An example of accreditation applications of veterinary education in Turkey within the frame of current European Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE) parameters
Citation
Yerlikaya, N. ve Küçükaslan, Ö. (2021). An example of accreditation applications of veterinary education in Turkey within the frame of current European Association of Establishments for Veterinary Education (EAEVE) parameters. Eurasian Journal of Veterinary Sciences, 37(4), 303-312.Abstract
Aim: Quality parameters are determined with accreditation standards in higher education institutes. EAEVE carries out international accreditation practices in our country. In this study, the last statuses of Turkish veterinary faculties in accreditation processes are evaluated as of December 2020. Besides, evaluation of the current status of Ankara University Faculty of Veterinary Medicine (AUFVM) in accordance with European System of Evaluation of Veterinary Training (ESEVT) 2019 Standard Operating Procedures (SOP) criterion is aimed as an example from Turkey. Materials and Methods: In this study, the accreditation status of veterinary faculties in Turkey are evaluated. The data of AUFVM is evaluated following EAEVE’s current 2019 SOP criterion and found out that the faculty is insufficient for 7 out of 22 main indicators. Excel file provided by European System of Evaluation of Veterinary Training (ESEVT) is used to calculate of the last 3 years' data of the faculty. Results: As of December 20, there are 27 fully accredited veterinary schools out of 101 members of EAEVE. Accordingly, there are 3 approved faculties out of 13 member faculties of EAEVE in Turkey as of December 2020. AUFVM is identified as the first member and approved faculty of EAEVE. As an example of Turkey, AUFVM’s data is compared with foreign approved or fully accreditated veterinary schools and strengths and weaknesses are determined. Conclusion: This study has authentic value in terms of being the first study in Turkey according to the EAEVE's last criteria (2020) as a quality commitment of accreditation processes. Consequently, following the latest accreditation criterion for all veterinary faculties in Turkey besides with novel researches is thought to be important in achieving international standardization of veterinary education. Amaç: Yükseköğretim kurumlarında kalite parametreleri akreditasyon standartlarıyla belirlenmektedir. Ülkemizde uluslararası akreditasyon süreçleri EAEVE tarafından yürütülmektedir. Çalışmada Aralık 2020 itibariyle Türkiye’deki veteriner fakültelerinin güncel akreditasyon durumları değerlendirilmiştir. Ek olarak, Türkiye’den örnek olması açısından Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesinin (AÜVF) güncel akreditasyon durumu Avrupa Veteriner Hekimliği Eğitimi Değerlendirme Sistemi (ESEVT) ve 2019 Standart Operasyon Prosedürleri (SOP) bağlamında incelenmiştir. Gereç ve Yöntem: Araştırma kapsamında Türkiye’deki veteriner fakültelerinin akreditasyon durumları incelenmiştir. AÜVF’nin verileri EAEVE’nin güncel 2019 SOP kriterleri bağlamında değerlendirilmiş; fakülte 22 ana göstergenin yedisi açısından yetersiz bulunmuştur. AÜVF’nin son üç yılının verilerinin hesaplanmasında ESEVT tarafından sağlanan Excel dosyası kullanılmıştır. Bulgular: Aralık 2020 itibarıyla EAEVE üyesi 101 veteriner fakültesinden 27’si tam akredite durumdadır. Türkiye’de EAEVE üyesi 13 veteriner fakültesinden üçü onaylanmış (approval) statüdedir. AÜVF’nin EAEVE’ye ilk üye olan ve approval fakülte olduğu tespit edilmiştir. Türkiye’den bir örnek olarak AÜVF’nin güncel akreditasyon verileri dünyadaki tam akredite veteriner fakülteleri ile karşılaştırıldığında güçlü ve zayıf yönleri olduğu tespit edilmiştir. Öneri: Araştırma EAEVE’nin akreditasyon süreçlerinde güncel kalite taahhütleri bağlamında (2020) Türkiye’de yapılan ilk çalışma olma özelliğinden dolayı özgün niteliğe sahiptir. Sonuç olarak, Türkiye’deki tüm veteriner fakültelerinin veteriner hekimliği eğitim öğretiminde uluslararası standardizasyonun sağlanması için akreditasyon süreçlerini yakından takip etmelerinin ve değişen kriterlere göre yeni çalışmaların yapılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
Volume
37Issue
4URI
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRreU9EVTVPUT09https://hdl.handle.net/11468/9809
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/492859