İlkokul matematik dersinde bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanmanın öğretmen görüşleri açısından incelenmesi
Citation
Bars, M., Yetkin, N., Doğan, M. ve Erk, Emrullah.(2020). İlkokul matematik dersinde bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanmanın öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 1(38), 114-127.Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde, Bilgi ve İletişim Teknolojisi (BİT)
araçlarını kullanmanın öğretmen görüşleri açısından incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği bu
çalışma, temel nitel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitimöğretim yılında Diyarbakır veya Şanlıurfa illerinde görev yapan öğretmenler arasından kolay erişilebilir örnekleme
yöntemi ile seçilen 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak açık uçlu 8 sorudan
oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler, betimsel analiz kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; çalışmaya katılan tüm öğretmenlerin BİT araçlarını
kullandığı ve öğretmenlerin bu araçlardan sırası ile en çok EBA, Okulistik, Morpa Kampüs ve mobil uygulamaları
kullandıkları belirlenmiştir. Öğretmenler BİT araçlarının kullanışlı olduğunu, zengin içerikler sunduğunu;
öğrencilerin matematik dersini öğrenmelerini olumlu etkilediğini ve bu derse ilişkin olumlu tutum
oluşturmalarında etkili olduğunu ifade etmiştir. Öğretmenler; BİT araçlarını çeşitli sınıf düzeylerinde verimli
bulduklarını, bu araçları matematik dersinin çeşitli aşamalarında kullandıklarını belirtmiştir. Öğretmenlerden
büyük bir kısmı öğrencilerini okul dışında, matematik dersi için BİT araçlarını kullanmaları yönünde teşvik ettiğini
belirtirken, diğer kısmı çeşitli nedenlerden dolayı öğrencilerini teşvik etmediğini/edemediğini ifade etmiştir. The purpose of this study is to investigate the use of Information and Communication Technology (ICT)
tools in the mathematics learning process of primary school students in terms of teachers' opinions. This study,
in which qualitative research approach was used, was carried out with basic qualitative research design. The study
group of the research, consists of 30 teachers selected among the teachers working in Diyarbakır or Şanlıurfa in
the 2018-2019 academic year, using easily accessible sampling method. In the research, an open-ended interview
form consisting of 8 questions was used as data collection tool. The data obtained from the tools were analyzed
by using the descriptive analysis method. According to the results, teachers participated in the study use ICT tools
and were most likely to use EBA, Okulistik, Morpa Campus, mobile applications. Teachers state; ICT tools are
useful, offers rich content, positively affects students’ learning math lesson and it is very effective in forming a
positive attitude towards this lesson. Teachers stated that they find ICT tools very effective and use these tools
at various stages. Most of the teachers stated that they encouraged their students to use ICT tools outside of
school, the others stated that they couldn’t encourage their students for various reasons.