The effect of using of instructional technology to elementary school students' academic achievement: A meta-analysis study
Citation
Ayaz, M. F., Şekerci, H. ve Oral, B. (2016). The effect of using of instructional technology to elementary school students' academic achievement: A meta-analysis study. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 35-54.Abstract
Abstract:At this study using of technology in education in the primary school students a metaanalysis is conducted to determine the effects on academic achievement. For that, literature searching related to studies conducted in Turkey is realized. The studies included into research are formed from master and doctoral theses, published or not published articles in refereed scientific journals between 2005-2013 in Turkey as "Instructional Technologies" and own research problems and needed statistical data. There are 19 studies including the sample about instructional technology on the academic achievements of the students in primary schools. Meta-analysis results of the using of technology in teaching, primary school students were found to be positive effect on academic achievement. The study of the average effect size was determined ES = 0.973 (95% CI, SE = 0.132) with a very close level to strong level by using random effect model. Effects related to the lessons, application time, study type and class level from the operating characteristics were determined. As a result of analysis done by the intermediate variables the highest effect sizes have been observed for social sciences (ES=1,475), in "20 and over" teaching hours, at doctoral theses, and at second class (ES=1,434). According to the obtained results, some recommendations were made for practitioners, program developers and researchers. It is provided that more space to instructional technology in primary school curriculum should be given. Bu araştırmada eğitimde teknoloji kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik
başarılarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun
için Türkiye’de yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Araştırmaya
dâhil edilecek çalışmalar, 2005–2013 yılları arasında Türkiye’de “Öğretim
Teknolojileri” ile ilgili yayımlanmış ve yayımlanmamış, araştırma problemine ve
gerekli istatistiksel verilere sahip olan yüksek lisans ve doktora tezleri ile hakemli
bilimsel dergilerde yayınlanmış makalelerden oluşmaktadır. Literatür taraması
sonucunda öğretim teknolojilerinin kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik
başarılarına etkisine ilişkin toplam 19 çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Metaanaliz sonucunda öğretim teknolojilerinin kullanımının, ilkokul öğrencilerinin
akademik başarılarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. Çalışmaların ortalama etki
büyüklüğünün, rastgele etkiler modeline göre ES=0,973 (%95 CI, SE=0,132) ile güçlü
düzeye çok yakın bir seviyede olduğu belirlenmiştir. Çalışma karakteristiklerinden
dersler, uygulama süresi, çalışma türü ve sınıf düzeyi ile ilgili etki büyüklüğü farkları
belirlenmiştir. Yapılan ara değişken analizleri sonucunda en yüksek etki büyüklüğü
değerlerinin sosyal bilgiler dersinde (ES=1,475), 20 saat ve üzeri ders saatinde
(ES=1,133), doktora tezlerinde (ES=1,257) ve ikinci sınıf düzeyinde (ES=1,434)
görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre uygulayıcı, program geliştirici ve
araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Öğretim teknolojilerinin ilkokul
programlarında daha fazla yer verilmesi sağlanabilir.