Sesli ve sessiz okuma ile içten okumanın karşılaştırılması
Citation
Çelik, C. E. (2006). Sesli ve sessiz okuma ile içten okumanın karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (7), 18-30.Abstract
Okuma görüp algılama, algıladığını anlama, anladığını seslendirme ya da
yazma, zihinde yapılandırma gibi göz, ses organları ve zihnin çeşitli
hareketlerinden oluşur. Göz resmeder, zihin algılayıp anlamlandırır, ses
organları da canlandırır.
Okuma bir düşünce sürecidir, onunla bilgiler elde edilir, kültür sahibi olunur.
Sesli ve sessiz okumanın, bireyin yaşamındaki yeri inkâr edilemeyecek kadar
önemlidir. Bundan dolayı ilk öğretmen, ilk andan itibaren, bireylere zarar veren
içten okuma alışkanlığından öğrencilerini uzak tutmalıdır.
İlk temel sağlam verildikten sonra, bireyin kendi kendine okuyup, öğrenmesi;
önce sesli sonra sessiz okuma alışkanlığını yaşamının bütün evrelerinde
kullanacaktır.
Ne yazık ki; ses çıkarmadan, ses organlarının çeşitli hareketlerinden meydana
gelen ve bireyin yaşamında hiç yeri olmaması gereken, içten okuma denen bu
kötü alışkanlık, bireyi ezbere yöneltir. Sevilip, sindirilen bilgi kalıcı, ezberlenen
bilgi ise bir müddet (üç hafta) sonra gidicidir. İçten okuma çok yavaş bir okuma
alışkanlığı olduğu için, zihni meşgul etmemektedir.
Hızlı okuma olan sessiz okuma ise zihne yeni bir meşgale bulma imkânını
vermemektedir. Bu nedenle hızlı okuma hızlı anlamayı doğurmaktadır.
İçten okumada ilk andan itibaren zihin kendisine bir meşgale bulmakta, birey
kendi güçlüklerini giderememekte, başkalarının yardımına gereksinim
duymaktadır.
Öğretmen ilk andan itibaren öğrencilerini bu kötü alışkanlığın tuzağına
düşürmemelidir. Reading consists of movements eye, voice and different activites of intelligence
such as sight and perceive, to understand what he has read, to voice or to white
he has comprehended and construct them in mind. Eye diows, mind perceives
and gives meaning and voice organs livens up.
Reading is process of thought, with it an individual acquries knowledge and
culture.
Voiced and silent reading have considirable place in life of human – being.
That’s why, teachers must keep students away from inner reading which harms
individuals.
Once you give a stronge base to students, they will acquire the ability to learn
and to read by themselvas and will use it in every phase of life. Unfortunately
inner reading which contributes nothing to the individval is a kind of reading
without the words in mind and leads students to rote learning. Loved and
digested knowledge is lasting whereas memorized knowledge is temporary (3
weeks).
As the inner reading a rather slow reading it busies brain.
Silent reading which also means fast raeding doesn’t let brain to waste, thus
fast raeding brings fast comprehension.
With inner reading,brain finds something to deals with from the first step,
individual can’t come over his difficulties and looks for help.
Teacher mustn’t let his/her students to fall into trap of this bad habitual.