• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
  •   Dicle
  • Enstitüler
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü Tezler
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fen lisesi öğrencilerinin geometri başarıları İle Van Hiele geometri düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tez Dosyası (2.381Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Gömlekçi, Mahmut

Metadata

Show full item record

Citation

Gömlekçi, M. (2021). Fen lisesi öğrencilerinin geometri başarıları ile Van Hiele geometri düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.

Abstract

Bu çalışmada Fen Lisesi öğrencilerinin geometri dersi başarısı ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişkiyi geometri başarı testi ve Van Hiele geometrik düzey testi sonuçlarına göre belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen 2020-2021 eğitim – öğretim yılı güz döneminde Diyarbakır il merkezinde MEB’e bağlı üç Fen Lisesinde öğrenim gören 244 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması için öğrencilerin düzeylerine uygun Van Hiele geometrik düşünme testinin 25 sorusu ve araştırmacı tarafından geliştirilen 25 soruluk geometri başarı testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS paket programından yararlanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler hesaplanmış ve öğrencilerin Van Hiele geometrik düşünme testi ile geometri başarı testinden aldıkları puanlar arasındaki ilişki Pearson korelasyon ile incelenmiştir. Ayrıca okullar arasında Van Hiele geometrik düşünme testi sonuçlarına ve geometri başarı testi sonuçlarına göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek için tek faktörlü varyans analizi (One-Way Anova) tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şöyledir: Araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğunun (% 63,6) 155 öğrencinin Düzey 3 (İnformel Çıkarım) Van Hiele geometrik düşünme düzeyinde ve daha üst düzeyde oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin her iki testten aldıkları puanlar arasında orta düzeyde ilişki bulunmuştur. Van Hiele geometrik düşünme testinden ve geometri başarı testinden alınan sonuçlarda okullardan liselere giriş sınav puanına göre ilde en yüksek puanla öğrenci alan Fen Lisesi ile diğer iki Fen Lisesi arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Geometri başarı testine göre Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur.
 
In this study, it was aimed to determine the relationship between Science High School students' success in geometry course and Van Hiele geometric thinking levels according to the results of geometry achievement test and Van Hiele geometric level test. The survey model, which is one of the quantitative research methods, was used in the study. The study group consists of 244 students studying in three Science High Schools affiliated to the Ministry of Education in the city center of Diyarbakır in the fall semester of the 2020-2021 academic year, selected by the purposeful sampling method. In order to collect the data in the research, 25 questions of the Van Hiele geometric thinking test suitable for the level of the students and the geometry achievement test of 25 questions developed by the researcher were used. SPSS package program was used for the analysis of the obtained data. In the analysis of the data, descriptive statistics were calculated and the relationship between the scores of the students in the Van Hiele geometric thinking test and the geometry achievement test was examined by Pearson correlation. In addition, one-factor analysis of variance (One-Way Anova) technique was used to determine whether there was a significant difference between schools according to Van Hiele geometric thinking test results and geometry achievement test results. The results obtained from the research are as follows: The majority of the students (63.6%) who participated in the research were found to be at Level 3 (Informal Inference) Van Hiele geometric thinking level and above. A moderate correlation was found between the scores the students got from both tests. In the results obtained from the Van Hiele geometric thinking test and the geometry achievement test, a significant difference was found between the Science High School, which received the highest score in the province, and the other two Science High Schools, according to the high school entrance exam scores. According to the geometry achievement test, there was a statistically significant difference between Van Hiele geometric thinking levels.
 

URI

https://hdl.handle.net/11468/8305

Collections

  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü Tezler [248]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Dicle

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Dicle University || OAI-PMH ||

Dicle University, Diyarbakır, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Dicle University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Dicle:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.