• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (124.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2007

Author

Akgün, Abuzer
Gönen, Selahattin
Aydın, Murat

Metadata

Show full item record

Citation

Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Elektronik), 6(20), 283-299.

Abstract

Öz:Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin branş, cinsiyet, başarı durumu, arkadaşlık ilişkileri, yapmayı istediği meslek, barınma durumu, kardeş sayısı, anne-baba tutumu ve ekonomik durumdan nasıl etkilendiğini araştırmaktır. Araştırma, 2005–2006 öğretim yılında Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmenliği programına devam eden 186 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak Spielberger ve arkadaşları tarafından İngilizce olarak geliştirilen ve Öner ile Le Compte (1998) tarafından Türkçeye uyarlanan “Kendini Değerlendirme Anketi” ve kaygı düzeyini etkileyebileceği düşünülen dokuz etmenden oluşan “Kişisel Bilgi Anketi” kullanılmıştır. Bu anketteki sorulara eksiksiz yanıt veren 164 öğrencinin sonuçları değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi, varyans analizi ve Scheffé testi teknikleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları, Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin cinsiyet, başarı durumu ve anne-baba tutumları gibi değişkenlerden etkilendiğini göstermiştir.
 
The aim of this study is to investigate how some factors such as branch, gender, success at school, sociableness, job perspectives, accommodation facilities, number of siblings, parents’ attitude and economic status influence the anxiety of science and mathematics teacher students. This study carried out on 186 science and Mathematics teacher students’, but 164 of the 186 questionnaires were received. “Self Evaluation Questionnaire” that was developed firstly by Spielberg and his colleagues and adapted to Turkish by Öner and Le Compte (1998) and in addition “Personal Information Questionnaire” that includes nine items were used as a data collected instruments. Independent groups t-test, ANOVA and Scheffé test techniques were used to data analysis which was obtained by this study. The results of analysis indicated that anxiety levels of science and Mathematics teacher students were influenced by variables such as; success at school, gender and parents attitude.
 

Source

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Elektronik)

Volume

6

Issue

20

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TnpZME9UTXo
https://hdl.handle.net/11468/9221

Collections

  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [137]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1741]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.