• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
  •   Dicle
  • Fakülteler
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğretim elemanlarının akademik sinerjiye ilişkin görüşlerinin incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (215.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Han, Bünyamin
Oral, Behçet

Metadata

Show full item record

Citation

Han, B. ve Oral, B (2021). Öğretim elemanlarının akademik sinerjiye ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 11(2 ; Part 2), 550-562.

Abstract

Bu çal›flman›n amac›, akademisyenlerin akademik sinerjiye iliflkin görüfllerini incelemektir. Akademik sinerji, iki veya daha çok akademisyenin birlikte çal›flarak tek tek elde edecekleri verimden daha fazlas›n› elde etme süreci olarak tan›mlanabilir. Akademisyenlerin bilgi ve deneyimlerini birlefltirerek tek bafllar›na sarf edecekleri ayn› emekle daha fazla verim/çal›flma (yay›n, makale, bildiri, proje vb.) elde etmeleri için neler yapabilecekleri bu araflt›rman›n odak noktas›n› oluflturmaktad›r. Bu araflt›rma, nitel araflt›rma yöntemlerinden durum çal›flmas› olarak desenlenmifltir. Araflt›rma kapsam›nda bir kamu üniversitesinde görevli 21 ö¤retim eleman› ile görüflmeler gerçeklefltirilmifltir. Araflt›rma sonuçlar›na göre akademik olarak yüksek ya da düflük unvanl› olman›n ortak çal›flma yapma iste¤i üzerinde önemli bir etkisi olmad›¤› saptanm›flt›r. Akademisyenler “akademik birikime sahip” meslektafllar›n› ortak çal›flmalar için daha çok tercih ettiklerini belirtmifllerdir. Ayr›ca araflt›rmada; akademisyenlerin ifl birli¤ine aç›k olmas›, sorumluluk ve samimi iliflkilere sahip olmas› gibi olumlu kiflisel özelliklerinin ortak çal›flmalar için önemli kriterler olarak dikkate al›nd›¤› ortaya ç›km›flt›r. Araflt›rma sonuçlar›, akademisyenlerin ço¤unlu¤unun bireysel çal›flmalara nispeten ortak çal›flmalar› daha fazla tercih ettiklerini göstermektedir. Yine akademisyenler, ortak çal›flmalar› verimi art›rma ve eksikliklerini tamamlamaya katk› sa¤lama gibi özelliklerinden dolay› tercih etmektedirler. Akademisyenlerin ço¤u YÖK’ün akademik teflvik uygulamas›n›n akademik sinerjiyi gelifltirerek ortak çal›flmalar› ve birlikte çal›flma iste¤ini art›rd›¤›n› ancak bu uygulaman›n çal›flma say›s›n› art›rmakla birlikte çal›flmalar›n niteli¤ini düflürdü¤ünü ve etik d›fl› davran›fllara yol açt›¤›n› ifade etmifllerdir. Araflt›rman›n sonunda akademisyenlerin ortak bilimsel çal›flmalar yaparak aralar›nda akademik sinerji oluflturabilmesi için çeflitli öneriler gelifltirilmifltir.
 
The aim of this study is to examine academics’ views on academic synergy. Academic synergy can be defined as the process by which two or more academics work together to achieve more than what they can individually. This study focuses on how academics can combine their knowledge and experience to achieve more efficiency/work (publications, articles, papers, projects, etc.) with the same effort they would spend alone. It is designed as a case study, applying a qualitative research method. The interviews were conducted with 21 academic staff members working at a public university. The results indicate that having a higher or lower academic title does not have a significant effect on the willingness to work together. Most of the participants stated that, for joint studies, they prefer to work with colleagues who have “academic background in the field of study”. The results also revealed that academics’ positive personal characteristics such as being open to cooperation, acting responsibly, and being sincere are considered as some important criteria for joint studies. The results also show that the majority prefer to collaborate with other academics rather than conducting individual studies. The academics prefer to collaborate to increase productivity and to compensate for their shortcomings. Most of them further stated that the academic incentive program introduced by the Council of Higher Education (CoHE) has increased the number of collaborative studies and the motivation to work together, but at the same time, decreased the research quality and led to some unethical behaviors. The paper is concluded with some suggestions on how to achieve academic synergy among academics through conducting joint studies.
 

Source

Yükseköğretim Dergisi

Volume

11

Issue

2 Part: 2

URI

http://www.yuksekogretim.org/Port_Doc/YOD_202100202/YOD_2021002215.pdf
https://hdl.handle.net/11468/7635

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [76]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [611]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.