Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Özgen, Kemal
Aydın, Mehmet
Geçici, Mehmet Ertürk
Bayram, Baran

Metadata

Show full item record

Citation

Özgen, K., Aydın, M., Geçici, M. E. ve Bayram, B. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin problem kurma becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 323-351.

Abstract

Öz: Bu çalışmada sekizinci sınıf öğrencilerinin farklı problem kurma durumlarındaki becerileri ortaya konmuştur. Ayrıca çalışmada öğrencilerin problem kurma becerisi, problem çözmeye yönelik tutum, cinsiyet ve başarı değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grub u seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiş olup 166 sekizinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada problem kurma testi ve problem çözmeye yönelik tutum ölçeği kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde ise t-testi, tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizine göre sekizinci sınıf öğrencilerinin problem kurmada zorlandıkları görülmüştür. Öğrencilerin problem kurma testindeki puanları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğrencilerin problem kurma puanlarının genel akademik başarılarına ve matematik dersi başarılarına göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin problem çözmeye yönelik tutumları ile problem kurma becerileri arasında b ir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
 
Abstract: The aim of this study was to investigate eighth grade students’ skills in different types of problem posing. In addition, the students’ problem posing skills were examined according to their problem solving attitude, gender and success variables. Survey method was used in the research. The study group consisted of 166 eighth grade students that were chosen by random sampling method. As data collective tools, a problem posing test and a problem solving attitude scale were used. In the analysis of the data, t-test, one way variance analysis and regression analysis were conducted. According to the analysis of the obtained data, it was seen that the eighth grade students had difficulty in problem posing. No significant differences were found in students' scores of the problem posing test according to gender. It was found that the students differed significantly in their problem posing scores according to their overall academic success and mathematics course success. It was also revealed that there was a relationship between students' attitudes towards problem solving and problem posing skills.
 

Source

Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi

Volume

8

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpNeU1qRTJOZz09
https://hdl.handle.net/11468/9271

Collections

  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [137]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1741]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.