Geleneksel yoruba dininde yaygın orişalar: Tanrısal varlıklar
Citation
Seyfeli, C. ve Kul, E. (2019). Geleneksel yoruba dininde yaygın orişalar: Tanrısal varlıklar. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (47), 93-121.Abstract
Öz: Makalenin konusu, geleneksel Yoruba dininde yaygın Orişalardır. Orişalar
tanrısal varlıklardır. İnsanlar ile tanrısal âlem ve Olodumare arasında aracı
konumundadırlar. Eksik, sınırlı ve tabii olanlardır. İnsana benzer özellikler
taşırlar. Yaygın Orişalar, mitolojide görevleri ve özellikleriyle önemli noktada duran ve gündelik yaşamda etkisini, gücünü ve güncelliğini koruyan
Orişalardır. Bunlar Obatala, Eşu, Oşun, Şango, Orunmila, Oduduva ve
Ogun’dur. Su Orişası Oşun bir doğa gücünün, Oduduva ise bir atasal ruhun
dönüşümüdür. Şango hem tanrısallaşmış ata ruhu hem de doğal bir güçtür.
Diğer dördü ise yaratılıştan beri var olan primordiyal Orişalara örnektir.
Obatala insanı şekillendirerek yeryüzü hayatını başlatandır. Eşu, kâhinlik ve
insanlar ile Orişalar arasında elçilik yapar. Orunmila Tanrısal âlemle kurulan ilişkide bilgeliğiyle insana yol gösterir. Ogun, savaş ve demir Orişasıdır,
gücü ve enerjisiyle insana kendini koruma gücü verir. Oduduva Yorubaların
en kutsal mekânı olan İle-İfe’de kurulan insan yaşamının ve krallığın devamını simgeler. Şango büyük savaşçı, bitki bilimci ve cesaret verendir. Oşun
ise insanlığın koruyucusu, kurtarıcısı veya eğiticisidir. Abstract: The subject of the article is the common Orishas in the traditional Yoruba religion. Orishas are divine beings. They are mediators between humans
and the divine realm and especially the Supreme God Olodumare. They are
deficient, limited and connected. They have human-like characteristics. The
common Orishas are at an important point with their duties and features in
mythology. They are also the Orishas who maintain their influence, power
and timeliness in the daily life of the Yorubas. These are Obatala, Eshu, Oshun, Shango, Orunmila, Oduduwa and Ogun. While river water Orisha Oshun is the force of nature, Oduduva is the ancestral spirit and Shango is
both a divine ancestral spirit and a natural force. The other four are examples of primordial Orishas that have existed since the creation. Obatala is the
initiator of earth life by shaping human beings. Eshu is a seer and a messenger between the people and the Orishas. Orunmila guides man through
his wisdom in the relationship with the divine realm. Ogun, in relation to
war and the iron tools of war, raises the power of man to protect himself.
Oduduwa symbolizes the continuity of the kingdom and human life established in Ile-Ife that is the holiest city of Yorubas. Shango is the great warrior, herbalist, and courageous. Oshun is the protector, savior or educator
of humanity.